Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Mojito schreef:Ik kan me herinneren dat er sprake was van de bouw van liften naar de haltes Johan Huizingalaan en Derkinderenstraat, omdat deze totaal niet toegankelijk zijn voor mindervaliden.
Wellicht is Piet Wiedijkstraat daarom ook opgeheven. De Lelylaan is op het viaduct van de Huizingalaan een paar jaar terug versmalt naar 1 rijstrook. Ik dacht dat het toen inderdaad was voor een ombouw van de tramhalte, maar sindsdien is er niets veranderd.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Die versmalling van de rijbanen tot 1 rijstrook heeft ermee te maken dat de technische staat van het viaduct dusdanig is dat men de maximale belasting moest verlagen. Men heeft toen voor deze nogal pragmatische oplossing gekozen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die hele Lelylaan moet nodig op de schop. Trambaar, viaducten, autobaan, alles.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door SillyWalks »

n-evo schreef:Die hele Lelylaan moet nodig op de schop. Trambaar, viaducten, autobaan, alles.
Maak er dan meteen een metrobaan van.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zou gelijk voor een HSL-baan gaan. Minimaal. Anders eentje voor magneetzweeftreinen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Monorail! Monorail! :twisted:
Nee ik hoop wel dat er bij een verbouwing in ieder geval wordt voorbereid op een metro (dat is in feite nu al zo).
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wat mij opvalt is dat de rails extreem dicht op de bovenleidingsmasten zijn geplaatst. Dit zie je vooral veel in Osdorp, Slotervaart (Lelylaan dus) en Geuzenveld/Slotermeer. Als ze dat nou eens gaan aanpassen overal kunnen de bussen ook een keer van de rijbaan af en over de trambaan. Begrijp er echt helemaal niks van dat bijvoorbeeld de 69 op gigantische stukken steeds maar overal tussen de autootjes vast moet staan terwijl de tram op vrije baan erlangs zoeft (1, 13, 17). Laat ze dat eens aanpakken.

En de Lelylaan geschikt maken voor metro: en dan? Hoe moet het in Osdorp verder?
Laatst gewijzigd door n-evo op di 16 jun 2015, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

In het kader van de Westtangent moet lijn 69 over de gehele Meer en Vaart vrije baan krijgen. Daarnaast omlegging van de route via de Pr. Allendelaan en een doorsteekje naar Sloterdijk bij de Burg. Fokstraat. Bij de rotonde Plesmanlaan een busbaan rechtdoor naar de Anderlechtlaan zal er wel niet van komen, dan zou het pas echt een razendsnelle route worden.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Oh ja. Zeker het Kasterleepark onder een laag asfalt bedelven en het Belgiëplein doormidden splitsen met highspeed busbaan i.p.v. het fietspad. Zal veel doen voor de leefbaarheid van het pittoreske Nieuw Sloten. :wink:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Met een busbaan wordt het eindelijk een echt stukje Almere *bus*
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bram »

n-evo schreef:En de Lelylaan geschikt maken voor metro: en dan? Hoe moet het in Osdorp verder?
Het is een lange en ook recent geuite wens van de gemeente om ooit een Oost/Westlijn aan te leggen tussen ofwel het Muiderpoortstation en Osdorp, ofwel CS en Osdorp, beiden via het Leidseplein. Als er nu kan worden geïnvesteerd in een metrobaan in spe zodat later de metrobaan alleen nog minimaal aangepast hoeft te worden, dan zijn de kosten gespreid en later lager. Naast dat dit me simpelweg financiëel verstandig lijkt helpt het ook bij de besluitvorming.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

n-evo schreef:Oh ja. Zeker het Kasterleepark onder een laag asfalt bedelven en het Belgiëplein doormidden splitsen met highspeed busbaan i.p.v. het fietspad. Zal veel doen voor de leefbaarheid van het pittoreske Nieuw Sloten. :wink:
Waarom geen ondergrondse busbaan met halte onder het Belgiëplein? :')
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bram schreef:Het is een lange en ook recent geuite wens van de gemeente om ooit een Oost/Westlijn aan te leggen tussen ofwel het Muiderpoortstation en Osdorp, ofwel CS en Osdorp, beiden via het Leidseplein. Als er nu kan worden geïnvesteerd in een metrobaan in spe zodat later de metrobaan alleen nog minimaal aangepast hoeft te worden, dan zijn de kosten gespreid en later lager. Naast dat dit me simpelweg financiëel verstandig lijkt helpt het ook bij de besluitvorming.
Dat snap ik, hebben ze ook gedaan met de IJtram. Wat mijn punt meer is: die trambaan landt bovengronds op Meer en Vaart. Hoe wil je daar verder Osdorp in met een metro?
Natorious schreef:Waarom geen ondergrondse busbaan met halte onder het Belgiëplein? :')
Op Hierzijnwij.nu hadden ze nog briljante ideeën:

Afbeelding

Ook leuk voor in Nieuw Sloten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Over de IJtram gesproken, die krijgt er in augustus weer een halte bij tussen de Zuiderzeeweg en Steigereiland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Komen ze dan nog wel uit qua materieel?
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bram »

n-evo schreef:Dat snap ik, hebben ze ook gedaan met de IJtram. Wat mijn punt meer is: die trambaan landt bovengronds op Meer en Vaart. Hoe wil je daar verder Osdorp in met een metro?
Ah, zo. Kan op verschillende manieren lijkt me, maar dat is dan toch pas een vraag voor wanneer die metro er inderdaad daadwerkelijk als zodanig moet gaan rijden? Tot die tijd rijden de trams gewoon door op hun gebruikelijke tramtracé. Als de metro rijdt kan er misschien een buurttram Matterhorn-Dijkgraafplein geïnstalleerd worden waarop men kan overstappen te Meer en Vaart. De metrolijn zelf kan doorgetrokken worden naar het Ecuplein, en eventueel naar Badhoevedorp en Schiphol.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Als je nu wil gaan investeren in een baan die veel zwaarder is dan dat voor stadstrams nodig is lijkt het me handig als je ook een plan van aanpak hebt voor de rest. Voor hetzelfde geld blijkt dat het helemaal niet handig is om die metro bovengronds over het tramtracé van Lelylaan te trekken. Je zit halverwege Station Lelylaan ook nog met een oversteek vanaf de snelweg en zo. :P
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Wat mij betreft investeert men als eerste in het centrumtraject door bijvoorbeeld een premetrotunnel aan te leggen. Vanuit Osdorp tot het Surinameplein is de gemiddelde snelheid nu al vrij hoog.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ideetje om deze discussie in dit draadje voort te zetten?
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door duucoo »

Voor diegene die alles wilt weten van de nieuwe OV-Chippoortjes bij de Noord/Zuidlijn is er bij het informatiecentrum Noord/Zuidlijn op 23 juni een thema-avond.
De Noord/Zuidlijn is straks de eerste metro ter wereld die 3D sensors bij de toegangspoortjes gebruikt. Door het plaatsen van deze sensoren ‘weet’ de poort - die zich onder de sensor bevindt - precies hoelang het poortje moet openen om een reiziger door te laten.

Projectleider OVCP (OV-Chipkaart en Poortjes) Bert Hommenga vertelt op 23 juni over de voordelen van deze innovatieve sensor en toegangspoortjes, maar ook over de kaartverkoopautomaat en andere OV-chip gerelateerde zaken.

Programma:
17:00 Inloop bij het Informatiecentrum Noord/Zuidlijn op Stationsplein 7 (met koffie en een koekje)
17.30 Presentatie door projectleider Bert Hommenga
18.15 Gelegenheid om vragen te stellen
18:30 Bezoek aan de verdeelhal CS waar de poortjes en kaartverkoopautomaten komen
19.15 Einde programma

aanmelden kan via informatiecentrum@nzl.amsterdam.nl (let op, we hebben maximaal 60 plekken beschikbaar)
Bron: https://www.facebook.com/events/780758272021450/
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

http://www.gvb.nl/lijn/metro/54

De nieuwe site maakt het nagenoeg onmogelijk om er achter te komen hoe laat morgenochtend de eerste metro gaat :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ook omdat alle stations door elkaar staan :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Geert »

Wat een slechte user interface :')
Hoe kun je dit als GVB door laten gaan? Hier is iemand duidelijk niet kritisch geweest bij de kwaliteitscontrole...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Daarom had ik reeds op 4 maart gezegd:
Meltrain schreef:Een tip: als je in de dienstregeling een rit zoekt die niet op dit moment vertrekt, maar veel eerder of later, pas in de adresbalk van je browser de tijd aan. Anders kun je blijven klikken tot je een ons weegt. :?
Dat het GVB zelf nog steeds geen oplossing hiervoor heeft bedacht is uiteraard wel belachelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De oude site doet het nog gewoon ;-)

http://pol.gvb.nl/gvbpublicatieinternet/SelectLijn.aspx
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten