Tja, risico van te laag inschrijven.Ezra schreef:lijkt me dit een best hoge kostenpost.
Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
"Een touringcar is geen bus"
Provincie Noord-Brabant koploper met schoner OV
De provincie Noord-Brabant heeft afgelopen jaar de grootste slag gemaakt wat betreft het milieuvriendelijker maken van het busvervoer. In twee concessiegebieden rijden nu voornamelijk bussen die zich houden aan de relatief schone Euro VI-norm voor diesel. Dat is de grootste ‘vergroening’ die dit jaar heeft plaatsgevonden in het Nederlandse bus-OV, aldus kennisplatform CROW.
In het concessiegebied West-Brabant rijden sinds de gunning van de concessie aan Arriva alle 165 bussen op het relatief schone Euro VI-diesel. In Oost-Brabant, waar Arriva al eerder de concessie binnen haalde, rijden 114 Euro VI-dieselbussen naast drie elektrische bussen. De overige bussen in dit concessiegebied rijden op het oudere Euro V of houden zich aan de EEV-norm, een vrijwillige norm van de voertuigindustrie. In Eindhoven en omgeving vallen de meeste bussen in deze laatste categorie.
Andere feitjes: er rijden minder voertuigen in Groningen en Drenthe (-20), IJsselmond (-12), Waterland (-38), Hoeksche Waard (-18), DAV-gebied (-20) en Zeeland (-12). Er zijn juist méér bussen ingezet in Twente (+16), Veluwe (+11), Arnhem en Nijmegen (+24), Amsterdam (+16), Amstelland Meerlanden (+33) en Noord-Brabant (+26).
In 2020 moeten in Nederland 500 elektrische bussen rijden en 100 waterstofbussen
OVpro.nl
In het concessiegebied West-Brabant rijden sinds de gunning van de concessie aan Arriva alle 165 bussen op het relatief schone Euro VI-diesel. In Oost-Brabant, waar Arriva al eerder de concessie binnen haalde, rijden 114 Euro VI-dieselbussen naast drie elektrische bussen. De overige bussen in dit concessiegebied rijden op het oudere Euro V of houden zich aan de EEV-norm, een vrijwillige norm van de voertuigindustrie. In Eindhoven en omgeving vallen de meeste bussen in deze laatste categorie.
Andere feitjes: er rijden minder voertuigen in Groningen en Drenthe (-20), IJsselmond (-12), Waterland (-38), Hoeksche Waard (-18), DAV-gebied (-20) en Zeeland (-12). Er zijn juist méér bussen ingezet in Twente (+16), Veluwe (+11), Arnhem en Nijmegen (+24), Amsterdam (+16), Amstelland Meerlanden (+33) en Noord-Brabant (+26).
In 2020 moeten in Nederland 500 elektrische bussen rijden en 100 waterstofbussen
OVpro.nl
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik heb het idee dat meerdere cijfers niet kloppen in dat artikel, sowieso die van Amsterdam niet, maar ik heb geen tijd om het voor elk concessiegebied allemaal uit te zoeken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Weliicht ligt het aan de teldatum, wellicht zit er een overlap als nieuwe bussen al zijn ingestroomd in het systeem maar oude nog niet zijn afgevoerd.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Is EEV "beter" dan Euro-VI?
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Het zou schoner moeten zijn.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
EEV was voorzien als extra aanscherping van Euro-V om voortgang te houden in het aanscherpen van de milieunormen terwijl over Euro-VI overlegd zou worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Provincie Noord-Brabant koploper met schoner OV
Succes! Nog 4,5 jaar.Mr-W schreef: In 2020 moeten in Nederland 500 elektrische bussen rijden en 100 waterstofbussen
OVpro.nl
Re: Provincie Noord-Brabant koploper met schoner OV
2 waterstofbussen gaan in iedergeval naar SRE:Ezra schreef:Succes! Nog 4,5 jaar.Mr-W schreef: In 2020 moeten in Nederland 500 elektrische bussen rijden en 100 waterstofbussen
OVpro.nl
2 Phileassen worden nog deze concessie omgebouwd.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/schone ... -1.5011039
Ik vind 800.000 euro voor 2 bussen nogal wat....
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Voor een proef die drie jaar duurt betekent dat dus dat de provincie er van uit gaat dat de Phileassen blijven rijden met de nieuwe concessie. Dat mocht weliswaar wel (met revisie), maar is niet verplicht.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Voor Haarlem en Maastricht zijn door de nieuwe concessiehouders elektrische bussen beloofd, in Amsterdam zijn er ook plannen voor elektrische bussen vanaf 2017. Dan kom je toch al een heel eind. Zeker omdat er de komende jaren nog wel meer concessies aanbesteed gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Bij de volgende concessie wil Arriva als ze blijven elektrische bussen in Den Bosch hebben.
Op 14 Dec 2013 toen de nieuwe bussen hier kwamen zei een man van Arriva Nederland dat ze er nu al mee bezig zijn.
En als ze blijven rijden VDL Citea's rijden die 100% elektrisch zijn (qua stadsbus dan) denk bij Streek half om half ????
Op 14 Dec 2013 toen de nieuwe bussen hier kwamen zei een man van Arriva Nederland dat ze er nu al mee bezig zijn.
En als ze blijven rijden VDL Citea's rijden die 100% elektrisch zijn (qua stadsbus dan) denk bij Streek half om half ????
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Dat kan niet, Ik denk dat EEV een aanscherping is voor Euro 5. Een soort Euro 5 plus. Euro 6 is beter dan EEV.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Weet je dat zeker ?OmniLezer schreef:Dat kan niet, Ik denk dat EEV een aanscherping is voor Euro 5. Een soort Euro 5 plus. Euro 6 is beter dan EEV.
toch stond deze De elektrische VDL Citea SLF bij Arriva Den Bosch vorige maand.
Foto is naar mij gestuurd door iemand van Arriva Nederland.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik denk dat je wat door elkaar haalt. EEV heeft niks met elektrisch te maken (en zat inderdaad tussen Euro-5 en Euro-6 in).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
jasper, ik bedoelde het voor iemand anders. Zoals werd gezegd heeft electric niets met euro-normering te maken.
Mooie bus trouwens.fogeltje schreef:Is EEV "beter" dan Euro-VI?
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
weer wat geleerd :D ThnxDaniel schreef:Ik denk dat je wat door elkaar haalt. EEV heeft niks met elektrisch te maken (en zat inderdaad tussen Euro-5 en Euro-6 in).
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Dank je, heb hem zelf niet gemaakt hoorOmniLezer schreef:jasper, ik bedoelde het voor iemand anders. Zoals werd gezegd heeft electric niets met euro-normering te maken.Mooie bus trouwens.fogeltje schreef:Is EEV "beter" dan Euro-VI?
Kreeg het via Twitter van iemand bij Arriva Nederland
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Kijk, dat is ten minste een bus. Mooie spiegelbehuizing, drie deuren (of eigenlijk zes ). De tweedeurs bussen zijn niet efficiënt. Ik zag laatst dat passagiers niet in het achterste deel gingen staan (en gelijk hebben ze). Dat kun je natuurlijk ook hebben bij driedeurs bussen, maar wel minder gauw. De indeling is bij de tweedeurs bussen zo raar. En het is ook nog eens minder veilig. Passagiers kunnen minder snel weg. Daarbij ga ik natuurlijk wel uit van een gevaar waarbij de deuren nog wel open kunnen.Jasper073 schreef:Weet je dat zeker ?OmniLezer schreef:Dat kan niet, Ik denk dat EEV een aanscherping is voor Euro 5. Een soort Euro 5 plus. Euro 6 is beter dan EEV.
toch stond deze De elektrische VDL Citea SLF bij Arriva Den Bosch vorige maand.
Foto is naar mij gestuurd door iemand van Arriva Nederland.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
:? Huh ? :?
gevaar waarbij de deuren nog wel open kunnen ?.......
en de 2 deurs die nu rijden in Den Bosch op de stadsdienst zijn heel goed te doen hoor ook voor de klanten.
Achterin kan je niet staan maar zitten, waar normaal de 3de uitstap deur is, zijn nu 3 stoellen meer dus meer zitplek.
Het is gewoon wenen omdat we altijd 3 deurs bussen op de stad gewend zijn, ook al hebben we in de BBA tijd 2 deurs stadsbussen gehad. Dus het is allemaal niet zo erg, en de kosten zijn goedkoper. 3 deurs bussen zijn duurder om te maken en ook bij reparatie/onderhoud. Bij een 2 deurs stadsbus is het allemaal wat goedkoper en daar ging Arriva voor en de Provincie. En qua indeling valt het ook allemaal reuze mee.
gevaar waarbij de deuren nog wel open kunnen ?.......
en de 2 deurs die nu rijden in Den Bosch op de stadsdienst zijn heel goed te doen hoor ook voor de klanten.
Achterin kan je niet staan maar zitten, waar normaal de 3de uitstap deur is, zijn nu 3 stoellen meer dus meer zitplek.
Het is gewoon wenen omdat we altijd 3 deurs bussen op de stad gewend zijn, ook al hebben we in de BBA tijd 2 deurs stadsbussen gehad. Dus het is allemaal niet zo erg, en de kosten zijn goedkoper. 3 deurs bussen zijn duurder om te maken en ook bij reparatie/onderhoud. Bij een 2 deurs stadsbus is het allemaal wat goedkoper en daar ging Arriva voor en de Provincie. En qua indeling valt het ook allemaal reuze mee.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Volgensmij rijdt deze bus ook tussen P8 en Eindhoven Airport.Jasper073 schreef:Weet je dat zeker ?OmniLezer schreef:Dat kan niet, Ik denk dat EEV een aanscherping is voor Euro 5. Een soort Euro 5 plus. Euro 6 is beter dan EEV.
toch stond deze De elektrische VDL Citea SLF bij Arriva Den Bosch vorige maand.
Foto is naar mij gestuurd door iemand van Arriva Nederland.
(Geen OV overigens)
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Hij komt wel voor in dit filmpje in ieder geval
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Zugführer schreef:Hij komt wel voor in dit filmpje in ieder geval
Das een hele andere VDL Citea in dat filmpje
je ziet meteen dat het een andere is.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Kun je meteen zien hoe goed ik meestal naar bussen kijk :')
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Gezien je naam, verbaast me dat niks
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten