Buslijnen in de provincie Gelderland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Heb nog steeds liever dat de provincie een busbaan bij de Apeldoornse weg in Arnhem maakt, dan naar Dukenburg. Denk dat de noodzaak daar hoger is dan busbaan naar Dukenburg.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Berk-24 schreef:@Bee, je kunt dan beter lijnen 11 t/m 15 via de Sint-Annastraat laten rijden met een extra halte bij de Tandheelkunde-faculteit die prima een groot gedeelte van de Radboud Universiteit ontsluit. Huijgensgebouw kan gebruik maken van de trein. HAN-cursisten van de trein of halte Sint-Annamolen.
Zeer slecht plan. Die lijnen zijn allereerst al bedoeld om andere wijken met de belangrijkste studentenhaltes (Erasmusgebouw en Station Heyendaal) te verbinden, zodat niet iedereen via CS hoeft. Ga je die daar niet meer langs sturen, krijg je dat een grote groep reizigers zich via CS gaat verplaatsen en dus nóg meer reizigers op CS-Heyendaal komen. Lijn 11, 12, 13 en 15 zijn namelijk al niet de snelste verbinding tussen de bestemming en Nijmegen CS (dat zijn resp. lijnen 5, 89 en de sprinter) en rijden juist via Heyendaal om de studentenstroom te spreiden. Deze lijnen niet meer via het Erasmusgebouw en Station Heyendaal laten rijden is dus contraproductief.

Daarnaast ga je ook zeer de mist in als je denkt dat HAN-studenten een goed alternatief hebben met de halte Sint-Annamolen. Dat is juist niet zo. Alleen de faculteit EM ligt nog redelijk gunstig voor die halte voor de andere studies zijn de gebouwen (het hoofdgebouw aan de Kapittelweg, het I/O-gebouw aan de Kapittelweg en het gebouw aan de Prof.Molenboerstraat) veel te ver bij die halte vandaan en liggen juist rond Station Heyendaal. Daar dus flink wat bussen vandaan halen is dus zeer nadelig.
Voor de RU-studenten is dat ook geen goed plan, want die moeten juist bij haltes Huygensgebouw, Erasmusgebouw en Spinozagebouw/Tandheelkunde (met name Erasmusgebouw) zijn en daar stoppen die bussen nu wel en in jou plan niet meer.

Dan heb je ook nog de groep MBO'ers en scholieren die bij het Technovium (naast station Heyendaal) moeten zijn, daar denk ik dat ik het niet bij uit hoef te leggen.

Je gaat dus juist voor alle 3 de groepen studenten de busverbinding zeer in frequentie achteruit brengen vanaf CS en zelfs verslechteren vanaf de het zuiden en westen van Nijmegen. Lijkt me dus een zeer slecht plan.
Berk-24 schreef:Lijn 2, 99 en 331 staan vaak vast in het verkeer op de drukke Graafscheweg. Een busbaan zorgt weldegelijk voor een kwaliteitsimpuls en er zijn naast station Goffert tussenliggende haltes mogelijk voor lijn 2. Lijn 99 is een streeklijn dus die zou tussen Dukeburg en CS alleen station Goffert moeten bedienen.
Een busbaan langs de Graafseweg (zonder ch) is zeer lastig inpasbaar, aangezien je dan de weg voor het autoverkeer moet versmallen en dat is zeer onwenselijk (zorgt voor enorme files). De bebouwing staat namelijk dicht langs de weg.

Overigens snap ik ook niet waarom Lindenholt-West en Meijhorst-Weezenhof perse een snelbus naar het CS zouden moeten hebben en de even ver gelegen wijken Lindenholt-Oost, Zwanenveld, Malvert en Aldenhof niet.

Ik zie lijn 2 liever vanaf station Dukenburg via Lindenholt-West en Wolfskuil naar het centrum rijden. Lijn 6 kan dan terug naar een kwartiersdienst (rijdt dan immers, op het lusje Neerbosch Oost na, samen met lijn 2 op het traject). Lijnen 99 en 331 als snellijnen moet je dan kijken of via de Graafseweg rijden wel het snelste is, of dat het voordeliger is om bij station Goffert af te slaan via de Muntweg. De haltes tussen de kruising met de Neerbosscheweg en het CS hebben ook al haltes van lijn 6 (door Wolfskuil) of 8 (via de Muntweg) dichtbij. Deze haltes zijn ook aantrekkelijker, omdat deze meer door de bebouwing rijden.
Berk-24 schreef:
regenmaker schreef:
Berk-24 schreef:@Bee, je kunt dan beter lijnen 11 t/m 15 via de Sint-Annastraat laten rijden met een extra halte bij de Tandheelkunde-faculteit die prima een groot gedeelte van de Radboud Universiteit ontsluit. Huijgensgebouw kan gebruik maken van de trein. HAN-cursisten van de trein of halte Sint-Annamolen.
Daar ben ik fel op tegen. De trein zit in de spits al overvol net als lijn 10/300. De route van lijnen 11 t/m 15 zijn prima.
Maar lijn 83 en lijn 6 niet en die komen ook langs de HAN en universiteit alleen aan de andere kant
Wat lijn 6 en 83 niet? Dat ze niet overvol zijn, of dat ze niet een goede route hebben?
In beide gevallen zou je juist moeten kijken hoe het komt in plaats van de andere streeklijnen (die blijkbaar wel succes hebben en vol zitten) dan maar ook via die onsuccesvolle route te sturen. Als vrijwel iedereen via route A rijdt en niet via route B, dan ga je natuurlijk dan niet de bussen van route A via route B sturen.

Het probleem van lijn 6 en 83 is dat ze juist Heyendaal niet goed bedienen en daardoor in de studentenspitsrichting (wat de tegenspitsrichting is voor die lijnen) niet echt een meerwaarde zijn. Daarom ben ik er juist voorstander van om deze lijnen via station Heyendaal te sturen i.p.v. de huidige route behouden. Het tijdverlies is zeer beperkt (1-2 minuten, maar vanwege files in de spits op de Sint-Annastraat eigenlijk zelfs niets).
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Berk-24 »

Studenten en cursisten kunnen echt wel 10 minuten lopen hoor. Je hoeft niet zo te zeiken. Vasnuit het Erasmusgebouw kun je prima naar halte Tandheelkunde lopen (en voor wie echt slecht ter been is kan gebruik maken van buslijn 14). Vanuit de Falucteit GGM (HAN) prima naar halte Sint-Annamolen. Vanuit de Faculteit NWI (RU) en Educatie (HAN) kun je prima de trein nemen. Niet iedereen hoeft een bus voor zijn deur te hebben.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Dus lijnen 11 t/m 13 + 15 moeten maar een onaantrekkelijke route rijden omdat niet iedereen een halte voor de deur hoeft?

Ik snap je logica volledig niet. Omdat de route via Station Heyendaal-Erasmusgebouw zo enorm populair is moet deze maar verdwijnen om de impopulaire route via de Sint-Annastraat maar populair zien te maken?

Dat gaat volledig niet lukken. Daarnaast ben je dan ontzettend dom bezig, want de reizigers zullen nog altijd via de route via station heyendaal reizen, waardoor lijnen 10, 14 en 300 (en de trein) dan alleen maar nog grotere problemen krijgen terwijl lijnen 11, 12, 13 en 15 dan alleen maar leger worden.

Daarnaast roep je ook makkelijk dat mensen die minder goed ter been zijn dan wel met lijn 14 (of 10 en 300 lijkt me?) mee kunnen, maar hoe kun je daar mee als die nu al uitpuilen en dan alleen nog maar meer zullen uitpuilen. Je komt daar dan al helemaal niet meer in.

Leg nu nog maar eens uit hoe je denkt dat dit nu een positief plan is? Er zijn veel te veel reizigers die bij station Heyendaal en Erasmusgebouw moeten zijn. Die krijg je gewoonweg niet mee in de trein en lijntje 14. En daarnaast moet je echt maar eens uitleggen waarom de onaantrekkelijke route die lijn 6 en 83 nu rijden maar door (bijna) alle lijnen gereden moet worden, ten koste van de zeer aantrekkelijke route die die andere lijnen nu rijden. Ik snap er geen drol van.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Suus »

Het ziekenhuis op het terrein moet gewoon vanuit de wijken en vanaf het station bereikbaar blijven. Maar bij de ontsluiting van Heyendaal ligt de nadruk nu te veel op de bussen terwijl er een treinstation direct naast het complex ligt dat onderbenut wordt.

De bussen zijn nu (te) vol, de bedachte oplossing is een peperdure tram, en niemand heeft het ooit over die trein terwijl daar echt nog mogelijkheden zijn voor een uitbreiding van de capaciteit en de frequentie. Maar in plaats daarover na te denken moet de busdienst behouden blijven omdat elke faculteit/onderwijsinstelling een bushalte voor de deur wil hebben?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Berk-24 »

Lijn 14 rijdt dan trouwens vanuit het Erasmusgebouw via het UMC over de Sint-Annastraat, lijn 10 wordt afgeschaft, lijn 300 gaat vanuit het UMC over de Sint-Annastraat naar CS. Lijn 9 gaat vanuit UMC over de Sint-Annastraat en Groenewoudseweg maar de Heijendaalsestraat.

De bedoeling is dat studenten en cursisten niet en masse naar lijn 10 lopen (of 11 t/m 15) maar sneller overwegen met de trein naar CS te reizen, aangezien de trein capaciteit zat heeft. Verder zie ik liever dat op de werkplaats aan de Sint-Annastraat het station Nijmegen Sint-Anna wordt aangelegd die door de s3000 en s3100 wordt bedient. Dat is makkelijker te realiseren dan de s3000/s3100 te verlengen naar Heijendaal.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

De bus vanaf het CS is veel beter, dat weet ik zelf als student op de RU.

1. Trein rijdt buiten de spits 2x/uur, bus rijdt elke 3 min ofzo. Dus je hoeft nooit lang te wachten. Zelfs in de spits 4x/uur zit de trein al helemaal vol, dus wat onbenut station.
2. De bus stopt voor de deur van het Erasmus/Huyegensgebouw dat is echt ideaal, zo kan je snel naar CS, zonder 10 min te lopen.
3. De trein is niet sneller dan de bus, integendeel de bus rijdt soms zelfs de trein voorbij door het trage materieel van Veolia.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Berk-24 schreef:De bedoeling is dat studenten en cursisten niet en masse naar lijn 10 lopen (of 11 t/m 15) maar sneller overwegen met de trein naar CS te reizen, aangezien de trein capaciteit zat heeft.
Flauwe kul, die trein van Veolia zit overal. Overigens zou ik alleen de trein pakken als de IC doorrijdt naar Heyendaal, anders krijg je mij er niet in. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Het enige verbeterpunt wat ik zou voorstellen is om alle lijnen naar/via Heyendaal vanaf perron M op het CS te laten vertrekken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Over de trein is allang nagedacht, al jaren voordat de tram zelfs een hersenspinsel werd. Alleen is de trein vaker laten rijden geen optie. Die rijdt in de spits al 4x per uur en vaker wordt zeer lastig (keerruimte op Nijmegen en het enkelspoor ten zuiden van Mook-Molenhoek). De enige manier om echt vaker te gaan rijden is de NS-trein(en) uit Arnhem door laten rijden naar Heyendaal en daar een keerspoor aan te leggen. Dat idee heeft destijds zelfs in de lange termijnplannen gestaan. Echter wilde NS maar niet meewerken, waardoor dat plan niet haalbaar meer werd.

En lang niet elke faculteit heeft een bushalte voor de deur. Je overdrijft hier ook behoorlijk. Daarnaast bedienen haltes Huygensgebouw en Erasmusgebouw ook (belangrijke) delen van het ziekenhuis en zijn dus niet eens zomaar weg te halen uit de dienstregeling. De spoedeisende hulp (SEH) ligt bijvoorbeeld al (vrijwel) even ver van halte Huygensgebouw als bij halte Radboudumc.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door AppleMoose »

SuperGhost schreef:Ik zal je uit de droom helpen, ook rond het middaguur zitten de bussen tussen CS en Heyendaal vol.
Het is niet mijn droom, maar mijn ervaring van vorigjaar. :wink: Met lijn 10 heb je gelijk, daarmee was ik in de war met lijn 14. Hoe dan ook heb ik vaak zat in allerlei lijnen gezeten tussen CS en Heijendaal die buiten de spits slechts voor 50% of nog minder gevuld rondreden. Het lijkt mij sterk dat dat in 1 jaar tijd compleet is veranderd. Daarnaast lijkt het mij een slimmer plan om de buslijnen die nu nog niet met geleed materieel tussen CS en Heyendaal rijden, van geleed materieel te voorzien. (desnoods alleen in de spits)

@Bee: Opzich ben ik het met je eens dat station Heyendaal beter benut kan worden, maar dan komt de discussie, welke trein wil je door laten rijden? 7600 staat al op de nominatie om door te rijden naar Wijchen, de 3600 kan ook niet, dan blijven alleen de treinen uit Den Helder en Schiphol over. Mijns inziens lijkt de trein uit Schiphol de grootste kanshebber omdat die aankomt op spoor 3 en zodoende de studenten uit de 3600 en 7600 mee kan nemen. De trein uit Den Helder rijdt geregeld met 10/12 bakken en ik weet niet of dat past op station Heyendaal.
daarnaast zul je ook wat aan het station zelf moeten doen. Meerdere toegangen maken bijvoorbeeld en meer in/uitcheckpaaltjes plaatsen. Als een trein daar nu leegstroomt krijg je een flinke opstopping.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

Ronaldussen schreef:Mijns inziens lijkt de trein uit Schiphol de grootste kanshebber omdat die aankomt op spoor 3 en zodoende de studenten uit de 3600 en 7600 mee kan nemen. De trein uit Den Helder rijdt geregeld met 10/12 bakken en ik weet niet of dat past op station Heyendaal.
De trein uit Schiphol komt ook op spoor 1a binnen, slechts enkele ritten komen op 3 binnen, maar dat is dan omdat ze daarna afgerangeerd worden ter schoonmaak.

De trein van/naar Den Helder is even lang als die van/naar Schiphol, want die keren op 'Nijmegen CS' op elkaar.

En 10 bakken VIRM (270 meter) past inderdaad niet, Nijmegen Heyendaal is slechts 171-180 meter. Maargoed: om daar treinen te kunnen laten keren heb je toch al een nieuw keerspoor nodig (bijv. door het voormalige spoor 3 terug te leggen). Als je dat kunt aanleggen, kun je natuurlijk ook een perron verlengen. Daar is ruimte genoeg voor (zeker in zuidoostelijke richting).

Probleem is alleen dat die IC's nu kort op elkaar keren in Nijmegen en bij doortrekking naar Heyendaal daar een extra trein voor nodig is en daar vraagt NS dan grof geld voor. Dan kan het al snel zijn dat lijn 10 dan maar extra ritten geven, zoals nu gebeurd, goedkoper is (want met doortrekking van die IC's zal lijn 10 nog altijd nodig blijven, alleen mogelijk wat minder vaak).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Suus »

Het kan in ieder geval de moeite waard zijn voor de provincie om er eens in overleg over te gaan in plaats van nog maar meer DRU's tegen Heyendaal aan te smijten?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Etienne »

Als we nou gewoon eens alle buslijnen naar Heyendaal opheffen en heel de campus busloos maken. Wellicht een goed idee :pos:



:') :') :') :') (heel flauw sarcasmemomentje op deze voortdurende discussie)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Nou Hermes dreigde lijn 10 op te heffen. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Berk-24 »

regenmaker schreef:Nou Hermes dreigde lijn 10 op te heffen. :')
Zou wel lachen zijn geweest, al is het maar voor één dag
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Nou Hermes dreigde lijn 10 op te heffen. :')
En het domme is dat de Stadsregio daar in trapte, aangezien in de concessie deze lijn verplicht is en ze die dus niet eens op mochten heffen.

Ik ben er wel mee eens dat er goed gekeken moet worden naar het aantal DRU's via Heyendaal, maar dat gaat alleen buiten de piekmomenten (de spitsen en de middagpiek rond 12 uur).

Voor wat betreft lijn 10 is er wel iets te besparen: die lijn moet niet meer 's avonds en tijdens vakanties gaan rijden. Dat zou ook al schelen.
In de avonduren is lijn 10 niet zo hard nodig en als men dat wel vind, had men beter lijn 11, 13, 14 of 15 pas iets later in frequentie af kunnen laten dalen.

In de vakanties idem, als er dan nog te veel vraag is, laat dan eerst maar eens lijn 14 zijn normale dienstregeling rijden, daar profiteert Brakkenstein ook van (in de vakanties is bijv. de bibliotheek bij het Erasmusgebouw nog wel relatief druk, maar daar stopt lijn 14 dus ook)

Daarnaast kan de frequentie buiten de piekmomenten ook wel iets omlaag, zeker als je de overige bussen (zeker lijnen 14 en 300) met gelede bussen zou uitvoeren en door andere lijnen slim in te zetten. Daarom dus de kleine verschuiving van lijn 9 (die is vaak erg slecht bezet en zou dus prima alvast een deel van de reizigers uit Nijmegen-Oost kunnen meenemen om zo CS-Heyendaal te ontlichten) en de wijziging die ik voorstelde voor de lijn naar het Afrikamuseum (zelfde verhaal). Hoe meer je slecht gevulde buslijnen die vlakbij Heyendaal rijden kunt gebruiken om wat reizigers weg te nemen van de overvolle as CS-Heyendaal, hoe beter.

Als men lijnen 10 en 300 nu eens beter op elkaar aan zouden sluiten (rijden exact dezelfde route), zou dat ook kunnen helpen. Als lijn 300 met gelede bussen zou gaan rijden, dan kun je buiten de piekmomenten gezamenlijk een 5-minutendienst kunnen laten rijden. Dat betekend dat lijn 10 (nu elke 4 minuten) dan terug gaat van 15x per uur naar 8x per uur (samen met lijn 300 dus 12x p/u). Nog altijd een hoge frequentie, maar dat bespaart toch al behoorlijk wat ritten, terwijl de meeste reizigers nauwelijks een frequentieverlaging zal ondervinden (10 en 300 vullen elkaar dan immers aan i.p.v. achter elkaar aan te rijden). Wel moeten lijn 10 en lijn 300 ri. Heyendaal dan vanaf hetzelfde perron vertrekken vanaf 'CS'.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

Kan een Hess-lighttram niet hierbij helpen. Even 1 proefbus lenen van Qbuzz of 5 bestellen. Een aanhangbus kan ook van HESS
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door CamilleKreemers »

Ze mogen van mij al die hess bussen hebben, doen ze in groningen maar meer capacity. Heb je ook meer schaalvoordelen in groningen.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

Ik heb nergens gelezen over een lijn 84. Kan iemand mij dat uitleggen.

Ik las bij Syntus de hele tijd over een lijn 84. Het is vaak gebruikt in combo als 84/86/88.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Lijn 84 wordt per 23 augustus de nieuwe buslijn die via de busbaan bij de WUR gaat rijden van Ede naar Wageningen. De oude lijn 86 en 88 blijven hetzelfde qua route. Alleen de frequentie van lijn 88 verandert. Maar er komt dus een bundel van 3 lijnen die van Ede naar Wageningen rijden (84/86/88).

Nog een linkje voor de dienstregeling in de ochtendspits: hier
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door OmniLezer »

Okee, die rijdt zeker ook naar Wageningen station. Dat wordt een leuke bundel.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door regenmaker »

Ja alle lijnen gaan van Ede-Wageningen noordzijde naar Wageningen busstation rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door BrengMe »

*Blaast stof af*

Voordat we door blijven fantaseren in het 'normale' Achterhoek-Rivierenland topic:
Erno-BE schreef:Ik zou van zowel lijn 72, 73 als 74 verkapte spitslijnen maken die 's avonds en in het weekend niet rijden en in de daluren (10-14 uur) delen van het traject. 's Avonds en in het weekend rijdt lijn 75 van Station Varsseveld via Lichtenvoorde Centrum, Station Lievelde en Groenlo naar Haaksbergen. Overigens zou ik lijn 74 op zondag vanaf 14 uur in een 2-uursdienst laten rijden zodat Achterhoekse studenten gemakkelijk naar Enschede kunnen reizen, daar was veel kritiek op gekomen toen lijn 74 's avonds en op zondag werd geschrapt.

Ik hoop wel dat lijn 51 (Doetinchem-Vorden) niet omgezet wordt in vraagafhankelijk vervoer in de late avond en op zondag. Daar rept het artikel niets over. Weliswaar was daar eerder wel sprake van.
SuperGhost schreef:In principe kan ik me wel vinden in het schrappen van lijn 73. Echter vind ik wel dat er dan een stadsbusje voor in de plaats moet komen in Winterswijk (als het veel kleinere Lochem dat al heeft...), ook omdat het ziekenhuis goed bereikbaar moet blijven, want ik kan uit eigen ervaring zeggen dat station Winterswijk West te ver ligt als je (tijdelijk) mindervalide bent en een dorpsauto is natuurlijk geen optie voor die belangrijke doelgroep van een ziekenhuis (bovendien: dat is ook niet eens beschikbaar voor mensen die uit Groenlo, Lichtenvoorde of Eibergen komen en naar dat ziekenhuis moeten).
Wat mij betreft zou Arriva dan net zoals in Lochem doordeweeks tot een uur of 8 a 9 een stadsbusje moeten (laten) rijden ter vervanging. Dit busje rijdt dan bijv. (Meddo-) Winterswijk Noord - Oost - Station - Station West - Streekziekenhuis.

Bovendien zou er vanaf station Lichtenvoorde-Groenlo dan wel een doorgaande buslijn naar Enschede moeten komen, anders gaat die verbinding te zwaar achteruit (van resp. rechtstreeks naar 2-3 overstappen overdag en 3-4 's avonds/weekend). Dat kan prima door lijn 72 naar Enschede door te sturen i.p.v. Neede en de bussen Eibergen-Haaksbergen een halte kunnen geven bij het voormalige Danspaleis (waar lijn 62 ook al stopt) zodat daar overgestapt kan worden (bovendien zou je evt. ook buurtbus 199, Haaksbergen-Rekken-Eibergen, door kunnen trekken naar Neede).
BrengMe schreef:Ik had een paar jaar geleden al een plan gemaakt voor een stadsbus voor Winterswijk:
Afbeelding
Nadeel van deze route is dat reizigers tussen het station en het ziekenhuis enorm om moeten rijden. De bus zou daarom ook via de Europalaan kunnen gaan rijden (gestippelde route). De rode lijn is de route van de huidige lijn 73, die dan komt te vervallen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Buslijnen in de provincie Gelderland

Bericht door Jef400 »

Dat is toch nog niet eens zo'n groot probleem. Hoe groot is dat rondje qua reisafstand? Lijn 75 pakt dan de lijnen 72 en 74 op neem ik aan? In dat geval zou ik de stadsbus + directe taxilijn Winterswijk-Groenlo geen slecht alternatief vinden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten