Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door JWM »

Ik dacht dat de gunning alleen was opgeschort, maar er staat inmiddels een kruis door?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Suus »

De gunning is op dit moment vernietigd door de rechter.

Er volgt misschien nog een beroep door twee van de drie overheden en Eurobahn, maar daarover is het na de initiële aankondiging al een paar maanden stil. Dus de termijn die beoogd was kan sowieso niet meer gehaald worden. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door CamilleKreemers »

Welke gunning is vernietigd door de rechter? Ik volg het even niet meer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Suus »

Vanaf Hengelo richting het zogenaamde "Bielefeld".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door JWM »

De gunning van een paar regionale lijntjes in de regio Münster/Osnabrück aan Keolis/Eurobahn, waaronder dus Hengelo - Bad Bentheim - und so weiter.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door nsimmelink94 »

Goed verhaal luitjes. Nu weer on topic s.v.p. zal me aan m'n reet roesten wat er met de oosterburen gebeurt. Dat hoort niet bij Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Hainje »

Subtiel. Afbeelding
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door deadlock »

nsimmelink94 schreef:Goed verhaal luitjes. Nu weer on topic s.v.p. zal me aan m'n reet roesten wat er met de oosterburen gebeurt. Dat hoort niet bij Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen.
Misschien moet je solliciteren als moderator! Ze hebben vast nog niet genoeg mensen die topics dood willen slaan :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Dennenboom »

Bovendien biedt een electrificatie van Wierden - Zwolle extra mogelijkheden voor de Berlijn IC als de lijn geheel van 2 sporen wordt voorzien. Hengelo - Amsterdam kan dan sneller via Zwolle worden afgelegd. Dus toch een relatie met de oosterburen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door deadlock »

Exact mijn punt (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door SuperGhost »

Dennenboom schreef:Bovendien biedt een electrificatie van Wierden - Zwolle extra mogelijkheden voor de Berlijn IC als de lijn geheel van 2 sporen wordt voorzien. Hengelo - Amsterdam kan dan sneller via Zwolle worden afgelegd. Dus toch een relatie met de oosterburen.
Alleen wordt die lijn (voorlopig) dus niet geheel van 2 sporen voorzien :wink:
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door NG²7²™ »

Dennenboom schreef:Dus toch een relatie met de oosterburen.
Het ging mij niet zo zeer om de relatie met de oosterburen, maar om het feit dat twee dochterbedrijven van Keolis aangrenzende concessies gewonnen hebben/hadden... Met aanschaf van materieel en de toelating daarvan zou dat voordelen kunnen hebben.
Groeten,
Nick
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Jef400 »

Ja, en dat is weer off-topic. :P

Maar goed, ik vind het grappig dat de NS ook hier achter het net vist. Het kan een verkeerde aanname van mij zijn. Maar is het niet zo dat een hoop particuliere vervoerders van staatsbedrijven winnen in aanbestedingen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Durashift »

Dennenboom schreef:Bovendien biedt een electrificatie van Wierden - Zwolle extra mogelijkheden voor de Berlijn IC als de lijn geheel van 2 sporen wordt voorzien. Hengelo - Amsterdam kan dan sneller via Zwolle worden afgelegd. Dus toch een relatie met de oosterburen.
Bij werkzaamheden / verstoringen tussen Amersfoort en Hengelo.. bedoel je?
Want het blijft toch een omweg?
Misschien handig om dan maar direct door te steken over de Hanzelijn? :P
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Jef400 »

Nee, de blauwvingers kunnen het gewoon niet hebben dat Deventer wel een internationaal station is, en Zwolle niet. Nee nu begrijp ik hem :P
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Zugführer »

Als je met 200 km/uur over de Hanzelijn rijdt en alleen in Zwolle stopt ipv Almelo, Deventer, Apeldoorn, Amersfoort en Hilversum kun je de IC Berlijn best een stukje versnellen. Volgens mij scheelt het bijna niets qua kilometers, ik heb de afstanden geloof ik ooit gepost ergens op het forum.

Edit: ja, hier. Hengelo - Amsterdam is 156 km nu, 161 km via Zwolle en Hanzelijn
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door SuperGhost »

JeffreyMeijer schreef:Maar goed, ik vind het grappig dat de NS ook hier achter het net vist. Het kan een verkeerde aanname van mij zijn. Maar is het niet zo dat een hoop particuliere vervoerders van staatsbedrijven winnen in aanbestedingen?
Inderdaad verkeerde aannames. Syntus is namelijk van Keolis, dat voor 70% van het Franse staatsbedrijf SNCF is.
De grootste regionale vervoerder is veruit Arriva: 100% dochter van het Duitse staatsbedrijf DB.

Dan heb je ook nog de staatsbedrijven Qbuzz (100% NS-dochter), GVB (100% gemeente Amsterdam), HTM (51% Den Haag, 49% NS), RET (gemeente & stadsregio Rotterdam).

Het enige niet-staatsbedrijf is geloof ik Connexxion en Veolia (beiden van Transdev/Veolia), maar juist dat zijn bedrijven die het slecht doen (Connexxion levert veel in en Veolia heeft maar weinig) én staan geloof ik ook te koop, omdat het moederbedrijf van de OV-tak af wil.
De enige vreemde eend is dan EBS (Waterland), maar daarvan weet ik niet of het een Israëlisch commercieel of overheidsbedrijf is.

Het Nederlandse OV is dus eigenlijk niet meer dan Nederlandse, Franse en Duitse staatsbedrijven die tegen elkaar vechten om de concessies.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Suus »

Transdev is voor 50% eigendom van CDC, het investeringsfonds van de Franse overheid. De andere 50% is eigendom van Veolia, dat is ook voor ruim 8% eigendom van datzelfde CDC. Transdev is lange tijd ook nog gedeeltelijk eigendom geweest van de RATP, het Parijse vervoersbedrijf dat ook 100% eigendom is van de Franse staat. In Frankrijk kom je bij alle grote bedrijven op de een of andere manier altijd wel weer uit bij de overheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door SuperGhost »

Dan houdt je dus al helemaal weinig commerciële partijen over :wink:
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door CamilleKreemers »

Alle commerciële partijen worden weggeconcurreerd, omdat die partijen vaak kleiner zijn en iets meer op safe spelen.
Partijen met een moederbedrijf neigen toch meer op risico lijkt me.

Bedrijven met een kleiner gebied hebben ook relatief meer overheadkosten, dus zijn duurder.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door gkw1969 »

En even terug on topic:
De bezwaar procedure loopt 4 of 6 weken, daarna is de gunning definitief. In die periode gaat Syntus met Stadler al de definitieve afspraken maken over de levering, zodat alles op papier rond is. Dan is het nog enkel een handtekening zetten en kan er gebouwd gaan worden.
Er zit een iets langere levertijd op omdat Stadler eerst de aanvullende Spurtjes voor Arriva Limburg moeten maken, als dat definitief doorgaat. Zoals gezegd moeten die al 2016 op de baan verschijnen.
Stadler is momenteel goed in staat om beide orders uit te voeren voor de deadline.

Ik betwijfel of er over het gehele traject een sneltrein komt. Het spoort Almelo-Enschede kent al 6-7 treinen per uur en de capaciteit is daar normaal gesproken voldoende als de treinen maar op lengte zijn. Meer kan daar, met het verhoogde aantal goederentreinen, bijna niet meer tussen.

Een sneltrein Wierden-Raalte-Zwolle is dan wel zeer goed denkbaar.

De link met Eurobahn is interessant. De provincie Overijssel heeft niet voor Syntus gekozen op basis van de aanwezigheid van Eurobahn, daar hebben ze geen invloed op. Als de provincie andere spoortrajecten in ogenschouw had genomen, dan had Arriva moeten winnen i.v.m. de Vechtdallijnen of de NS omdat een deel over het hoofdrailnet gaat. Dus die rekensom is fout.

Syntus daarentegen zou natuurlijk dom zijn als ze geen gebruik zouden maken van de kennis van haar eigen zusterbedrijf.
Om speculaties tegen te gaan: Syntus en Eurobahn bestellingen bij Stadler zijn aparte bestellingen. Het is namelijk niet mogelijk voor beide bedrijven dezelfde uitvoering te leveren. De verschillen zijn van een zodanige aard dat ze niet op dezelfde productielijn gebouwd kunnen worden. De basis wel, maar ja dat zijn de Veolia en Arriva spurtjes ook, maar het zijn echt 2 afzonderlijke bestellingen. Dus geen schaalvoordeel. Het voordeel van de Flirt is dat het al een bestaand ontwerp is, dit in tegenstelling tot de mooi Protossen van Connexxion of vrijwel alles wat de NS heeft besteld in de afgelopen jaren, met alle kinderziektes van dien.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Meltrain »

Stadler krijgt het wel druk: zowel Syntus als Arriva als de NS heeft er dan bestellingen lopen. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Suus »

Volgens mij heeft Stadler het op dit moment niet buitengewoon druk, in Duitsland is het bijvoorbeeld de laatste tijd rustig qua bestellingen waardoor de fabriek in Berlijn (Stadler Pankow) weinig omhanden heeft, dus als er echt haast bij is kan men daar nog extra productie inzetten.

Voor de volledigheid: Stadler handelt de Duitse bestellingen meestal af bij hun fabriek in Berlin-Pankow en de internationale bestellingen in het Zwitserse Bussnang.

Op dit moment lopen voor de Duitse markt de volgende bestellingen/afleveringen: 13 KISS en 39 FLIRT.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door JWM »

Voor o.a. Emden - Munster?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zwolle - Enschede & Zwolle - Kampen gegund aan Syntus

Bericht door Suus »

Ja, ik wou eigenlijk niet teveel in detail vallen, maar nu we toch bezig zijn meteen maar even de verdeling:

Aflevering december 2015:
Hessische Landesbahn: 4 FLIRT voor Treysa - Kassel
Westfalenbahn: 15 FLIRT voor Münster - Emden
Westfalenbahn: 13 KISS voor Braunschweig - Rheine/Bielefeld

Aflevering december 2016:
Abellio: 20 FLIRT voor Niederrhein, waarvan 7 multicourant

En that's it. En dan nu weer terug on-topic :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten