Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ik ben voorstander van een basisvoorziening en vind ook dat er gewoon een vorm van stadsvervoer daar moet zijn. Maar deze discussie gaat volgens mij niet over wat dit voor de passagiers betekent maar voor deze mensen zelf. Logisch, want de chauffeurs raken hun baan kwijt, maar er zijn wat zaken die mij storen in dit verhaal.

Bijvoorbeeld, in die Facebookdiscussie, wordt in de eerste reactie gezegd "zodat wij werk houden, en de passagiers hun voorziening". Er wordt dus het eerst het behoud van het werk genoemd, met andere woorden, het gaat puur en alleen om hun baan, minder om de passagiers eigenlijk.

Dan verderop, wordt het OV-bureau vergeleken met de FIFA, nou, sorry maar dat kun je naar mijn mening totaal niet vergelijken, zelfs niet als het OV-bureau corrupt zou zijn.

Hier staat een stukje met allemaal vaagheden, "een bron die ik niet mag prijsgeven", "naar verluidt heeft Jan van Selm in interviews toegegeven" (ben benieuwd waar dat interview dan staat). Met andere woorden, er staat niets concreets. Behalve die telcijfers (raar, dubbel woord) waarmee geschermd wordt, maar die wil ik dan wel heel graag zien, ben benieuwd.

Ik ben de eerste die toegeeft dat de actiegroepen gelijk hebben als het OV-bureau inderdaad dingen verkeerd gedaan heeft, maar ik kan het niet zien. En dat verhaal wat ik nog in één van die reacties lees over twee ambtenaren voor iedere bestuurder? Ik ben benieuwd wat ze daarmee bedoelen, maar ik kan het niet linken. Ik denk dat het veel nuttiger is om goed mee te denken en te blijven overleggen zodat iedereen gewoon weet waaraan ie toe is volgend jaar.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Pim-AllianceB95 schreef:
Lijn65 schreef:Het is altijd hetzelfde verhaal met die protestgroepen. Er is steeds minder geld beschikbaar voor het OV, dus je moet goed nadenken over waar je het aan uitgeeft. Dan kun je het geld beter uitgeven aan een drukke lijn 20 dan aan een subsidieslurpende lijn 1 in Hoogeveen. Dergelijke protestgroepen lijken ook niet te snappen dat het alternatief voor een buurtbus met vrijwilligers helemaal geen bus is.
Nou ja, 20 druk noemen is ook wel wat overdreven.
Vergeleken met de stadsdiensten Meppel en Hoogeveen is lijn 20 echt druk te noemen.

Ik vraag me ook wel af wat de bronnen zijn van onze protestgroep. De telcijfers van de Hoogeveense stadsdienst zijn via WOB gegaan, maar de rest is wazig opgeschreven.
sirvinniei schreef:Wat ik me afvraag is, als de stadsdiensten Meppel en Hoogeveen vervangen worden door buurtbussen en nu gemiddeld 6 reizigers per rit hebben hoe je die reizigers allemaal in 8-persoons buurtbusjes krijgt, zeker met die buurtbusfrequenties.
Dit zijn dan gemiddeld 6 instappers per rit op een ringlijn. dat is vast niet het aantal reizigers over de hele lijn. OVB snapt ook wel dat je niet bij meer dan 8 reizigers een 8-pers. busje kan gebruiken.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Ja, maar over het algemeen zullen het overgrote deel van de reizigers in de ochtendspits naar het station gaan en in de middagspits van het station afgaan. Ook al is het maar een klein stuk traject waar er meer dan 8 reizigers meereizen, dat is al teveel voor een buurtbus. Er mag niemand staan dus worden er waarschijnlijk mensen achtergelaten, deze moeten dan ook nog eens een uur wachten. Daarnaast wordt (voornamelijk op lijn 2 in hoogeveen), als het een standaard uurverbinding buurtbus wordt die reizigersaantallen per rit dus 2 tot 4 keer zo hoog.
Mij lijkt het het handiger om op alle drie de stadslijnen te blijven rijden met professionele chauffeurs en sprinter-city busjes met staplaatsen en de frequentie op alle lijnen terug te brengen naar 1x per uur, de avondritten weg te halen misschien op de koopavonden na, en de bediening op zaterdag te beperken of op te heffen. Dit verbeterd de bezetting sterk.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

uursdiensten in steden is niet toegestaan van de gemeentes
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Dan zijn er toch maar 3 mogelijkheden:
Of ze moeten genoeg vrijwilligers vinden om een halfuursverbinding te rijden met buurtbussen (wat me zeer moeilijk lijkt)
Of ze moeten de stadsdiensten ongewijzigd laten (is blijkbaar geen geld voor)
Of ze moeten de stadsdiensten helemaal opheffen, eventueel kan je wat streeklijntjes omtrekken.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

optie 2 gaan ze niet doen, als gemeentes het niet overnemen is het optie 3. Optie 1 moet door gemeentes worden gedaan.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Een uurdienst met een normale bus. Dat had Groningen s avonds toch ook paar jaar terug op lijn 8 (en 5).
Ik vind het raar als dat een taboe zou zijn. Liever 1 bus dan geen.

Het OVbureau mag de cijfers wel eens openbaar gaan maken. Gelukkig mag iedereen een wob verzoek doen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Er zijn buurtbussen die elk half uur rijden, lijn 507 Twello Station - Voorst Station Voorst-Empe bijvoorbeeld. Dus het is niet onmogelijk.

Het opheffen van de stadsdiensten lijkt mij wel een beetje overdreven, ik zou eerst een goed naar de frequenties kijken. Lijn 1 in Meppel hoeft niet de hele dag twee keer per uur te rijden, en op zondag zal die ook niet erg druk zijn. Lijn 2 in Hoogeveen kan in de daluren waarschijnlijk ook wel naar 1 keer per uur en 's avonds zou je nog wel een 8 persoonsbusje in kunnen zetten of de ritten na 19 uur kunnen schrappen. Lijn 1 in Hoogeveen kan overgenomen worden door lijn (1)31 en lijn 530.
Basislijn
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Dennenboom »

Met een uurdienst op de stadsbus blijven er nog veel minder klanten over. Als je bijvoorbeeld nog drie kwartier op de stadsbus moet wachten, kun je in die tijd vaak sneller de afstand (die vaak niet veel meer dan twee kilometer is) lopen.
Alleen mensen die niet goed ter been zijn zullen nog voor de bus kiezen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Eindoordeel als schrappen niet mogelijk is:
- lijn 1 Hoogeveen opheffen en over laten nemen door lijn (1)31 en 530.
- Lijn 2 Hoogeveen behouden overdag 2x/uur?
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Ik zou niet weten waarom schrappen niet mogelijk zou zijn. In Drachten, groter dan zowel Hoogeveen als Meppel, bestaat al lang geen stadsdienst meer.

De streeklijnen rijden zo dat ze allemaal bij elkaar alle hoeken van het dorp wel bereiken. Daar is toch niks mis mee. Niet genoeg animo is gewoon niet genoeg animo, pech.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Drachten is een heel ander geval, het heeft geen station en drijft dus veel meer op de snelbussen en andere buslijnen naar grote steden
Ik heb geen onderschrift
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

De meest mensen die hier reageren mbt het vraagstuk Hoogeveen (en andere zaken uit de provincie Groningen en Drenthe) zitten toch vaak in de gemeente Groningen. En hebben wel,wat selectief oogkleppen op. Ik zie overdag vaak genoeg de ZernikeQliner dubbel geleed met maar liefst 4 passagiers rondcrossen. Het is natuurlijk leuke marketing, dat Groningen zo'n 'dikke' bus de hele dag heeft rond rijden. Maar het klopt uiteraard niet! En ik kan me nou niet voorstellen dat gemeente Groningen nou zoveel in de consessie bijdraagt dat dit klopt. Zou dat reden zijn dat het OVbureau zo gesloten is over de cijfers?
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

het nadeel is dat de Zernikeliner naar Zernike rijdt en de ene dag kan er 100 reizigers mee gaan en de dag erop 10.
In de spits zijn ze wel nodig en vervoerders stemmen toch hun materieel daarop af. Nadeel is alleen dat in de ochtendspits de piek zeer hoog is en de ruimte zeer beperkt. Je kan dan kiezen uit ochtendspits vastzetten, of de hele dag met grotere bussen rijden om minder OV-bewegingen te hebben.

Als je naar totale verplaatsingen gaat, zie je wel dat het rond Groningen drukker wordt in OV. Met name het nieuwe Qlinksysteem lijkt me enorm goed te werken, want zie alle bussen in de spits stampvol zitten. Ik zie dat een stuk minder rond Emmen, waar ik de laatste tijd ook regelmatig kom.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Gedurende tot en met 14 uur is het echt wel nodig dat er richting Zernike geleed wordt gereden. Dat geldt dan wellicht niet voor alle ritten, maar dat komt ook omdat de ene bus soms vertraging heeft en dan eigenlijk de reizigers van de volgende meeneemt. Daarbij komt dat de tegen richting ook al snel drukker wordt, zeker vanaf 12 uur. Dus het kan niet anders dan dat er nu voor een goede oplossing is gekozen.

Het traject naar Zuidhorn is soms wel vrij rustig. Het verbaast me dat deze in de vakantie blijft doorrijden.

Bedoel je de Qliner 300/5 of de stadsdiensten?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

gebruiker77, wie is je bij de vraag over Qliner 300/Qlink5. Ikzelf doelde op spitstijden Qlink 3, 4, 5 , 15 en alle Qliners.

Ik denk dat ze express lijn 11 laten rijden naar Zuidhorn in de vakanties om zo een snelle verbinding met Friesland te behouden. De RUG is namelijk wel open met lessen.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ik denk dat hij doelt op jouw uitspraak over de geringe drukte in en om Emmen. Of dat betrekking heeft op lijn 300 en 305 en/of de Emmer stadsdienst.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

20-er lijnen doelde ik op.
Qliners lijken me ook drukker rond Groningen dan Emmen, maar kan ook aan mij liggen natuurlijk.

Stadsdienst Emmen is sowieso rustiger vergeleken met Stadsdienst Groningen, maar Emmen is ook een stuk kleiner.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

De stadsdienst in Emmen is nog vrij druk anders. Maar dat komt ook omdat men in Emmen al jaren hetzelfde rondje rijdt en men heeft daar een vrij logische dienstregeling. Gemeente Emmen stimuleert het gebruik van de stadsbussen ook door ze tijdens speciale gelegenheden gratis te maken. Zoals ook dit weekend. Om diezelfde reden vind ik het dan ook nog wel apart dat het stadsvervoer in Hoogeveen zo matig loopt, daar rijdt men ook al jaren hetzelfde rondje.

In Groningen valt het soms ook tegen qua drukte. Lijn 8 bijvoorbeeld of lijn 6 in de daluren. En 's avonds laat kun je in de Qlinkers ook een kanon afschieten
geert4OV schreef:ZernikeQliner dubbel geleed
Wat bedoel je hiermee? bedoel je lijn 15 (de Zernikeliner)? of bedoel je lijn 11 (dubbel geleed)? Of bedoel je een niet bestaande Qliner naar Zernike?
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn65 schreef:Gemeente Emmen stimuleert het gebruik van de stadsbussen ook door ze tijdens speciale gelegenheden gratis te maken. Zoals ook dit weekend.
En juist hierom kan het in Emmen drukker zijn dan in Hoogeveen. Ik kan me namelijk niet herinneren dat het OV in Hoogeveen in de afgelopen 5 jaar gratis is geweest. Qlink en Qliners hadden probeerkaartjes (vaak in vakanties) om automobilisten toch een aantal keren in de Qliner te krijgen.

Ik denk dat er nog wel meer potentie in die stadsdiensten zijn, maar dan moet je de reizigers ook kunnen krijgen. En daar zit hem vaak het moeilijkste.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Maurice Hooikammer schreef:Ik denk dat hij doelt op jouw uitspraak over de geringe drukte in en om Emmen. Of dat betrekking heeft op lijn 300 en 305 en/of de Emmer stadsdienst.
Ja, precies!

In Emmen rijdt men met gewone bussen. Ik denk dat dat aantrekkelijker is dan een klein busje. Misschien meer het idee.

Het verbaast mij dat niet vaker op meer lijnen gratis is. OVbureau flyert ook altijd in dezelfde plaatsen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

OVB hanteert het principe dat dit soort acties betaald worden door de gemeente. Emmen zit daar gewoon goed in door te regelen dat om de zoveel tijd de bus gratis is. Misschien dat dit idee voor de gemeentes Assen, Hoogeveen en Meppel ook wel werken gaat. Ik denk dat het verschil tussen een 12m bus of een midibus ook klein gehouden kan worden.

Je kan het als idee bij het OVbureau inbrengen, om meer reizigers in die stadsdiensten te krijgen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Lijn65 schreef:De stadsdienst in Emmen is nog vrij druk anders. Gemeente Emmen stimuleert het gebruik van de stadsbussen ook door ze tijdens speciale gelegenheden gratis te maken. Zoals ook dit weekend.
Ja, afgelopen weekend, met een reiziger of 5 per rondje Rietlanden.

Dat afschieten van kanonnen in de Q-linklijnen 's avonds lijkt me niet zo verstandig hoor, ik denk dat je gemiddeld in de relevante richtingen (dus van 't centrum af) toch gauw op een reiziger of 15-20 per rit zit.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

nu reed lijn 4 ook 4x/uur ipv 2x/uur
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

3 ritten per uur dacht ik, maar dan nog.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten