Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #1 (29)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #1 (29)

Bericht door Daniel »

Een heel apart busnet wat maar één dag zo rijdt, dat is toch niet bepaald iets wat je nu heel vaak meemaakt. Maar het was wel precies wat vandaag in Utrecht aan de hand was als gevolg van de 1e etappe van de Tour de France. Reden genoeg om eens richting het Utrechtse af te reizen om de aangepaste lijnen in beeld te brengen. Vandaag beperkten die zich nog tot een deel van de stad, dus het is ook precies dat deel tot waar deze reportage zich beperkt.

We beginnen de serie op de Vleutenseweg. Naast de lijnen van U-OV reden ook de Arriva-lijnen een rondje door Oog in Al en vervolgens via de Vleutenseweg aangezien het tijdelijke busstation aan het Westplein slechts in één richting bediend kon worden en er daar geen mogelijkheid om te keren is. De 8035 passeert hier als lijn 81, op de voet gevolgd door Qliner 388...
Afbeelding

Lijn 28 was de enige niet aangepaste lijn op dit trajectdeel, al was deze wel ingekort tot het station...
Afbeelding

Zoals ik al eerder schreef rijden vele lijnen een rondje door Oog in Al. Daartoe behoort ook lijn 387 die hier passeert op de Lessinglaan...
Afbeelding

Ook Arriva had wat aanpassingen gedaan vanwege de Tour. Zo reden op de Brabantliners vandaag Volans-bussen om wat extra capaciteit te bieden. Het maakt dit plaatje er alleen maar unieker op...
Afbeelding

En ook de U-OV streeklijnen reden een rondje door Oog in Al heen...
Afbeelding

De Connexxion-lijnen waren vandaag een uitzondering op het geheel: die reden slechts tot de rand van de stad (of kwamen de stad Utrecht nieteens in). Zo nadert lijn 195 hier zijn eindpunt voor deze zaterdag bij halte Kanaleneiland waarvandaan de reizigers per tram verder konden reizen...
Afbeelding

Tussen de omleidingsroute via Oog in Al en de normale route door neemt de tijdelijke lijn 308 ook een stukje van lijn 21 over. Zo is deze lijn hier te zien op de Rijnlaan...
Afbeelding

Via o.a. de Diamantweg wordt vervolgens weer de normale route van lijn 8 bereikt...
Afbeelding

Hierna volgde een kleine uitdaging: het maken van een plaatje van lijn 304. Niet zo moeilijk zou je zeggen, maarja, het Wilhelminapark ligt vrijwel compleet omsloten door het parcours. Maargoed, na wat binnendoor slingeren kon ik iets ten oosten van de Maliebaan-spoorlijn de Kromme Rijn oversteken, dan weer terug langs de Venuslaan en onder de Albatrosbrug door om het parcours te kruisen waarna ik dan toch in de juiste wijk beland was. En daar was dan eigenlijk ook nog maar één plekje qua zon mogelijk voor een foto...
Afbeelding

Bij de Berekuil was dan weer een mogelijkheid om deze wijk uit te komen, al viel dat nog niet mee tussen de drukte door. Op deze manier kwam ik bij de omleidingsroute langs de noordkant van het centrum terecht waarover met name de bussen richting Zeist en Bilthoven (en nog een aantal stadslijnen) omreden. Zoals bijvoorbeeld de 177 naar Bilthoven...
Afbeelding

Onder de stadslijnen die hier langskwamen was onder andere lijn 328...
Afbeelding

Daarna was alweer een kleine omweg nodig, dit keer via De Bilt waar nogmaals lijn 177 langskwam...
Afbeelding

Via de Universiteitsweg kwam ik zo in De Uithof terecht want wilde toch weleens zien hoe lijn 304 nu met gelede bussen van de Leuvenlaan de Padualaan op kwam. Da's niet echt een bochtje wat erop gemaakt is om linksaf te slaan namelijk...
Afbeelding

En lijn 304 keerde op de 328 blijkbaar. Zo zien we hier dus weer dezelfde 4154 die net een rondje door de keerlus bij het AZU gemaakt heeft om via o.a. WKZ en A28 weer terug naar het station te rijden...
Afbeelding

Ikzelf ging, weer met wat omwegen, richting Lunetten. Ook daar kwam immers een afwijkende lijn: lijn 47 vanuit Houten kon niet op logische wijze naar Utrecht Centraal omrijden en daarom boog de vervangende lijn 347 af naar station Lunetten...
Afbeelding

Onderweg naar een ander stukje van de diverse omwegen kwam ik weer over lijn 308 heen die we hier zien passeren op de Oranjebrug. Goh, waarom zou die nu zo heten...
Afbeelding

Op de pendelbussen tussen The Wall en het Westplein reden de dubbelgeledes. Aan het eind van de middag gingen er echter wat bussen van die pendel af en terug naar de garage wat zorgde voor de vrij zeldzame spot van een dubbelgelede op de Beneluxlaan...
Afbeelding

U-OV verzorgde echter nog meer pendeldiensten. Zo passeerde er ook nog een Very Important Citaro :P
Afbeelding

Nog meer dubbelgeleed passeerde over de Graadt van Roggenweg, nu wel gewoon bezig met pendelen naar The Wall...
Afbeelding

Aldaar kwam ook nog weer een Volans bus, nu op weg naar Oosterhout, langs...
Afbeelding

...maar ook een andere lijn die ik nog niet op de foto had. Namelijk de 341 naar Wijk bij Duurstede...
Afbeelding

Het tijdelijke busstation Westplein had men grondig aangepakt, zelfs met halteperrons die redelijk op hoogte waren. Aldaar kwam nog een dubbelgelede pendel langs...
Afbeelding

...maar uiteraard ook Amba's in allerlei kleuren...
Afbeelding

En nog drie verschillende bustypen in één foto...
Afbeelding

Wat je ook niet vaak ziet is een Ambassador vanuit de Daalsetunnel komend...
Afbeelding

Tot slot ging ik dan nog even naar de westkant van het centrum. Aldaar wordt door de diverse omgeleide lijnen onder meer via de Draaiweg gereden...
Afbeelding

En voor de Draaiweg komt de Talmalaan waar we hier lijn 174 zien passeren...
Afbeelding

Een Ambassador op de Monicabrug is ook nog zoiets ongebruikelijks, iets wat we hier zien met lijn 177...
Afbeelding

En als afsluiter voor deze reportage gaan we nog even naar Leidsche Rijn waar de 4213 als pendelbus naar The Wall net de Stadsbaan Leidsche Rijn af draait. Ook een plek waar je doorgaans geen dubbelgelede vandaan zult zien komen...
Afbeelding

En daarmee komt een einde aan dit eerste deel. Maargoed, morgen is er weer een heel ander aangepast net...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #1

Bericht door Milco »

Jij was zelf dus bezig aan de Tour d'Utrecht :mrgreen:

Leuke foto's, zeker met die afwijkende lijnnummers. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #1

Bericht door isadora »

Een heel fraaie reportage. :pos:

De laatste twee vind ik toch wel echt heel gaaf!
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #1

Bericht door Busfoto.nl »

Lachen, we hadden allebei hetzelfde idee. Vanavond zal ik ook nog even wat plaatjes plaatsen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #1

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:U-OV verzorgde echter nog meer pendeldiensten. Zo passeerde er ook nog een Very Important Citaro :P
Afbeelding
Wauw, als ik chauffeur was geweest van die bus, dan had ik dat briefje toch echt ergens anders achter de ruit geplakt. Zo creëer je eigenlijk een extra dode hoek. :P
🍉
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #1

Bericht door Etienne »

Ik had wel het vermoeden dat Daniël in Utrecht zou blijven voor wat fotootjes, zo geschiedde. Leuke foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #1

Bericht door Zugführer »

Leuk en ben benieuwd naar het vervolg. Trof vanochtend al lijn 330, 332 en 120 aan op station Maarssen ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #1

Bericht door Daniel »

Dat vervolg komt eraan (later vanavond), de accu van de camera heeft het namelijk gered. Tja, had 'm eigenlijk wel even moeten opladen voor vandaag :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #1

Bericht door Busfoto.nl »

Ook van mijn kant een klein aantal foto's van de zaterdag. Een mooie dag geweest, wel rustig in de bus. Daniël heeft al een flink aantal foto's op mooie plekken gemaakt en geplaatst. Ik heb meer foto's geplaatst op de site.



Afbeelding
Ver van huis reed deze 7266 op de Brabantliner tijdens de Tour de France. Waarschijnlijk een bewuste keuze om deze wagen in plaats van een Intouro in te zetten. Door de begrenzing tot 80 km/h heeft deze Volvo ook staanplaatsen en kan zo volgens het kenteken 89 man meenemen. waar een Intouro wettelijk maar aan de helft komt.

Afbeelding
De 4456 als speciale tourbuslijn 341 tussen Wijk bij Duurstede en Utrecht. Vanaf Bunnik reed bus om over de A12 en Oog in Al.

Afbeelding
Een bijzonder beeld op de Qbuzz-stalling aan de Europalaan. Door de Tour de France konden veel Connexxion-buslijnen niet naar de stad komen. Enkele lijnen richting het Westen des lands keerden en bufferden bij uitzondering op de Qbuzz-stalling.

Afbeelding
De 4213 onder het viaduct van de spoorlijn Utrecht - Woerden bij station Leidse Rijn Centrum

Afbeelding
Met op de achtergrond het opvallende gebouw van Mediq-apotheken, rijdt pendelbus 4211 van The Wall naar het Westplein.

Afbeelding
Een dubbelgelede wagen op een ongebruikelijke locatie: tijdens de Tour de France reden de bussen tussen het Westplein en P+R The Wall.

Afbeelding
Op de avond van de eerste touretappe in Utrecht brak een flinke brand uit aan de Uraniumweg op industrieterrein Lage Weide.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #1

Bericht door Durashift »

Leuke plaatjes :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten