Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

BusFreakRotterdam schreef:Leuk die extra bus tussen t'Horntje Veerhaven - Den Burg en Den Burg Elemert - lus Den Burg - t'Horntje Veerhaven in de zomermaanden maar Connexxion Noord Holland wist vandaag van niets toen ik informeerde naar de dienstregeling van deze extra bus en was ook niet op de hoogte van het feit dat de bus uit De Koog alleen nog de halte Elemert aan doet en dan direct naar de Veerhaven! Zij wisten alleen mij te vertellen dat de halte 'T Horntje vanaf de boot richting De Koog niet meer aangedaan werd....!

(..)
De vraag is ook met welk materieel die extra rit gereden wordt.. In het artikel (https://texelhopper.nl/nieuws/versterki ... -de-zomer/) wordt wel het woord 'bus' gebruikt.. maar wie zegt mij dat deze rit niet door Taxibedrijf TBO (dat ook in het project zit en mede die 8 pers. busjes regelt) uitgevoerd wordt? Wellicht huurt die ergens een 12 meter bus ofzo?
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Deze extra ritten gaan opzeker niet uitgevoerd worden met een 8 persoonsbusje van TBO Texel aangezien deze bus het ritgedeelte Den Burg Elemert - lus Den Burg - Veerhaven van de huidige lijn 28 komende vanuit De Koog overgaat nemen. De bus op lijn 28 uit De Koog gaat alleen nog naar halte Elemert en VVV Texel en daarna meteen door naar de Veerhaven en slaat alle haltes in Den Burg verder over.

Het wordt een normale 12meter- of een gelede bus van vervoerder Connexxion aangezien de ritten op lijn 28 gereden worden door Connexxion met een bestickerde gelede Texelhopperbus (onderdeel van de pilot). Het zou ook nog kunnen dat deze extra bus door onderaannemer Texeltours wordt ingezet, aangezien zij de officiele gecontracteerde onderaannemer van Connexxion op Texel zijn voor de lijndiensten en de bussen en chauffeurs verzorgen als Connexxion hier omvraagt. Bij alle verstoringen op lijn 28 wordt Texeltours ingeschakeld om of de rit af te maken van de gestrande bus op lijn 28 of om extra bij te springen als de bus de boot niet heeft gehaald. Verder wordt scholierenlijn 629 volledig door Texeltours in opdracht van Connexxion gereden.

TBO Texel is geen onderaannemer van de lijndiensten maar enkeld verantwoordelijk voor de 4 Texelhopperbusjes die door Connexxion voor dit project ter berschikkinggesteld zijn om de ritten mee uit te voeren.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

CamilleKreemers schreef:dat moet je met de Texelhopper doen, Pim. Ik snap alleen nog steeds niet of je ook zonder texelhopperapp met die busjes kan.
Je kunt ook gewoon bellen ;) De app is trouwens helemaal niet officieel van Texelhopper maar gemaakt door een vrijwilliger.
BusFreakRotterdam schreef: Het zou ook nog kunnen dat deze extra bus door onderaannemer Texeltours wordt ingezet, aangezien zij de officiele gecontracteerde onderaannemer van Connexxion op Texel zijn voor de lijndiensten en de bussen en chauffeurs verzorgen als Connexxion hier omvraagt.
Dit klopt niet (meer). Vanaf 1 Juli is TBO enkel en alleen verantwoordelijk voor de aansturing van Texelhopper (de busjes dus welteverstaan). Helaas staat het uitvoerige verslag enkel in dode bomen vorm, dus dat kan ik niet laten zien. Wel is Texeltours allerminst blij met deze ontwikkeling, omdat zij in het verleden wel degelijk Texelhopper uit de brand hebben geholpen (en ook niet een enkele keer maar echt een keer of 40 als ik het artikel me goed herinner...)
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Texeltours blijft verantwoordelijk als officiele onderaannemer van Connexxion voor de lijndiensten, lijn 28 & lijn 629 en zal Texelhopper, op de lijndiensten, blijven ondersteunen als er materieel uitvalt. Texeltours zal dan met een vervangende bus op de proppen komen. Texeltours zorgt in sommige gevallen ook voor chauffeurs als Connexxion hier op vraagt.

TBO Texel krijgt als enige de regie over de 4 Texelhopperbusjes die op afroep beschikbaar zijn en kris-kras over het eiland gaan. TBO Texel had 3 busjes en Texeltours had 1 busje. Het busje van Texeltours is overgegaan naar TBO Texel, omdat Connexxion, dit heeft verzocht per 1 juli.

Texeltours heeft inderdaad meer dan 40 keer Texelhopper geholpen maar dat betrof dan voor de ritten op de busjes.
E.e.a. wordt nu helemaal gescheiden.

Maar rest nu nog de vraag wie zet vandaag de extra bus in? Connexxion? Texeltours? TBO Texel? en weet iemand de dienstregeling? Deze is nergens te vinden en Connexxion weet van niets.... heel vreemd! :wink:
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

^^ Dit hele plan is erg onduidelijk, zoveel is mij wel duidelijk... :P
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Globetrotter »

BusFreakRotterdam schreef:Leuk die extra bus tussen t'Horntje Veerhaven - Den Burg en Den Burg Elemert - lus Den Burg - t'Horntje Veerhaven in de zomermaanden maar Connexxion Noord Holland wist vandaag van niets toen ik informeerde naar de dienstregeling van deze extra bus en was ook niet op de hoogte van het feit dat de bus uit De Koog alleen nog de halte Elemert aan doet en dan direct naar de Veerhaven! Zij wisten alleen mij te vertellen dat de halte 'T Horntje vanaf de boot richting De Koog niet meer aangedaan werd....!

We zullen zien a.s. zondag hoe e.e.a. gaat verlopen maar geconcludeerd kan worden dat dit misschien wel is het volgende Texelhopperdebacle gaat worden! Dalijk een volle en lege gelede Texelhopperbus op lijn 28!

Communicatie is het sleutelwoord tot succes alleen niet bij Texelhopper!
Misschien wel nog een probleempje: De versterkingsbus rijdt alleen op Texel. In het artikel staat dat reizigers die van de extra bus komen vanaf de boot in Den Helder moeten overstappen op de gewone bus. Ontstaan er in Den Helder geen capaciteitsproblemen omdat er mensen van twee bussen in een bus moeten?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

Ezra schreef:
BusFreakRotterdam schreef:(..)

Communicatie is het sleutelwoord tot succes alleen niet bij Texelhopper!
Misschien wel nog een probleempje: De versterkingsbus rijdt alleen op Texel. In het artikel staat dat reizigers die van de extra bus komen vanaf de boot in Den Helder moeten overstappen op de gewone bus. Ontstaan er in Den Helder geen capaciteitsproblemen omdat er mensen van twee bussen in een bus moeten?
Als de reiziger het goed doet, stapt deze óp de boot ín de gelede Citaro.. want de halte, direct om de bocht op het TESO terrein in Den Helder is, zover ik weet, vervallen.. Bus sjeest direct door naar treinstation.. zodat hier een iets ruimere overstaptijd is..
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

^^ Die halte is er officieel nog gewoon hoor. Voor mensen van Lands end e.d. of (belangrijker!) mensen van de tussenboot is die halte wel degelijk van belang. Er is ook een hele chagrijnige chauffeuse die elke keer iedereen op een afsnauwende toon zegt dat je op de boot moet instappen. Blijkt maar weer dat je niet echt hoeft te beschikken van gezond verstand om in Den Helder een bus hoeft te rijden...
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door groningen »

Ik krijg altijd zulke Twitterberichten: ma 29 jun: Verwachte wachttijd vanaf Texel tussen 09:00 en 11:00: 30 minuten.

Dat geldt dan niet voor de bus?!
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

groningen schreef:Ik krijg altijd zulke Twitterberichten: ma 29 jun: Verwachte wachttijd vanaf Texel tussen 09:00 en 11:00: 30 minuten.

Dat geldt dan niet voor de bus?!
In principe zou het zo moeten zijn dat de bus dan evengoed meegaat (deze staat natuurlijk niet op het opstelterrein, maar komt via een "aparte" ingang. Als dat niet zo is zou er in principe een vervangende bus aan de andere zijde moeten staan.

Helaas is het al meermalen voorgekomen dat het ineens veranderd: dan gaat de bus ondanks de drukte evengoed mee, maar dan ineens gaat hij niet meer mee. Dat lijkt haast wel volledige willekeur van TESO. En het is dus al wel voorgekomen dat mensen op Texel of in Den Helder dan geen bus hadden om verder te reizen. Op de boot wordt dan ook nog eens het "verkeerde bandje" afgespeeld ("Buspassagiers naar treinstation Den Helder verzoeken wij terug te keren naar de bus op het beneden-autodek". (Neee, die staat er dus niet! Je moet "Buspassagiers naar treinstation Den Helder, verzoeken wij het schip via de rechteruitgang te verlaten" afspelen!)). Heel irritant dus. Ook hier weer zou een beetje betere communicatie zoveel schelen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

re_mick schreef:^^ Die halte is er officieel nog gewoon hoor. Voor mensen van Lands end e.d. of (belangrijker!) mensen van de tussenboot is die halte wel degelijk van belang.
Ow, okay. Dan had ik het mis.
re_mick schreef: Er is ook een hele chagrijnige chauffeuse die elke keer iedereen op een afsnauwende toon zegt dat je op de boot moet instappen. Blijkt maar weer dat je niet echt hoeft te beschikken van gezond verstand om in Den Helder een bus hoeft te rijden...
Ehm, die chauffeuse komt dan toch van de boot rijden? Misschien wel een Texelse die nog steeds moet wennen om aan 'de overkant' ook een route te rijden. :wink:
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

^^ Volgens mij is ze een "overkanter", de écht Texelse chauffeurs ken ik wel zo'n beetje volgens mij. Bovendien, de Texelse chauffeurs weten wel hoe ze moeten rijden hoor. Laat ze alleen maar niet in de winter rijden, dan gaan ze nog weleens de sloot in :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Voor de extra pendelbus Veerhaven - Den Burg is de 1837 op Texel zag ik vandaag. Geniale bestemming heeft 'ie ook: "Texel via Den Burg" :-P
Verder lijken alle bussen zowaar de boot gehaald te hebben, ook degene die met +15 reed in De Koog. En dat ondanks een koppeling aan lijn 34 in Den Helder. Las hier al eens dat die er voorgaande jaren al was met lijn 33 en 34, maar dit jaar is die er dus ook.

Verder hadden reizigers uit De Koog naar de haltes in Den Burg pech. De pendel bleef niet op de vertraagde reguliere bus wachten bij de Elemert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Dus reizen van De Koog naar een halte in Den Burg is niet (goed) meer mogelijk. Ja, het openbaar vervoer is echt veel fijner geworden voor de Texelaar dankzij de Texelhopper... (De toerist is nu sneller in De Koog, waar die dan weer 5 minuten extra geld uit kan geven. Zou dat de doorslaggevende factor zijn geweest?)

Ik heb morgen trouwens een gesprek met mevrouw Molendijk van de provincie Noord-Holland. Ga ik eens even wat informatie inwinnen over hoe al die dingen nu precies zitten...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Trouwens, hoeveel Texelhopper-geledes zijn er nu eigenlijk. Ik vindt via Google afbeeldingen zo snel alleen foto's waarop die dingen nog een busnummer erop hebben, maar vandaag reden er juist twee waar geen nummer op stond. En als derde bus was trouwens de 9103 actief, dus kennelijk was er een blauwe gelede stuk of in onderhoud.

Voor de onwetende reiziger is die pendelbus trouwens niet persé handig. Deze staat namelijk niet op het oude busstation bij de veerhaven, maar halteert gewoon bij de halte langs de weg waarover de bus uit Den Helder ook van de veerboot af komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

^^ Als je even zegt waar ik kan vinden welk nummer welke bus heeft dan kan ik dat even nakijken als ik ze tegen kom. Dan heb je binnen no time je antwoord ;)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door ODRAIL »

Even een vraag:

Tot wanneer duurt deze pilot en zijn er al resultaten bekend?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hainje »

Beide vragen worden beantwoord op de site zelf: https://texelhopper.nl/faq/
De pilot loopt 2 jaar: van december 2014 tot najaar 2016. De pilot wordt geëvalueerd en bij succes vervolgd. De pilot is een succes als er meer gebruik gemaakt wordt van het OV en reizigers meer tevreden zijn.
Als er meer gebruik gemaakt wordt van het OV en reizigers meer tevreden zijn. De tevredenheid van bewoners en bezoekers wordt op verschillende momenten gemeten: voor de start van de pilot, na één jaar en aan het eind van de pilot. Daarnaast geeft ook de onafhankelijke klankbordgroep doorlopend inzicht in reizigerservaringen en verbeteradviezen.
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

Daniel schreef: (..)

Voor de onwetende reiziger is die pendelbus trouwens niet persé handig. Deze staat namelijk niet op het oude busstation bij de veerhaven, maar halteert gewoon bij de halte langs de weg waarover de bus uit Den Helder ook van de veerboot af komt.
Vind ik wel logisch.. het is tenslotte een versterkingsrit van de 28.. van onwetende passagiers die niet op tijd op de boot in de bus zijn gestapt.. :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

...die uit gewoonte naar het busstation loopt? Dat zie je namelijk al vrij snel liggen als je de boot af komt, die halte langs de weg ligt wat verderop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Yes! Geen bus op de boot vanmorgen! De bus van vertrek 08:17 uur had uiteraard op een van de drukste zaterdagen van het jaar, de geest gegeven en strandde letterlijk in het zicht van de haven op de Veerhaven Texel....!

Leuk die oude afgedankte R-NET bussen die op Schiphol hebben rond gereden, waar een kek Texelhopperstickertje overheen is geplakt, maar je hebt er geen klote aan.... :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Kleinigheidje: ze hebben nooit op Schiphol gereden. Het zijn namelijk de bussen van de voormalige lijn 360 tussen Alkmaar en Heerhugowaard die ze daar nu grotendeels hebben rijden (en die dus ook nooit R-net bus geweest zijn).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Daniel schreef:Kleinigheidje: ze hebben nooit op Schiphol gereden. Het zijn namelijk de bussen van de voormalige lijn 360 tussen Alkmaar en Heerhugowaard die ze daar nu grotendeels hebben rijden (en die dus ook nooit R-net bus geweest zijn).
Daniel, alle 3 de bussen (9251-9252-9253) die nu ingezet worden op lijn 28 met een Texelhopper-livery hebben op R-NET lijnen gereden in een rode livery met R-NET op de zijkant. getuige o.a. deze foto van bus 9251.

https://www.flickr.com/photos/arthur-a/8216546364/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Ik was in de overtuiging dat er niks tussen had gezeten qua kleurstelling, maar dat is dus maar deels zo. De 9253 is trouwens de gelede van de voormalige lijn 33 in Den Helder, da's wel een ex-Alkmaar/Heerhugowaard bus (die daar altijd al in Zuidtangent-uitvoering zonder bestickering reden). Zie hier een foto van vorig jaar...
Afbeelding
Connexxion 9253 - Den Helder, Kanaalweg

Overigens even qua foto's gecheckt, maar dat ze alledrie op de 360 hebben gereden in het verleden klopt dus wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Milco »

Nadat besloten werd dat lijn 360 tussen Alkmaar en Heerhugowaard geen Randstadnet ging worden, gingen de 9248-9251 naar Schiphol of Haarlem voor de lijnen 300 en 310. Daarbij kregen de bussen Randstadnet-opschriften, want die hadden ze nog niet in Noord-Holland-Noord. De 9252 en 9253 bleven in Den Helder/Alkmaar voor lijn 33 in Den Helder en schoolbus 660 in Alkmaar dacht ik ook. De 9251 kwam echter na enkele maanden weer terug naar Alkmaar of Den Helder en rijdt nu met de 9252 en 9253 op de Texelhopper (lijn 28).
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten