[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Thom91 »

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Afbeelding

Met het oog op de verwachte reizigersgroei is in 2008 een programma gestart met het intensiveren van frequenties op een aantal geselecteerde 'Corridors' om daar de frequentie van vier naar zes treinen per uur op te voeren. Deze corridors worden gefaseerd ingevoerd afhankelijk van de vraag vanuit de markt en of de infrastructuur gereed is voor dergelijke wijzigingen. De ontwikkelingen hangen grotendeels samen met de overheidsprogramma's 'Lange Termijn Spooragenda' en 'Beter en Meer'. De corridors waar het om gaat zijn:
  • - Amsterdam - Eindhoven
    - Schiphol - Nijmegen
    - Amsterdam - Alkmaar
    - OV-SAAL
    - Breda - Eindhoven
  • Informatie
    In 2010 is een Elke Tien Minuten Een Trein (ETMET) proef gehouden tussen Alkmaar en Eindhoven en Utrecht - Geldermalsen. Deze proef heeft vier weken geduurd en heeft tot diverse inzichten geleid met betrekking tot het invoeren van PHS. De corridors worden gefaseerd ingevoerd en het beleid is om met ingang van dienstregeling 2017 6 intercity's per uur te gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. De andere corridors worden later ingevoerd.
  • Lange termijn spooragenda
  • ProRail
  • Overheid
  • Te nemen maatregelen voor realiseren PHs

    In onderstaand kaartje is te zien welke trajecten dit betreft.
    Afbeelding

    De volgende toont de ambitie die de spoorsector heeft met betrekking tot frequenties op het landelijke spoornet.
    Afbeelding
Laatst gewijzigd door Thom91 op ma 13 jul 2015, 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Een hogere frequentie is een fantastisch idee. Maar ik zie het op Amsterdam-Alkmaar niet zo snel gebeuren om diverse redenen:
- Jeg aat sowieso wat aan het enkelsporigheid moeten doen onder de A10-West (14-16 per uur).
- Daarnaast ga je ook wat aan de Hemtunnel moeten doen (16-18 per uur).
- Je gaat wat aan de minimaal vier overgangen en één beweegbare brug moeten doen tussen Zaandam en Uitgeest. En de gemeente heeft enkele jaren geleden in haar almachtige wijsheid de ondertunneling van de overweg bij Koog-Zaandijk wegbezuinigd. Boven Uitgeest heb je denk ik ook minimaal drie overwegen.
- Tussen Zaandam en Uitgeest passen 4 IC's en 4 Sprinters net, maar als er iets een beetje vertraging heeft heb je een sneeuwbaleffect. Ben benieuwd of de inhaalsporen bij Wormerveer kunnen helpen om het op z'n minst 4 IC'S en 6 Sprinters te maken?
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Thom91 »

Enkelsporigheid onder de A10 west? De treinen rijden er even hard, het snelheidsverschil is minimaal dus ook geen extra sporen nodig. De derde buis Hemtunnel is aangelegd voor goederentreinen, laten die nou net verdwijnen met PHS wat dus extra ruimte oplevert op de gehele Zaancorridor. Die brug, wordt die überhaupt nog gebruikt? Inhalen in Wormerveer is het devies en levert alleen voor Uitgeest en Krommenie-Assendelft extra reistijd op, wat grotendeels vereffend wordt met de opgevoerde frequentie. Het is vooral afwachten tot er voldoende aanbod is om die 10' dienst te verantwoorden.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Ardan »

Wormerveer krijgt perrons aan de buitenste sporen?
Ik doe ook maar wat
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door starx »

Het derde spoor in de Hemtunnel is in theorie heel leuk, maar volgens mij leert de ervaring toch dat je daar zonder vierde spoor niet heel erg veel aan hebt. Kijk maar naar de situatie ten zuiden van Den Bosch. Daar staat Prorail niet toe dat het middelste spoor planmatig voor beide richtingen wordt gebruikt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Ardan »

starx schreef:Het derde spoor in de Hemtunnel is in theorie heel leuk, maar volgens mij leert de ervaring toch dat je daar zonder vierde spoor niet heel erg veel aan hebt. Kijk maar naar de situatie ten zuiden van Den Bosch. Daar staat Prorail niet toe dat het middelste spoor planmatig voor beide richtingen wordt gebruikt.
Afbeelding
WAAR IS DAT SPOOR DAN WÉL VOOR????
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Thom91 »

Ardan schreef:Wormerveer krijgt perrons aan de buitenste sporen?
Die liggen er al en worden reeds gebruikt.
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Thom91 »

starx schreef:Het derde spoor in de Hemtunnel is in theorie heel leuk, maar volgens mij leert de ervaring toch dat je daar zonder vierde spoor niet heel erg veel aan hebt. Kijk maar naar de situatie ten zuiden van Den Bosch. Daar staat Prorail niet toe dat het middelste spoor planmatig voor beide richtingen wordt gebruikt.
Je zou ochtendspits naar Amsterdam toe kunnen doen en avondspits naar Zaandam. Overigens past het ook allemaal prima door 1 buis.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Ardan »

Thom91 schreef:
Ardan schreef:Wormerveer krijgt perrons aan de buitenste sporen?
Die liggen er al en worden reeds gebruikt.
Verrek ja, ik zie het nu ook op sporenplan. Ik kom daar eigenlijk nooit ook :')
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door VIRM »

Thom91 schreef:
starx schreef:Het derde spoor in de Hemtunnel is in theorie heel leuk, maar volgens mij leert de ervaring toch dat je daar zonder vierde spoor niet heel erg veel aan hebt. Kijk maar naar de situatie ten zuiden van Den Bosch. Daar staat Prorail niet toe dat het middelste spoor planmatig voor beide richtingen wordt gebruikt.
Je zou ochtendspits naar Amsterdam toe kunnen doen en avondspits naar Zaandam. Overigens past het ook allemaal prima door 1 buis.
Het gebruik van de middelste buis voor de spitsrichting klinkt mooi, maar in de praktijk wordt er maar wat mee aangemodderd. En iets op papier passen is één ding: in de praktijk krijg je een sneeuwbaleffectje aan vertragingen als de s1500, s3000, s3300 en s4000 niet precies op tijd rijden (vier treinen in acht minuten door één buis).
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Het middelste spoor in 's-Hertogenbosch wordt, in ieder geval vanaf komend jaar, in beide richtingen gebruikt. Ik kan me voorstellen dat je de middelste buis van de Hemtunnel ook in beide richtingen wil gebruiken, met name voor de s3300 Hoofddorp - Hoorn Kersenboogerd die eigenlijk alleen maar in de weg kan zitten tussen de treinen van/naar Uitgeest. Goederenvervoer via Zaandam is er nauwelijks meer, nog een paar verdwaalde treinen waarvoor het keerspoor in Beverwijk te kort is, maar veel is het niet.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Ik vraag me af hoe ze PHS met de sprinters om Ut heen zien, als op dit moment alleen de treinen tussen Ut en Gdm rendabel genoeg zijn om de hele dag door een kwartierdienst te rijden. Decentralisatie misschien?
Ik heb geen onderschrift
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Thom91 »

Wachten met invoeren
Komt wel goed schatje.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Denk je dat het aantal reizigers verdriedubbelt als je lang genoeg wacht?
Ik heb geen onderschrift
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Thom91 »

Reizigers hoeven niet te verdriedubbelen, treinen verkorten is ook een optie waardoor je minder capaciteit biedt maar door frequentieverhoging kan je dat compenseren. Met die frequentieverhoging hopen ze meer reizigers te trekken. En wellicht trekken ze nog wel een andere trukendoos open (Saneren HC).
Komt wel goed schatje.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door starx »

Ardan schreef:
starx schreef:Het derde spoor in de Hemtunnel is in theorie heel leuk, maar volgens mij leert de ervaring toch dat je daar zonder vierde spoor niet heel erg veel aan hebt. Kijk maar naar de situatie ten zuiden van Den Bosch. Daar staat Prorail niet toe dat het middelste spoor planmatig voor beide richtingen wordt gebruikt.
Afbeelding
WAAR IS DAT SPOOR DAN WÉL VOOR????
Goederen en bijsturing. Ik zeg ook niet dat die nutteloos is. Alleen dat de extra capaciteit die dat derde spoor geeft, tegenvalt.
Maar goed, voorlopig is PHS boven Amsterdam nog ver weg.
Thom91 schreef:Reizigers hoeven niet te verdriedubbelen, treinen verkorten is ook een optie waardoor je minder capaciteit biedt maar door frequentieverhoging kan je dat compenseren. Met die frequentieverhoging hopen ze meer reizigers te trekken. En wellicht trekken ze nog wel een andere trukendoos open (Saneren HC).
Volgens mij wordt er op Ut - Wd momenteel niet met dubbele stellen gereden, dus verkorten is niet zomaar mogelijk. Daarnaast kun je de s9800 ook niet te kort maken, want dan krijgt die verderop problemen.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MdJ »

De s9800 reed voordat het gekoppeld werd aan de s6000 / s16000 met losse SLT-VI'tjes in alle omlopen, de s6100 reed voordat het werd gekoppeld aan de s6000 / s16000 met losse SLT-IV'tjes in beide omlopen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Het lullige van PHS vind ik dat het concept heel mooi is maar de praktijk ernaast niet: Hogere frequenties op de drukste trajecten zodat de wachttijden afnemen. Helaas lijdt dat her en der tot meer inhalingen van sprinters en dus ook langere reistijden voor reizigers in dat segment. Tevens is een 10-minutendienst best praktisch als je het een groot deel van de dag kunt rijden (bijv. 7-19 uur) maar haal je je een ongekende logistieke operatie op de hals als je dat wil inperken tot de brede spitsen alleen al vanwege het goedkrijgen van de intervallen op het moment dat je stopt met een 10-minutendienst. Het is nu de vraag of het verantwoord is om de hele dag 6 per uur te rijden nu de grote reizigersgroei is uitgebleven.

Daarbovenop matcht het concept van PHS niet met de vervoersvraag. De vraag is bijvoorbeeld groot op het stuk Den Bosch-Utrecht-Amsterdam maar om dat logistiek een beetje fatsoenlijk in elkaar te draaien zonder dat er onlogische gaten in de dienstregeling ontstaan en wachttijden onderweg te creëren ben je feitelijk verplicht om het hele eind van Eindhoven tot Alkmaar te gaan rijden zolang je dat maar enigszins financieel verantwoord kan doen.

Daarbij heeft men voor PHS voor een vrij minimaal infrastructuurpakket gekozen vanuit de wens om kosten te sparen. Dit pakket is helemaal uitgewerkt tot op de milimeter om zo geen overbodige investeringen te hoeven doen. Dit is gedaan door een aantal dienstregelingen te ontwikkelen en daarop te kijken wat voor infrastructuur nodig is. Helaas blijken een aantal onderliggende aannames zoals sprinters die 24 seconden stilstaan voor een haltering op een klein station in de praktijk anders te zijn met als gevolg dat de dienstregeling anders wordt en de benodigde inframaatregelens ook anders worden. De investeringen die nu worden gedaan zijn dus niet- of minder effectief.

Onder de streep krijg ik een beetje een naar gevoel bij PHS. Het begon met een goede ambitie maar al doende bleek er minder geld beschikbaar en bleek het lastiger te zijn dan men verwachtte. Dat heeft weer een aantal negatieve effecten aan het plan toegevoegd waardoor het minder wenselijk wordt.

Maar wat is nu het alternatief?
Eigenlijk is er heel veel mogelijk als in eerste instantie vooral de spitsdrukte het hoofd willen bieden. Met in de spits een dienstregeling waar ook andere typen treinen als sprinters en IC's worden toegevoegd, investeringen om pendeltreinen op korte drukke trajecten mogelijk te maken kunnen we denk ik veel kosteneffectiever kwaliteit aan het spoorvervoer toevoegen. Denk aan bijvoorbeeld spitstreinen Almere C-Amsterdam Zuid die net wat vaker stoppen dan een IC of in de spits een IC Tilburg-Den Bosch-Utrecht-Amsterdam. Maatwerk in plaats van hogere frequenties binnen een bestaand concept.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Thom91 »

NS en ProRail willen meer testen op A2-corridor

NS en ProRail zien ervan af om al in 2017 de frequenties te verhogen van het treinverkeer op de zogenaamde A2-corridor (Amsterdam-Eindhoven). In plaats daarvan gaan ze dat jaar door met het testen van het traject. Een reden voor de vertraging is de oplevering van het Doorstroomstation Utrecht (DSSU) in 2016. De DSSU vraagt om een nieuwe manier van bijsturen, waar pas na de komst van het station ervaring mee kan worden opgedaan.

Gevreesd wordt dat de gevoeligheid voor verstoringen op het traject gekoppeld aan de komst van het DSSU de situatie op het spoor tussen Amsterdam en Eindhoven extra complex maakt. Daarom willen de vervoerder en de spoorbeheerder meer tijd. Dat staat in de voortgangsrapportage over de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) die staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Zijn de uitkomsten van de testperiode positief, dan gaat de beoogde frequentieverhoging in een latere dienstregeling van start. In de Lange termijn Spooragenda (LTSA) staat dat er zes treinen per uur in plaats van vier moeten gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven, het zogenaamde ‘spoorboekloos’ rijden.

Verbeteringen

De nieuwe dienstregeling die eind 2016 ingaat, bevat al wel frequentieverhogingen op andere trajecten in het land, zoals tussen Lelystad, Almere en Schiphol waar elke kwartier een Intercity gaat rijden. De spooragenda bevat daarnaast nog veel beoogde verbeteringen, zoals vanaf 2017 extra sprinters in de spits tussen Groningen en Assen en de uitbreiding van de treindienst tussen Leeuwarden en Meppel.

De intercity vanuit Den Haag gaat via de Hogesnelheidslijn (HSL) naar Eindhoven rijden. Dit scheelt zo’n tien minuten. Venlo krijgt een intercity naar Utrecht en Amsterdam en de intercity tussen Zwolle en Roosendaal blijft ook tussen Arnhem en Nijmegen als intercity rijden, wat de reistijd vijf minuten korter maakt. Verder komen er op verschillende trajecten meer sprinters en worden stoptijden verkort.

Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Thom91 »

Conclusie, het is nog niet duidelijk wanneer PHS op Amsterdam - Eindhoven wordt ingevoerd.
Komt wel goed schatje.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Mr-W »

Thom91 schreef: De intercity vanuit Den Haag gaat via de Hogesnelheidslijn (HSL) naar Eindhoven rijden. Dit scheelt zo’n tien minuten. Venlo krijgt een intercity naar Utrecht en Amsterdam
Dat betekend dus dat de Intercity Venlo-Amsterdam in eerste instantie een vleugeltrein wordt van de s800.
Thom91 schreef:Verder komen er op verschillende trajecten meer sprinters en worden stoptijden verkort.
Welke sprinters worden versneld/krijgen een hogere frequentie?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door starx »

Hoewel ik nogal twijfel over de noodzaak van de 10-minutendienst op Amsterdam-Eindhoven, vind ik dit toch wel een blamage. Het wordt nu duidelijk dat de bijsturingsmogelijkheden dusdanig verschraald worden, dat bij het minste of geringste alles in de soep loopt. Dit hadden vele spoorkenners aan zien komen, maar hun zorgen waren aan dovemansoren gericht. Volgens mij is het de hoogste tijd dat de Staatssecretaris de Prorail-top op het matje roept.

Dan over de dienstregeling 2017: ik vraag me af waarom de s1900 niet gewoon naar Venlo door blijft rijden. Of zijn daarvoor te weinig ICR-stammen? Het hele vleugeltreinenconcept is toch iets waar de NS terecht vanaf wilde. Op deze manier wordt de s800 veel drukker dan de s3500.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Thom91 »

Nvm.
Laatst gewijzigd door Thom91 op wo 08 jul 2015, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:
Thom91 schreef: De intercity vanuit Den Haag gaat via de Hogesnelheidslijn (HSL) naar Eindhoven rijden. Dit scheelt zo’n tien minuten. Venlo krijgt een intercity naar Utrecht en Amsterdam
Dat betekend dus dat de Intercity Venlo-Amsterdam in eerste instantie een vleugeltrein wordt van de s800.
Nee, als het goed is van de s3500, omdat de s1900 een kwartier vroeger/later gaat rijden tussen Breda en Eindhoven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Mr-W »

Thom91 schreef:Nee, de trein vanuit Enkhuizen wordt doorgetrokken naar het zuiden.
Binnen een kwartierdienst is dit niet mogelijk tenzij er vleugeltreinen komen en Schiphol als bestemming verdwijnt.
starx schreef:Hoewel ik nogal twijfel over de noodzaak van de 10-minutendienst op Amsterdam-Eindhoven, vind ik dit toch wel een blamage. Het wordt nu duidelijk dat de bijsturingsmogelijkheden dusdanig verschraald worden, dat bij het minste of geringste alles in de soep loopt. Dit hadden vele spoorkenners aan zien komen, maar hun zorgen waren aan dovemansoren gericht. Volgens mij is het de hoogste tijd dat de Staatssecretaris de Prorail-top op het matje roept.
Zelf geloof ik meer in enkele spitsritten tussen Tilburg en Amsterdam als versterking dan PHS.
starx schreef:Dan over de dienstregeling 2017: ik vraag me af waarom de s1900 niet gewoon naar Venlo door blijft rijden. Of zijn daarvoor te weinig ICR-stammen? Het hele vleugeltreinenconcept is toch iets waar de NS terecht vanaf wilde. Op deze manier wordt de s800 veel drukker dan de s3500.
Voor de s1900 door naar Venlo zijn inderdaad te weinig treinstammen.
Momenteel is de s800 al drukker dan de s3500 door overstappers uit de s1900 en de busaansluitingen zijn vaak op die trein ingericht.
Bee schreef:
Mr-W schreef:
Thom91 schreef: De intercity vanuit Den Haag gaat via de Hogesnelheidslijn (HSL) naar Eindhoven rijden. Dit scheelt zo’n tien minuten. Venlo krijgt een intercity naar Utrecht en Amsterdam
Dat betekend dus dat de Intercity Venlo-Amsterdam in eerste instantie een vleugeltrein wordt van de s800.
Nee, als het goed is van de s3500, omdat de s1900 een kwartier vroeger/later gaat rijden tussen Breda en Eindhoven.
Dan blijft t nog steeds een vleugeltrein, tenzij de kwartierdienst in Limburg vervalt :wink:
Hoop dat de s1900 in Rotterdam goed aansluit op de Amro shuttle, de overstap in Rotterdam op de IC-D is fijner om te maken met koffers dan op de s3100 in Utrecht, vooral vanwege het materieel met minder trappen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten