Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De noodregeling m.b.t. drinken in de voertuigen van GVB is weer van toepassing:
Vanaf 30°C mag u drinken in bus, tram en metro

Op dagen dat de temperatuur 30°C of hoger bereikt, is drinken van non-alcoholische dranken in bussen, trams en metro van GVB tijdelijk toegestaan. Dat mag dan de hele dag, ook al start de dag koeler of zakt de temperatuur later weer onder de dertig graden.
We gaan daarbij uit van de weersverwachtingen zoals die in de media daags vooraf worden gepubliceerd. We komen hiermee tegemoet aan de behoefte van reizigers om voldoende vocht aan te vullen op hete dagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Thom91 »

Ik heb nog nooit een boze GVB medewerker gezien toen ik mijn waterflesje in de metro of tram open trok. Alleen alcohol heb ik opmerkingen over gehad maar verder ook niets.
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Thom91 schreef:Alleen alcohol heb ik opmerkingen over gehad [...]
Oei. Thom aan de fles. En zo jong al. Zonde.

:P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

In dit artikel op hierzijnwij.nu wijnemenjemee.nl een mooie foto van station Zuid in de jaren 1980. Ik zie ook een blinde tunnelbak de grond in lopen, was metro 51 toen al voorbereid?
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Lijkt het wel op, ja.
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door j7927 »

Ardan schreef:In dit artikel op hierzijnwij.nu wijnemenjemee.nl een mooie foto van station Zuid in de jaren 1980. Ik zie ook een blinde tunnelbak de grond in lopen, was metro 51 toen al voorbereid?
Waarschijnlijk wel, station Spaklerweg was bij de opening van de metro ook al in ruwbouw klaar voor de toekomstige tak naar Amstelveen, in 1982 in gebruik genomen waarbij de twee binnenste sporen alvast gereserveerd waren voor deze lijn. Zoals bekend zijn deze toen pas in 1990 in dienst gesteld :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Oh ja, dat is waar ook :) Hebben lichtmasten tussen de perrons gestaan hoorde ik, ik heb het zelf niet bewust meegemaakt.
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Over de Amstelveenlijn wordt inderdaad al sinds de jaren '70 gesproken. Nog een heel gedoe destijds: Amstelveen wou per se een metrolijn; Amsterdam had daar niet meer zo'n zin in na de kostenoverschrijdingen en Nieuwmarktrellen en de toenmalige busboer in Amstelveen dacht met het concept 'Baanbus' nog wel even tussen beide partijen in te kunnen gaan staan. Dat onzalige plan werd gelukkig snel afgeschoten; wat er daarna is gebeurd is bekend. Helaas.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Alargule schreef:Over de Amstelveenlijn wordt inderdaad al sinds de jaren '70 gesproken. Nog een heel gedoe destijds: Amstelveen wou per se een metrolijn; Amsterdam had daar niet meer zo'n zin in na de kostenoverschrijdingen en Nieuwmarktrellen en de toenmalige busboer in Amstelveen dacht met het concept 'Baanbus' nog wel even tussen beide partijen in te kunnen gaan staan. Dat onzalige plan werd gelukkig snel afgeschoten; wat er daarna is gebeurd is bekend. Helaas.
Het lijkt wel of je 2014 beschrijft: Amstelveen wil graag een metro, de Stadsregio
Alargule schreef: had daar niet meer zo'n zin in na de kostenoverschrijdingen (...)
van de NZ-lijn en dacht met het concept "Regiotram" het ei van Columbus te hebben opgevist
Alargule schreef: (...) wat er daarna is gebeurd is bekend. Helaas.
Die laatste zin is voor hetzelfde traject ook nog even actueel als in de jaren '70 en '80!
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De geschiedenis herhaalt zich, en dat is een waarheid als een koe.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wat ik niet begrijp: aan de ene kant willen ze in Amstelveen een metro, aan de andere lopen ze nu al te steigeren over die paar haltes die komen te vervallen in 2020. Wat denken ze dat er gaat gebeuren met de haltedichtheid wanneer de tram zou plaatsmaken voor een metro? :?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De 'ze' die een metro wou is een andere dan de 'ze' die ageren tegen het verdwijnen van haltes.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Het is logisch dat er haltes vervallen wanneer het een metro wordt. Daar is ook bijna niemand op tegen.
Wat er nu gebeurt, is dat ze haltes gaan schrappen, alleen maar om het reistijdverlies, dat door de extra overstap op station Zuid ontstaat, te compenseren. Inderdaad, de halte-tot-halte reistijd neemt door dat schrappen iets af, maar de deur-tot-deur reistijd neemt er fors door toe...

Hopelijk slaat het gezond verstand nog tijdig toe bij de Stadsregio, maar ik vermoed dat we over 20 jaar een slepende discussie hebben over het peperdure "ver-metro-en van de Amstelveentram wegens capaciteits- en kwaliteitstekort" waarbij eindelijk de vraag wordt gesteld, waarom in 2015 de Stadsregio niet eens bereid was, om realistische metrovarianten te onderzoeken. Hopelijk komen ze dan nog net weg met het antwoord: ja maar, rond de eeuwwisseling waren we in dit landje ook niet in staat om een HSL-lijn fatsoenlijk aan te leggen en te laten rijden, dus veel meer dan dit tramgedrocht had je in die tijd ook niet kunnen verwachten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Een foto van lijn 58 had ik dit jaar nog niet gezien. Vandaag mocht wagen 1111 de dienst doen. Hier bij station Duivendrecht is de chauffeur begonnen aan de manoeuvre om de bus te keren. Daarbij rijdt de bus het fietspad over, rijdt vervolgens achteruit de busbaan onder het station op en daarna vooruit naar de vertrekhalte

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Is dit Duivendrek ja? Zoveel beplanting kan ik me niet herinneren daar.. die halte lag toch altijd pal onder het station?

Sowieso is deze bus toch wel behoorlijk overkill voor een Overamstelpendel lijkt me :') GVB heeft dan wel geen kleiner materieel buiten de midibusjes voor de 30 en 31, kon er daar niet eentje vrijgemaakt worden?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Is al een tijdje hoor dat die halte naast i.p.v. onder het station ligt. In elk geval kan ik het me niet anders herinneren de keren dat ik daar geweest ben in de afgelopen twee jaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Nja, ik kom dan ook slechts zelden buiten het station daar xD
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Hier bij station Duivendrecht is de chauffeur begonnen aan de manoeuvre om de bus te keren. Daarbij rijdt de bus het fietspad over, rijdt vervolgens achteruit de busbaan onder het station op en daarna vooruit naar de vertrekhalte
Huh? Niet over dat parkeerterreintje?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Nope. Vorig jaar ook niet trouwens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ardan schreef:In dit artikel op hierzijnwij.nu wijnemenjemee.nl een mooie foto van station Zuid in de jaren 1980. Ik zie ook een blinde tunnelbak de grond in lopen, was metro 51 toen al voorbereid?
Die tunnelbak is voor zover ik weet tegelijk met de Schiphollijn gebouwd. Net als het ongebruikte tunneltje in het Beatrixpark, bestemd voor de spoorlijn naar het nooit gebouwde station Museumplein. Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar ik begreep dat deze tunnelbak oorspronkelijk steiler en hoger was, voorbereid op een ondergrondse verbinding onder de Buitenveldertselaan. Toen het een sneltram moest worden is de vloer ervan opgehoogd.
足元にご注意下さい
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mike »

Afgelopen weekend zag ik de 69, 61 en sommige van lijn 15 rijden met een 12meter citea.

Ik zag vandaag de 69 weer met gelede citaro rijden. Lijn 55 zag ik voornamelijk met gelede citea's. Ook kwam nog wel een gelede citaro tegen op lijn 55.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Lijn 48 rijdt volgensmij nu volledig geleed, dus ook buiten het weekend. Op lijn 18 rijden minstens twee standaard citea's.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Eén kaartautomaat van GVB op het Centraal Station is vrij recent (per ongeluk?) geladen met lege chipkaartjes van de RET. Ik geloof niet dat het GVB aan OV-Miles doet :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door lint41 »

Daar zag ik een bericht over voorbijkomen op de GVB-bussen maillijst, er is een memo uitgegaan naar personeel dat door een leveringsprobleem de eigen GVB-kaartjes een beetje op zijn, en de komende weken dus RET-kaarten uitgegeven worden bij enkele automaten. Met daarbij het vriendelijke verzoek deze dan ook te accepteren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten