Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

Zelfs de BN stellen hebben Schiphol op de koersrol. Net zoals een Zilvermeeuw 51 Zuid kan filmen. Denk niet dat het ooit nodig is geweest, maar wel leuk om te zien.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Anne »

De "ringlijn" was in de eerste jaren alleen geschikt voor het smalle CAF materieel.
Zuid was wel bereikbaar met breed materieel vanwege extra's naar de RAI.
Ook heeft de Amstelveenlijn altijd op Zuid omgeschakeld met wegklappen planken.
Pas later zijn de perrons tot Isolatorweg aangepast op de Zilvermeeuwen.
Is dus niet zo vreemd als die ZUID kunnen tonen.
Laatst gewijzigd door Anne op za 13 jun 2015, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

50 Zuid/WTC op een Zilvermeeuw heb ik wel eens in dienst gezien toen er nog deeltrajecten werden gereden (ingezeten ook).
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Voor lijn 51 waren in eerste instantie maar 13 sneltrams besteld. In de beginjaren zijn er daarom veel versterkingsritten voor lijn 51 geweest met Zilvermeeuwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Waarom heeft 't GVB destijds zó weinig sneltrams aangeschaft? Wat was in het begin de beoogde dienstregeling en met hoeveel bakken werd er gereden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Elke tien minuten tot Poortwachter met een los stel. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

De deelserie S2 is al een jaar later in gebruik genomen (1991/1992), men had dus al heel snel door dat ze tekort kwamen? Of zelfs al voor de opening van de 51?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De deelserie S2 is pas vanaf eind 1993 afgeleverd.

In 1991, minimaal een maand na de opening van de sneltram, heeft men pas de tweede serie besteld. Het Belgische BN had ondanks hun praktisch lege orderboek toch een levertijd van bijna 22 maanden nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Weet je ook de levertijd van de eerste serie?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door STF »

sneltram schreef:Zelfs de BN stellen hebben Schiphol op de koersrol.
Uitsluitend Schiphol oost.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Men is bij GVB begonnen met het afhandelen van de klanten over de metrostoring van 5 juni, wat ik te horen kreeg is men bijna bedolven onder de boze reacties over de storing en (het gebrek aan) communicatie.

Als "reden" voor zowel de slechte communicatie als het niet beschikbaar hebben van vervangend vervoer in de avonduren werd aangegeven dat bij de verkeersleiding ook een chaos ontstond door de impact van de verstoring en dat men zich daar tot einde dienst niet meer heeft kunnen herpakken. Uiteraard vonden ze dat het aanpassen van de communicatie, zeker toen duidelijk werd dat de storing de rest van de avond zou gaan duren, wel had moeten gebeuren. Er had ook een pendelbus moeten rijden (er is een plan voor aldus de medewerker) maar die heeft om uiteenlopende redenen, o.a. het ontbreken van personeel en het niet beschikbaar hebben van bussen, niet gereden. Er zal in ieder geval nog wel een grondige interne evaluatie volgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Kwam net langs Station Lelylaan rijden en zag dat ze het NS-gedeelte grijs aan het overschilderen zijn i.p.v. rood. Ook het blauwe kioskgebouwtje op het perron dat vrijwel volledig onder de graffiti zat (vanaf de metro gezien) wordt netjes schoongemaakt en overgeschilderd in een minder felle tint blauw/grijs.

Hele opsteker dat het hele station (metro en trein) in dezelfde kleur wordt gespoten. :Y :pos:

Kon helaas geen foto maken.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Nu die tramperrons eens pimpen en het wordt nog eens wat.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Oei ja, stond laatst op de 1 te wachten en inderdaad wat een armoede. Moeten ze zeker wat aan doen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

En die tramhaltes Johan Huizingalaan en Derkinderenstraat op de Lelylaan mogen ook wel eens aangepakt worden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Over de Lelylaan gesproken: zijn er eigenlijk plannen om het voormalige ziekenhuisterrein beter aan te sluiten op de tram? Als in misschien een extra halte daar of een loopbrug naar de bestaande tramhalte.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Extra halte vast niet, GVB heft liever haltes op. Zo ver is het toch ook niet vanaf het Surinameplein?
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

5 minuten lopen. Zou niet weten waar je een loopbrug voor nodig zou hebben, er loopt een keurig breed voetpad langs de Lelylaan.
https://www.google.nl/maps/dir/52.35799 ... !3e2?hl=nl
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ik kan me herinneren dat er sprake was van de bouw van liften naar de haltes Johan Huizingalaan en Derkinderenstraat, omdat deze totaal niet toegankelijk zijn voor mindervaliden. Het halteheuveltje is ooit opgehoogd en de abri's zijn wel eens vervangen maar verder is er sinds 1962 weinig aan die haltes veranderd. Bij de eerste kon ik me iets voorstellen, in combinatie met een verplaatsing van de halte naar een plek meer op het viaduct (de nu loze ruimte van de rotonde had je dan als een eenvoudig stationsplein kunnen inrichten), bij de Derkinderenstraat echter zag ik het niet zo snel. Maar dat is alweer een tijdje geleden. Dat ik dit in de wijkkrantjes van Nieuw-West heb zien staan moet in 2008 of 2009 geweest zijn, dus dat plan zal wel weer in een diepe lade zijn beland.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

paolie schreef:5 minuten lopen. Zou niet weten waar je een loopbrug voor nodig zou hebben, er loopt een keurig breed voetpad langs de Lelylaan.
https://www.google.nl/maps/dir/52.35799 ... !3e2?hl=nl
Ik had het dan ook over een loopbrug over de Lelylaan heen om bij de tram te kunnen komen. Der Kinderenstraat of en een eventuele nieuwe halte. Niet Surinameplein... Had ooit in een krantje gelezen dat er zulke plannen waren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De haltes zouden in de jaren 90 aangepast gaan worden als er met BN-sneltrams naar Osdorp gereden zou gaan worden. Dat plan is er ergens eind jaren '80 gesneuveld :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Godzijdank ja. Anders hadden we daar nu ook vast in het proces van een conversie naar stadstram gezeten :X
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bee schreef:De haltes zouden in de jaren 90 aangepast gaan worden als er met BN-sneltrams naar Osdorp gereden zou gaan worden. Dat plan is er ergens eind jaren '80 gesneuveld :mrgreen:
Serieus? :shock: Waar was die lijn na de Cornelis Lelylaan heen gegaan dan in het centrum?
Alargule schreef:Godzijdank ja. Anders hadden we daar nu ook vast in het proces van een conversie naar stadstram gezeten :X
En naast de Amstelveenlijn nog een discussie over waarom de 'Osdorplijn' een volwaardige metro moet worden. M5's door de Leidsestraat kan prima! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door n-evo op di 16 jun 2015, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

n-evo schreef:
paolie schreef:5 minuten lopen. Zou niet weten waar je een loopbrug voor nodig zou hebben, er loopt een keurig breed voetpad langs de Lelylaan.
https://www.google.nl/maps/dir/52.35799 ... !3e2?hl=nl
Ik had het dan ook over een loopbrug over de Lelylaan heen om bij de tram te kunnen komen. Der Kinderenstraat of en een eventuele nieuwe halte. Niet Surinameplein... Had ooit in een krantje gelezen dat er zulke plannen waren.
Sorry dat ik onderstaande zinssnede dan verkeerd begreep...
n-evo schreef:...of een loopbrug naar de bestaande tramhalte.
Al begrijp ik, als je de bestaande halte Derkinderenstraat bedoelde, nog steeds niet wat je met die loopbrug wilde aanvangen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik wil persoonlijk helemaal niks aanvangen. Het was gewoon iets dat ik ooit in zo'n informatiekrantje voorbij zag komen. Schoot me opeens te binnen en vroeg me af of iemand hier er meer van afwist. Wat hun idee met die loopbrug was, geen idee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten