mb90 on Tour #83: Nachtlijnen bij het langste daglicht [22f]
mb90 on Tour #83: Nachtlijnen bij het langste daglicht [22f]
Op 21 juni jl. was het weer de dag met het langste daglicht. Voor mij een goede reden om er vroeg op uit te trekken voor wat nachtlijnen bij (beginnend en achteraf helaas wat grauw) daglicht in Rotterdam.
De wekker ging om 4 uur om niet veel later met de auto naar Rotterdam Centraal te gaan voor de nachtlijn 891 van Arriva naar Hardinxveld-Giessendam die om 04:50 uur vertrekt.
Dit is het busstation van Rotterdam Centraal iets voor de vertrektijd:
En hier ingezoomd op de gebruikelijke Wright voor deze lijn. Links is nog een NS-bus naar Schiphol zichtbaar en op de achtergrond verschillende BOB-bussen van de RET:
De volgende nachtlijn van Arriva vertrekt 10 minuutjes later en volgde al vrij snel na de 891. Dit is lijn 892 naar Hendrik Ido Ambacht, Zwijndrecht en Dordrecht Sterrenburg:
De laatste nachtlijn van Arriva vertrekt weer 10 minuutjes later en dat is lijn 860 naar Heinenoord, Oud Beijerland en Goudswaard. Deze lijn wordt gereden door TCR en dat was deze nacht met de Amba 426:
Voor de bus van TCR stond een buitenlandse gast. De Franse IDBus vanuit Parijs naar Amsterdam maakt hier een tussenstop:
Vanaf het moment dat de zon achter de wolken op kwam, was het mogelijk om ook wegrijdende bussen te fotograferen. Hier als eerste BOB-buslijn 5 naar Schollevaar:
Dan de al eerste gespotte lijn 860:
En als laatste in deze rij de BOB-Buslijn 10 naar Berkel en Rodenrijs en Pijnacker:
Om 5:30 uur vertrekken de 2 BOB-Buslijnen die de meeste kilometers afleggen vanaf Rotterdam. Dit zijn de lijnen 18 naar Rozenburg en Brielle:
...en lijn 19 naar Naaldwijk en Hoek van Holland:
Daarna trok ik wat verder de stad in voor wat lijnen op plekken waar overdag geen buslijnen langskomen. Hier in de Rochussenstraat bijvoorbeeld lijn 3 naar Schiedam. Helaas is dat niet op de foto te zien door het snelle verversen en de donkere omstandigheden...:
Dan meer naar de oostkant van de stad. Op de Jaques Dutilhweg in de wijk Prinsenland kwam om 6:30 uur lijn 4 vanuit Krimpen -en Capelle a/d IJssel naar Rotterdam Centraal langs:
Lijn 4 komt dus heel even ook in Krimpen a/d IJssel. Hier komt de volgende bus (van een half uur later) net van de overdag veel drukkere Algerabrug af om Capelle a/d IJssel te bezoeken:
En een kwartier later kwam ik dezelfde bus tegen op de Oostzeedijk in Rotterdam bij de tramhalte Avenue Concordia:
Rechts achter mij is de tramremise van de RET te vinden. 5 minuten na deze bus vertrok vanaf hier de eerste tram van de dag. Hier staat de tram al klaar voor de start:
En om 7:05 uur vertrok deze 2142 als lijn 24 naar Holy:
De nachtlijn die het langst doorrijdt is lijn 5 naar Schollevaar. Om 7:25 uur kwam deze over de 's Gravenweg (waar anderhalf uur later tramlijn 7 rijdt) voor de laatste rit naar Schollevaar:
Bij Station Rotterdam Alexander hoopte ik deze lijn weer te treffen met een van de eerste metro's. De eerste metro van de dag op de sneltram was deze 5606 om 7:42 uur als lijn B naar Nesselande:
Een kwartier later volgde ook lijn 5 weer maar nu opweg naar Rotterdam Centraal. De metro waar ik op hoopte is ook nog rechts op het metrostation te zien in de vorm van de volgende lijn B naar Nesselande:
Vlak daarna volgde ook de eerste metro op lijn A naar Binnenhof. Ook dit was een in R-Net kleuren rijdende SG3 en wel de toentertijd nieuwste telg, de 5608:
Voor de laatste 2 foto's van dit verslag blijf ik nog even in de metrohoek. Bij de remise 's Gravenweg zag ik een lijn C uitrukken naar station Slotlaan om vanaf daar een ritje naar De Terp te maken:
En tot slot nog een laatste R-Net SG3 en wel de 5607 als lijn C naar De Akkers:
Daarna werd nog even de auto gewassen en ging ik weer terug naar huis om daar nog een paar uurtjes slaap in te halen, zodat de volgende dag toch weer fris op het werk kwam. :)
De wekker ging om 4 uur om niet veel later met de auto naar Rotterdam Centraal te gaan voor de nachtlijn 891 van Arriva naar Hardinxveld-Giessendam die om 04:50 uur vertrekt.
Dit is het busstation van Rotterdam Centraal iets voor de vertrektijd:
En hier ingezoomd op de gebruikelijke Wright voor deze lijn. Links is nog een NS-bus naar Schiphol zichtbaar en op de achtergrond verschillende BOB-bussen van de RET:
De volgende nachtlijn van Arriva vertrekt 10 minuutjes later en volgde al vrij snel na de 891. Dit is lijn 892 naar Hendrik Ido Ambacht, Zwijndrecht en Dordrecht Sterrenburg:
De laatste nachtlijn van Arriva vertrekt weer 10 minuutjes later en dat is lijn 860 naar Heinenoord, Oud Beijerland en Goudswaard. Deze lijn wordt gereden door TCR en dat was deze nacht met de Amba 426:
Voor de bus van TCR stond een buitenlandse gast. De Franse IDBus vanuit Parijs naar Amsterdam maakt hier een tussenstop:
Vanaf het moment dat de zon achter de wolken op kwam, was het mogelijk om ook wegrijdende bussen te fotograferen. Hier als eerste BOB-buslijn 5 naar Schollevaar:
Dan de al eerste gespotte lijn 860:
En als laatste in deze rij de BOB-Buslijn 10 naar Berkel en Rodenrijs en Pijnacker:
Om 5:30 uur vertrekken de 2 BOB-Buslijnen die de meeste kilometers afleggen vanaf Rotterdam. Dit zijn de lijnen 18 naar Rozenburg en Brielle:
...en lijn 19 naar Naaldwijk en Hoek van Holland:
Daarna trok ik wat verder de stad in voor wat lijnen op plekken waar overdag geen buslijnen langskomen. Hier in de Rochussenstraat bijvoorbeeld lijn 3 naar Schiedam. Helaas is dat niet op de foto te zien door het snelle verversen en de donkere omstandigheden...:
Dan meer naar de oostkant van de stad. Op de Jaques Dutilhweg in de wijk Prinsenland kwam om 6:30 uur lijn 4 vanuit Krimpen -en Capelle a/d IJssel naar Rotterdam Centraal langs:
Lijn 4 komt dus heel even ook in Krimpen a/d IJssel. Hier komt de volgende bus (van een half uur later) net van de overdag veel drukkere Algerabrug af om Capelle a/d IJssel te bezoeken:
En een kwartier later kwam ik dezelfde bus tegen op de Oostzeedijk in Rotterdam bij de tramhalte Avenue Concordia:
Rechts achter mij is de tramremise van de RET te vinden. 5 minuten na deze bus vertrok vanaf hier de eerste tram van de dag. Hier staat de tram al klaar voor de start:
En om 7:05 uur vertrok deze 2142 als lijn 24 naar Holy:
De nachtlijn die het langst doorrijdt is lijn 5 naar Schollevaar. Om 7:25 uur kwam deze over de 's Gravenweg (waar anderhalf uur later tramlijn 7 rijdt) voor de laatste rit naar Schollevaar:
Bij Station Rotterdam Alexander hoopte ik deze lijn weer te treffen met een van de eerste metro's. De eerste metro van de dag op de sneltram was deze 5606 om 7:42 uur als lijn B naar Nesselande:
Een kwartier later volgde ook lijn 5 weer maar nu opweg naar Rotterdam Centraal. De metro waar ik op hoopte is ook nog rechts op het metrostation te zien in de vorm van de volgende lijn B naar Nesselande:
Vlak daarna volgde ook de eerste metro op lijn A naar Binnenhof. Ook dit was een in R-Net kleuren rijdende SG3 en wel de toentertijd nieuwste telg, de 5608:
Voor de laatste 2 foto's van dit verslag blijf ik nog even in de metrohoek. Bij de remise 's Gravenweg zag ik een lijn C uitrukken naar station Slotlaan om vanaf daar een ritje naar De Terp te maken:
En tot slot nog een laatste R-Net SG3 en wel de 5607 als lijn C naar De Akkers:
Daarna werd nog even de auto gewassen en ging ik weer terug naar huis om daar nog een paar uurtjes slaap in te halen, zodat de volgende dag toch weer fris op het werk kwam. :)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39214
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: mb90 on Tour #83: Nachtlijnen bij het langste daglicht [
Leuke fotoserie. Zo zien we ook nog eens de lijnen waarvan je eigenlijk nooit foto's ziet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: mb90 on Tour #83: Nachtlijnen bij het langste daglicht [
de lijnen 891 en 892 worden wel met Arriva-bussen gerden, maar niet met eigen chauffeurs.
deze diensten zijn jaren geleden al uitbesteed aan een uitzendbureau.
de 860 is in december dus verleden tijd, omdat Connexxion geen nachtnet gaat rijden.
deze diensten zijn jaren geleden al uitbesteed aan een uitzendbureau.
de 860 is in december dus verleden tijd, omdat Connexxion geen nachtnet gaat rijden.
Re: mb90 on Tour #83: Nachtlijnen bij het langste daglicht [
Leuke serie inderdaad. :pos:
Dacht, dat die oerlelijke Wrights al lang niet meer in ons territorium te vinden zouden zijn.
Dacht, dat die oerlelijke Wrights al lang niet meer in ons territorium te vinden zouden zijn.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: mb90 on Tour #83: Nachtlijnen bij het langste daglicht [
Alblasserdam en Dordrecht hebben er nog wel een aantal...
Re: mb90 on Tour #83: Nachtlijnen bij het langste daglicht [
Leuke indruk zo :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8725
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: mb90 on Tour #83: Nachtlijnen bij het langste daglicht [
Leuk verslag inderdaad. :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: mb90 on Tour #83: Nachtlijnen bij het langste daglicht [
Inderdaad leuk om die lijnen nu eens te zien. :pos:Daniel schreef:Leuke fotoserie. Zo zien we ook nog eens de lijnen waarvan je eigenlijk nooit foto's ziet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: mb90 on Tour #83: Nachtlijnen bij het langste daglicht [
Vandaag ook nog eentje op de stadsdiesnt dordrecht gezien, volgensmij ter vervanging van de amba die eerder al rondreed, want die is *naar zeggen van de chauffeur vanmiddag, dus ook kapot gegaan, yay Ben eigenlijk best wel benieuwd wanneer er nieuwe bussen komen, want die zijn vanwege de consessie eis wel nodig binnen een paar maanden, die wrights worden te oud.zone5324bericht... schreef:Alblasserdam en Dordrecht hebben er nog wel een aantal...
Anyway, mooi verslag, erg uniek.
Ik blub in het Drecht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten