Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Hainje schreef:
huibf schreef:Ze kunnen ook ff op dit forum komen inlezen.
Denk niet dat ze bij Syntus echt iets aan dat geroeptoeter en gefantaseer op dit forum hebben. Door met zo'n wagen door de regio te rijden kun je al gelijk afstanden inmeten die weer handig zijn voor in Hastus. Je ziet sneller waar eventuele knelpunten zitten in een stad etc.
Ze zullen vast wel al dat geroeptoeter en gefantaseer op dit forum in de gaten houden. Er kan net iets tussen zitten wat bruikbaar is.

Ruim een jaar geleden kwam Syntus een aantal dagen in Zeeland rijden met een VDL Citea om inderdaad de knelpunten in Zeeland in kaart te brengen. Onder andere keken ze of de VDL Citea goed kon optrekken in de Westerscheldetunnel en ook spraken ze met chauffeurs en kwamen ze langs op enkele stallingen. Met al die voor kennis kunnen ze daarop kantoor een goed bod doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

Syntus heeft ook uitgebreid rondgereden in de provincie Utrecht. Niets mis mee om in een gebied wat je nog niet kent de boel eens te gaan verkennen. EBS heeft het in Waterland op de achterbank van een Arriva-bus gedaan, maar als je toch je eigen bussen hebt is dat wel zo praktisch natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Je wilt tenslotte toch winnen en die concessie binnen slepen en daar is natuurlijk veel informatie voor nodig om een goed bod te kunnen doen. Tenzij je Abelio/NS praktijken gaat nadoen dan hoeft dat allemaal niet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

datm schreef:Ze zullen vast wel al dat geroeptoeter en gefantaseer op dit forum in de gaten houden. Er kan net iets tussen zitten wat bruikbaar is.
Weet je wel hoeveel manuren dat kost om de woordenbrijen in die faptopics door te ploeteren? :') Maak jezelf niet te veel illusies over de waarde van dit forum voor een aanbestedingsprocedure.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door CamilleKreemers »

Is het niet veel goedkoper om met enkele dagkaartjes te werken in een gebied, i.p.v. een volledige bus in te zetten?
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

CamilleKreemers schreef:Is het niet veel goedkoper om met enkele dagkaartjes te werken in een gebied, i.p.v. een volledige bus in te zetten?
Dagkaartjes zijn er niet in de regio Eindhoven, maar iedereen op saldo door de regio laten rijden is inderdaad goedkoper.
Wat ik hier vooral dom aan vind is dat iedere andere speler nu gaat inschatten dat Syntus meegaat doen en daar zijn bod op aan kan passen.
Hainje schreef:
datm schreef:Ze zullen vast wel al dat geroeptoeter en gefantaseer op dit forum in de gaten houden. Er kan net iets tussen zitten wat bruikbaar is.
Weet je wel hoeveel manuren dat kost om de woordenbrijen in die faptopics door te ploeteren? :') Maak jezelf niet te veel illusies over de waarde van dit forum voor een aanbestedingsprocedure.
Misschien dat ze in de ideentopic's eens zullen kijken,maar denk inderdaad dat het hele forum door ploeteren veel te duur is.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door marvinkok »

Hoezo zou het dom zijn? Wat zou er veranderen aan je bod omdat je weet dat Syntus meedoet?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef:Is het niet veel goedkoper om met enkele dagkaartjes te werken in een gebied, i.p.v. een volledige bus in te zetten?
Mwa, als je een eigen bus hebt, dan kun je overal heen rijden waar je dat op een bepaald moment nodig acht. Wanneer je gebruik maakt van de diensten van Hermes dan ben je toch weer gebonden aan een dienstregeling en is 'effe daar heen rijden' niet mogelijk.
🍉
shjw
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 14:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door shjw »

Gisteren om 16.30 reed ik op de Kennedylaan Eindhoven voor een arriva van hool hybrid in de Zuid-Hollandse kleuren. Hij was echter wel buiten dienst en reed niet naar het station, aangezien hij een van de afslagen van deze laan nam. Iemand enig idee wat deze bus in Eindhoven kwam doen?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door BrengMe »

Misschien hetzelfde als wat de Syntus deed: de regio verkennen met een eigen bus. Maar als dat zo is, vraag ik me af waarom ze niet een Brabantse bus hebben gekozen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

Ligt er maar net aan wat er beschikbaar is he. Syntus verkende de provincie Utrecht met een Twentse bus terwijl Apeldoorn toch stukken dichterbij is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Ik denk dat het niet zo zeer te maken heeft met welke bus beschikbaar is. Want ik kan mij niet voorstellen dat er van de bijna 400 bussen die Arriva in Brabant heeft geen eentje beschikbaar is. Ik denk dat het meer te maken heeft uit welke regio de mensen vandaan komen die zich bezig houden met de concessie. En misschien hebben ze wel een adviesbureau in de hand genomen wat vaak gebeurt tijdens het inschrijven van een concessie en dat dit adviesbureau uit Zuid-Holland komt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Of Arriva wil met hybride o.i.d. inschrijven en test op deze manier de mogelijkheden.
🍉
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

shjw schreef:Gisteren om 16.30 reed ik op de Kennedylaan Eindhoven voor een arriva van hool hybrid in de Zuid-Hollandse kleuren. Hij was echter wel buiten dienst en reed niet naar het station, aangezien hij een van de afslagen van deze laan nam. Iemand enig idee wat deze bus in Eindhoven kwam doen?
Arriva heeft interesse om in Eindhoven te gaan rijden en het dus over te nemen van Hermes.
Ik sprak afgelopen donderdag toen ik dagje mee was met m'n vader een chauffeur van Hermes en die had
sterk het gevoel en wat ie al allemaal heeft gehoord dat het Arriva ook gaat lukken.
Hij zei ook dat het niet lang zal duren of heel Brabant valt onder Arriva.
Afwachten dus, hem maakt het niet uit of ie nou een blouse van Hermes aan heeft of van Arriva
als ie maar gewoon lekker bus kan rijden :pos:
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Jasper073 schreef:
shjw schreef:Gisteren om 16.30 reed ik op de Kennedylaan Eindhoven voor een arriva van hool hybrid in de Zuid-Hollandse kleuren. Hij was echter wel buiten dienst en reed niet naar het station, aangezien hij een van de afslagen van deze laan nam. Iemand enig idee wat deze bus in Eindhoven kwam doen?
Arriva heeft interesse om in Eindhoven te gaan rijden en het dus over te nemen van Hermes.
Ik sprak afgelopen donderdag toen ik dagje mee was met m'n vader een chauffeur van Hermes en die had
sterk het gevoel en wat ie al allemaal heeft gehoord dat het Arriva ook gaat lukken.
Hij zei ook dat het niet lang zal duren of heel Brabant valt onder Arriva.
Afwachten dus, hem maakt het niet uit of ie nou een blouse van Hermes aan heeft of van Arriva
als ie maar gewoon lekker bus kan rijden :pos:
Dat is voor de meeste chauffeurs wel het geval. Wat daar op kantoor allemaal gebeurt is een te ver van mijn bed show waar de gemiddelde chauffeur toch geen invloed op heeft.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hans »

Sterker nog.... waar de gemiddelde chauffeur niet eens iets van snapt.

Zoals bij de meeste wel bekend: ik ben zelf chauffeur in het SRE.

Een groot deel van de chauffeurs is overtuigd van het feit dat het Arriva wordt. Als je vraagt waar ze dat op baseren is, dat ze dat horen in de kantine (van collega's dus).

Er is ook al ingeschreven volgens velen, echter dat het definitieve bestek nog niet klaar is en inschrijven niet mogelijk is, tja.

En het is toch hartstikke logisch dat Arriva het gaat winnen, want die hebben de rest van Zuid-Nederland ook.

Vandaag nog gehoord dat Arriva al een terrein in Son heeft waar ze bussen kan stallen en een smak met geld klaar heeft liggen.
Nu heb ik dat van dat terrein ook gehoord, maar dat in het kader van stalling voor een deel van de vloot van Veghel en voor de IC Bus. Maar of dat door gaat weet ik dus niet.

Over de Syntus bus in Eindhoven. Ik heb die bus ook gezien op het station en een foto gemaakt. En met een paar mensen die erbij stonden staan praten. En hun reactie: JA, wij doen niet geheimzinnig over het feit dat we geïnteresseerd in een concessie.

IEDEREEN zal moeten wachten tot het definieve bestek klaar is (15 juli begreep ik van de week).

Ik verwacht in elk geval een grote interesse. Meerdere inschrijvers dus, maar wie dat zijn en onder welke naam is absoluut koffiedik kijken!
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

datm schreef:Ik denk dat het niet zo zeer te maken heeft met welke bus beschikbaar is. Want ik kan mij niet voorstellen dat er van de bijna 400 bussen die Arriva in Brabant heeft geen eentje beschikbaar is. Ik denk dat het meer te maken heeft uit welke regio de mensen vandaan komen die zich bezig houden met de concessie. En misschien hebben ze wel een adviesbureau in de hand genomen wat vaak gebeurt tijdens het inschrijven van een concessie en dat dit adviesbureau uit Zuid-Holland komt.
Arriva heeft op doordeweekse dagen alle bussen nodig. Vooral in Breda zijn er in ieder geval te weinig streekbussen en te veel stadsbussen. Er rijden op werkdagen gemiddeld 3 a 4 omlopen met een stadsbus op de streek. Heeft ook met onderhoud te maken. Want als een bus omgeruild wordt overdag voor onderhoud is er niet altijd meer een streekbus beschikbaar en wordt er een stadsbus gepakt en door dat onderhoud komt het ook wel vaak voor dat er een streekbus op de stadsdienst beland. Vooral de streekchauffeurs hebben een hekel aan de stads Citea's omdat ze die bussen echt totaal niet goed vinden rijden.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Michael schreef:Arriva heeft op doordeweekse dagen alle bussen nodig. Vooral in Breda zijn er in ieder geval te weinig streekbussen en te veel stadsbussen. Er rijden op werkdagen gemiddeld 3 a 4 omlopen met een stadsbus op de streek. Heeft ook met onderhoud te maken. Want als een bus omgeruild wordt overdag voor onderhoud is er niet altijd meer een streekbus beschikbaar en wordt er een stadsbus gepakt en door dat onderhoud komt het ook wel vaak voor dat er een streekbus op de stadsdienst beland. Vooral de streekchauffeurs hebben een hekel aan de stads Citea's omdat ze die bussen echt totaal niet goed vinden rijden.
Vreemd stel dat er iets gebeurt met een bus dat hij niet meer verder kan rijden dan wil je wel dat die omloop dezelfde dag nog afgemaakt kan worden met een andere bus. In principe hoort een vervoerder een aantal bussen achter de hand te houden dit noemt men ook wel strategische reserve en ik kan mij niet voorstellen dat Arriva hier niet aan doet.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Hans schreef:Sterker nog.... waar de gemiddelde chauffeur niet eens iets van snapt.
Hier in Zeeland snapte de meeste chauffeurs wel hoe het zat met inschrijven en het bezwaar van Syntus. Maar dat komt ook omdat Veolia en Connexxion de chauffeurs goed op de hoogte hielden over de stand van zaken. En daarnaast zijn de lijntjes tussen de chauffeurs en de vestingsmanagers erg kort. Dus als je hier een gemiddelde chauffeur vroeg hoe de stand van zaken was konden ze een redelijk goed antwoord geven.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

datm schreef:
Michael schreef:Arriva heeft op doordeweekse dagen alle bussen nodig. Vooral in Breda zijn er in ieder geval te weinig streekbussen en te veel stadsbussen. Er rijden op werkdagen gemiddeld 3 a 4 omlopen met een stadsbus op de streek. Heeft ook met onderhoud te maken. Want als een bus omgeruild wordt overdag voor onderhoud is er niet altijd meer een streekbus beschikbaar en wordt er een stadsbus gepakt en door dat onderhoud komt het ook wel vaak voor dat er een streekbus op de stadsdienst beland. Vooral de streekchauffeurs hebben een hekel aan de stads Citea's omdat ze die bussen echt totaal niet goed vinden rijden.
Vreemd stel dat er iets gebeurt met een bus dat hij niet meer verder kan rijden dan wil je wel dat die omloop dezelfde dag nog afgemaakt kan worden met een andere bus. In principe hoort een vervoerder een aantal bussen achter de hand te houden dit noemt men ook wel strategische reserve en ik kan mij niet voorstellen dat Arriva hier niet aan doet.
Regio Breda ben ik niet bekend mee, maar in Oost Brabant worden daar een aantal 80xx bussen voor gebruikt.Lijkt me sterk dat ze in Breda/Oosterhout niets hebben staan.
Hainje schreef:Of Arriva wil met hybride o.i.d. inschrijven en test op deze manier de mogelijkheden.
Of de hybride reed naar de automotive campus en de chauffeur is gewend om binnendoor te rijden via Orpheuslaan.
Hans schreef:Sterker nog.... waar de gemiddelde chauffeur niet eens iets van snapt.
De wilde verhalen doen inderdaad weer de ronde, van materieel tot aan vervoerder. Waarbij Arriva veruit het populairst is, hieronder een greep uit de geruchten die ik de laatste tijd heb gehoord.
Alle bussen worden luxe Volvo's. De Phileas verdwijnt op de schroothoop. Er komt een speciale Eindhovense huisstijl.
Stadsdienst Helmond wordt een apart (taxi)contract. NS schrijft zich in om Arriva te dwarsbomen
enz enz enz.
Hans schreef: IEDEREEN zal moeten wachten tot het definieve bestek klaar is (15 juli begreep ik van de week).
En daarna blijft het afwachten totdat de concessie definitief is gegund aan een vervoerder.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hans »

datm schreef:
Hans schreef:Sterker nog.... waar de gemiddelde chauffeur niet eens iets van snapt.
Hier in Zeeland snapte de meeste chauffeurs wel hoe het zat met inschrijven en het bezwaar van Syntus. Maar dat komt ook omdat Veolia en Connexxion de chauffeurs goed op de hoogte hielden over de stand van zaken. En daarnaast zijn de lijntjes tussen de chauffeurs en de vestingsmanagers erg kort. Dus als je hier een gemiddelde chauffeur vroeg hoe de stand van zaken was konden ze een redelijk goed antwoord geven.
Dat is mooi! Lijntjes zijn bij ons ook kort, alleen veel chauffeurs maken daar helaas geen gebruik van.
Maar ik ben het met je eens, communicatie er over neemt veel onduidelijkheid weg.
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Michael schreef:
datm schreef:Ik denk dat het niet zo zeer te maken heeft met welke bus beschikbaar is. Want ik kan mij niet voorstellen dat er van de bijna 400 bussen die Arriva in Brabant heeft geen eentje beschikbaar is. Ik denk dat het meer te maken heeft uit welke regio de mensen vandaan komen die zich bezig houden met de concessie. En misschien hebben ze wel een adviesbureau in de hand genomen wat vaak gebeurt tijdens het inschrijven van een concessie en dat dit adviesbureau uit Zuid-Holland komt.
Arriva heeft op doordeweekse dagen alle bussen nodig. Vooral in Breda zijn er in ieder geval te weinig streekbussen en te veel stadsbussen. Er rijden op werkdagen gemiddeld 3 a 4 omlopen met een stadsbus op de streek. Heeft ook met onderhoud te maken. Want als een bus omgeruild wordt overdag voor onderhoud is er niet altijd meer een streekbus beschikbaar en wordt er een stadsbus gepakt en door dat onderhoud komt het ook wel vaak voor dat er een streekbus op de stadsdienst beland. Vooral de streekchauffeurs hebben een hekel aan de stads Citea's omdat ze die bussen echt totaal niet goed vinden rijden.

Gelukkig doet Arriva in Den Bosch wel aan strategische reserve.
Deze foto's zijn gemaakt rond 14 uur en staan altijd bussen op de stalling buiten
maar die dag stonden er ook 5 in de garage qua onderhoud.

Afbeelding

Afbeelding
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Zie ik nou op de onderste foto een elektrische Volvo bus staan?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Ja.
Zal best kunnen dat die al die tijd daar gewoon gestaan heeft, naar mijn weten is er wel een proef (geweest) met een dergelijke wagen.
Mr-W schreef:Of de hybride reed naar de automotive campus en de chauffeur is gewend om binnendoor te rijden via Orpheuslaan.
Oh, dat is op zich ook nog wel een logische verklaring.
🍉
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Durashift »

Hainje schreef: (..)
Mr-W schreef:Of de hybride reed naar de automotive campus en de chauffeur is gewend om binnendoor te rijden via Orpheuslaan.
Oh, dat is op zich ook nog wel een logische verklaring.
Het lijkt mij wel zeer voorspelbaar dat in een stedelijke concessie.. enige vorm van 'duurzame' aandrijving een harde eis zal worden in het PvE. Dus, met een hybride verkennen is dan wel een logische keuze, denk ik zo.

Als 15 juli de releasedatum is.. is het wel logisch dat men vooraf data verzamelt. Om dat in de periode van aanbesteding te doen.. wordt wel kort dag.. Zeker ook met de vakantieperiode.. Dan zijn misschien nét de juiste mensen niet beschikbaar..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten