Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail
Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail
Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail
De werkzaamheden voor de elektrificatie van het spoor tussen Zwolle en Wierden zijn gegund aan aannemer VolkerRail. In opdracht van de provincie en ProRail start VolkerRail in oktober 2015 met de uitvoering van de werkzaamheden. De werkzaamheden zijn medio 2017 gereed.
Werkzaamheden
Bij de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden gaat het onder andere om de aanleg van 900 masten voor de bovenleiding naast het spoor en ondergrondse leidingen van energieleveranciers naar drie nieuwe technische ruimten op het traject voor de stroomvoorziening. De fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden zal iets worden verhoogd, zodat de bovenleiding er onder door kan.
Impact voor reizigers: bus in plaats van trein in de avond
Een van de doelen bij de uitvoering van de werkzaamheden is om de hinder voor reizigers tot een minimum te beperken. Daarom heeft de provincie op advies van reizigersorganisatie Rocov en in overleg met ProRail ervoor gekozen om het werk zoveel mogelijk na de avondspits en in de nacht uit te voeren.
Het eerste deel van de werkzaamheden wordt uitgevoerd vanaf oktober 2015 tot de zomer van 2016. ’s Avonds vanaf 20.00 rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Almelo. Doorgaande reizigers kunnen ook omreizen via Deventer of via Mariënberg (Vechtdallijnen).
bron en meer
De werkzaamheden voor de elektrificatie van het spoor tussen Zwolle en Wierden zijn gegund aan aannemer VolkerRail. In opdracht van de provincie en ProRail start VolkerRail in oktober 2015 met de uitvoering van de werkzaamheden. De werkzaamheden zijn medio 2017 gereed.
Werkzaamheden
Bij de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden gaat het onder andere om de aanleg van 900 masten voor de bovenleiding naast het spoor en ondergrondse leidingen van energieleveranciers naar drie nieuwe technische ruimten op het traject voor de stroomvoorziening. De fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden zal iets worden verhoogd, zodat de bovenleiding er onder door kan.
Impact voor reizigers: bus in plaats van trein in de avond
Een van de doelen bij de uitvoering van de werkzaamheden is om de hinder voor reizigers tot een minimum te beperken. Daarom heeft de provincie op advies van reizigersorganisatie Rocov en in overleg met ProRail ervoor gekozen om het werk zoveel mogelijk na de avondspits en in de nacht uit te voeren.
Het eerste deel van de werkzaamheden wordt uitgevoerd vanaf oktober 2015 tot de zomer van 2016. ’s Avonds vanaf 20.00 rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Almelo. Doorgaande reizigers kunnen ook omreizen via Deventer of via Mariënberg (Vechtdallijnen).
bron en meer
Komt wel goed schatje.
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
En dus geen grote zomerbuitendienststelling zoals hier op t forum volgens mij ook al eens is beweerd.
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Er staat echter niet wat er tussen 2016 en 2017 nog gaat gebeuren?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Zie wat Bee zegtFreek schreef:En dus geen grote zomerbuitendienststelling zoals hier op t forum volgens mij ook al eens is beweerd.
Komt wel goed schatje.
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Er staat ook niet dat het wel gaat gebeuren.
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Ik zou dan graag het zeer bekende motto "afwachten dan maar" willen inbrengen. :)
Laatst gewijzigd door Suus op vr 19 jun 2015, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Ze zijn daar op deze lijn nogal terughoudend mee na de vorige buitendienststelling die ruim drie jaar duurde.Freek schreef:En dus geen grote zomerbuitendienststelling zoals hier op t forum volgens mij ook al eens is beweerd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Het is vooral een andere manier van aanbesteden geweest die dit tot gevolg heeft gehad. Oorzaak daarvan kan natuurlijk weer liggen in die tunnel, maar kan ook in andere verklarende factoren liggen . En die zou ik niet uitsluiten. I know een beetje vaag allemaal. Kijk maar hoe betrouwbaar je mijn blauwe ogen vind en wat je met de eerdere bijdrage aan dit topic van mij doet.
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
De vraag is hoe acceptabel die aanbesteding is geweest voor de reiziger. Bijna een jaar lang elke dag geen treinverkeer na 20:00 uur. Had dat niet innovatiever gekund?
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Je hebt nou eenmaal de tijd nodig voor de werkzaamheden, daar gaat enkele maanden non-stop werk in zitten. Dan kan je kiezen: of in een keer, maar dan plaag je de forenzen en studenten (het grootste deel van het aantal reizigers), of deze oplossing, die hooguit 5% van de reizigers treft (uitgaanspubliek en laat terug kerende dagjesmensen). Ik vind het zo wel een nette oplossing.
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Ooooh okay. Nee dan.Freek schreef:Het is vooral een andere manier van aanbesteden geweest die dit tot gevolg heeft gehad. Oorzaak daarvan kan natuurlijk weer liggen in die tunnel, maar kan ook in andere verklarende factoren liggen . En die zou ik niet uitsluiten. I know een beetje vaag allemaal. Kijk maar hoe betrouwbaar je mijn blauwe ogen vind en wat je met de eerdere bijdrage aan dit topic van mij doet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Pics van je ogen anders kan ik er alsnog helemaal niks mee.Freek schreef:Kijk maar hoe betrouwbaar je mijn blauwe ogen vind en wat je met de eerdere bijdrage aan dit topic van mij doet.
Ik doe ook maar wat
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Mariënberg - Almelo onder de draad als meerwerk of is dat te veel gevraagd ?
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Voor die tien reizigers per dag?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Ooit had NS ambitieuze plannen. Electrifcatie Almelo - Marienberg hoorde er ook bij. Het kwam er echter nooit van.
Zwolle - Wierden ontbrak echter in de plannen.....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... -projecten
Zwolle - Wierden ontbrak echter in de plannen.....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... -projecten
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Almelo - Marienberg is overwogen omdat dan ook de olietreinen via Almelo elektrisch konden.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
En voor die reizigers moet je straks een relatief enorme vloot reservematerieel hebben, namelijk 33%. Nu lost Arriva dat nog op door de reservevloot van de Gelderse lijnen daarvoor te gebruiken. Als straks die lijnen elektrisch zijn (Gelderland wil haar lijnen allemaal van een bovenleiding voorzien) kan dat natuurlijk niet meer (daarnaast is het natuurlijk niet altijd dat de concessiehouder van de Vechtdallijnen en Achterhoek-Rivierenland dezelfde zullen blijven). Arriva kan nu daardoor nog de kosten drukken, maar anders hebben ze natuurlijk een relatief behoorlijke kostenpost voor zo'n lijntje. Dat is straks geloof ik nog de enige diesellijn en de hele regio anders.deadlock schreef:Voor die tien reizigers per dag?
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Ik heb gelezen in www.overijssel.nl/sis/16201510636932.pdf dat men de spoorlijn bij de nieuwe concessie in 2028 elektrisch wil hebben.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Een kosten-baten-ratio van 0,9 over 30 jaar is ook zeker niet slecht, zeker als dus nog enkele zaken eruit weggelaten zijn (het terugleveren van energie aan de bovenleiding bij het remmen, de nu benodigde LM-ritten naar Hengelo voor het bijtanken en de uitwisselingsmogelijkheid van materieel met de overige lijnen) en zo'n investering volgens dat document niet een levensduur van 30, maar van 40 jaar heeft.
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRai
Opheffen die spoorlijn dus :DSuperGhost schreef:En voor die reizigers moet je straks een relatief enorme vloot reservematerieel hebben, namelijk 33%. Nu lost Arriva dat nog op door de reservevloot van de Gelderse lijnen daarvoor te gebruiken. Als straks die lijnen elektrisch zijn (Gelderland wil haar lijnen allemaal van een bovenleiding voorzien) kan dat natuurlijk niet meer (daarnaast is het natuurlijk niet altijd dat de concessiehouder van de Vechtdallijnen en Achterhoek-Rivierenland dezelfde zullen blijven). Arriva kan nu daardoor nog de kosten drukken, maar anders hebben ze natuurlijk een relatief behoorlijke kostenpost voor zo'n lijntje. Dat is straks geloof ik nog de enige diesellijn en de hele regio anders.deadlock schreef:Voor die tien reizigers per dag?
Even serieus; Ik snap best dat het een moeilijk punt is maar als er toch niets gedaan gaat worden met bijvoorbeeld een sneltrein Emmen-Enschede v.v. dan denk ik dat je er eigenlijk voor moet kiezen om er een frequente bus van te maken, ook op zaterdag en zondag van vroeg tot een uur of 21:00/21:30. Ik denk dat dat zelfs bij een halfuursfrequentie over een groot gedeelte van de dag rendabeler is dan nu.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail
Werk aan het spoor tussen Zwolle en Wierden
maandag 5 oktober 2015 t/m zondag 30 oktober 2016
Gevolgen voor uw reis
Van 5 oktober 2015 t/m 30 oktober 2016 is er, meestal in de avonduren, beperkt tot geen treinverkeer mogelijk tussen Zwolle en Wierden. Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 tot 30 minuten.
Maandag 5 oktober 2015 tot en met vrijdag 18 december 2015
Van maandag 5 oktober 2015 tot en met vrijdag 18 december 2015 is er op doordeweekse dagen vanaf 20:30 uur geen treinverkeer mogelijk op het traject Zwolle - Wierden. Vanaf 20:30 rijden er NS-bussen in plaats van treinen.
Zaterdag 19 december 2015 tot en met zondag 3 januari 2016
Van zaterdag 19 december 2015 tot en met zondag 3 januari 2016 rijden de treinen volgens de dienstregeling.
Maandag 4 januari 2016 tot en met zondag 27 maart 2016
Van maandag 4 januari 2016 tot en met zondag 27 maart 2016 is er zowel op werkdagen als in het weekend na 20:30 uur geen treinverkeer mogelijk op het traject Zwolle - Wierden. Vanaf 20:30 rijden er NS-bussen in plaats van treinen.
Planning 2016
Tot en met 30 oktober 2016 vinden er regelmatig werkzaamheden plaats. Op deze pagina houden wij u op de hoogte van de actuele situatie rondom het treinverkeer tussen Zwolle en Wierden.
maandag 5 oktober 2015 t/m zondag 30 oktober 2016
Gevolgen voor uw reis
Van 5 oktober 2015 t/m 30 oktober 2016 is er, meestal in de avonduren, beperkt tot geen treinverkeer mogelijk tussen Zwolle en Wierden. Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 tot 30 minuten.
Maandag 5 oktober 2015 tot en met vrijdag 18 december 2015
Van maandag 5 oktober 2015 tot en met vrijdag 18 december 2015 is er op doordeweekse dagen vanaf 20:30 uur geen treinverkeer mogelijk op het traject Zwolle - Wierden. Vanaf 20:30 rijden er NS-bussen in plaats van treinen.
Zaterdag 19 december 2015 tot en met zondag 3 januari 2016
Van zaterdag 19 december 2015 tot en met zondag 3 januari 2016 rijden de treinen volgens de dienstregeling.
Maandag 4 januari 2016 tot en met zondag 27 maart 2016
Van maandag 4 januari 2016 tot en met zondag 27 maart 2016 is er zowel op werkdagen als in het weekend na 20:30 uur geen treinverkeer mogelijk op het traject Zwolle - Wierden. Vanaf 20:30 rijden er NS-bussen in plaats van treinen.
Planning 2016
Tot en met 30 oktober 2016 vinden er regelmatig werkzaamheden plaats. Op deze pagina houden wij u op de hoogte van de actuele situatie rondom het treinverkeer tussen Zwolle en Wierden.
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail
Hoe waren de periodes en buitendienststellingen bij de electrificatie van Dordrecht - Geldermalsen en Zwolle - Emmen?
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail
Ongetwijfeld onvergelijkbaar door aangepast veiligheidsregime.
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail
http://www.nols-maatschappij.info/Gesch ... icatie.htm
Hier staat wat meer, grotendeels 's nachts waardoor er geen hinder was voor reizigers muv een enkel buitendienststellingsweekeinde.
Hier staat wat meer, grotendeels 's nachts waardoor er geen hinder was voor reizigers muv een enkel buitendienststellingsweekeinde.
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail
Klopt. Zwolle-Emmen is grotendeels overdag gedaan.Thom91 schreef:Ongetwijfeld onvergelijkbaar door aangepast veiligheidsregime.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten