Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

JWM schreef:De reizigersadviesraad heeft inmiddels formeel advies uitgebracht en dat gepubliceerd op de website over het vervoerplan 2016: http://www.rar-stadsregioamsterdam.nl/nl/p55840aa8cb245

GVB en Connexxion hebben blijkbaar goed samengewerkt met de RAR, want de ingrijpende wijzigingen in Nieuw-West worden volledig gesteund. Verder wat kleine puntjes. Advies voor routewijziging van 199 voor de boze ouderen in Buitenveldert en het openstellen van CXX 328 als compensatie voor het vervallen van de 45.
Nou, ik woon in dat deel van Buitenveldert, ben geen boze oudere, maar dat gedoe met die lijn 62 is echt wel een dingetje hier in de buurt. :@ inclusief een echte Actiegroep Red Bus 62, en enquetes en petities en zo. Zelfs de eigenaar van de winkels op het Gelderlandplein (Kroonenberg groep) bemoeit zich hier mee en wil helpen een particulier (bus)initiatief te starten voor de mensen in dit deel van Buitenveldert. Ik vind de voorstellen van de RAR wel steekhoudend. Nu rijdt lijn 199 een flink stuk parallel met de AVL op de Buitenveldertselaan/Benelux baan. Alleen het voorstel om de bus via de de Cuserstraat te laten rijden is helaas niet mogelijk. Er is wel een mogelijkheid vanaf de de Cuserstraat rechtsaf de Buitenveldertselaan op te gaan, ri. Amstelveen, maar komend uit Amstelveen kan de bus vanaf de Buitenveldertselaan niet linksaf de de Cuserstraat in. Buiten dat zijn er inmiddels een aantal verkeersdrempels in de straat aangelegd, dus ik denk dat dat hem niet meer gaat worden. Via de van Nijenrodeweg en de van de Boechorststraat zou wel een optie zijn.

Edit 25-6: Ik zag net dat inmiddels ook in de van de Boechorststraat drempels zijn gelegd, dus ik denk dat het idee van RAR voor lijn 199 de prullenbak in kan. Helaas, pindakaas.
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 25 jun 2015, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik las op FB dat het actiecomité van lijn 21 morgen actie gaat voeren. Massaal instappen bij een halte en een halte verder weer uitstappen om aan te tonen dat een bus vertraging oploopt als alle reizigers van 4 haltes straks op 1 halte moeten instappen :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik denk wel dat de RAR terecht aanstipt dat het opheffen van lijn 45 met slechts beperkte compensatie in de spits wel voor zeer drukke bussen op 44 en daardoor noodzakelijke frequentieverhogingen kan gaan zorgen. Maar als dat gebeurt lijkt de bezuiniging mij eigenlijk wel mislukt: in Diemen Noord heb je niet veel meer bussen nodig dan nu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik had eigenlijk wel verwacht dat lijn 44 buiten de spits ook naar een 10-minutendienst zou gaan. De bus zit nu toch aardig vol tussen Diemen Centrum en Bijlmer ArenA? Waarschijnlijk bezuinig je op die momenten dan inderdaad niet, maar wel 's avonds en in het weekend en dat zijn juist de dure uren. Op zondag rijdt er bijvoorbeeld echt geen bus teveel in Amsterdam.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

De bus zit met name vol op het drukste stuk (Bijlmer Arena - St. Diemen Z.), maar zal voller raken door de groeiende Spinozacampus t.h.v. het westelijke deel van de Daalwijkdreef. Als de R-NET 328 ook op dat deel een functie krijgt, kun je zelfs de capaciteit verhogen in de spits. Dan heb je namelijk 6x/u de 44 + 4x/u de 328 die mensen van Bijlmer Arena naar de Daalwijkdreef kan brengen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

JWM schreef:Ik las op FB dat het actiecomité van lijn 21 morgen actie gaat voeren. Massaal instappen bij een halte en een halte verder weer uitstappen om aan te tonen dat een bus vertraging oploopt als alle reizigers van 4 haltes straks op 1 halte moeten instappen :')
Misschien kunnen de chauffeurs op dezelfde dag met een ludieke actie aantonen dat de desbetreffende halte hard voorbij rijden nóg meer tijdwinst oplevert? :P Overigens volg ik hun logica niet.
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 24 jun 2015, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ik mis nu de like-knop _O-
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

n-evo schreef:
JWM schreef:Ik las op FB dat het actiecomité van lijn 21 morgen actie gaat voeren. Massaal instappen bij een halte en een halte verder weer uitstappen om aan te tonen dat een bus vertraging oploopt als alle reizigers van 4 haltes straks op 1 halte moeten instappen :')
Misschien kunnen de chauffeurs op dezelfde dag met een ludieke actie aantonen dat de desbetreffende halte hard voorbij rijden nóg meer tijdwinst oplevert? :P Overigens volg ik hun logica niet.
En dan de welwillende passagiers te duperen? Mist de nee-dank-je knop.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Jammer dan. Ik zou het doen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het effect: de bus van 9:00 +7, de tweede bus +4 en de derde bus rijdt een minuut te vroeg :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Geniet van de beelden en het enorme oponthoud: https://www.facebook.com/pages/Bus-21-m ... 4149400836
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

JWM schreef:Geniet van de beelden en het enorme oponthoud: https://www.facebook.com/pages/Bus-21-m ... 4149400836
Ach, ik kan de mensen wel begrijpen. Ze ondernemen tenminste iets om hun punt duidelijk te maken.
Wel okay van de chauffeur dat ie zo koel bleef.
Degene die a.s. zaterdag om 11 uur daar moet rijden.. weet in ieder geval wat hem of haar te wachten staat.. :P
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ach, het is goed voor wat publiciteit en het zet een beetje druk op de politiek maar aantonen dat er verkeerschaos en vertragingen gaan ontstaan bij deze halte als de lus vervalt is natuurlijk geen sterk verhaal. Het is gewoon een keuze in wat een acceptabele ontsluitingsnorm is en dat pakt dus ongunstig uit voor dit wijkje.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Het is trouwens gedaan met nachtbussen in de 300-serie. GVB vervangt de 3 voor een 7 vanaf december. In december 2019 hoopt GVB over te kunnen gaan op Nxx.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

JWM schreef:Ach, het is goed voor wat publiciteit en het zet een beetje druk op de politiek maar aantonen dat er verkeerschaos en vertragingen gaan ontstaan bij deze halte als de lus vervalt is natuurlijk geen sterk verhaal. Het is gewoon een keuze in wat een acceptabele ontsluitingsnorm is en dat pakt dus ongunstig uit voor dit wijkje.
De werkelijke reden: met het vervallen van het lusje heb je een bus minder nodig. Bespaart je toch weer zo'n 60 euro exploitatiekosten per uur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

JeffreyMeijer schreef:En dan de welwillende passagiers te duperen? Mist de nee-dank-je knop.
De 'ik neem alles te serieus' knop heb je iig gevonden. Dat is tenminste iets. :wink:
JWM schreef:Het is trouwens gedaan met nachtbussen in de 300-serie. GVB vervangt de 3 voor een 7 vanaf december. In december 2019 hoopt GVB over te kunnen gaan op Nxx.
N-perfix zal wel samenhangen met uitfasering van de Jonckheer bussen, die kunnen dat niet aan toch? Maar wel beter, het werd een zooitje in de 300-reeks met nachtnet en R-net door elkaar heen.

Haalt het argument ook weer onderuit dat het te duur zou zijn om de metro om te nummeren/letteren. :P
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik denk dat ons nog wel wat te wachten staat op nummeringsgebied bij de opening van de Noord/Zuidlijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De Jonckheren zijn er allang uit. De computers van het GVB kunnen alleen maar numerieke lijnnummers tussen de 1 en 399 aan. Dus ik ben ook heel benieuwd hoe er er 7xx-nummers uit denken te kunnen persen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zie de laatste tijd steeds vaker trams buiten dienst rondrijden met het lijnnummer 99. Heel Connexxion-achtig. :P
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Er zijn deze zomer nog meer werkzaamheden aan de metro:
  • 9 augustus beperkte capaciteit op de Oostlijn door werkzaamheden bij het Emplacement bij Spaklerweg. Lijn 53 rijdt elk kwartier Gaasperplas - v/d Madeweg en metro 54 rijdt Gein - CS, ook in kwartierdienst.
  • Weekend 15-16 augustus: Werkzaamheden van Rijkswaterstaat aan de A9. Metro 54 is ingekort tot CS-Bullewijk. Er rijdt een pendelbus Bijlmer ArenA - Gein.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Van dat laatste had ik al een wikipagina gemaakt :P

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... enA_-_Gein :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Als je nog aanpast dat op vrijdagavond vanaf 0.00 en op zaterdagochtend tot 8u de pendelbussen rijden is het perfect (A)

http://www.stadsregioamsterdam.nl/publi ... -_gein.pdf
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik heb de informatie uit de GVB Reisnieuws ("Nieuws dat verbindt") gehaald, dat is tot nu toe het enige wat er over gecommuniceerd is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Communicatie van GVB... de dienstregeling van lijn 55 staat nogsteeds niet online.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 51 gasten