Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Verschillen kunnen zitten in dingen als pauzes, dienstlengtes en dat soort dingen. Zomaar wijzigen gaat ook weer niet, maar als ik bv. de Arriva-vestiging in Dordrecht als voorbeeld van een soortgelijke situatie neem: daar had je chauffeurs in de oude Stadsvervoer-CAO maar ook nieuwe in multimodaal. Die reden daar echter allemaal dezelfde diensten waarbij het anders gecompenseerd was.
Wat ze daar echter gedaan hebben nadat door pensioneringen het aantal chauffeurs in de Stadsvervoer-CAO erg klein werd is de situatie omdraaien en dus de diensten voornamelijk maken op basis van de dominante CAO (hier multimodaal) met wat compensatie voor de oude stadschauffeurs. En inmiddels is de samenvoeging van stad- en streek daar ook een feit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Oke, dus Leek en Roden is doorgedrukt, maar lijn 2 rijdt naar de Punt, waar geen toilet zit. De afstand naar De Punt duurt bijna 1,5 uur heen en weer.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rener »

Ja ik snap ook niet waarom lijn 2 bijvoorbeeld de wc er niet is. Vestiging leek heeft destijds gevraagd of er in leek een wc kan komen op het eindpunt maar dat was niet bespreekbaar. Nu de stadschauffeurs daar ook komen kan het wel.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom geen WC's op busstations Leek en Roden? Dat hebben ze in Stadskanaal en Winschoten ook gedaan
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Er moet geloof ik minimaal op één van de twee eindpunten een voorziening zijn, bij lijn 2 is dat dus station Noord (niet De Punt, niet bij de Zuiderflat). Aangezien er in Lewenborg en Beijum ook voorzieningen staan zijn Leek en Roden dan wel weer opvallend, Annen heeft dacht ik ook geen voorziening. Heeft Zernike er eigenlijk één?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

rener schreef:Ja ik snap ook niet waarom lijn 2 bijvoorbeeld de wc er niet is. Vestiging leek heeft destijds gevraagd of er in leek een wc kan komen op het eindpunt maar dat was niet bespreekbaar. Nu de stadschauffeurs daar ook komen kan het wel.
Bij lijn 2 wordt het vliegveld wel eens gebruikt.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat kan natuurlijk ook makkelijk als je er met -6 aankomt.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rener »

zernike heeft zelfs een koffieautomaat
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Pim-AllianceB95 schreef:Er moet geloof ik minimaal op één van de twee eindpunten een voorziening zijn, bij lijn 2 is dat dus station Noord (niet De Punt, niet bij de Zuiderflat). Aangezien er in Lewenborg en Beijum ook voorzieningen staan zijn Leek en Roden dan wel weer opvallend, Annen heeft dacht ik ook geen voorziening. Heeft Zernike er eigenlijk één?
Zernike heeft een minikantine met toilet, aanleg kwam door lijn 174 en 171 hoorde ik van een chauffeur. Die lijnen rijden al meer dan een uur enkele richting, dus is die wel handig.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

http://m.dvhn.nl/groningen/Spookbrug-Gr ... 76840.html
Waar rijden lijn 2 en lijn 8 nu dan langs, want via ovinfo zag ik dat er wel werd gestopt aan de Sportlaan?
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Lijn 2 en 8 kregen de opdracht via Overwinningsplein te rijden, maar dan wel zo veel mogelijk haltes aan te doen.
Vreemd genoeg werd gistermiddag al gezegd dat de brug toegankelijk was voor wegverkeer. Ik ben er gisteravond meermaals overheen gereden.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Artikel gaat ook expliciet over scheepvaartverkeer. Ben er vandaag met lijn 2 over gekomen en toen waren ze wel een inspectie aan de pijlers aan het uitvoeren.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Pim, voor Annen is afgesproken dat we tot 21:00 terecht kunnen bij de BP. Wel een stukje lopen vanaf de eindhalte als je je tas en alles moet inpakken en meenemen, dan ben je zo 5 minuten verder voor je plasje.
Ik kwak die bus gewoon bij het tankstation als er plek is, kan ik ook gelijk even de spiegels en voorruit schoon maken.

De jongste chauffeur met stad CAO is in de 40, denk tussen 40 en 45. Het duurt nog wel even voordat ze daar vanaf zijn.
Maar er komt een moment dat het goedkoper is om die mensen uit te kopen, als dat kan.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Nicketick schreef:Artikel gaat ook expliciet over scheepvaartverkeer. Ben er vandaag met lijn 2 over gekomen en toen waren ze wel een inspectie aan de pijlers aan het uitvoeren.
Nu wel, maar dat is aangepast. Voorheen stond er een stuk dat de brug wel een stukje was gezakt, alleen nog niet helemaal. Verder stond er een verhaal over dat je niet via VK Verschuurbrug vanaf A28 naar Martini kon. Eigenlijk is het artikel nu compleet aangepast.
marco1975
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 09:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marco1975 »

Nieuw tijdelijk lijntje van P+R Hoogkerk naar Martini ziekenhuis gratis *bus* vervoer ivm werkzaamheden Laan Corpus den hoorn.

Afbeelding
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Gaat toch ergens iets mis als er voor de deur van Martini ZKHS "Martini Ziekenhuis" op de lijnfilm staat. Had al melding gemaakt van foutieve destination op DRIS, maar wist niet dat ie ook op de lijnfilm zit... Lijnfilm heeft trouwens ook wel eens betere tijden gehad.
marco1975
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 09:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marco1975 »

Nicketick schreef:Gaat toch ergens iets mis als er voor de deur van Martini ZKHS "Martini Ziekenhuis" op de lijnfilm staat. Had al melding gemaakt van foutieve destination op DRIS, maar wist niet dat ie ook op de lijnfilm zit... Lijnfilm heeft trouwens ook wel eens betere tijden gehad.
nee klopt wel wat er staat officieel moet je nog een rondje(4x links) doen om die bedrijven (2 haltes) mee te nemen aangezien we niet rechtsaf kunnen ri rotonde dan hoogkerk wacht je nog 3 min ondertussen is film verandert in P+R Hoogkerk
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Er rijdt trouwens ook een lijn 50 vanaf Groningen stad naar Haren Hortus voor de scholengemeenschap daar tegenover.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Mooi groot gefilmd, dat 'Martini ziekenhuis' :P
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Ik dacht ik zeg er maar niets van, maar het valt meer mensen op :)
Net als 171 die Veendam filmt, kleiner kan niet... of 5 Station Europapark.
Er zijn de laatste tijd nogal wat bestemmingen uit de IVU box gehaald, maar er zijn andere bestemmingscodes en manieren om het er netjes op te zetten.
En ze slaan ook een beetje door met via dit en via dat.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Het is toch juist een goede informatie voorziening om die informatie te vermelden? Voor veel mensen is het duidelijker als er op staat via HS, Grote Markt, UMCG en dergelijke. Lang niet iedereen weet waar alle bussen naar toe gaan. Ik vind het jammer dat Grote Markt - Kardinge net niet past op de Q link bussen.

Overigens vind ik wel dat men goed moet nadenken over de teksten. Lijn 8 bij Martini Zkhs filmt P+R Hoogkerk via HS - Akerk, maar het is altijd voordeliger om voor Akerk en HS op lijn 6 of lijn 2 te wachten. Dan zou het beter zijn om weer Coendersborg te filmen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat ligt er maar net aan, als je het pas kunt lezen als je te laat bent om je hand op te steken heb je er bar weinig aan.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Heldere en eenduidige bestemmingsteksten zijn nu wel zeker van belang omdat ze niet alleen op de bussen staan, maar ook in de apps en DRIS.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou lijn 8 anders doen:
Tussen Martini en Coendersborg: Hoofdstation via Coendersborg
Tussen Coendersborg en HS: Hoogkerk via HS en A-kerk
Tussen HS en Hoogkerk: Hoogkerk
Hoogkerk: P+R Hoogkerk

Ook is het hele via gebied soms overbodig: Lijn 11 Reitdiephaven via Station Noord + P+R Zernike. Noem Zernike gewoon niet eerder dan je bij Station Noord bent.

Ergste versie die ik ken: Lijn 11 Winschoten via Merwede heeft een tijd op de koersfilm gestaan. Het is nu weliswaar Lijn 11 Winschoten Station geworden wat al iets beter is. Echter bestaat de bestemming Winschoten ook, terwijl het dezelfde plek is.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ik vind het onnodig om Hoofdstation te vermelden voor lijn 8 bij Martini, je zult alleen per ongeluk die bus kiezen als je naar HS wilt. Mensen naar Hoogkerk zouden wel rechtstreeks naar Martini willen, waardoor Hoogkerk via Coendersborg logischer is. Desnoods Hoogkerk via Coendersborg - HS.
Het mooist is als een eindpunt wel vermeld kan worden, tenzij er veel bestemmingen op de route liggen die net wat belangrijker zijn dan het eindpunt waardoor het anders op de film niet past. Bijv Korrewegwijk via HS Gr Markt. Daarnaast moet duidelijk zijn wat de snelste optie van een plek is. Dat doet Qbuzz keurig, zoals bijv bij Kardinge, "Hoofdstation via Oosterpark".
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten