Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Ezra schreef:lijkt me dit een best hoge kostenpost.
Tja, risico van te laag inschrijven.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Provincie Noord-Brabant koploper met schoner OV

Bericht door Mr-W »

De provincie Noord-Brabant heeft afgelopen jaar de grootste slag gemaakt wat betreft het milieuvriendelijker maken van het busvervoer. In twee concessiegebieden rijden nu voornamelijk bussen die zich houden aan de relatief schone Euro VI-norm voor diesel. Dat is de grootste ‘vergroening’ die dit jaar heeft plaatsgevonden in het Nederlandse bus-OV, aldus kennisplatform CROW.

In het concessiegebied West-Brabant rijden sinds de gunning van de concessie aan Arriva alle 165 bussen op het relatief schone Euro VI-diesel. In Oost-Brabant, waar Arriva al eerder de concessie binnen haalde, rijden 114 Euro VI-dieselbussen naast drie elektrische bussen. De overige bussen in dit concessiegebied rijden op het oudere Euro V of houden zich aan de EEV-norm, een vrijwillige norm van de voertuigindustrie. In Eindhoven en omgeving vallen de meeste bussen in deze laatste categorie.

Andere feitjes: er rijden minder voertuigen in Groningen en Drenthe (-20), IJsselmond (-12), Waterland (-38), Hoeksche Waard (-18), DAV-gebied (-20) en Zeeland (-12). Er zijn juist méér bussen ingezet in Twente (+16), Veluwe (+11), Arnhem en Nijmegen (+24), Amsterdam (+16), Amstelland Meerlanden (+33) en Noord-Brabant (+26).

In 2020 moeten in Nederland 500 elektrische bussen rijden en 100 waterstofbussen
OVpro.nl
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Ik heb het idee dat meerdere cijfers niet kloppen in dat artikel, sowieso die van Amsterdam niet, maar ik heb geen tijd om het voor elk concessiegebied allemaal uit te zoeken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door JWM »

Weliicht ligt het aan de teldatum, wellicht zit er een overlap als nieuwe bussen al zijn ingestroomd in het systeem maar oude nog niet zijn afgevoerd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Is EEV "beter" dan Euro-VI?
"Een touringcar is geen bus"
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Het zou schoner moeten zijn.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

EEV was voorzien als extra aanscherping van Euro-V om voortgang te houden in het aanscherpen van de milieunormen terwijl over Euro-VI overlegd zou worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Provincie Noord-Brabant koploper met schoner OV

Bericht door Globetrotter »

Mr-W schreef: In 2020 moeten in Nederland 500 elektrische bussen rijden en 100 waterstofbussen
OVpro.nl
Succes! Nog 4,5 jaar.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Provincie Noord-Brabant koploper met schoner OV

Bericht door huibf »

Ezra schreef:
Mr-W schreef: In 2020 moeten in Nederland 500 elektrische bussen rijden en 100 waterstofbussen
OVpro.nl
Succes! Nog 4,5 jaar.
2 waterstofbussen gaan in iedergeval naar SRE:
2 Phileassen worden nog deze concessie omgebouwd.

http://www.ed.nl/regio/eindhoven/schone ... -1.5011039
Ik vind 800.000 euro voor 2 bussen nogal wat....
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Raymond »

Voor een proef die drie jaar duurt betekent dat dus dat de provincie er van uit gaat dat de Phileassen blijven rijden met de nieuwe concessie. Dat mocht weliswaar wel (met revisie), maar is niet verplicht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Voor Haarlem en Maastricht zijn door de nieuwe concessiehouders elektrische bussen beloofd, in Amsterdam zijn er ook plannen voor elektrische bussen vanaf 2017. Dan kom je toch al een heel eind. Zeker omdat er de komende jaren nog wel meer concessies aanbesteed gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Bij de volgende concessie wil Arriva als ze blijven elektrische bussen in Den Bosch hebben.
Op 14 Dec 2013 toen de nieuwe bussen hier kwamen zei een man van Arriva Nederland dat ze er nu al mee bezig zijn.
En als ze blijven rijden VDL Citea's rijden die 100% elektrisch zijn (qua stadsbus dan) denk bij Streek half om half ????
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door OmniLezer »

Dat kan niet, Ik denk dat EEV een aanscherping is voor Euro 5. Een soort Euro 5 plus. Euro 6 is beter dan EEV.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

OmniLezer schreef:Dat kan niet, Ik denk dat EEV een aanscherping is voor Euro 5. Een soort Euro 5 plus. Euro 6 is beter dan EEV.
Weet je dat zeker ?
toch stond deze De elektrische VDL Citea SLF bij Arriva Den Bosch vorige maand.
Foto is naar mij gestuurd door iemand van Arriva Nederland.
Afbeelding
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Ik denk dat je wat door elkaar haalt. EEV heeft niks met elektrisch te maken (en zat inderdaad tussen Euro-5 en Euro-6 in).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door OmniLezer »

jasper, ik bedoelde het voor iemand anders. Zoals werd gezegd heeft electric niets met euro-normering te maken.
fogeltje schreef:Is EEV "beter" dan Euro-VI?
Mooie bus trouwens.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Daniel schreef:Ik denk dat je wat door elkaar haalt. EEV heeft niks met elektrisch te maken (en zat inderdaad tussen Euro-5 en Euro-6 in).
weer wat geleerd :D Thnx
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

OmniLezer schreef:jasper, ik bedoelde het voor iemand anders. Zoals werd gezegd heeft electric niets met euro-normering te maken.
fogeltje schreef:Is EEV "beter" dan Euro-VI?
Mooie bus trouwens.
Dank je, heb hem zelf niet gemaakt hoor
Kreeg het via Twitter van iemand bij Arriva Nederland
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Jasper073 schreef:
OmniLezer schreef:Dat kan niet, Ik denk dat EEV een aanscherping is voor Euro 5. Een soort Euro 5 plus. Euro 6 is beter dan EEV.
Weet je dat zeker ?
toch stond deze De elektrische VDL Citea SLF bij Arriva Den Bosch vorige maand.
Foto is naar mij gestuurd door iemand van Arriva Nederland.
Afbeelding
Kijk, dat is ten minste een bus. Mooie spiegelbehuizing, drie deuren (of eigenlijk zes :wink:). De tweedeurs bussen zijn niet efficiënt. Ik zag laatst dat passagiers niet in het achterste deel gingen staan (en gelijk hebben ze). Dat kun je natuurlijk ook hebben bij driedeurs bussen, maar wel minder gauw. De indeling is bij de tweedeurs bussen zo raar. En het is ook nog eens minder veilig. Passagiers kunnen minder snel weg. Daarbij ga ik natuurlijk wel uit van een gevaar waarbij de deuren nog wel open kunnen.
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

:? Huh ? :?
gevaar waarbij de deuren nog wel open kunnen ?.......
en de 2 deurs die nu rijden in Den Bosch op de stadsdienst zijn heel goed te doen hoor ook voor de klanten.
Achterin kan je niet staan maar zitten, waar normaal de 3de uitstap deur is, zijn nu 3 stoellen meer dus meer zitplek.
Het is gewoon wenen omdat we altijd 3 deurs bussen op de stad gewend zijn, ook al hebben we in de BBA tijd 2 deurs stadsbussen gehad. Dus het is allemaal niet zo erg, en de kosten zijn goedkoper. 3 deurs bussen zijn duurder om te maken en ook bij reparatie/onderhoud. Bij een 2 deurs stadsbus is het allemaal wat goedkoper en daar ging Arriva voor en de Provincie. En qua indeling valt het ook allemaal reuze mee.

Afbeelding
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Jasper073 schreef:
OmniLezer schreef:Dat kan niet, Ik denk dat EEV een aanscherping is voor Euro 5. Een soort Euro 5 plus. Euro 6 is beter dan EEV.
Weet je dat zeker ?
toch stond deze De elektrische VDL Citea SLF bij Arriva Den Bosch vorige maand.
Foto is naar mij gestuurd door iemand van Arriva Nederland.
Afbeelding
Volgensmij rijdt deze bus ook tussen P8 en Eindhoven Airport.
(Geen OV overigens)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Zugführer »

Hij komt wel voor in dit filmpje in ieder geval :p
Jasper073
Berichten: 793
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Zugführer schreef:Hij komt wel voor in dit filmpje in ieder geval :p

Das een hele andere VDL Citea in dat filmpje
je ziet meteen dat het een andere is.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Zugführer »

Kun je meteen zien hoe goed ik meestal naar bussen kijk :') :mrgreen:
Gest
Berichten: 25
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 11:44

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Gest »

Gezien je naam, verbaast me dat niks :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten