Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

GVB gaat de belofte waarmaken, er gaan inderdaad meer metro's rijden in de zomer op het overgebleven netwerk. Er wordt namelijk altijd minstens een 10-minutendienst gereden dus ook 's avonds en in het weekend en 53/54 rijden in de spits om de 7,5 minuut. De Zilvermeeuwen hebben volgens planning ook zomervakantie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Dus integraal Metropolis op de M53/M54? Dan kunnen die Zilvermeeuwen er ook wel uit blijven he, ook na de zomer :P
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik denk dat we dat moment wel gaan naderen ja. Hoeveel M5's zijn al opgenomen in de dienstregeling?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Hmm moet nog wel een keer een laatste ritje Zilvermeeuw gaan maken. Eentje mét fatsoenlijke ding-dong :D Jammer dat de Metropolis die niet meer heeft. Maar de Zilvermeeuw, het zijn ouwe krengen, maar toch wel échte metro's _O_
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Toch vind ik 'Zilvermeeuw' nu niet echt een passende naam voor een metro. Hoe zijn ze ooit aan die naam gekomen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Een Zilvermeeuw is grijs met rode poten en vlekken, precies de kleurstelling die de metro's jarenlang gehad hebben.

(Dat het Zilvermeeuwpad uitkomt bij de achteringang van de metrowerkplaats is toeval denk ik)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Bee schreef: (Dat het Zilvermeeuwpad uitkomt bij de achteringang van de metrowerkplaats is toeval denk ik)
Volgens mij is dat pad naar de zilvermeeuwen vernoemd. Het past ook wel in combinatie met de andere vogelpaden, daar bij het (soon to be gone-)kantorenpark.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Hmm moet nog wel een keer een laatste ritje Zilvermeeuw gaan maken. Eentje mét fatsoenlijke ding-dong :D Jammer dat de Metropolis die niet meer heeft.
Snap ook helemaal niks van dat die low-volume buzz van de M5's. Je hoort het amper binnen het rumoer. Vind dat 'ping-pong' altijd wel karakteristiek en het was tenminste gewoon goed hoorbaar.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door marlies »

Heeft iemand daar eigenlijk een goede geluidsopname van? Ik wil het als SMS-toon :P

Mijn snelle googletocht gaf me trouwens wel dit, mocht iemand nog onmogelijke combinaties achter elkaar willen plakken alla 'dit is metro 53 richting schiphol plaza' :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

marlies schreef:Heeft iemand daar eigenlijk een goede geluidsopname van? Ik wil het als SMS-toon :P
Ik heb een keertje een tijdje op Nieuwmarkt gestaan en net zo lang geluidsopnames gemaakt van de ding-dong met de telefoon tot ik een fatsoenlijke te pakken had :') En toen als sms-toon gebruikt :D Maar dat was in de tijd dat van die hele Metropolis nog lang geen sprake was en de smartphone nog in de kinderschoenen stond..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

n-evo schreef:
Ardan schreef:Hmm moet nog wel een keer een laatste ritje Zilvermeeuw gaan maken. Eentje mét fatsoenlijke ding-dong :D Jammer dat de Metropolis die niet meer heeft.
Snap ook helemaal niks van dat die low-volume buzz van de M5's. Je hoort het amper binnen het rumoer. Vind dat 'ping-pong' altijd wel karakteristiek en het was tenminste gewoon goed hoorbaar.
Áls ze dan willen overgaan op één pieptoon, dan mag het ook wel een fatsoenlijke zijn. Ben ook erg te spreken over die van Berlijn, luid en duidelijk :) Maar die toon en de Amsterdamse zijn gelukkig niet zo schel als de Brusselse, daar krijg je echt oorbloedingen van :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Of die van Rotterdam, die zijn ook degelijk en fatsoenlijk. :)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ehm, die van Rotterdam en Berlijn (S-Bahn) zijn hetzelfde.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Visgraatmodel »

Ardan bedoelde de Berlijnse metro. ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik ben eigenlijk wel voor een vriendelijke vrouwenstem die de boodschap brengt, zoals bij de Utrechtse sneltram. Beviel mij in Oslo ook wel. Dørene lukkes!

Edit: Alhoewel, dat zal in Amsterdam dan wel zoiets worden als "Beste reizigers, de deuren van de metro gaan sluiten. Dear travellers, the doors of the metro are closing." :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Volgensmij is GVB best wel een uitzondering in Nederland met een mannenstem.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

GVB en Syntus zijn de enige bedrijven met een mannenstem, en ik vind zelf een mannenstem prettiger :)

Ik heb op CS wel eens een BN-sneltram de centraal geopende deuren horen dwangsluiten(?) bij vertrek. Hoe dit precies zit weet ik trouwens niet hoor, maar alle deuren waren geopend en sloten niet vanzelf, zoals gebruikelijk. Bij vertrek een mannenstem 'Dames en heren, de deuren gaan sluiten', en een lange zoemer tijdens dat sluiten. Beetje vergelijkbaar met Berlijn :)
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vind een mannenstem ook prima. Leuk ook ter afwisseling.

De omroep van Syntus is duidelijk van GVB afgekeken, gong met direct de halte er achteraan door een man ingesproken. Eigenlijk precies hetzelfde als in Amsterdam. :P
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

De werkzaamheden op de Groenelaan in Amstelveen zijn niet op tijd af waardoor de pendelbus voor lijn 51 de eerste twee weken een andere route moet rijden richting Westwijk.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Nee, de werkzaamheden op de Groenelaan lopen volgens schema. De werkzaamheden van het GVB werden pas later bekend. Overigens kan de bus gebruik maken van de omleidingsroute via de Laan van de Helende Meesters-Laan van Langerhuizen. Een andere optie is via de Beneluxbaan, maar dan kom je met je haltes niet zo lekker uit (tijdelijke haltes op de op- en afritten bij de Ouderkerkerlaan)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ze gaan inderdaad via de Beneluxbaan met een noodhalte bij de Oudekerkerlaan.

Wanneer zou de dienstregeling van de pendelbus online komen op de GVB-site? Die van Sloterdijk - Lelylaan pas op de dag zelf volgensmij...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Gok erg snel, heb zelf de dienstregeling vanmorgen ontvangen van lijn 55/58.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Met die nieuwe site is het vinden van een dienstregeling een regelrecht drama geworden.

Zoals als je het blokje van lijn 50 aanklikt: http://www.gvb.nl/lijn/metro/50
Bij geldigheid kan je kiezen tussen verschillende periodes die elkaar overlappen en als je dan de goede hebt krijg je pas tijden te zien en de stations in de goede volgorde. Maar probeer dan nog meer eens morgenochtend de eerste rit te vinden zonder het trucje van Meltrain. -o-
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

De reizigersadviesraad heeft inmiddels formeel advies uitgebracht en dat gepubliceerd op de website over het vervoerplan 2016: http://www.rar-stadsregioamsterdam.nl/nl/p55840aa8cb245

GVB en Connexxion hebben blijkbaar goed samengewerkt met de RAR, want de ingrijpende wijzigingen in Nieuw-West worden volledig gesteund. Verder wat kleine puntjes. Advies voor routewijziging van 199 voor de boze ouderen in Buitenveldert en het openstellen van CXX 328 als compensatie voor het vervallen van de 45.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Áls ze dan willen overgaan op één pieptoon, dan mag het ook wel een fatsoenlijke zijn. Ben ook erg te spreken over die van Berlijn, luid en duidelijk :) Maar die toon en de Amsterdamse zijn gelukkig niet zo schel als de Brusselse, daar krijg je echt oorbloedingen van :')
De metro van Berlijn is mij te hysterisch qua audio feedback. Vind dat 'ping pong' veel vriendelijker en is net zo duidelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 92 gasten