gebruiker77 schreef:Als de berekening van CamilleKreemers kost,
Je krijgt de bepaling gratis, maar donaties sla ik nooit af natuurlijk. Je mag geld overmaken als je dat wil...
De berekening:
1000 reizigers per week (waarde volgens OVB en al eerder genoemd) => 166 reizigers per dag (ze rijden 6 dagen per week; oke dit is ietsje meer dan mijn gok.)
kosten (volgens hoofdlijnen 2016) = 620.000 euro per jaar -> 3724 euro / reiziger / jaar.
Een jaarabbonement voltarief 2015 kost volgens Qbuzz site 476 euro -> 3258 euro subsidie.
Kostendekkingsgraad wordt dan: 13%, dus 87% subsidie.
Voorbeeld: Een zeelandse buurtbus kost ongeveer 25.000 euro per jaar. Dus met 3 projecten op Zeelands tarief zit je ongeveer op 75.000 euro per jaar -> 451 euro per jaar (maar wel met vrijwilligers). Een buurtbusjaarabbonement = 12 * maand = 12 * 30 = 360 euro. Dan heb je nog maar 91 euro subsidie nodig, wat oplevert dat de buurtbus 81% kostendekkend wordt.
We gaan heel flauw van 13% naar 81% reizigersinkomsten, door vrijwilligers op de bus te zetten. In beide gevallen gaan we er vanuit dat het aantal reizigers het gemiddelde is van de richtingen, anders wordt het nog beroerder. Het geval wil dat de gemeentes de buurtbus moeten regelen, want vrijwilligers komen uit hun uitkeringspotje. Probeer maar eens vrijwilligers te vinden voor sommige lijnen.