Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Gekko123 »

Klopt, maar helaas maak ik vaak genoeg mee dat er HC's zijn die niet de moeite nemen om op hun fluitje te blazen en alleen de sluitfluit gebruiken van het materieel. Op zich handig, maar doe het dan wel zodanig dat je eerst even kort fluit om te waarschuwen en niet direct tot en met het sluiten van de deuren. Nog liever zie ik dat de HC altijd eerst op zijn fluitje blaast voordat ie de deuren wil gaan sluiten (en de sluitfluit van het materieel te horen is).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door deadlock »

Eens met Gekko123.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Mikos »

Helemaal officieel mag er helemaal niet meer gefloten worden bij materieel met een sluitfluit. Dus zie het maar als een stukje service :-)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door JWM »

Al het NS-materieel heeft tegenwoordig toch een deursluittoon op een paar stoptreintjes diep in Limburg na?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Wubbo »

DDAR heeft ook geen sluitfluit toch? Of is die ondertussen weer aangezet?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Ardan »

Mikos schreef:Helemaal officieel mag er helemaal niet meer gefloten worden bij materieel met een sluitfluit. Dus zie het maar als een stukje service :-)
Wtf :') Waarom niet?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Mikos »

Tsja, dat heeft iemand bedacht, laten we het daar maar op houden...
DDAR (heeft het wel, maar buiten dienst gesteld), SLT, SGM en Mat'64 zijn niet voorzien van een sluitfluit.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door JWM »

Deursluitfluit en deursluittoon zijn dus niet hetzelfde? Weer wat kennis rijker :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Mikos »

Klopt, ga maar eens naast een SLT staan waarvan de deuren dicht zijn, maar niet vergrendel. Als de conducteur dan het vertrekproces in gang zet, zul je daar niks van meekrijgen.

Naast een ICM bijvoorbeeld wel.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Ardan »

Klinkt bij ICM ook een sluitfluit als de deur dicht is? Zal er eens op letten, nooit opgevallen eigenlijk. Volgens mij is het enige dat ik hoor als ik naast een gesloten deur op het balkon zit dat de deur in de vergrendeling valt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door ODRAIL »

Volgens mij wel. Maar zeker weten doe ik het niet.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Mikos »

Ja, binnen hoor je daar weinig van, maar de fluit zit halverwege de bak, daar zul je, waar je ook staat, de sluitfluit altijd horen (en voor de grappenmakers; behalve als je doof bent).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door ODRAIL »

Mikos schreef:Helemaal officieel mag er helemaal niet meer gefloten worden bij materieel met een sluitfluit. Dus zie het maar als een stukje service :-)
En waarom mag die dan niet meer?

En hoeveel seconden zit er als de sluitfluit klinkt en de deuren daadwerkelijk dicht gaan?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Mikos »

Mikos schreef:Tsja, dat heeft iemand bedacht, laten we het daar maar op houden...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door deadlock »

KM46 schreef:En waarom mag die dan niet meer?
Omdat iemand dan tegen z'n kinderen kan zeggen; 'kijk Japie, conducteur hoeft niets te doen en dat komt door papa'.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Durashift »

Mikos schreef:Klopt, ga maar eens naast een SLT staan waarvan de deuren dicht zijn, maar niet vergrendel. Als de conducteur dan het vertrekproces in gang zet, zul je daar niks van meekrijgen.

(..).
Jawel, het inklappen van de treeplank hoor je duidelijk..
Maar ja, technisch gezien is dat het einde van het vertrekproces.. :wink:
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Durashift »

Mikos schreef:Wat een emotie allemaal om een halfbakken bericht. Tijdens een controle van politie en Veiligheid&Service is geconstateerd dat er een deur werd open gehouden, terwijl de vertrekprocedure in gang was gezet. Dit in combinatie met een erg grote mond naar de agenten en Veiligheid&Service-beambten maakte dat er een boete voor het verstoren van de goede bedrijfsgang (wet personenvervoer 2000, artikel 72) werd uitgeschreven.

Het heeft dus niets met een fluitje te maken, dat maakt de media er van. Dat is ook de reden dat NS nooit inhoudelijk op zulke zaken in gaat; er speelt veel meer en ze krijgen toch wel de zwarte piet toegespeeld.
Jij weet kennelijk meer?
Bron?

De situatie die jij schetst kan ik mij ook best voorstellen.. die grote mond zal wel een flinke 'Amsterdamse tongval' gehad hebben.. :wink:

Enfin, hoeveel reizigers zullen de algemene voorwaarden & vertrekprocedure kennen / bevatten / begrijpen?

Ik denk dat het merendeel van de reizigers het horen van een 'toon' uit de buurt van een treindeur opvatten als vertreksignaal..

De frequente reizigers weet intussen wel dat het -tussentijds- sluiten van de deuren in een SLT - SGMm, tijdens wachttijd langs het perron, niet inhoudt dat de trein daadwerkelijk vertrekt..

Als je dan de incidentele reiziger soms een sprintje ziet trekken.. 'want die hoort 3 een korte toon (piep) en ziet de deuren dicht gaan van de trein..' .. voor niks want de trein vertrekt nog niet.. :o lijkt mij een duidelijk fluitsignaal van een conducteur best wenselijk.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door marvinkok »

Mikos is HC, lijkt me bron genoeg ;)
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door WSM »

marvinkok schreef:Mikos is HC, lijkt me bron genoeg ;)
De afgelopen weken hebben laten zien dat NS en delen van haar personeel niet altijd eerlijk en integer handelen. Dus het feit dat dit bericht van NS zelf komt hoeft natuurlijk ook niet alles te zeggen. Was Mikos er zelf bij, of heeft hij het ook weer uit derde hand bijvoorbeeld? Of komt het uit een officieel rapport? En hoe betrouwbaar is dat dan, gezien de betrouwbaarheid van NS in het algemeen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Mikos »

Ja, Marvin! Jij weet helemaal niet of die Mikos wel een HC is. Jij weet toch ook dat voor alles wat op Internet gezegd wordt een goede bron nodig is? Want het is maar al te makkelijk om lekker anoniem vanachter je bureau of met je smartphone overal op het Internet je mening neer te zetten over anderen die we over één kam scheren omdat ze voor een bepaalde toko werken. En jij weet ook wel dat de hele wereld één groot complot is en we nooit meer zomaar iets van een ander aannemen?

Tenzij het de Telegraaf of Nu.nl is natuurlijk. Nee, als ik die Mikos was, dan zou ik nooit meer zomaar iets waar hij toevallig net wat meer van weet dan al die andere posters hier, die over elkaar heen buitelen vanwege een halfbakken bericht uit de media, plaatsen als hij geen goede bron heeft!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Aking »

Precies! Lulverhalen kan iedereen ophangen! een bron willen we! Voornaam, Achternaam, Standplaats, Personeelsnummer!

Minimaal! :Y
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Jef400 »

Mikos schreef:Ja, Marvin! Jij weet helemaal niet of die Mikos wel een HC is. Jij weet toch ook dat voor alles wat op Internet gezegd wordt een goede bron nodig is? Want het is maar al te makkelijk om lekker anoniem vanachter je bureau of met je smartphone overal op het Internet je mening neer te zetten over anderen die we over één kam scheren omdat ze voor een bepaalde toko werken. En jij weet ook wel dat de hele wereld één groot complot is en we nooit meer zomaar iets van een ander aannemen?

Tenzij het de Telegraaf of Nu.nl is natuurlijk. Nee, als ik die Mikos was, dan zou ik nooit meer zomaar iets waar hij toevallig net wat meer van weet dan al die andere posters hier, die over elkaar heen buitelen vanwege een halfbakken bericht uit de media, plaatsen als hij geen goede bron heeft!
Ach, ik zou me niet zo druk maken. Internethooligans heb je helaas overal. Het is sport geworden te reageren op halve berichten, en daar alle conclusies aan te verbinden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door deadlock »

Mikos schreef:Ja, Marvin! Jij weet helemaal niet of die Mikos wel een HC is. Jij weet toch ook dat voor alles wat op Internet gezegd wordt een goede bron nodig is? Want het is maar al te makkelijk om lekker anoniem vanachter je bureau of met je smartphone overal op het Internet je mening neer te zetten over anderen die we over één kam scheren omdat ze voor een bepaalde toko werken. En jij weet ook wel dat de hele wereld één groot complot is en we nooit meer zomaar iets van een ander aannemen?

Tenzij het de Telegraaf of Nu.nl is natuurlijk. Nee, als ik die Mikos was, dan zou ik nooit meer zomaar iets waar hij toevallig net wat meer van weet dan al die andere posters hier, die over elkaar heen buitelen vanwege een halfbakken bericht uit de media, plaatsen als hij geen goede bron heeft!
Nou, je reageerde met je eerste bericht wel alsof je gestoken werd door een wesp. Dat is ook nergens voor nodig. Jouw baas vindt het schijnbaar prima dat het personeel zo behandeld wordt aangezien ze er bewust voor kiezen om te oesteren.

En nee, niet voor alles is een bron nodig, ik beschouw jou als autoriteit genoeg om dit soort verhalen te kunnen bevestigen/ontkrachten en het is een walgelijke insinuatie dat 'omdat er één of enkele personen niet integer gehandeld hebben' dat gelijk op het hele bedrijf te projecteren. Dat is een overhaaste generalisatie en dus een drogreden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Durashift »

marvinkok schreef:Mikos is HC, lijkt me bron genoeg ;)
Ah, dat is mij nu dan bekend..
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Stelletje stapt te laat in trein: 460 euro boete

Bericht door Mikos »

deadlock schreef:Nou, je reageerde met je eerste bericht wel alsof je gestoken werd door een wesp.
Zo was het nog niet eens bedoeld ;-) Het verbaasde mij dat er zo veel waarde wordt gehecht aan een nieuwsbericht en dat daar zoveel conclusies uit getrokken kunnen worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten