Ontsporing bij Vleuten

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Fles »

Treinen botsen bij Vleuten
VLEUTEN - Tussen Utrecht Terwijde en Vleuten zijn een goederentrein en een passagierstrein op elkaar gereden.

Volgens de politie is de passagierstrein daarbij ontspoord. Of er gewonden zijn gevallen is nog niet duidelijk.
Ook is het nog gissen naar de oorzaak van de botsing.

De brandweer is met groot materieel uitgerukt. Mogelijk zijn er bij de botsing gevaarlijke stoffen vrij gekomen.
bron
Laatst gewijzigd door Fles op ma 23 mar 2009, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Fles »

Maat van me (met zo'n scannerding) weet te melden: "TIS 4.4 scenario (Gevaarlijke stoffen met effecten buiten het ongevalsgebied)"

We horen hopelijk snel meer.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door playertwo »

Nu.nl meldt dat er geen gewonden zijn gevallen, en dat er ook geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen (op basis van informatie van Prorail).

NS.nl meldt dat er mogelijk weer treinen gaan rijden vanaf 13u
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Wubbo »

RTV Utrecht heeft het over vernield spoor over 5 kilometer :shock: . Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Fles »

Een aantal wagons van een goederentrein is tussen station Terwijde en station Vleuten uit het spoor geraakt. De machinist van de lange goederentrein merkte pas na kilometers dat er iets mis was. Er zijn voor zover bekend geen persoonlijke ongelukken gebeurd.

Volgens een woordvoerder van de KLPD Spoorwegpolitie zijn een of meerdere wagons gaan ‘dansen’ en daardoor uit de rails gelopen. Daardoor vlogen de stenen rond de rails in het rond. Een passagierstrein die in tegenovergestelde richting reed naar Woerden/Gouda werd in het voorbijgaan door de rondspringende stenen geraakt. De voorruit en zijruiten van de trein werden daardoor beschadigd. Deze trein is doorgereden naar Woerden. Daar zijn de passagiers overgestapt.

Ook het perron van station Vleuten raakte beschadigd, evenals auto’s die op een naast het spoor gelegen parkeerplaats stonden.

Aangezien de eerste melding was dat er twee treinen op elkaar gebotst zouden zijn, rukten hulpdiensten met groot materieel uit. De inzet is nu al grotendeels teruggebracht. Er zijn geen schadelijke stoffen vrijgekomen. De KLPD afdeling Spoorwegpolitie onderzoekt de toedracht op dit moment.

Het treinverkeer tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag is gestremd. Het treinverkeer wordt omgeleid via Schiphol en Den Bosch. De stremming duurt naar verwachting nog enige uren.
Bron

Een Boxteltje dus, zo te zien :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Suus »

Was een Boxteltje ook niet ongeveer hetzelfde als de omgevallen goederentrein bij Muiderpoort, of is daar de oorzaak officieel nog niet van bekend?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Geert »

Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Fles »

Ja, ook volgens mij. Warmgelopen aspot(ten) en daarna een stukje Schienenwolfen :) Al zijn dit platte wagens met containers erop. Muiderpoort en Boxtel waren kalkwagens. Voorts weten we nog niet wat de oorzaak van deze ontsporing is natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Vinny »

Melding: "Een lege goederentrein is ontspoord bij Vleuten, en er zaten waarschijnlijk geen gevaarlijke stoffen in volgens de politie, de trein was onderweg van Rotterdam naar Tjechië en vervoerde electronica" Ik wacht de terugkoppeling van de calamiteitenorganisatie zelf wel af, want speculaas is alleen lekker met Sinterklaas...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Daniel »

Volgens teletekst rijden er nu omgeleide IC's van Amersfoort naar Rotterdam die niet in Utrecht stoppen, maar hoe rijden die dingen nu eigenlijk? Van Amersfoort naar Diemen Zuid, boogje over en dan via Breukelen-Woerden naar Gouda? Als dat het geval is is het weer vreemd dat ze reizigers naar Den Haag dan via Schiphol sturen terwijl die gewoon in Gouda over zouden kunnen stappen.

Achja, ik neem wel weer lekker de bus via Gorinchem vanaf Utrecht C. Levert in pure OV-reistijd zelfs -2 op, maar in de praktijk een kleine plus omdat de bushalte dichter bij huis is dan station Stadspolders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Jurjen »

Reiziger Ddrs schreef:Volgens teletekst rijden er nu omgeleide IC's van Amersfoort naar Rotterdam die niet in Utrecht stoppen, maar hoe rijden die dingen nu eigenlijk? Van Amersfoort naar Diemen Zuid, boogje over en dan via Breukelen-Woerden naar Gouda? Als dat het geval is is het weer vreemd dat ze reizigers naar Den Haag dan via Schiphol sturen terwijl die gewoon in Gouda over zouden kunnen stappen.

Achja, ik neem wel weer lekker de bus via Gorinchem vanaf Utrecht C. Levert in pure OV-reistijd zelfs -2 op, maar in de praktijk een kleine plus omdat de bushalte dichter bij huis is dan station Stadspolders.
Geen IC's Gd-Gvc aldus m.ns.nl, waardoor de reis via Asd of Shl sneller is dan met de omgeleide IC via Gd. En zelfs mèt IC's Gd-Gvc lijkt het me sterk dat je sneller bent via Gd dan via Shl, als je toch al via A'dam rijdt...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Daniel »

Maar geldt dat dan ook niet voor Amersfoort - Rotterdam? Immers, Den Haag HS - Rotterdam duurt ook maar iets van een kwartiertje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Melding: "Een lege goederentrein is ontspoord bij Vleuten, de trein [..] vervoerde electronica"
Allemaal gevirtualiseerde servers natuurlijk :mrgreen:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door webguy »

Misschien bedoelde ze qua personen leeg, maar het staat er inderdaad nogal knullig :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Suus »

Reiziger Ddrs schreef:Maar geldt dat dan ook niet voor Amersfoort - Rotterdam? Immers, Den Haag HS - Rotterdam duurt ook maar iets van een kwartiertje.
Rotterdam - Den Haag zit natuurlijk helemaal vol, daar kan geen extra trein meer bij. Daarnaast verlies je dan een groot deel van de treinen op de drukke stations Rotterdam Alexander en Gouda, terwijl er tussen Den Haag en Gouda geen IC-stations zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Daniel »

Ja maar op Rotterdam - Gouda v.v. kan je nog gewoon een pendel-IC laten rijden. Daar hoef je niet speciaal vanaf Amersfoort een trein voor om te leiden.

Waar lees je trouwens dat ik een extra trein erbij wil hebben tussen Rotterdam en Den Haag? Ik reageerde op de stelling van Jurjen dat omreizen via Schiphol naar Den Haag toch al sneller is als met de omgeleide trein mee en dan in Gouda overstappen. Lijkt me dat dat voor Rotterdam Centraal ook geldt.
Daarnaast is m'n eigen ervaring dat de IC uit Amersfoort in Utrecht zowat compleet leegstroomd, net als de IC uit Rotterdam dat in Utrecht doet. Wat is dan het nut van een omgeleide IC Amersfoort - Rotterdam vraag ik me af, doorgaande reizigers zijn er kennelijk nauwelijks en vanuit Utrecht kon je dus alleen omreizen of met de bus. Wat trouwens ook erg opvallend was, was hoeveel bussen er reden terwijl het een ongeplande versperring was. Ben welgeteld vijf minuten op het Jaarbeursplein geweest vanmiddag en in die tijd heb ik liefst zes NS-bussen langs zien komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Geert »

De verstoring was waarschijnlijk al een tijdje aan de gang toen je bij het Jaarbeursplein was?
Overigens is het vanuit Utrecht tegenwoordig sneller om de s17400 te nemen naar Breukelen en daar over te stappen op de s4000 (vergeleken met het advies om via Schiphol te reizen). Die ga ik onthouden als er binnenkort nog eens een verstoring is bij Vleuten :P
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door waldo79 »

^^Die route heeft maar een beperkte capaciteit doordat de t4000 maar eens per half uur rijdt :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Geert »

Uiteraard, en uberhaupt kan het materieel in beide series een dergelijke extra stroom reizigers niet aan. Ik snap het omreisadvies dus wel, ik ga het zelf alleen niet volgen ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

OVer je treinreiservaringen in maart 2009

Bericht door Daniel »

JeePee schreef:Jammer alleen dat we er de hele week last van gaan hebben...
Prognose is inmiddels zelfs 31 maart :shock: Nu heb ik net ook wat beelden van de schade gezien en dan is die prognose inderdaad niet verbazingwekkend: er zijn gewoon betonnen dwarsliggers door midden en let vooral ook op de deels verdwenen perronrand bij station Vleuten.
*2 Rotterdam retourtjes in de planning heeft deze week, feest...*
Vier retourtjes Utrecht in de planning deze week, nog groter feest :P Geluk bij een ongeluk is wel dat Dordrecht Stadspolders - Gorinchem - Vianen Lekbrug - Utrecht Europalaan ongeveer even snel is (scheelt wel 5 minuten) voor mij. En als er nog wat meer -30'jes uit ontstaan zoals vanmiddag hoor je mij helemaal niet klagen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Suus »

Reiziger Ddrs schreef:Waar lees je trouwens dat ik een extra trein erbij wil hebben tussen Rotterdam en Den Haag? Ik reageerde op de stelling van Jurjen dat omreizen via Schiphol naar Den Haag toch al sneller is als met de omgeleide trein mee en dan in Gouda overstappen. Lijkt me dat dat voor Rotterdam Centraal ook geldt.
Ik ging daar van uit omdat het mij niet echt wenselijk lijkt alle reizigers naar Utrecht is de al rijdende treinen te plaatsen, rond de spits zitten die al helemaal vol :?

Ze zouden die intercity Rotterdam - Gouda - Amersfoort in Breukelen kunnen laten stoppen, om zo mensen overstappen te geven op de s7400/s17400 richting Utrecht? Of is het perron in Breukelen daar te kort voor?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Fles »

Geert schreef:Uiteraard, en uberhaupt kan het materieel in beide series een dergelijke extra stroom reizigers niet aan. Ik snap het omreisadvies dus wel, ik ga het zelf alleen niet volgen ;)
Toch zijn dat soort dingen wel interessant altijd. Bij een sperring bij Boxtel ligt heel Limburg er ook uit, ook al heb je na een blik op de kaart een alternatief in de Maaslijn. Theorie en praktijk... blijft lastig ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2009

Bericht door Geert »

Sterker nog: er is 5 kilometer spoor vernield. Dat gaat nog wel even duren om te repareren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Daniel »

Geert schreef:De verstoring was waarschijnlijk al een tijdje aan de gang toen je bij het Jaarbeursplein was?
Mja, hele middag al ofzo :P . Maar over het algemeen blijkt toch wel dat het bij ongeplande verstoringen het lastig is om aan voldoende bussen te komen. Hoop trouwens dat er geen spitsbussen in de provincie door zijn uitgevallen: Pouw Vervoer had tenminste één van z'n Integro's in Provincie Utrecht-stijl die ze daarvoor hebben op het NS-vervoer rijden. Verder was Verhoef uit Woerden redelijk massaal actief en een busje van wat verder weg: de Citaro van Van Zanten uit Herwijnen.

Capaciteit lijkt trouwens niet echt een rol te spelen bij de omreisadviezen: Utrecht - Dordrecht werd geadviseerd via Geldermalsen wat best krap was bij Arriva. En dan zat ik in die trein op Gorinchem - Dordrecht wat volop tegenspits is, dus ik wil niet weten hoe dat losse GTW 2/8'je er in de spitsrichting Geldermalsen -> Leerdam uit gezien heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Bericht door Geert »

Bee schreef:Ze zouden die intercity Rotterdam - Gouda - Amersfoort in Breukelen kunnen laten stoppen, om zo mensen overstappen te geven op de s7400/s17400 richting Utrecht? Of is het perron in Breukelen daar te kort voor?
Dat zou best een goed idee zijn. Het past in ieder geval wel (nuttige perronlengte is 270 meter, dus 10 bakken ICM moet makkelijk passen). Je zou ook nog kunnen overwegen de s3000 (s800?) te laten stoppen in Breukelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten