Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Nee, dat is een pertinente onjuistheid, het is namelijk in het algemeen een rechtsbeginsel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Hendrik »

Dat algemene rechtsbeginsel is dan in elk geval nooit erkend, tot nu toe...
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door zone2000 »

Ontslag bellende buschauffeur ingetrokken door Connexxion
http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... -1.4861871
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door zone2000 »

Buschauffeur weer in dienst

ARNHEM -
De buschauffeur die in maart op staande voet werd ontslagen omdat hij in Arnhem met zijn smartphone in de weer was achter het stuur van de bus, wordt weer in dienst genomen.

De man mag vanwege zijn actie echter niet meer rijden met een bus, heeft een woordvoerder van vervoersmaatschappij Connexxion laten weten aan Omroep Gelderland.

De ondernemingsraad verzocht de directie van het bedrijf de man vorige week weer in dienst te nemen. Waarom de vervoersmaatschappij exact terugkomt op het ontslag, is onduidelijk. Eerder hielden collega's vanwege het ontslag van de buschauffeur een werkonderbreking.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2396 ... nst__.html
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Wedden dat als hij dat aanvecht dat hij weer achter het stuur mag?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door zone2000 »

Buschauffeur Connexxion vecht ontslag om mobiele telefoon aan bij rechter

ARNHEM - Een buschauffeur van Connexxion vecht zijn ontslag aan bij de rechter. Vrijdag diende een kort geding dat hij had aangespannen tegen zijn werkgever.

De man, die al 36 jaar op de bus zit, is eind maart op staande voet ontslagen door Connexxion. Hij zou tijdens een dienst naar zijn mobiele telefoon hebben gegrepen.

Meer: http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... -1.4995384
Connexxion blijft bij ontslag van bellende buschauffeur

ARNHEM - Connexxion blijft bij het ontslag van een bellende buschauffeur. Een kort geding vrijdag heeft beide partijen niet tot elkaar gebracht.

De kantonrechter gaf beide partijen tijdens een schorsing de kans nader tot elkaar te komen, maar dit mocht niet baten. De vervoerder zegt dat er geen verzachtende omstandigheden gelden, ook niet het feit dat de man 36 dienstjaren heeft bij wat nu Connexxion is. Connexxion zegt er geen vertrouwen in te hebben dat de chauffeur zijn gedrag verbetert.

De kantonrechter doet binnen 3 weken uitspraak.
Meer: http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... -1.4995384
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 17 jun 2015, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ivm copyright artikel ingekort
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door j7927 »

De Gelderlander schreef:Het ontslag van de 60-jarige Connexxion-buschauffeur die in maart bellend werd betrapt achter het stuur is gerechtvaardigd omdat inmiddels een 'vertrouwensbreuk' is ontstaan. Maar vervoersbedrijf Connexxion had de chauffeur niet op staande voet mogen ontslaan. Dat zei de kantonrechter vrijdag.
Bekijk ook...
Connexxion blijft bij ontslag van bellende buschauffeur
Ontslag bellende buschauffeur ingetrokken door Connexxion
Kort geding over ontslag buschauffeur
Een buspassagier meldde op 26 maart via Twitter dat een buschauffeur een telefoon in zijn hand had tijdens het rijden.

Roken
Het vertrouwensprobleem heeft volgens de kantonrechter met een aantal dingen te maken. De chauffeur was al gewaarschuwd over het gebruik van zijn telefoon en roken achter het stuur, maar negeerde die waarschuwingen. Daarnaast ontkende de man vóór het zien van de camerabeelden dat hij had gebeld.

De chauffeur vond dat zijn werkgever de camerabeelden niet zonder zijn toestemming had mogen gebruiken voor het onderzoek. Maar volgens de rechter weegt het belang van Connexxion zwaarder dan de privacybelangen van de man.

Omdat de vertrouwensbreuk helemaal zijn schuld is, krijgt de man onlangs zijn lange staat van dienst geen vergoeding.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Kijk nu hebben we dus pas alle informatie. En zie je nou dat ontslag op staande voet niet zomaar mag. Paardenmiddelen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Durashift »

Trieste zaak.. ondanks dat wat er allemaal gebeurd is.. wat niet goed te praten is op zich. Ben ik wel van mening dat als een ontslag op staande voet niet correct is.. een reguliere ontslagprocedure 'gevolgd' zou moeten worden.

Dat Connexxion geen vertrouwen meer in medewerker heeft, kan ik mij voorstellen. Gezien de tekst zou je denken dat er wel een aardig dossier omtrent de man is.. (waarschuwingen).. Duss, dan lijkt mij een ontslagtoekenning niet zo moeilijk.
Over de afkoopwaarde kan je discussiëren.. recht op WW lijkt mij toch nog wel van toepassing.. Meneer heeft er vele jaren premie voor 'betaald'.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Durashift schreef:Over de afkoopwaarde kan je discussiëren.. recht op WW lijkt mij toch nog wel van toepassing.. Meneer heeft er vele jaren premie voor 'betaald'.
Je kan er wat van vinden maar de rechter heeft gesproken. Misschien dat een meervoudige beroepskamer het vonnis anders uitgesproken zou hebben maar aangezien de procedure vóór 1 juli is gestart is er geen hoger beroep of cassatie mogelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door WSM »

Durashift schreef:Trieste zaak.. ondanks dat wat er allemaal gebeurd is.. wat niet goed te praten is op zich. Ben ik wel van mening dat als een ontslag op staande voet niet correct is.. een reguliere ontslagprocedure 'gevolgd' zou moeten worden.

Dat Connexxion geen vertrouwen meer in medewerker heeft, kan ik mij voorstellen. Gezien de tekst zou je denken dat er wel een aardig dossier omtrent de man is.. (waarschuwingen).. Duss, dan lijkt mij een ontslagtoekenning niet zo moeilijk.
Over de afkoopwaarde kan je discussiëren.. recht op WW lijkt mij toch nog wel van toepassing.. Meneer heeft er vele jaren premie voor 'betaald'.
Je zou je natuurlijk ook gewoon normaal kunnen gedragen op je werk. Roken in de bus, bellen onder het rijden, liegen, als buschauffeur moet alles ook maar gewoon kunnen zeker? Nee, gewoon normaal je werk doen of anders wegwezen. Prima actie van Connexxion!
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

WSM schreef:Je zou je natuurlijk ook gewoon normaal kunnen gedragen op je werk. Roken in de bus, bellen onder het rijden, liegen, als buschauffeur moet alles ook maar gewoon kunnen zeker? Nee, gewoon normaal je werk doen of anders wegwezen. Prima actie van Connexxion!
Nee, niet prima en de rechter heeft ze dan ook berispt. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat het in de jaren '90 heel normaal was en in veel gevallen zelfs niet toegestaan om als chauffeur in de bus te roken. Tijden veranderen, regels ook.

Maargoed, je bent vast van het hypocriete genre mensen die denkt dat handsfree bellen veiliger is dan niet handsfree bellen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door zone2000 »

Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Vinny »

Dat iets in de jaren 90 nog wel kon is totaal geen rechtvaardiging voor gedrag dat tegen allemaal (bedrijfs)regels in gaat...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Dat iets in de jaren 90 nog wel kon is totaal geen rechtvaardiging voor gedrag dat tegen allemaal (bedrijfs)regels in gaat...
Nee dat beweer ik ook niet, ik beweer zelfs niet dat het een verzachtende omstandigheid is, ik denk alleen dat het heel makkelijk is om de internetheld uit te hangen vanachter je toetsenbord en te schreeuwen om het hoofd van iemand terwijl je de situatie niet kent. Relschoppen doe je maar in Den Haag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door SuperGhost »

deadlock schreef:Relschoppen doe je maar in Den Haag.
Daar hadden we toch De Kuip al voor? :X
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door BrengMe »

Doe dat maar in de ArenA.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door Michael »

Het heeft hier deels wel mee te maken denk ik:

Busbedrijf Hermes mag eigen chauffeurs niet meer stiekem filmen, 'mystery guests' mogen wel


EINDHOVEN - Vervoersbedrijf Hermes moet per direct stoppen met het gebruik van camerabeelden uit hun bussen tegen de chauffeurs. De inzet van mystery guests is wel toegestaan. Dat heeft de kantonrechter vrijdag beslist.

De ondernemingsraad (OR) van het vervoersbedrijf had de rechter om een oordeel gevraagd, nadat het bedrijf de inzet van mystery guests zonder toestemming van de OR had gewijzigd. De camerabeelden zouden gebruikt worden om bijvoorbeeld het rijgedrag van chauffeurs te controleren.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/23398 ... n+wel.aspx
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

Let op de bijzin: "zonder toestemming van de OR" zeer belangrijk in deze.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door SuperGhost »

Waarom is die zeer belangrijk? Ik zie de rechter in dat artikel niet zeggen dat daar toestemming voor nodig was van de OR.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door waldo79 »

Dat betekent botweg dat het bedrijf afspraken met de OR schendt en zich in die zin niet als een goed werkgever gedraagt.

En die kwestie staat los van de overtreding van het niet handsfree bellen. Graag dat in acht nemen bij je oordeel, SuperGhost. Je kunt niet zomaar je werknemers bespioneren!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door SuperGhost »

Ik neem dat ook in acht, want het artikel zegt helemaal niet dat er afspraken zijn geschonden met betrekking tot de mystery guests.

Alleen de OR vindt dat het zonder toestemming van de OR is gegaan. De vraag is echter: hoort de OR daar wel toestemming voor te moeten geven? Dat de OR vindt dat de OR daarover zou moeten gaan is natuurlijk logisch, want dan krijgen ze meer inspraak en macht.

De jurist (de rechter) heb ik in dit artikel daarover echter dus geen enkel oordeel over horen zeggen, maar alleen horen zeggen dat de mystery guest is toegestaan en de camerabeelden niet.

Dus is die zin voorlopig helemaal niet belangrijk. De rechter heb ik (in dit artikel althans) namelijk niet horen zeggen dat de vervoerder toestemming van de OR moet hebben voor het inzetten van die mystery guests.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door nvdw »

Hoe dichter bij de bron, hoe duidelijker het wordt: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie/ ... eurs-.aspx

Volgens de rechter zijn er geen zaken aangepast in de reglementen (er viel dus ook niks goed te keuren of in te spreken door de OR) maar is alleen het gebruik van de camerabeelden tegen personeel tegen de reglementen in. Dat mag dus niet meer.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs ontslagen om telefoongebruik

Bericht door deadlock »

En die reglementen moeten dan weer goedgekeurd worden door de OR.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten