Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Alargule

Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

De verleiding om in de alledaagse thread van Amsterdam te fantaseren over het toekomstige OV blijkt toch iedere keer weer te groot, zeker als het toverwoord 'metro' weer eens valt.

Omdat ik me er zelf ook vaak schuldig aan maak, een draadje bedoeld om dit soort ideeën met elkaar te delen en bediscussiëren. Dan houden we de alledaagse thread ook wat schoner en de discussies beter gescheiden.

Momenteel gaat de discussie over een oost/westlijn cq vermetroïng van de trambaan over de Lelylaan. Maar andere ideeën kunnen natuurlijk ook gespuid worden!
Laatst gewijzigd door Alargule op wo 16 nov 2016, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Natorious »

Ik was net bezig met het onderstaande toen Alargule met het geweldige idee kwam :)

Als er per se een metro naar Osdorp moet, dan moet die ondergronds. Bovengronds is er gewoon geen ruimte voor het dichtbevolkte Osdorp. Wat dan wellicht een goede optie zou kunnen zijn is om gebruik te maken van de onderkant van de Lelylaan. Oftewel de metro komt dan op level 0 te rijden, en de autobaan op +1. Echter heeft dit wel weer beperkingen, zoals de kruising met de A10 (Bij derkinderenstraat) en de kruising met de Johan Huizingalaan, omdat met deze optie dan de metro de reeds genoemde wegen kruist op hetzelfde niveau :twisted: Kan je uiteraard ook weer verhelpen door te verdiepen.

Maar wat moet er dan gebeuren in Osdorp, moet de metro dan via het huidige traject van de 1 Osdorp door naar bijv. Schiphol? Of via de route van de 17? Of gewoon middendoor Osdorp heen, met een halte op de Baden Powellweg? Dat laatste zou nog wel kunnen in combinatie met een uitbreiding van het Westtangentnet...?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door SuperGhost »

Joepie, een topic waar ik me op kan uitleven :mrgreen:

Ik zal eens een mogelijke eindbeeld voor de metro schetsen zoals ik die zou zien.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door JWM »

Metro Amsterdam he, niet van Groenlo naar Doetinchem dus.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Ardan »

Haha, toevallig heb ik eens een metro van Schiphol P30 naar CS nagebouwd op de trainsimulator, volgens mij is dit traject nog niet eens zo slecht :)
Afbeelding

(kaart van de rest naar CS staat hier)
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door SuperGhost »

JWM schreef:Metro Amsterdam he, niet van Groenlo naar Doetinchem dus.
dus..... -o-

Speciaal voor jou de metro van Groenlo naar Doetinchem dan maar:
Afbeelding

Lijnen:
via Noord-Zuidlijn
A) Purmerend - Uithoorn via Landsmeer, Buikslotermeerplein, CS, Zuid, Amstelveen
B) Volendam - Hoofddorp via Monnickendam, Broek in Waterland, Buikslotermeerplein, CS, Zuid, Amstelveen, Schiphol
via Oostlijn
C) Weesp - Schiphol via Diemen, v/d Madeweg, Amstel, CS, Sloterdijk, Geuzenveld, Osdorp, Badhoevedorp
D) Gein - Centraal Station via Bijlmer ArenA, Duivendrecht, v/d Madeweg, Amstel
via Ringlijn
E) Buikslotermeerplein - Weesp via Tuindorp Oostzaan, Sloterdijk, Lelylaan, Zuid, v/d Madeweg, Bijlmer ArenA, Gein

Alle lijnen doordeweeks overdag elke 10 minuten.
Lijnen A en B vormen op het gezamenlijke deel een 5-minutendienst.
Lijnen C-D-E vormen ook, maar met een 2-minutenstop op v/d Madeweg (zodat lijnen C en E verknoopt kunnen liggen)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door JWM »

Die route van de metro van Landsmeer naar Purmerend... Heb je überhaupt op streetview gekeken :D

Ik wil best grasduinen over het toekomstige metro-net, maar dit gaat wel heel erg richting fantasie.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Natorious »

Ik realiseerde me opeens dat je Den Ilp evenveel stations wilt geven als Schiphol :')
Er is een reden waarom daar maar 1x/u een bus rijdt :!:
Laat die metro naar Purmerland maar langs het 't Twiske gaan, erdoor heen zal nooit gebeuren.

En waarom willen zoveel mensen per se een metro naar Weesp :evil: ? Ik kan enigszins begrijpen dat mensen het een interessant eindpunt vinden door het cross-platform, maar de vraag is op het moment echt miniem en zal ook niet gaan toenemen, zolang Weesp niet groeit.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Yanaike »

Heel erg origineel is dit topic niet, er zijn al vaker voorstellen gedaan voor toekomstige metro verbindingen. Even in het kort een stortvloed aan ideetjes per lijn, en mijn mening per idee:

Ringlijn
- 1a: Verlegen van lijn 50 naar CS. Tegen! Op Sloterdijk-Centraal rijden nu al 20 treinen per uur, op Lelystad-Centraal rijden ook al 4 treinen per uur en daarnaast hebben veel metrostations op lijn 50 toch al een rechtstreekser verbinding met CS/Centrum via tramlijnen.
- 1b: Verlegen van lijn 50 naar Noorderpark Tegen! Hier was ik lange tijd voorstander van, maar ik ben er toch een beetje van terug gekomen. Elke keer als ik deze lijn probeer in te tekenen, loop ik vast met de plaatsing van stations. Eigenlijk zouden alleen Houthavens en Noorderpark mogelijk zijn. Een tweede station op Noord, komt altijd te dicht bij Noorderpark te liggen. Bovendien moet deze variant het IJ kruisen en is daarmee veel duurder dan variant 1a, terwijl het voordeel niet heel veel groter is: overstap meer of minder op CS.
- 1c: Verlegen van lijn 50 naar Noord Voor! Dit idee bedacht ik laatst. Lijn 50 zou veel noordelijker gaan dan in variant 1b en zou daarmee ook Tuindorp Oostzaan en Buiksloot aan doen. Voordeel is niet alleen de verbinding van Noord met West, maar ook een betere ontsluiting van meerdere wijken in Amsterdam Noord. Bovendien kan Noord hiermee een functie gaan vervullen als 'OV-knooppunt', met niet alleen verbindingen naar CS en Zuid, maar ook naar Sloterdijk en Lelylaan.
- 1d: Afmaken van de ring via CS - Muiderpoort - Diemen Noord - Diemen Zuid - Van der Madeweg Tegen! Dit lijkt mij erg omslachtig. Alleen het feit dat er al spoorinfrastructuur ligt hoeft nog niet te betekenen dat het ook een goede verbinding is. Bovendien voegt het niets nieuws toe omdat er ook al een uitgebreide dienstregeling per trein over deze trajecten is.
- 1e: Afmaken van de ring via Noorderpark/Noord - IJburg - Diemen Zuid - Van der Madeweg Tegen! Ook erg omslachtig als je het mij vraagt. Er moet veel water gekruist worden, zonder dat de verbinding heel veel nieuws oplevert. Verbinding van Noord met Oost? Dat kan net zo goed met overstap Noord/Zuidlijn <-> Geinlijn. Ontsluiting van IJburg? Hiervoor zou de metrolijn te veel noord-zuid lopen terwijl IJburg erg oost-west georiënteerd is. Misschien voor langere termijn, maar er zijn andere projecten te noemen die meer prioriteit hebben wat mij betreft.
- 1f: Lijn 50 naar Gaasperplas in plaats van Gein. Voor! Dit zorgt ervoor dat storingen niet van de ene lijn op de andere overspringen. Bovendien kan lijn 53 hierdoor opgeheven worden en kunnen zowel lijn 50 als lijn 54 frequenter gaan rijden. Voorwaarde is wel een goede overstap op Van der Madeweg en dat de buslijnen in zuidoost minimaal één halte van lijn 50 en één halte van lijn 54 aandoen.

Geinlijn
- 2a: Doortrekken van Geinlijn naar Weesp. Tegen! Het klinkt gek, maar het is ooit genoemd. En er zit zeker potentie in. Vanuit Almere zijn dan ineens bestemmingen bij Bijlmer/Holendrecht bereikbaar met slechts één overstap in Weesp. En misschien kun je het R-net richting Almere opheven? Mwah... Ik denk dat het aantal reizigers via deze verbinding te erg overschat wordt, dat de lijn te duur is en bovendien is R-net vooral gericht op Almere Haven, die niet direct voordeel heeft van het doortrekken van de Geinlijn.
- 2b: Nog verder doortrekken van Geinlijn van Weesp naar Almere. Tegen! Ook al groeit Almere in flink tempo, toch denk ik dat de relatie Almere - Amsterdam beter per trein opgevangen kan worden.
- 2c: Geinlijn doortrekken naar Geuzenveld/Slotermeer. Voor! Je kunt hier grote gebieden van Amsterdam West mee ontsluiten die nu nog geen metro-verbinding hebben. Ik denk alleen wel dat dit een project is voor de langere termijn en dat een andere Oost-westlijn intressanter is.

Noord-Zuidlijn
- 3a: Verlenging naar Amstelveen Centrum. Voor! Het degraderen van de Amstelveenlijn van metro-achtige sneltram naar reguliere tramlijn is gewoon verschrikkelijk. Er zou in ieder geval een fatsoenlijke metro-verbinding met Amstelveen Centrum moeten blijven bestaan.
- 3b: Verlenging naar Amstelveen Westwijk. Voor! En als je dan toch al bezig bent, waarom niet meteen naar Westwijk? Grote delen van dit traject kunnen gewoon bovengronds op de plek waar nu de trambaan ligt. Er moet alleen nagedacht worden over de slingerroute via halte Brink en het aantal haltes op de lijn moet verlaagd worden. Als je naar de contouren van Amsterdam kijkt is verlenging naar Amstelveen Westwijk eigenlijk net zo logisch als de lijn naar Gein.
- 3c: Verlenging naar Uithoorn/Aalsmeer. Tegen! Dit gaat me dan weer iets té ver. Bij Westwijk houdt de bebouwing op. Uithoorn en Aalsmeer zijn gewoon niet groot genoeg om een metroverbinding zonder haltes voor een lange tijd te verantwoorden.
- 3d: Verlenging vanaf Zuid naar Schiphol. Tegen! Op het traject Zuid - Schiphol gaan straks met OV-SAAL/ETMET 12 directe ICs en 6 directe SPRs rijden, wat wil je daar met een metro nog aan toevoegen?
- 3e: Verlenging vanaf Amstelveen Centrum/Westwijk naar Schiphol. Tegen! Zeker interessant, maar Zuid - Schiphol gaat sneller per trein, Centrum - Schiphol gaat sneller via Zuid en trein en ik denk dat de relatie Amstelveen - Schiphol te klein is voor een metroverbinding.
- 3f: Verlenging naar Molenwijk: Voor! Maar ik denk wel dat dit beter door lijn 50 gedaan kan worden.
- 3g: Verlenging naar Nieuwendam: Voor! Maar ook hier denk ik dat dit beter door lijn 50 gedaan kan worden.
- 3h: Verlenging naar Zaandam Tegen! Misschien voor langere termijn, maar voorlopig te omslachtig en te veel om t.o.v. de trein.
- 3i: Verlenging naar Purmerend Tegen! Serieus? Ik zou niet weten waarom een metro lange tijd zonder haltes door een polderlandschap moet lopen, voor hooguit 5 haltes in Purmerend, wat dan ten koste gaat van de fijnmazigheid van het huidige busnet.

Nieuwe Oost-west lijn
Omdat deze nog niet aangelegd is, zijn er heel veel varianten te bedenken. Maar er zijn wel een paar punten van overweging.
- 4a: Oost-westlijn naar Schiphol? Voor! Het creëren van een verbinding tussen Schiphol en Centrum is altijd goed om de bottleneck bij Schiphol in het treinverkeer te ontlasten en nieuwe reismogelijkheden te creëren voor toeristen richting Amsterdam.
- 4b: Via/naar CS? Tegen! Ik denk dat er genoeg lijnen zijn die zich door de grachtengordel boren en ik denk dat een nieuwe Oost-Westlijn ook prima aan de rand van de grachtengordel kan blijven. Vanaf Leidseplein zit je eigenlijk al in het centrum en zo niet dan kun je altijd nog overstappen bij Vijzelgracht/Weesperplein.
- 4c: Muiderpoort? Voor! Lijkt me een prima tussenbestemming/eindpunt waarbij overgestapt kan worden op treinen.
- 4d: Naar IJburg? Voor! Deze lijn zou niet alleen IJburg ontsluiten maar ook het universiteitsterrein (beter dan het station), maar lijn 26 blijft noodzakelijk voor de relatie IJburg - CS en verder.
- 4e: Naar Gaasperplas? Voor! Deze variant heeft wellicht nog meer mijn voorkeur dan 4d, omdat het Watergraafsmeer, Diemen en Zuidoost ontsluit. En dit is eigenlijk waar de lijn naar Gaasperplas ooit voor bedoeld is. Wel even nadenken over de verbinding Van der Madeweg - Gaasperplas, overstap mogelijkheden bij Diemen Zuid en welke lijn precies naar Gaasperplas rijdt (huidige lijn 53, lijn 50, nieuwe oost-westlijn, twee van de drie, alledrie)?

Verbinding Zuid-Amstel
- 5a: CS - Amstel - Zuid - Lelylaan - Isolatorweg Tegen! Neeee, doe gewoon niet! Dit zou echt de meest rare indirecte metrolijn ooit worden.
- 5b: Amstel - Zuid - Amstelveen Centrum Voor! Deze lijn hoeft niet per se door naar CS lijkt me, omdat de Noord-Zuidlijn dan directer is. Deze lijn kan in de avonduren en in het weekend eventueel vervallen, dan is een overstap op Van der Madeweg ook prima lijkt me.

En hieronder een vlug kaartje met mijn voorstellen:

Afbeelding

Mocht ik nog wat vergeten zijn, voel je vrij om mij aan te vullen en verder ben ik ook benieuwd naar jullie mening.

EDIT: Ik zie dat SuperGhost mij al voor is met een uitgebreid plan waar ook nog veel ideeën op staan die ik niet genoemd heb, maar zoals de verlenging naar Purmerend en de verlenging van de Geinlijn naar Weesp, vind ik die ideeën niet heel realistisch. Verder mis ik in het plan van SuperGhost toch nog echt een verbinding Leidseplein - Lelylaan - Osdorp - Schiphol, die in mijn ogen belangrijker en rechtstreekser is dan een verbinding
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Alargule »

Yanaike schreef:Heel erg origineel is dit topic niet, er zijn al vaker voorstellen gedaan voor toekomstige metro verbindingen.
JWM schreef:Ik wil best grasduinen over het toekomstige metro-net, maar dit gaat wel heel erg richting fantasie.
Het topic heb ik niet voor niets zo genoemd. Hier kunnen alle ideeën verzameld worden, zodat er een mooi overzicht ontstaat. Kunnen we misschien ook nog wat van elkaar opsteken. En omdat het wensen betreft, is een stukje fantasie ook nooit weg. 8-)

Inhoudelijk: het valt me op dat zowel SuperGhost als Yanaike een voorstel doen voor een uitgebreide ringlijn naar Noord, waarbij een groot deel van westelijk Noord op het metronet zou worden aangesloten. Ik vind dat op zich een goed voorstel, maar omdat ik verwacht dat de grootste vervoersstromen vanuit Noord op het centrum van Amsterdam zullen zijn gericht, vraag ik me af of een metro-ontsluiting als onderdeel van de Ringlijn wel de beste optie is? Je zou er ook voor kunnen kiezen een aftakking van de Noord/Zuidlijn te maken en daar westelijk Noord mee te bedienen. Plannen daarvoor hebben ooit bestaan: bij de bouw van een eventueel station Sixhaven zou een aftakking richting westelijk Noord en Zaandam gefaciliteerd moeten worden:

Afbeelding
Bron

De plannen van SuperGhost gaan inderdaad erg richting het fantastische, maar zijn als netwerkoefening op zich wel leuk bedacht. Vooral de westtangent als metro vind ik wel een interessante optie. Het sluit ook aan op plannen die ik ooit in de Structuurvisie uit - ik meen - 2003 heb gezien voor een tweede spoorlijn tussen Schiphol en Amsterdam Centraal. Die zou vooral van nut zijn om een geplande tweede terminal te ontsluiten.

De plannen van Yanaike zijn wat realistischer, maar ik zou hier aan de westzijde van de binnenstad echt opteren voor een lijnvoering die overeenkomt met het Plan Stadsspoor, waarbij de lijnen elkaar ten noorden van het Leidseplein kruisen zodat er tussen beide lijnen kan worden overgestapt. De lijn uit Gaasperplas gaat dan naar Geuzenveld en de lijn uit Gein (de huidige Oostlijn) naar Osdorp, in plaats van andersom. Met die extra overstapmogelijkheid versterk je de netwerkstructuur.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Ardan »

En die aftakking bij Sixhaven kan nog steeds, er is tijdens de bouw rekening mee gehouden door de tunnel extra groot uit te voeren daar :)
Ook bij CS en Vijzelgracht is plek vrijgehouden voor een kruisende metrolijn, en ook bij de bouw van de ondergrondse fietsenstalling voor het CS is dit het geval, op de plaatjes zie je tussen het stationsgebouw en de stalling nog een soort zwarte doos met 'metroreservering'.
Ik doe ook maar wat
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Yanaike »

Alargule schreef:De plannen van Yanaike zijn wat realistischer, maar ik zou hier aan de westzijde van de binnenstad echt opteren voor een lijnvoering die overeenkomt met het Plan Stadsspoor, waarbij de lijnen elkaar ten noorden van het Leidseplein kruisen zodat er tussen beide lijnen kan worden overgestapt. De lijn uit Gaasperplas gaat dan naar Geuzenveld en de lijn uit Gein (de huidige Oostlijn) naar Osdorp, in plaats van andersom. Met die extra overstapmogelijkheid versterk je de netwerkstructuur.
Ergens geef ik je gelijk, maar ook weer niet helemaal. De voordelen van Plan Stadsspoor zijn inderdaad die extra overstap mogelijkheid.
Maar heb je die overstapmogelijkheid echt wel nodig? In mijn plan hebben de drie hoofdverbindingen in het centrum allemaal al één overstap met elkaar Noord/zuid <-> Oost/west op Vijzelgracht, Noord/zuid <-> Gein op CS en Oost/West <-> Gein op Weesperplein. Nog een overstapmogelijkheid lijkt me niet perse noodzakelijk.
Bovendien zou de gele lijn een V-vormige lijn worden door die via CS naar Schiphol te trekken. De kortste en snelste route tussen Lelylaan en Amstel is dan gek genoeg niet de directe lijn, maar eerder Lelylaan - Leidseplein - Weesperplein - Amstel of zelfs Lelylaan - Van der Madeweg - Amstel.
Ik vraag me echt af of het nodig is om nog een derde (bijna parallel lopende) lijn te hebben die door de grachtengordel naar CS gaat.
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Alargule »

Die route wordt inderdaad om - de vraag die bij mij dan rijst is hoe zwaar bereisd die relatie eigenlijk is. Nadeel van jouw opzet betreft dan vooral weer reizigersstromen uit Geuzenveld die naar de omgeving rond het Leidseplein willen: zij zullen via een omweg op het Weesperplein moeten overstappen, of er zal een tramverbinding over de Marnixstraat tussen een station aan de lijn uit Geuzenveld en het Leidseplein moeten blijven rijden. Maar op zich ben ik het met je eens dat het waarschijnlijk lood om oud ijzer is.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Yanaike »

De relatie Geuzenveld - Leidseplein zou gewoon door tramlijn 7 uitgevoerd kunnen blijven worden, net zoals dat nu het geval is. Een groter nadeel lijkt mij de relatie Osdorp - CS, maar dat kan eventueel nog uitgevoerd worden met een verlengde tramlijn 2 of overstappen op Leidseplein (op trams) of Vijzelgracht (op metro)
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Alargule »

Ik ben eens in mijn archieven van zelfbedachte fantasiekaartjes gaan spitten. Daar kwamen nog wat leuke ideetjes uit. Een aantal daarvan laat ik hier de revue passeren. Ik beschouw deze kaartjes overigens niet als serieus uitgewerkte plannen; ze zijn vooral op denkoefeningen gebaseerd.

Ergens in 2005 of 2006 heb ik dit plattegrondje gemaakt. De ideeën hierin zijn een combinatie van plannen van ooit (zoals de metro naar Geuzenveld, het Combiplan voor de ringlijn, de vertakking van de Noord/Zuidlijn naar het westen of een metrotak naar Zaanstad) en eigen ideeën. Ik denk niet dat we dit kaartbeeld ooit nog te zien gaan krijgen, al blijf ik een metrotak naar Zaanstad en een lijn naar IJburg op termijn wel wenselijk vinden. Ironisch genoeg denk ik dat de verlenging naar Uithoorn het waarschijnlijkst is, maar dan als tram:

Afbeelding

De Metronetstudie uit 2007 inspireerde me om de metrokaart van 2020 te maken. Ja, dit was het jaar voordat de economische crisis uitbrak en we het gedoe bij station Vijzelgracht kregen. Alles leek nog mogelijk op metrogebied, en 2020 klonk nog zo ver weg...opgenomen zijn in ieder geval de Ringlijn naar Noord, een Oost/Westlijn als verlenging van de Oostlijn naar Osdorp en Schiphol en natuurlijk de Amstelveenmetro. Geen van deze plannen zal voor 2020 gerealiseerd zijn en waarschijnlijk is het ook niet te verwachten dat er voor 2020 begonnen wordt aan de bouw van een van deze lijnen:

Afbeelding

In 2013 bleef de fantasie ook nog op volle toeren draaien. Inmiddels was ik ook al wat vaardiger geworden in Adobe Illustrator. Het resultaat was onderstaand kaartje, waar weer een paar oude bekenden opduiken (metro naar Zaanstad en Amstelveen, Oost/Westlijn naar Osdorp en Schiphol, metro naar IJburg), maar waarin ook wat nieuwe ideeën (een doorgetrokken Ringlijn via Noord naar Oost en Overamstel) en de relatie met het onderliggende tramnet in beeld zijn gebracht. Het tramnet is geïnspireerd op de gedachten over het Plustramnet, zoals dat in 2013 net was verschenen in Plan22.

Afbeelding

Maar misschien dat we ons uiteindelijk maar met minder tevreden moeten stellen. Begin dit jaar bekeek ik eens de ideeën voor een Amsterdamse premetro. Zal wel meteen afgeschoten worden vanwege de slechte ervaringen die we hebben met de Amstelveenlijn en de supermegastrenge Tunnelweteisen, maar toch zou een tunnel tussen Leidseplein en Alexanderplein ooit nog wel eens een voorzet kunnen zijn voor een 'echte' Oost/Westlijn. Ideeën voor de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen, een doorgetrokken Ringlijn en een doorgetrokken Oostlijn zijn inmiddels niet meer zichtbaar. Wel is er weer de relatie met het onderliggende tramnet gelegd:

Afbeelding

Nogmaals: allemaal ideetjes die niet op serieuze plannen zijn gebaseerd, maar vooral als denkoefening dienen. En misschien ter inspiratie voor anderen :)
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door VIRM »

Even een ideetje n.a.v. van de continue wens om de NZ/lijn door te trekken naar Zaandam. Waarom niet een metro over de Zaanlijn?
- Beginpunt: Uitgeest (met overstap naar trein)
- Hanhaven van de stations Krommenie-Assendelft, Wormerveer, Koog-Zanadijk en Koog-Bloemwijk.
- Als een metro op station Zaandam eventueel op de huidige sporen 2 en 4 aankomt kan cross-platform overstap op de [serie=Stoptrein|2016|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] worden geboden.
- Alleen even een vraagteken waar hij na de Hemtunnel naartoe moet?
a. Rechtsaf met een aansluiting bij De Vlugtlaan is misschien niet genoeg ruimte.
b. Bij Sloterdijk kan cross-platform overstappen op de IC's worden geboden indien de metro aankomt op sporen 4 en 5. Daarna door naar CS met wellicht nog een paar stops onderweg. Daarna misschien aansluiting op de bestaande tunnel/doortrekken van lijn 54?

Voordeel is dat je af bent van de vier Sprinters per uur en je gelijk de vier spoorwegovergangen tussen Zaandam en Uitgeest kunt verwijderen. De frequentie kan worden opgevoerd, waardoor je in potentie een goed product kunt bieden.

Uiteraard kun je er heel veel kanttekeningen enzo bij plaatsen (hey, maar dit is toch een fantasietopic?)
- Hoe worden stations ten noorden van Uitgeest bereikt? Over Haarlem betekent extra reistijd en ongetwijfeld extra infrastructuur. Met een lange tunnelbak voor vier sporen van Zaandam of vlak voor Koog-Zaandijk tot en met net na Krommenie-Assendelft kom je wellicht een eind.
- De Hemtunnel moet dan vier sporen krijgen (twee voor metro, twee voor trein). Als de treinverbinding over de Zaanlijn wordt behouden, heb je dan overdag en tijdens de spits 8-10 treinen per uur per richting, wat denk ik wel past.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Ardan »

Jaaaa ver-S-Bahn-isering van de Zaanlijn *O* Tot de verplaatsing van station Krommenie-A had dat vrij makkelijk gekund, metro/S-Bahn in het midden, twee treinsporen aan de buitenkant. De stations boven Uitgeest zou je kunnen bedienen door een trein die onderweg alleen in Zaandam en Uitgeest stopt, en verder naar Alkmaar hobbelt.

Ik wil dit: (crosspost met mijn trainztopic over Amsterdam, waarin ik dit nabouw)
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Yanaike »

Ardan schreef:Ik wil dit: (crosspost met mijn trainztopic over Amsterdam, waarin ik dit nabouw)
Ondanks dat ik me in een hoop van je ideeën kan vinden waaronder het algemene S-baanconcept van je plan en het idee achter een aantal nieuwe lijnen, zijn er ook een heleboel dingetjes waarvan ik zoiets heb van: ai, waarom zo? :(

Ik ga geen hele opsomming geven van dingen die ik anders zou doen, daar heb ik volgens mij eerder in dit topic al een lijstje over gepost. Maar het belangrijkste waar ik het wél over wil hebben: waarom een doorgaande M2 Schiphol - Centraal - Gein? Die doorgaande verbinding is bijna voor niemand nuttig: de M1 is tussen Weesperplein en Leidseplein immers veel korter en directer en waarschijnlijk ondanks 2x overstappen bijna net zo snel. Ik denk dat het handiger is om je M1 te laten eindigen op Amsterdam Centraal of eventueel door naar Geuzenveld of iets dergelijks. Je zou dan de M1 naar Schiphol kunnen laten lopen i.p.v. Houthavens (of eventueel als twee aparte takken net als Molukkenstraat/Sniep). Of je kunt de M3 naar Schiphol laten lopen i.p.v. naar Nieuw-Sloten. Of je kunt de M5 doortrekken naar Schiphol, al hebben de M5 en M2 nu wel duidelijk een ander karakter (M5 lijkt meer een snel-metro). Kortom, genoeg mogelijkheden. Maar een metro met zo'n enorme U-bocht in de lijn voelt voor mij als een gemiste kans omdat je weinig doorgaande reizigers zult trekken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Ardan »

Ik had het hier nog niet beschreven, maar de meeste lijnen zijn gebaseerd op plannen die écht bestaan hebben. Die hele U-bocht komt dus niet zomaar uit de lucht vallen, maar is een combinatie van drie lijnen: de huidige Oostlijn, een lijn naar Schiphol waarvoor dit een kansrijk tracé is, en een plan uit 1929 voor een metrolijn CS - Schelfhoutstraat (Surinameplein).
Alleen de M3 onder de De Lairessestraat en naar Nieuw-Sloten is wel een eigen verzinsel, om het Haarlemmermeerstation met de stad te verbinden. En hoe de in 1922 bedachte ringlijn in Oost had moeten lopen weet ik ook niet precies en eigenlijk liep die onder de Keizersgracht in plaats van de Singel, maar dit lijkt me een mooie lijnvoering. De Indische Buurt komt uit 1924, zelfde tijd dus, vandaar die aftakking. Wat je in die tijd in andere steden ook vaak zag is dat rijke gemeenten vaak een eigen metro wilden (Berlijnse U3 naar Dahlem bijvoorbeeld), mijn M1 is dus in 1922 tot Frankendael gebouwd. In 1934 verlengd naar Brinkstraat (Betondorp, Stadion De Meer), en in 1990 naar Sniep.
Overigens staan nog niet alle stations op IJburg op de kaart.
Ik doe ook maar wat
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Yanaike »

Ardan schreef:Ik had het hier nog niet beschreven, maar de meeste lijnen zijn gebaseerd op plannen die écht bestaan hebben. Die hele U-bocht komt dus niet zomaar uit de lucht vallen, maar is een combinatie van drie lijnen: de huidige Oostlijn, een lijn naar Schiphol waarvoor dit een kansrijk tracé is, en een plan uit 1929 voor een metrolijn CS - Schelfhoutstraat (Surinameplein).
Alleen de M3 onder de De Lairessestraat en naar Nieuw-Sloten is wel een eigen verzinsel, om het Haarlemmermeerstation met de stad te verbinden. En hoe de in 1922 bedachte ringlijn in Oost had moeten lopen weet ik ook niet precies en eigenlijk liep die onder de Keizersgracht in plaats van de Singel, maar dit lijkt me een mooie lijnvoering. De Indische Buurt komt uit 1924, zelfde tijd dus, vandaar die aftakking. Wat je in die tijd in andere steden ook vaak zag is dat rijke gemeenten vaak een eigen metro wilden (Berlijnse U3 naar Dahlem bijvoorbeeld), mijn M1 is dus in 1922 tot Frankendael gebouwd. In 1934 verlengd naar Brinkstraat (Betondorp, Stadion De Meer), en in 1990 naar Sniep.
Overigens staan nog niet alle stations op IJburg op de kaart.
Er is soms een reden dat een plan niet uitgevoerd wordt. Iemand (met name politici) zijn heel goed in het roepen van dingen en het dan bestempelen als een 'plan'. Maar dan hoeft dat nog niet te betekenen dat dat ook echt een goed plan is. Bovendien hoeft een oud plan nog niet meteen te betekenen dat het nog past bij de huidige vraag.

Ik blijf bij mijn mening dat een U-bocht in een metro-netwerk behoorlijk onhandig is. En ik vind het jammer dat je een oud plan simpelweg overneemt zonder (zo komt het voor mij nu over) er zelf echt goed over na te denken. Want, zoals ik al zei een metrolijn naar Lelylaan heeft veel meer potentie voor doorgaande reizigers als je 'm zou koppelen aan een oost-west lijn (M1), aan de Noord-Zuid lijn (M3) of aan de lijn naar Almere (M5).
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door SLToilet »

Er zijn ook andere steden met een fikse u-bocht in het netwerk, mij blijft lijn 3 in Barcelona het meest bij omdat ik die 2,5 jaar geleden het messt gebruikte van het netwerk op vakantie. Er was wel veel wisseling in de mensen die erin zaten maar ondanks de omweg bleven er nog een heel aantal zitten tot aan iig Maria Cristina vanuit Passeig de Gracia.

Toch denk ik dat de omweg in dit metroplan een stuk erger is omdat deze U nog een stuk nauwer is dan in Barcelona. En bij Spui/munt zie ik weer een nieuwe Passeig de Gracia aankomen: een heel lange tunnel die je van het ene naar de andere metrolijn brengt. De betreffende tunnel in PdG was donker en bloedheet :')
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Ardan »

Ruuuustig Yanaike, adem in adem uit.. 8-)
Was dit een 'fantaseer er op los'-topic of een 'het moet perfect zijn'-topic?
Of heb ik de context van mijn kaart niet goed uitgelegd? Ik was aan het bedenken hoe Amsterdam eruit zou kunnen hebben gezien als oude plannen wél waren doorgegaan. Het plan van 1929 is immers ook alleen maar afgeschoten omdat het zo duur was (21 miljoen gulden, een schijntje tegenwoordig..)

Nee, ik ben ook niet helemaal gelukkig met het einde van de M5. Of dat Oud-West en Geuzenveld wel erg leeg zijn. Of.. of..
Bovendien, jouw argument 'er zijn geen doorgaande reizigers'.. ben of ken jij een doorgaande reiziger Van Hallstraat - Azartplein? Vast niet, tóch is het één lijn. Nou zullen daar meerdere reisrelaties elkaar overlappen dan dat er mensen over CS heen reizen met de M2, maar toch.

Laten we het bovendien vanuit historisch perspectief zien. Een kladje met openingsdata, gebaseerd op jaar van plan, echte openingsjaar, of echte openingsjaar van een tram op dat traject.
Afbeelding
De M1 is de oudste lijn, uit 1922. Je ziet volgens mij in geen enkele stad waar men in die tijd echt een metro heeft gebouwd dat men meteen begon met bouwen midden in de binnenstad. Vrijwel altijd werd er eerst een enigszins excentrisch lijntje gebouwd als proefballonnetje (correct me if I'm wrong). Dat is in Amsterdam niet anders.
Het plan voor mijn M2 komt uit 1929. Voor de M3 lijkt me overigens 1928 een realistisch openingsjaar (Olympische Spelen, CS-Aalsmeerplein), nummers omwisselen met de M2 kan nog. Enfin, de M2 werd in 1962 verlengd naar Meer en Vaart (analoog aan tram 1/17). In 1980 aan de andere kant, huidige Oostlijn. Van IJburg was nog laaaaang geen sprake, dus waar had je de M2 anders aan moeten koppelen?

Ik ben er wel mee bekend dat er in 1964 plannen waren om de huidige Oostlijn door te trekken richting de Houthavens, maar daar heb ik nu al andere lijnen lopen.

Zoals ik het nu heb gedaan lijkt het mij het meest logisch, maar misschien is dat omdat ik er van een ander oogpunt naar kijk. Ik heb er in ieder geval wel degelijk over nagedacht :)
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 04 mar 2016, 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Ardan »

SLToilet schreef:Er zijn ook andere steden met een fikse u-bocht in het netwerk, mij blijft lijn 3 in Barcelona het meest bij omdat ik die 2,5 jaar geleden het messt gebruikte van het netwerk op vakantie. Er was wel veel wisseling in de mensen die erin zaten maar ondanks de omweg bleven er nog een heel aantal zitten tot aan iig Maria Cristina vanuit Passeig de Gracia.

Toch denk ik dat de omweg in dit metroplan een stuk erger is omdat deze U nog een stuk nauwer is dan in Barcelona. En bij Spui/munt zie ik weer een nieuwe Passeig de Gracia aankomen: een heel lange tunnel die je van het ene naar de andere metrolijn brengt. De betreffende tunnel in PdG was donker en bloedheet :')
Spui en Muntplein verbind ik niet met elkaar. De beide Damstations wel. Ik weet niet hoe diep het in Barcelona is maar bij mij komen de oude lijnen zoveel mogelijk als Unterpflasterbahn te liggen zoals het in het Duits zo mooi heet, dus vrijwel direct onder de straat. Is dat mogelijk met de bodemgesteldheid? Geen idee, erg tricky :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door SLToilet »

Ardan schreef:Je ziet volgens mij in geen enkele stad waar men in die tijd echt een metro heeft gebouwd dat men meteen begon met bouwen midden in de binnenstad. Vrijwel altijd werd er eerst een enigszins excentrisch lijntje gebouwd als proefballonnetje (correct me if I'm wrong). Dat is in Amsterdam niet anders.
Het plan voor mijn M2 komt uit 1929. Voor de M3 lijkt me overigens 1928 een realistisch openingsjaar (Olympische Spelen, CS-Aalsmeerplein), nummers omwisselen met de M2 kan nog. Enfin, de M2 werd in 1962 verlengd naar Meer en Vaart (analoog aan tram 1/17). In 1980 aan de andere kant, huidige Oostlijn. Van IJburg was nog laaaaang geen sprake, dus waar had je de M2 anders aan moeten koppelen?
In dit geval bevestigt Barcelona de regel: eerste lijn is in 1924 geopend en liep tussen Lesseps en Placa de Catalunya, waarmee het wel tot aan de oudste delen van de stad kwam maar het er niet dwars doorheen ging.

En ook bijna een eeuw later zien we dat terug: het nieuwe metronetwerk van Jakarta gaat weliswaar dwars door het huidige zakencentrum (vooral in één lijn langs een brede laan) maar komt niet tot in het oude centrum van o.a Monas en, station Kota en Fatahillah, die eerste twee komen in de tweede fase nog aan bod.

En er zijn ook uitzonderingen, halverwege de rit, hier in eigen land zelfs! Rotterdam was vanwege het bombardement echter zodanig om zeep geholpen dat de metro met gemak onder brede asfaltwegen door kon karren.

Het heeft natuurlijk ook te maken met waar de meeste mensen naartoe moeten en waar een metro het goedkoopst is om aan te leggen en dat is in grote steden meestal niet in het alleroudste gedeelte van de stad maar (net) erbuiten.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Alargule »

Zie, ik wist wel dat ik hier ooit al eens een thread over had geopend! Gelet op de discussie in dit topic wel weer relevant.
JWM schreef:Ik heb wel even de moeite genomen om een paar pagina's door te spitten omdat het Amsterdamse net mij waarschijnlijk wat meer boeit maar de ideeën kan hij beter in z'n eigen nickname stoppen.

Afbeelding
Dit is eigenlijk hetzelfde idee wat ik al eerder opperde, alleen in mijn voorstel buigt de helft van de ritten CS - Gein af naar Gaasperplas en blijft de verbinding Isolatorweg - Gein in stand. Jouw variant levert minder vervlechting op, die van mij minder overstappen. Voor beide valt wat te zeggen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten