Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door michiel71 »

njoy schreef:Miljoenen voor studie spoorlijn Groningen - Bremen
Brussel geeft geld voor onderzoek naar verbetering van de treinverbindingen tussen de provincies Groningen en Limburg en Duitsland.

Voor een studie naar verbetering van het traject Groningen - Bremen komt ruim 8,3 miljoen euro vrij. Dat is de helft van de kosten. Dat maakte de Europese Commissie in Brussel maandag bekend. De commissie wil in totaal 13,1 miljard euro uittrekken voor 270 projecten die het transport in de Europese Unie moeten verbeteren.

Een betere verbinding kost 150 miljoen euro. De provincie Groningen wil 87 miljoen euro in de treinverbinding steken. Zowel in het Nederlandse als in het Duitse deel van het traject. Het Rijk wil 7 miljoen bijdragen. De Duitsers en Europa moeten de rest betalen. Met de Wunderline kan in één uur en 55 minuten van Groningen naar Bremen worden gereisd. Nu kost dat nog bijna drie uur. In Duitsland is realisatie van de Wunderline eveneens onderwerp van gesprek. (bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=150930)
Weggegooid geld. Je kunt nu al zonder subsidie in 2 uur met de bus van Groningen naar Bremen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Durashift »

Nou, 2,5 uur... en als je in de spits bij Bremen komt.. geeft de planner al ruim 3 uur aan. :|
http://meinfernbus.de/booking/search?ro ... rrency=EUR

Wel voordelig, morgen voor 11 euro enkele reis.

Wat mij, op basis van dat media bericht, niet helemaal duidelijk is.. het onderwerp van onderzoek. Wát gaat men precies voor verbeteringen onderzoeken?
Want kennelijk is al wel bekend wat de (totale) kosten van de 'Wunderline' zal zijn,.. € 150 miljoen.. :?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Z2N »

Dat geld is er al, dat wordt vanuit Den Haag betaald als compensatie voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Ja en verschillende politieke partijen / gemeenten willen Zuiderzeelijn weer laten onderzoeken. Dus zou ik zo denken: twee vliegen in 1 klap; Snelle trein Amsterdam-Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Groningen-Winschoten-Leer-Oldenburg-Bremen of desnoods door naar Hamburg
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door njoy »

Groningen heeft veel meer aan een spoorverbinding met Drachten en Heerenveen dan aan een snelle spoorverbinding met Leer, Oldenburg, Hamburg of Bremen. Kijk maar eens hoe druk de A7 vanuit Friesland is of hoe druk de bussen zijn (in de spits) tussen Heerenveen, Drachten en Groningen. Een ander voordeel van een investering in een spoorverbinding naar Heerenveen is dat de spoorlijn op termijn kan worden verlengd naar Lelystad. Daarentegen gaat er bij Bad Nieuweschans nauwelijks iemand de grens over. En degenen die daar al de grens over gaan, reizen vaak niet naar Oldenburg/Bremen/Hamburg, maar naar het zuiden (Meppen, Ruhrgebied enz). Mij heeft nog niemand met cijfers overtuigd dat er behoefte is aan een regelmatige snelle spoorverbinding naar Oldenburg/Bremen/Hamburg. Sterker nog; cijfers waaruit zulks blijkt bestaan niet eens! Maar ja... veel Groningse bestuurders hebben een roze (of zwart/rood/gele) bril op, en vinden dat die snelle spoorverbinding er moet komen - ook als er nauwelijks behoefte aan is.

(Best vreemd eigenlijk, waarom we Groningse politici nooit horen over het versnellen van de trein naar Zwolle en de Randstad. Waarom wel met 200km/uur naar Bremen, en niet naar Zwolle, Utrecht of Amsterdam???)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Toch denk ik dat je meer hebt aan een hoogfrequente busverbinding met 15m bussen om reizigers te trekken. Heerenveen - Groningen rijdt nu nog 2x/uur en je weet niet waar de autoreizigers vandaan komen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Ardan »

njoy schreef:Daarentegen gaat er bij Bad Nieuweschans nauwelijks iemand de grens over.
Nog niet, maar dat hopen ze wel. Is een beetje die cirkel he, 'nauwelijks verbinding = nauwelijks reizigers', 'veel verbinding = veel reizigers' en dan is het verder een kip-ei-verhaal. Zorgt een aantrekkelijke verbinding voor een reizigersgroei, of zorgt een reizigersgroei voor een aantrekkelijke verbinding? Ik zou zelf een snellere verbinding ook fijn vinden, al ga ik tegenwoordig niet meer vaak naar Hamburg. Toen ik dat wel eens deed was het echt plannen op die twee-uursdienst de grens over, de enige beperkende factor onderweg.
njoy schreef: En degenen die daar al de grens over gaan, reizen vaak niet naar Oldenburg/Bremen/Hamburg, maar naar het zuiden (Meppen, Ruhrgebied enz).
Hoe weet je dat?
Ik doe ook maar wat
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

De vraag is: doet het er wat toe. Allereerst zijn de lijnen van en naar Leer voornamelijk voor duitsers bedoeld. De aansluiting richting Bremen is perfect met 5 minuten, behalve als je nog een verdere kaartje moet kopen. Richting het zuiden is de aansluiting met de RE 30 minuten, maar dat komt omdat die trein moet aansluiten op de IC(E) in Muenster richting het Roergebied en verder. Met een IC hoef je maar 15 minuten te wachten en ben je 20 minuten minder reistijd kwijt naar Muenster. Voor alle verbindingen is iets te zeggen. Alleen met Norddeich Mole moet je soms 45 minuten wachten in Leer en ook niet altijd ieder uur.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door njoy »

@ Ardan: Dus omdat we hopen dat een snelle spoorverbinding misschien wel tot extra reizigers leidt (wie weet, wel een verdubbeling!), moeten we maar honderden miljoenen steken in een infraproject? Ook als er geen enkele aanwijzing is dat het grensoverschrijdend verkeer de komende tientallen jaren enorm zal toenemen?
Ik steek dat geld liever in een verbinding waarvan nu al is aangetoond dat daar behoefte aan is.

Dat veel verkeer bij Bunde afbuigt richting het zuiden/Ruhrgebied/Meppen zie ik regelmatig op de Autobahn. Best veel voertuigen gaan daar niet richting Leer/Oldenburg/Bremen. Misschien is dat in de trein iets anders, maar cijfers over het grensoverschrijdend treinverkeer bij Bad Nieuweschans zijn er niet. Althans, niet openbaar.

Wel zijn er cijfers van enkele jaren geleden over het aantal in- en uitstappers op station Leer, met betrekking tot de trein naar/uit Groningen. Dat waren iets van 240 instappers en 260 uitstappers per dag, als ik het me goed herinner. Totaal rond de 500 in- en uitstappers samen. Maar; daaronder zaten ook veel reizigers tussen Weener en Leer. Die zijn de grens niet over geweest, en mag je dus niet meetellen als treinreiziger voor wie een snelle trein vanuit Groningen bedoeld is.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Karimbu »

Grappig. Het nieuwe wiederline treinstel staat verkeerd om in Groningen. Duitse vlaggetje aan de kan naar Leeuwarden. Nederlandse vlag naar Duitsland toe. Kan dit nog gedraaid worden? Enige mogelijkheie lijkt me naar Zwolle en via Leeuwarden terug
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door BR628 »

Liever niet. Zijn er tenminste goed voor de zon foto mogelijkheden van in de middag met Duitse vlag voor op de OW-as Nsch-Gn-Lw
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Z2N »

Sterker nog, bij het nieuwe stel hebben ze op elke cabine een Nederlandse én een Duitse vlag gezet! :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Daniel »

Is overigens al een hele discussie over geweest op Somda. Het stel staat niet verkeerdom, het is aan één kant precies gespiegeld bestickerd :wink:
Het eerste Wiederline stel had aan weerszijden van de ene kop een Nederlandse vlag en aan weerszijden van de andere kop een Duitse, maar dit laatst bestickerde stel heeft op beide koppen aan de ene kant een Nederlandse en aan de andere kant een Duitse vlag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door JWM »

Trein verkeerd om? Ik niet snap.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door huibf »

JWM schreef:Trein verkeerd om? Ik niet snap.
Ik denk dat ze bedoelen dat de duitse wagon met vlag naar NL wijst en andersom.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door isadora »

En zo heb je zo maar een topic van een pagina of dertig, (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Kom op zeg; hebben jullie niets beters te melden. Maar goed; mocht Arriva nog geld over hebben, dan gaan ze wel een driehoekje bij Waterhuizen doen. Of een driehoekje over Meppel als de trein voor onderhoud toch naar het zuiden moet en dan via de andere kant terug naar het noorden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

De trein staat goed, de bestickering is alleen aangepast t.o.v. het origineel.

Andere vraag: Is het Niedersachsen+Groningen ticket nu al in Nederland te koop?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Anne »

Ticket kopen
Online te koop via https://www.dbregio-shop.de en http://www.ticex.de Ook wordt het ticket verkocht via de automaten van Deutsche Bahn, Elbe-Weser (EVB) en WestfalenBahn.
Dus nog niet in Nederland. Zou toch moeten kunnen in de automaten van Groningen naar Nieuweschans en bij de Arriva shop.
En waarom ook niet bij de e-tickets van Arriva?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Daniel »

@groningen: Driehoeken helpt niet. Bestickering zit er maar aan één kant van de trein gespiegeld op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door BR628 »

avl schreef:
Ticket kopen
Online te koop via https://www.dbregio-shop.de en http://www.ticex.de Ook wordt het ticket verkocht via de automaten van Deutsche Bahn, Elbe-Weser (EVB) en WestfalenBahn.
Dus nog niet in Nederland.
Gewoon via bahn.de? Thuisprintje en klaar. Ja ok moet je wel CC hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:@groningen: Driehoeken helpt niet. Bestickering zit er maar aan één kant van de trein gespiegeld op.
Is dit nu echt heel vervelend? Kan me bijna niet voorstellen dat behalve een paar fanatici hier iemand echt over valt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door timtrein »

Ik snap ook werkelijk niet waarom de al geplande (!) lijn Groningen - Heerenveen een paar jaar geleden alsnog is afgeblazen. Iedereen kon al zien dat dit veel zinvoller is als het gepruts waar ze nu het geld in steken. Groningen - Drachten - Heerenveen zijn grote, drukke plaatsen met veel verkeer. Hoe moeilijk kan het zijn?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Durashift »

njoy schreef:(..)

(Best vreemd eigenlijk, waarom we Groningse politici nooit horen over het versnellen van de trein naar Zwolle en de Randstad. Waarom wel met 200km/uur naar Bremen, en niet naar Zwolle, Utrecht of Amsterdam???)
Dat hebben 'ze' toch destijds gedaan met de lobby voor de Zuiderzee lijn?

Ik kan mij wel voorstellen dat zij nu denken 'van Den Haag moeten wij het niet hebben, wij kijken oostwaarts'

Wat betreft spoorlijn naar Drachten / Heerenveen. Misschien verstandig de vraag te stellen aan de busreiziger of zij liever per trein zouden willen reizen.. met wellicht een duurdere treinkilometer kostprijs?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten