België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door Suus »

Treinbestuurders ASTB gaan elke zaterdag van zomervakantie staken
De treinbestuurders aangesloten bij het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) gaan elke zaterdag staken, van 3 uur 's ochtends tot zondagochtend 3 uur, tussen 18 juli en 29 augustus. Dat kondigt de ASTB in een persbericht aan.

De vakbond eist betere loonvoorwaarden, onder meer een herziening van het systeem om premies te berekenen en een wijziging van de baremieke schaal na 12 jaar in plaats van na 18 jaar dienst. De ASTB klaagt voort de "bijzonder moeilijke" arbeidsomstandigheden voor de treinbestuurders aan.

De werkonderbrekingen zijn voorzien op de zaterdagen 18 en 25 juli, 1, 8, 15, 22 en 29 augustus.
Bron: Deredactie.be
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door isadora »

Zucht :shock:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door huibf »

Soms zou je willen dat werknemens gewoon ontslagen konden worden.
Persoonlijk vindt ik dat staken verboden zou moeten worden, te aller tijde, in alle sectoren.
Een bedrijf wordt er namelijk niet beter van, en de werknemers in de meeste gevallen ook niet.
Bij een sanering zouden dan ook als eerste de gene die in het verleden hebben gestaakt eruit moeten vliegen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door regenmaker »

Soms zou je willen dat een land gewoon failliet gaat. #België
Lijkt net of ze staken om elk wissewasje net als die Fransen overigens.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door Hainje »

Als staken verboden word, dan leef je in een dictatuur. Ik ben er dan ook pertinent op tegen om het stakingsrecht te verbieden.
Nu weet ik eigenlijk niet hoe dat in België zit met het aanvechten van een staking bij de rechter, wat in Nederland nog wel eens gebeurd. Zal dat eens navragen bij een kennis die in het Belgische 'rechtenwereldje' zit. Bereid je wel voor op een huge tekstmuur. :lol:
🍉
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door WSM »

Aangaande stakingsrecht eens met Hainje, maar wat hier gebeurt is wel heel absurd.

Maar het heeft er ook mee te maken dat spoorbedrijven vaak nog staatsmonopolisten zijn, die vooral bezig zijn als hobbyclubje voor en door het personeel in plaats van als klantgericht bedrijf. Als een normaal dienstverlenend bedrijf zo vaak stilligt of wanprestaties als een 1:1 modelbaan levert kun je de tent wel sluiten.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Soms zou je willen dat een land gewoon failliet gaat. #België
Lijkt net of ze staken om elk wissewasje net als die Fransen overigens.
Er wordt toevallig vandaag in Nord-Pas de Calais gestaakt bij de SNCF. Geen idee waarom trouwens, maar er is een stakingsdienstregeling a.h.v.d. wetgeving voor minimale verplichte dienstverlenging bij treinstakingen.

De Belgische federale wetgeving wil ook zo'n minimale dienstregeling maar ik zie eerlijk gezegd niet in wat je daarmee uiteindelijk oplost, het onderliggende conflict in ieder geval niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door regenmaker »

Met stakingen wordt ook het normale publiek hard getroffen. Ik vind het ergens wel asociaal, ook al snap ik dat ze een goed contract willen hebben, maar dan toch. Een beetje besef van wat voor een invloed je hebt op de normale reiziger is ook van belang. Je zou iets moeten vinden waar alleen het bestuur keihard mee getroffen wordt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door Michael »

gewoon reizigers gratis laten reizen. Komen er ook geen inkomsten meer binnen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door Karl »

En het verschil met nu is dan?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door regenmaker »

Michael schreef:gewoon reizigers gratis laten reizen. Komen er ook geen inkomsten meer binnen.
Dat kost alleen maar extra in vergelijking met stakingen. Bedrijf moet dan nog gewoon de brandstof betalen. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door Stéphane »

Ik ben voor het stakingsrecht, maar de redenen waarom ASTB staakt pfff...
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door Wubbo »

Ik ben wel benieuwd naar die ""bijzonder moeilijke" arbeidsomstandigheden voor de treinbestuurders". Zitten de stoelen niet lekker? Gaat het slot van de deur te stroef? Is de koffie een graad te koud/warm? :X
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door regenmaker »

Wubbo schreef:Ik ben wel benieuwd naar die ""bijzonder moeilijke" arbeidsomstandigheden voor de treinbestuurders". Zitten de stoelen niet lekker? Gaat het slot van de deur te stroef? Is de koffie een graad te koud/warm? :X
Dat zijn typische redenen waarom Belgen en Fransen zouden staken. Je slaat de spijker op zijn kop! :Y
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door huibf »

De koffie keuze - - sterkte + + is gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door Suus »

Wubbo schreef:Ik ben wel benieuwd naar die ""bijzonder moeilijke" arbeidsomstandigheden voor de treinbestuurders". Zitten de stoelen niet lekker? Gaat het slot van de deur te stroef? Is de koffie een graad te koud/warm? :X
Er is een chronisch tekort aan treinbestuurders. Tijdens de zomervakantie keren veel gepensioneerden treinbestuurders weer tijdelijk terug om de treindienst staande te kunnen houden. Veel treinbestuurders hebben door het tekort niet al hun opgespaard verlof kunnen opnemen waardoor een stuwmeer aan verlofuren opgebouwd is die niet opgenomen kunnen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door WSM »

Misschien eens wat onrendabele lijnen sluiten?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door Vinny »

Niet alleen op zaterdag dus, maar gewoon het hele treinnetwerk op slot doen bedoel je. Leuk, zou de NMBS genoeg bussen hebben denk je? :6
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: België: juli en augustus 7 zaterdagse treinstakingen

Bericht door Hainje »

Hainje schreef:Als staken verboden word, dan leef je in een dictatuur. Ik ben er dan ook pertinent op tegen om het stakingsrecht te verbieden.
Nu weet ik eigenlijk niet hoe dat in België zit met het aanvechten van een staking bij de rechter, wat in Nederland nog wel eens gebeurd. Zal dat eens navragen bij een kennis die in het Belgische 'rechtenwereldje' zit. Bereid je wel voor op een huge tekstmuur. :lol:
Dit is de vraag en het begeleidende verhaal dat ik gestuurd heb:
Daarnet vernam ik via de media dat in juli en augustus elke zaterdag gestaakt gaat worden bij de NMBS. Ja alweer! :') Maar wat ik mij nu afvraag is of een bedrijf in België nu eigenlijk via de rechter af kan dwingen dat een staking niet doorgaat. In Nederland kan een werkgever naar de rechter stappen om een staking te verbieden. Als de rechter vindt dat de aanleiding tot staken niet strookt met de wet, dan kan een staking verboden worden. Uiteraard zijn er ook legio uitspraken in het voordeel van de vakbonden. Echter heb ik bij al dat stakingsgeweld nooit een bericht vanuit de NMBS vernomen dat zij naar de rechter gaan om de staking te verbieden. Is die mogelijkheid er echter wel in België? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Wil wel even vermelden dat ik jouw antwoord wil plaatsen op het forum van OV in Nederland, zij zullen het vast ook wel interessant vinden om jouw verhaal (met bronnen) te lezen. De personen die zich hier verder in willen verdiepen kunnen dit dan weer doen aan de hand van de bronnen die je altijd wel aanreikt bij je betogen.
Dit is zijn antwoord:
In de Belgische wetgeving is er geen definitie van een werkstaking. Er kan enkel verwezen worden naar artikel 1 van de Prestatiewet die dit omschrijft als "het collectief tijdelijk stopzetten van de (bedongen) arbeid door werknemers". In de rechtspraak verwijst men vaak naar de definitie uit het Sociaalrechtelijk Woordenboek "Het door alle werknemers of een groep van werknemers zonder persoonlijke verhindering opzettelijk tijdelijk niet-verrichten van de bedongen arbeid als dwangmiddel ter beschikking van een bepaald doel".

Wat valt dus niet onder het begrip werkstaking? Een gedeeltelijke of alternatieve uitvoering van arbeid is geen werkstaking. Ook een éénmansstaking is onmogelijk (behalve misschien in een onderneming met slechts 1 werknemer). De staking moet ten slotte ook tijdelijk zijn. Een definitieve stopzetting van werkzaamheden is geen werkstaking.

Het stakingsrecht kent diverse (grond)wettelijke basissen. Zo heb je in België artikel 11ter van de Arbeidsovereenkomstenwet, die uitsluit dat een werkgever een staking als schorsingsgrond van de arbeidsovereenkomst zou inroepen om de staking te breken door vervangende arbeidskrachten aan te werven. Een andere grondslag is artikel 3 van de Prestatiewet, die bepaalt dat een werkgever voor het verrichten van prestaties gebruik moet maken van zijn eigen werknemers en dus geen gebruik kan maken van vervangende arbeidskrachten om de staking te breken. Ten derde is het stakingsrecht een afgeleid recht van de vakbondsvrijheid en dus van het recht om zich te verenigen. Ten vierde mag een uitzendbureau geen uitzendkrachten tewerkstellen bij een werkgever tijdens een staking. Internationaal is het stakingsrecht erkend in artikel 8 van het ECOSOC-verdrag, in artikel 11 van het EVRM, artikel 6 van het Europees Sociaal Handvest en wordt het tevens afgeleid uit de IAO-verdragen nrs. 87 en 98.

Artikel 6 van het Europees Sociaal Handvestverbindt werkgevers en werknemers ertoe het recht op collectief optreden, waaronder ook het stakingsrecht, te garanderen en heeft directe (en volgens sommige rechtsleer ook privaatrechtelijke) werking (P. HUMBLET, R. JANVIER, W. RAUWS, M. RIGAUX, Synopsis van het Belgisch arbeidsrecht, Antwerpen, Intersentia, 2006, p. 403, nr. 752).

In Nederland werd dit artikel zo geïnterpreteerd dat werknemersorganisaties zich hierop konden beroepen om geen schadevergoeding te moeten betalen aan een werkgever die schade had geleden tengevolge van een staking tegen overheidsmaatregelen. (P. HUMBLET, R. JANVIER, W. RAUWS, M. RIGAUX, Synopsis van het Belgisch arbeidsrecht, Antwerpen, Intersentia, 2006, p. 403, nr. 752 met verwijzing naar HR 7 november 1986, NJ 1987, nr. 226)

In de meeste West-Europese rechtsstelsels speelt de rechtspraak, bij gebreke aan een wettelijke regeling, een primordiale rol bij de inhoudelijke opvulling van de rechtsregels met betrekking tot staking.

Vroeger werden er in de rechtspraak en rechtsleer verschillende vormen van staking onderscheiden, naargelang het doel (solidariteitsacties, politieke stakingen, ...), de wijze van totstandkoming (regulier, spontaan, wild) en de aangewende middelen ("gewone", stiptheidsactie, bedrijfsbezetting, langzaam-aan-actie, ...) en naargelang de vorm beoordeelde de rechtspraak dit collectieve actiemiddel op een andere manier. Naargelang de vorm werd de staking geoorloofd, dan wel ongeoorloofd beoordeeld. In dit laatste geval kon dit als dringende reden aangegrepen worden om de werknemers die aan deze ongeoorloofde actie hebben deelgenomen op staande voet te ontslaan. Het Hof van Cassatie heeft aan dit onderscheid met zijn arrest dd. 21 december 1981 een einde gesteld. Een staking is een staking en moet op dezelfde wijze beoordeeld worden.

Volgens het Hof van Cassatie hebben werknemers steeds het recht om naar aanleiding van een werkstaking de bedongen arbeid niet te presteren, maakt de deelname aan een werkstaking op zich geen onrechtmatige daad uit en verbiedt geen enkele wetsbepaling een werknemer deel te nemen aan een staking die niet door een representatieve vakorganisatie van werknemers werd georganiseerd of erkend. Enkel ingeval van zogenaamd "begeleidende omstandigheden" (bv. het molesteren van werkwilligen) kan er een aanleiding zijn voor een ontslag om dringende redenen. De rechter kan bij zijn beoordeling rekening houden met de uitzonderlijke omstandigheden waarin de feiten zich hebben voorgedaan.

Sommige rechtsleer verdedigen het standpunt dat een ontslag om dringende reden nog steeds mogelijk is wanneer de stakingsdeelname strijdig is met de strafwet en/of de werknemer misbruik maakt van zijn recht op staken. Dit standpunt en vooral deze laatste hypothese is betwist.

Zie: P. HUMBLET, R. JANVIER, W. RAUWS, M. RIGAUX, Synopsis van het Belgisch arbeidsrecht, Antwerpen, Intersentia, 2006, p. 401-407.

Je mag mijn antwoord gerust op het forum posten. Ik denk dat het antwoord op jouw vraag is dat in België het Hof van Cassatie met zijn arrest van 21 december 1981 een einde heeft gesteld aan de praktijken, zoals die vandaag nog steeds in Nederland bestaan, waarbij een individuele rechter moet oordelen over het al dan niet geoorloofd karakter van een staking. Dit is in België niet meer het geval. Werknemers beschikken volgens de door het Hof van Cassatie ontwikkelde criteria steeds over een stakingsrecht. Hun stakingen zijn op zichzelf steeds geoorloofd. Enkel de zogenaamd "begeleidende omstandigheden" kunnen ongeoorloofd zijn (bv. geweld tegen werkwilligen).
Hoop dat jullie er ook wat aan hebben, ik moet het denk ik nog wel een paar keer doorlezen voordat ik het (zo goed als) helemaal begrijp. :P
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten