Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

marvinkok schreef:Naar de Waarbeek ging toch niet meer door ivm geen keermogelijkheid?
Er wordt een keerlus aangelegd, als ik het goed heb op het grasveld net voor het restaurant.
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Maar deze zomer wordt er dus nog niet doorgereden? Ik meen dat dat eerst het plan was namelijk.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Die vrijgespeelde Optare rijdt nu de 266 tussen Albergen en Mariaparochie als ik het goed begrepen heb. Het eerdere plan met een buurtbus te pendelen pakt niet goed uit met alle scholieren...
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Nee, dat had ik ze ook wel kunnen vertellen... Zit een chauffeur van Luttikhuis op als ik het goed begreep.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Nou, het is uitbesteed aan Luttikhuis inderdaad, maar maandag kwam er ook een TGVia chauffeur voor de aflossing... Luttikhuis zal wel geen chauffeurs genoeg hebben ofzo...
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Weet iemand wat de nieuwe route van lijn 50 (vanaf morgen) door Borne is? En heeft iemand die route voor mij op een kaartje?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
koekenbakker
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 apr 2015, 11:22
Locatie: Landsdeel oost

Re: Concessie Twente

Bericht door koekenbakker »

Afbeelding
Mvg, iemand...
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Ik zat net in bus 166 (raalte - zwolle) komt er terhpogte van kruising n35 & n348 ri deventer / holten een twents bus met groen kenteken langs rijden. Was die soms voor onderhoud in zwolle?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Normaal gesproken wordt er voor onderhoud echt geen groen kenteken opgezet. Misschien is dit een bus die van/naar Heerenveen kwam/ging voor nawerk? Deze zomer zijn er namelijk tot vijf bussen tegelijk daar heen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Twente

Bericht door CamilleKreemers »

Wat moeten Syntus-bussen in Heerenveen dan? Alleen Arriva of Qbuzz rijden daar met bussen. (tourbedrijven niet meegeteld)
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

VDL zit in Heerenveen...
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

De fabriek waar de bussen gebouwd zijn zit in Heerenveen, en daar vinden ook de modificaties plaats.
Normaal is het niet dat men met groene platen rijdt, immers de bussen staan gewoon op naam van de leasemaatschappij en ze zijn, als het goed is, niet langer dan 5 dagen weg, dus ze worden ook niet geschorst voor die tijd.

Weet je toevallig ook of het een Citea of een Ambassador was? De Ambassadors zijn in onderhoud in Zwolle, maar ook daar gebruiken ze ook geen groene platen voor.
When you're tired of London, you're tired of life
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

gkw1969 schreef:De fabriek waar de bussen gebouwd zijn zit in Heerenveen, en daar vinden ook de modificaties plaats.
Normaal is het niet dat men met groene platen rijdt, immers de bussen staan gewoon op naam van de leasemaatschappij en ze zijn, als het goed is, niet langer dan 5 dagen weg, dus ze worden ook niet geschorst voor die tijd.

Weet je toevallig ook of het een Citea of een Ambassador was? De Ambassadors zijn in onderhoud in Zwolle, maar ook daar gebruiken ze ook geen groene platen voor.
Tot zover ik het kon zien (zag hem pas laat) Maar het was een Citea ja
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Vanwege het winnen van de concessie Zwenzwoka kan er een weekend gratis gereisd worden met bus en trein van Syntus: http://www.syntus.nl/nieuwsbrief/syntus ... teert.aspx
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Bericht door julsteren »

Ik heb er eentje in m'n Syntus App toegevoegd, er staat wel dat ik hem kan gebruiken tot 30 juni 2016, wat dus niet waar is.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Syntuschauffeurs raken oververhit
ENSCHEDE - Moderne bussen van Syntus kunnen slechts acht graden koelen. Vervoerder deelt bidons uit.

De hele dag werken achter glas, in de volle zon, bij een temperatuur van 40 tot 43 graden Celsius. Het is deze dagen de realiteit voor buschauffeurs van Syntus. Vakbond FNV Bondgenoten maakt zich grote zorgen over de werkomstandigheden. Volgens Syntus is het een tijdelijk probleem en mogen chauffeurs die echt niet tegen de warmte kunnen, zich afmelden.

Nieuwe bus
Het probleem zit hem in de nieuwe types bussen, die zijn aangeschaft toen het vervoer in Twente overging van Connexxion naar Syntus. De oude bussen hadden airconditioning, maar de hypermoderne nieuwe bussen hebben 'topkoeling'. Dat systeem koelt maximaal acht graden kouder dan de buitenlucht. Als de bus een kwartiertje stilstaat op het Stationsplein in Enschede loopt de temperatuur binnen op tot tegen de 50 graden. Dat wordt vervolgens tijdens de rit niet meer goedgemaakt: de chauffeur zit voortdurend in een omgeving van 40 tot 43 graden.

Bidons
Syntus heeft inmiddels wel aan alle chauffeurs bidons uitgereikt om er voor te zorgen dat er tijdens werktijd genoeg gedronken kan worden. Maar dat is volgens de FNV niet genoeg. "Een dienst duurt maximaal 8 uur en 59 minuten. Als je 's morgens om half zes begint, heb je nog geluk, dan rijdt je een deel van de dag vrij koel. Maar de tussendienst, van twee uur 's middags tot negen uur 's avonds, is met dit weer niet te doen."

Passagiers
Volgens Ruiter neemt Syntus alle maatregelen die op dit moment mogelijk zijn. Vanaf vandaag worden passagiers ook gewaarschuwd dat het in de bus erg warm kan zijn en dat het verstandig is om extra drinken mee te nemen bij een langere busreis.

Bron: Tubantia
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Maxim »

Bussen hebben wel full airco maar zijn niet opgewassen tegen extreme temperaturen die gemiddeld zo 2x per jaar voor komen. Waar ik wel benieuwd naar ben, horen we ook klachten uit andere concessies, waar dezelfde bussen rijden? Ik kan me niet voorstellen dat het alleen in Twente warm was in de bus...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door regenmaker »

Amba's op de Veluwe waren ook geen pretje. :N
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Maxim »

Tsja, ook wel te begrijpen. Iedere keer dat de deuren open gaan komt er lucht van 36 graden naar binnen. Kan me niet voorstellen dat het ergens anders heel veel beter is. Ja in Israël of in Dubai, omdat de bussen daar uitgerust zijn met mega-airco's. Daarentegen weinig verwarming in de bussen daar... :P
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door Michael »

Ik moet eerlijk zeggen dat het in de Citea's hier in Brabant goed uit te houden is in de bussen. Het is wel zo dat bij de ene bus de airco beter werkt dan bij de andere. Maar echt warm is het niet in de bussen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Maxim schreef:Bussen hebben wel full airco maar zijn niet opgewassen tegen extreme temperaturen die gemiddeld zo 2x per jaar voor komen. Waar ik wel benieuwd naar ben, horen we ook klachten uit andere concessies, waar dezelfde bussen rijden? Ik kan me niet voorstellen dat het alleen in Twente warm was in de bus...
Nee, de bussen hebben GEEN full airco zoals er duidelijk staat. Als chauffeur hoop je nu een ex-veluwe, ex-overijssel of ex-Cxx bus te hebben, die hebben wél gewoon airco.
Het enige voordeel aan de Optare: full airco :D
Blijkbaar heeft de regio in al zijn wijsheid geen full airco geëist, dus bouwt Syntus het ook niet in, kwestie van geld...
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Overigens vandaag nog eens even wat getest met de airco. Opvallend was dat de 'airco' nog het best werkte tijdens stilstand (draaiende motor, in D en op de halterem). Op dat moment wist ie (na een minuut of 6) de temperatuur van de uitgeblazen lucht op 23 graden te krijgen (gemeten bij het rechter ventilatierooster op het dashboard). Dat met een buitentemperatuur van 30-31 graden, vrij netjes. Tijdens het rijden daarna bleek hoe sneller er gereden werd hoe warmer de lucht werd: bij 30km/h ging het richting de 26 graden, bij 60 km/h naar de 28 graden en bij 80km/h kwam de temperatuur uit het luchtrooster niet onder de 29 graden.

Blijkbaar komt er tijdens het rijden warme lucht in het ventilatiesysteem terecht, of is de unit op het dak niet genoeg geïsoleerd waardoor de warme rijwind de lucht opwarmt voordat ie uit het rooster komt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Twente

Bericht door Durashift »

marvinkok schreef: (..)

Blijkbaar heeft de regio in al zijn wijsheid geen full airco geëist, dus bouwt Syntus het ook niet in, kwestie van geld...
Zou een reden kunnen zijn..
Al denk ik dan.. Hoe kan een VDL ingenieur(s) niet voorzien hebben dat bij stilstand in warme gebieden, de binnentemperatuur oploopt en dat de koelcapaciteit dan die extra warmte tijdens rijtijd wel weg moet zien te krijgen..

Want immers, een Amba met airco die een kwartier stilstaat, zonder draaiende motor en dus airco (?) zal ook warm worden.

Daarnaast.. hopelijk werken alle airco's in de Amba's naar behoren.. Had er vorig jaar, op de Syntus 102 op de Veluwe toch wel een paar keer 1 die wel een hoop lucht(lawaai) maakte.. maar weinig koelde..
OOk wel het andere uiterste gehad.. een 'vriekist'
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

Durashift schreef:
marvinkok schreef: (..)

Blijkbaar heeft de regio in al zijn wijsheid geen full airco geëist, dus bouwt Syntus het ook niet in, kwestie van geld...
Zou een reden kunnen zijn..
Al denk ik dan.. Hoe kan een VDL ingenieur(s) niet voorzien hebben dat bij stilstand in warme gebieden, de binnentemperatuur oploopt en dat de koelcapaciteit dan die extra warmte tijdens rijtijd wel weg moet zien te krijgen..

Want immers, een Amba met airco die een kwartier stilstaat, zonder draaiende motor en dus airco (?) zal ook warm worden.

Daarnaast.. hopelijk werken alle airco's in de Amba's naar behoren.. Had er vorig jaar, op de Syntus 102 op de Veluwe toch wel een paar keer 1 die wel een hoop lucht(lawaai) maakte.. maar weinig koelde..
OOk wel het andere uiterste gehad.. een 'vriekist'
"Zou de reden kunnen zijn"? Het is de reden. Er hoort een adequaat klimaatbeheersingssysteem in te zitten en tot zo'n graad of 27 is het adequaat.
VDL ingenieur(s) hebben daar geen invloed op. De apparatuur wordt, op bestelling, geleverd door Heavac. En wat je besteld en betaald dat krijg je. Of dit naar de zin is van VDL doet niet ter zake.

Brabant is niet te vergelijken want daar kennen ze namelijk 2 type Citea's: LLE en SLF. Daarnaast heeft Arriva waarschijnlijk geleerd van de problemen met de 8600-serie in Zuid Holland, Achterhoek en Friesland. Daar hadden ze namelijk dezelfde problemen als in Twente.

Even voor de collega's onder ons die vandaag in Twente moeten rijden: er zijn extra chauffeurs beschikbaar om ritten op te vangen van collega's die even verkoeling nodig hebben en de teammanager Enschede coördineert dat vanaf Enschede CS.

De grootste problemen zullen ook Enschede en Hengelo zijn, op de streeklijnen heb je al minder last en in Almelo staan de bussen sowieso ieder half uur 5-7 minuten stil zodat de chauffeur bij kan komen.
When you're tired of London, you're tired of life
edje
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 16:15

Re: Concessie Twente

Bericht door edje »

julsteren schreef:Ik heb er eentje in m'n Syntus App toegevoegd, er staat wel dat ik hem kan gebruiken tot 30 juni 2016, wat dus niet waar is.
Is het niet zo, dat je actiecode kunt gebruiken tot eind augustus, maar dat het weekendkaartje zelf langer geldig is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten