Heb er weinig vertrouwen in dat er binnen de ring langere trams komen. Zelfs op de 26 gebeurd het niet, wat op het materieel na eigenlijk gewoon een sneltram is.Bee schreef:Vroeg of laat moet de Berlagebrug toch vervangen worden, dan staat niets een tram Zuid - RAI nog in de weg.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er is toch een keerspoor bij Weesperplein? Dat kan gewoon gebruikt worden lijkt me.fred1954 schreef:Ik heb daarover een tijdje terug een mail gestuurd naar het projectbureau van de AVL. Met de vraag, of ik inderdaad, als ik van Buitenveldert naar bijvoorbeeld het Waterlooplein of Weesperplein moet, dan 2 x moet overstappen: eerst van Buitenveldert naar Station Zuid met de nieuwe AVL, dan overstappen op de metro naar het Amstelstation en daar weer overstappen op de metro naar het Weesperplein/Waterlooplein. Ik kreeg als antwoord, dat weliswaar deze optie ingetekend is in de plannen, maar dat in de praktijk deze optie niet haalbaar is, daar er geen ruimte is op het Amstelstation om te keren, voor deze "pendelmetro". De verwachting is dat er vanuit Station-Zuid toch een metro door zal rijden via Amstelstation naar CS.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is een goeie, aangezien met die universiteit enzo er veel reizigersaanbod naar Weesperplein is en dat alleen maar toeneemt. Aan de andere kant, als je toch al daar bent kun je net zo goed ook die drie stationnetjes verder rijden naar CS. Zal hooguit één dienstwagen schelen?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat levert problemen op, omdat de trein eerst door personeel ontruimd moet worden voordat deze het keerspoor op mag. Daar komt nog bij dat het een beetje een onzinnig eindpunt is, je bent nog maar net de grens van stadsdeel centrum over en dan moet je de metro al uit. Dat is als een tram een eindpunt geven op de Dam omdat je niet teveel lijnen naar het Centraal Station wil hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Aan eindpunt Weesperplein kleven inderdaad meer nadelen dan voordelen. Eindpunt bij Zuid vind ik wel een interessante gedachte. Ik denk echter dat men de gelegenheid te baat neemt om de frequentie op de Ringlijn ook op te voeren. Dan is doorrijden naar Isolatorweg logischer.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
GVB pakt het dit jaar wel grondig aan, die metrostremming: https://twitter.com/GVBnieuws/status/615485627912556544
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er wordt meermalig gesproken over dat er "dringend meer capaciteit nodig is" op de Ringlijn. Ik moet toegeven dat er een belachelijke hoge spitspiek is, met name in de ochtend vanaf Sloterdijk, maar mij oogt het dat het in het dal/weekend goed past met 3x CAF / M5 en in de avond er een overcapaciteit geboden wordt. Ik zou zelf niet met een oplossing kunnen komen voor dit probleem, maar een frequentieverdubbeling is gewoon té veel van het goede.
(Misschien bij een ontvlechting als M50 dan elke 4min kan rijden, dat er gekoppelde M7 kan rijden in de spits en in het dal, elke 5-6 min, er enkel stel M7 gaat rijden?)
Btw als er ooit een Gaasperplaspendel komt, dan is het metrosysteem helemaal naar de tering :')
(Misschien bij een ontvlechting als M50 dan elke 4min kan rijden, dat er gekoppelde M7 kan rijden in de spits en in het dal, elke 5-6 min, er enkel stel M7 gaat rijden?)
Btw als er ooit een Gaasperplaspendel komt, dan is het metrosysteem helemaal naar de tering :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De 50 is ook echt een kantoortijdenlijn.
Waarom ik naast capaciteit ook een hogere frequentie belangrijk vind is omdat de 50 voor de meeste reizigers onderdeel is van een reis met overstap. Op Sloterdijk stappen heel veel reizigers uit Noord-Holland over, vooral richting de Zuidas (VU!). Bij met name Vlugtlaan, van Galenstraat, Lelylaan en Heemstedestraat zijn er belangrijke feederende tram- en buslijnen. Die rijden allemaal een andere (hogere!) frequentie dan de metro en zijn vaak niet zo punctueel. Dat maakt een reis lastig te plannen en geeft onzekerheid over de totale reistijd. Frequentieverhoging perkt dat in en zorgt dus voor een aanzienlijke kwaliteitsverbetering.
Waarom ik naast capaciteit ook een hogere frequentie belangrijk vind is omdat de 50 voor de meeste reizigers onderdeel is van een reis met overstap. Op Sloterdijk stappen heel veel reizigers uit Noord-Holland over, vooral richting de Zuidas (VU!). Bij met name Vlugtlaan, van Galenstraat, Lelylaan en Heemstedestraat zijn er belangrijke feederende tram- en buslijnen. Die rijden allemaal een andere (hogere!) frequentie dan de metro en zijn vaak niet zo punctueel. Dat maakt een reis lastig te plannen en geeft onzekerheid over de totale reistijd. Frequentieverhoging perkt dat in en zorgt dus voor een aanzienlijke kwaliteitsverbetering.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De dienstregeling van lijn 55 is geen touw meer aan vast te knopen. Gisteravond alleen maar bussen in tweetallen of drietallen achter elkaar aan. Van enige regelmaat was geen sprake meer en de vertragingen per rit liepen op tot 35 minuten. Capaciteit is overigens prima. Maar ja, als je ook met drie geledes achter elkaar rijdt, dan kan iedereen wel mee.
Foutje in de reisinfo overigens. De 55 wordt tijdelijk omgeleid in Amstelveen en zou ook bij een noodhalte op de Sportlaan stoppen. Dat is niet het geval. De noodhalte is alleen op de Ouderkerkerlaan. Daarna wordt zonder stoppen doorgereden naar Groenhof. Omgekeerd is Watercirkel de laatste halte en daarna pas de Ouderkerkerlaan. Lekker lang lopen dus.
De reisinfo op de GVB site is inmiddels aangepast.
Foutje in de reisinfo overigens. De 55 wordt tijdelijk omgeleid in Amstelveen en zou ook bij een noodhalte op de Sportlaan stoppen. Dat is niet het geval. De noodhalte is alleen op de Ouderkerkerlaan. Daarna wordt zonder stoppen doorgereden naar Groenhof. Omgekeerd is Watercirkel de laatste halte en daarna pas de Ouderkerkerlaan. Lekker lang lopen dus.
De reisinfo op de GVB site is inmiddels aangepast.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Weesperplein is natuurlijk geen onzinnig eindpunt, zeker niet voor metro's die uit Amsterdam-West rijden. Er zijn van daaraf al genoeg verbindingen naar Amsterdam Centraal, maar nauwelijks verbindingen met Amsterdam-Oost. En ontruimd lijkt me ook overbodig. Je kunt beter het keerspoor toerusten met een mooie nooduitgang zodat de drie onoplettende reizigers naar buiten kunnen als er een incident is. Meestal is er geen incident en dan rijden ze terug. Nou, dan leren ze ook meteen dat ze beter uit hun doppen moeten kijken waar de metro daadwerkelijk heen gaat.Bee schreef:Dat levert problemen op, omdat de trein eerst door personeel ontruimd moet worden voordat deze het keerspoor op mag. Daar komt nog bij dat het een beetje een onzinnig eindpunt is, je bent nog maar net de grens van stadsdeel centrum over en dan moet je de metro al uit. Dat is als een tram een eindpunt geven op de Dam omdat je niet teveel lijnen naar het Centraal Station wil hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Netjes. :pos:JWM schreef:GVB pakt het dit jaar wel grondig aan, die metrostremming: https://twitter.com/GVBnieuws/status/615485627912556544
Weesperplein de metro uit, en dan met de tram naar de N/Z-lijn. Lekker de oost-west-beweging in. Dat wil de regio toch?Bee schreef:Dat levert problemen op, omdat de trein eerst door personeel ontruimd moet worden voordat deze het keerspoor op mag. Daar komt nog bij dat het een beetje een onzinnig eindpunt is, je bent nog maar net de grens van stadsdeel centrum over en dan moet je de metro al uit. Dat is als een tram een eindpunt geven op de Dam omdat je niet teveel lijnen naar het Centraal Station wil hebben.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
GVB huurt alle chauffeurs van de pendelbus in via een uitzendbureau zodat het niet ten koste gaat van de zomervakanties van het eigen personeel. Die zijn natuurlijk nog wat onwennig, weten de route nog niet helemaal en kunnen niet snel eenvoudige vragen van reizigers beantwoorden omdat ze helemaal niet uit de buurt van Amsterdam komen. Zie hier het ideale recept voor de 'elk half uur drie bussen' dienstuitvoering.De dienstregeling van lijn 55 is geen touw meer aan vast te knopen. Gisteravond alleen maar bussen in tweetallen of drietallen achter elkaar aan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zoals inmiddels gebruikelijk bij het GVB: hoewel deze zomer de 53 en 54 met gelijke frequentie door de metrotunnel rijden, zijn de rijtijden niet logisch op elkaar afgestemd.
Ik zou zeggen: bij 12x een metro door de tunnel, maak je een 5' frequentie. Maar dat is natuurlijk véél te klantvriendelijk gedacht voor het GVB, dus hebben ze er een mooie logische 3' - 7' - frequentie van gemaakt.
En natuurlijk bij voorkeur op Amstel 6 minuten wachten voordat de eerstvolgende metro de tunnel ingaat, nadat je uit de IC vanuit Utrecht bent gestapt :)
Ik zou zeggen: bij 12x een metro door de tunnel, maak je een 5' frequentie. Maar dat is natuurlijk véél te klantvriendelijk gedacht voor het GVB, dus hebben ze er een mooie logische 3' - 7' - frequentie van gemaakt.
En natuurlijk bij voorkeur op Amstel 6 minuten wachten voordat de eerstvolgende metro de tunnel ingaat, nadat je uit de IC vanuit Utrecht bent gestapt :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zou dat niet ook een beetje te maken hebben met de ongelijk verdeelde vervoervraag op beide takken? Als de 53 7 minuten op de 54 volgt, kan ik op zich nog wel enige logica achter die scheve verdeling ontwaren. Als het andersom is, is het gewoon een slecht in elkaar gedraaide planning.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ontruimen.. dat gebeurt op Spaklerweg ook niet als er ineens daar gekeerd moet worden.Bee schreef:Dat levert problemen op, omdat de trein eerst door personeel ontruimd moet worden voordat deze het keerspoor op mag.
Oh wacht, tunnelwet zeker :')
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik vermoed dat ze gewoon op dezelfde tijden rijden maar door het ontbreken van de 51 er nu grotere gaten vallen.Alargule schreef:Zou dat niet ook een beetje te maken hebben met de ongelijk verdeelde vervoervraag op beide takken?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het leek ook allemaal té goed georganiseerd, zeker in tegenstelling tot vorig jaar, maar er is toch een steekje gevallen.
De binnensporen van Van der Madeweg lijken overigens ook buiten dienst te zijn.
De binnensporen van Van der Madeweg lijken overigens ook buiten dienst te zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat een raar artikel. Er rijden nu toch 8 metro's per lijn per uur in de spits? Hoe kan GVB er met 7 per uur dan ineens vaker gaan rijden?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Gewoon slechte journalistiek. Maarja, het is gratis he.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar gaat GVB dan vaker of juist minder vaak rijden?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er veranderd niks, alleen in het uurtje vóór de middagspits 7x/u ipv 6x/u.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat is dan mooi gespind door de GVB-voorlichting.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er komt een loopbrug over de binnenste sporen, maar ik wist niet dat die nou al kwamBee schreef:De binnensporen van Van der Madeweg lijken overigens ook buiten dienst te zijn.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En ze zijn ook druk bezig met de sporen op de fly-over. Wel mooi dat ze dat soort werkzaamheden tegelijk doen. Niet bepaald Amsterdams :')
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 gasten