Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Hainje »

Lijkt mij vanwege de treinen, daarnaast kan een concessieverlener altijd met een zak geld over de brug komen om alsnog airco in die Wrights te laten bouwen.
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door regenmaker »

Hainje schreef:Lijkt mij vanwege de treinen, daarnaast kan een concessieverlener altijd met een zak geld over de brug komen om alsnog airco in die Wrights te laten bouwen.
Dan kan je net zo goed nieuwe materieel kopen en met eis in PvE dat de bussen worden overgenomen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Hainje »

Dan kunnen de Wrights alsnog overgekocht worden en ben je daar nog niet vanaf. :P
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door regenmaker »

Ja, maar wie wil die zooi nou hebben? :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

regenmaker schreef:Ja, maar wie wil die zooi nou hebben? :')
Ze zijn wel origineel in NL, maar vanwege het gemis aan airco wil niemand ze waarschijnlijk. Hooguit tourbedrijven die er dan airco inzetten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door PatrickM »

Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door regenmaker »

Kijk ik heb een hekel aan oude bussen (zonder airco). Je moet gewoon volvo 8900 gebruiken met airco en van alle luxe voorzien, echt top die bussen in Brabant! :pos: Die Citea's ben ik dan weer wat minder over te spreken maar oké, comfort van de stoelen valt tegen.

Maar inderdaad klopt wel wat ArrivaBas zegt, bussen zonder airco zijn moeilijk door te verkopen in Nederland. Meestal worden ze geëxporteerd naar verweggiestan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door regenmaker »

henk1234 schreef:Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.
Maar die hebben ook niet eens een fatsoenlijk info scherm. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

De maximale leeftijd in het programma van eisen is 12 of 12,5 jaar en airco is niet verplicht. Waarschijnlijk zal de concessie vanaf 2018 wel met meer eisen zijn ingekleed, zoals ook HWGO en Zuid-Holland Noord. Maar als die 8300-serie in zijn geheel naar het DAV-gebied verhuist blijven alleen de Irisbus midi's zonder airco rijden. En zelfs daar is achteraf inbouwen een optie: in de Achterhoek is dat al gebeurd met de twee stuks die daar rijden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

DAV heeft een maximaal gemiddelde. Ongeacht de concessieduur kan je dan dus ouder materieel verwachten.
Arriva heeft het erg slim gespeeld voor hun eigen financiën door alleen de echt op zijnde Qliners en de Dordtse stadsbussen (met provinciale subsidie die laatsten) te vervangen en verder vooral uit te ruilen met iets jonger materieel uit verloren andere concessies.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 807
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door The Greyhound »

regenmaker schreef:Waarom duurt die DAV concessie dan ook 12 jaar. Als ze eerder lieten aflopen had die oude zooi (wrights) allang vervangen kunnen worden.
Eindelijk eens een consessie met een duur waarbij bussen niet voortijdig aan de kant hoeven. Op de paar tropische dagen na is het trouwens prima uit te houden in een Wright. Rijdt een stuk beter dan een Amba. Vorige week was ik in Zuid-Limburg. Daar werkte in 3 van de 4 amba/citea's de airco niet of onvoldoende.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 807
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door The Greyhound »

henk1234 schreef:Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.
misschien komen ze volgende week wel als de zomerdienstregeling begint, net als vorig jaar, om in juli en augustus zoveel mogelijk airco bussen in DAV te hebben.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

The Greyhound schreef:
henk1234 schreef:Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.
misschien komen ze volgende week wel als de zomerdienstregeling begint, net als vorig jaar, om in juli en augustus zoveel mogelijk airco bussen in DAV te hebben.
En in HWGO dan?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 807
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door The Greyhound »

ArrivaBas schreef:
The Greyhound schreef:
henk1234 schreef:Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.
misschien komen ze volgende week wel als de zomerdienstregeling begint, net als vorig jaar, om in juli en augustus zoveel mogelijk airco bussen in DAV te hebben.
En in HWGO dan?
Daar kunnen ze er wel een paar missen tijdens de zomervakantie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

Ik denk dat ze de hele serie kunnen missen na december in HWGO.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Er zijn wel meer concessies waar bussen zonder airco rijden - en dat kan bijna het hele jaar inderdaad prima.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door STF »

Waar kijken ze in Nederland eigenlijk precies naar om de leeftijd van een bus te beoordelen?

Stel je vraagt voor zo'n oude Wright Commander een nieuw kenteken bij RDW aan, is het dan op papier weer een nieuwe bus? Of als je een nieuwe motor monteert?
In Luxemburg kun je zo ontzettend aanrommelen met de leeftijd van een bus, zodoende vraag ik me af of zoiets in Nederland ook mogelijk is.
Hier mag een bus niet ouder dan tien jaar zijn, ik ken echter bij het vervoersbedrijf waar ik veel mee reis twee bussen die deze leeftijd ruimschoots overschreden hadden, de ene heeft echter na vier jaar een ander kenteken gekregen, zodoende is ie pas in 2014 afgedankt terwijl ie eigenlijk van bouwjaar 2000 was.
Bij de ander is na twee of drie jaar de motorruimte uitgebrand, nadat er een nieuwe motor in was gezet mocht ie weer tien jaar rijden wat ie ook inderdaad gedaan heeft.

Bij een ander vervoersbedrijf ken ik ook wel een paar bussen die bijna twintig jaar rond hebben gereden, zal na negen jaar wel een LED-achterlicht op zijn gemonteerd ofzo. :lol:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door ArrivaBas »

Die Wrights zijn zelfs al 12 jaar :lol:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Als uitgangspunt geldt de datum van eerste toelating (DET). Deze datum verandert niet als je een ander kenteken zou aanvragen, wijzigingen zou aanbrengen of het voertuig ex- of importeert.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

regenmaker schreef:Maar die hebben ook niet eens een fatsoenlijk info scherm. :')
Zodra Albatros 2 ingebouwd is, is dit gelijk aangepakt. 8378 en 8380 (en waarschijnlijk de 8381 ook dan, maar die rijdt niet bij 'ons' in DAV) hebben netjes 2 schermen voor de passagiers gekregen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

3 van de 82. So close.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OV Hoekschewaard »

Vanavond gaan er weer een paar HWGO amba's op vakantie naar Alblasserdam.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

OmniLezer schreef:3 van de 82. So close.
De rest wordt gedaan zodra ze naar DAV komen, geen paniek.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door arjano1978 »

Kunnen ze niet gelijk een paar wright's naar hwgo sturen. En daar hun laatste km's rijden. de amba's zijn nu toch al hier.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

regenmaker schreef:Kijk ik heb een hekel aan oude bussen (zonder airco). Je moet gewoon volvo 8900 gebruiken met airco en van alle luxe voorzien, echt top die bussen in Brabant! :pos: Die Citea's ben ik dan weer wat minder over te spreken maar oké, comfort van de stoelen valt tegen.

Maar inderdaad klopt wel wat ArrivaBas zegt, bussen zonder airco zijn moeilijk door te verkopen in Nederland. Meestal worden ze geëxporteerd naar verweggiestan.
Die Volvo is een mooie keuze, maar die kan je beter inzetten in Zeeland of HWGO. Daar heb je meer kans langer dan een kwartier in een bus te zitten. Vanwege de gemiddeld grotere afstand tussen Haltes. Ik raad u eerder een Solaris Urbino 12 LE.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 50 gasten