Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #2 (19)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #2 (19)

Bericht door Daniel »

Een heel apart busnet wat maar één dag zo rijdt, dat is toch niet bepaald iets wat je nu heel vaak meemaakt. Maar het was wel precies wat ook vandaag weer in Utrecht aan de hand was als gevolg van de 2e etappe van de Tour de France. Reden genoeg om wederom richting het Utrechtse af te reizen om de aangepaste lijnen in beeld te brengen.
Waar de echte Tour gisteren z'n tijdrit had werd het er vandaag eentje voor mij: een beperkte tijd en soms behoorlijke omwegen waren er nodig om alle lijnen die alleen vandaag reden af te gaan. Het was te doen, maar uiteindelijk zou ik toch nog slechts een uurtje over hebben.

Vroeg op pad werd het dus maar, al om 8.18 uur nam ik de Sprinter vanuit Amersfoort om het startpunt voor vandaag te bereiken. Uit praktische overwegingen werd dat station Utrecht Overvecht en ging het daarvandaan allereerst lijn 332 af. Immers zouden de lijnen richting het oosten deels pas vanaf 10.30 uur gaan rijden.
Maargoed, lijn 332 dus. De eerste daarvan kwam ik tegen op de Wolgadreef waar een klein deel van de reguliere lijn 1 overgenomen werd...
Afbeelding

Een paar minuutjes later zou vanuit de Donaudreef lijn 155 naar Maartensdijk passeren, dus die ook nog maar even afgewacht...
Afbeelding

Lijn 332 reed elk kwartier dus kwam ik er relatief vaak eentje tegen. De volgende bijvoorbeeld alweer op de Carnegiedreef die in de reguliere dienst alleen met 8-persoonsbusjes bediend wordt...
Afbeelding

In Maarssen werd door lijn 332 het normale traject van lijn 34 overgenomen, zoals hier te zien op de Buitenweg...
Afbeelding

Binnendoor was ik vervolgens vrij snel weer in Maarssenbroek waar het altijd wat lastig foto's maken is. Immers rijden de bussen hier over een nogal afgeschermd gelegen route voor doorgaand verkeer. Maar een bushalte bood uitkomst...
Afbeelding

Met een stukje afsnijden kwam ik daarna in Vleuten terecht. En daar was het vrij letterlijk een situatie van na regen komt zonneschijn. Zo kwam de lucht er toch wel heel dreigend over...
Afbeelding

Daarna weer een uitdaginkje: het parcours kruisen en aan de andere kant van het Amsterdam-Rijnkanaal belanden. Via Het Zand en langs de Rijksstraatweg in De Meern was uiteindelijk nog vrij rechtstreeks de De Meernbrug te bereiken en daarna vervolgde ik m'n weg naar lijn 316. Het was even een kwestie van zijstraatjes tellen op de kaart en een blik op Google Maps om uit te vinden waar tussen haltes Viaduct en Concordiastraat lijn 316 nu uit een zijstraat zou komen vanaf het Nijenoord. Want tja, de Acaciastraat is nou niet echt een typische busroute...
Afbeelding

Terug ging het daarna weer richting de Vleutenseweg waar gelukkig lijn 311 al erg snel kwam. Want tja, die had ik had ik nog niet gehad...
Afbeelding

Na weer een lang stuk binnendoor kon ik dan weer concluderen dat lijn 316 op 311 keert en die weer op 312 keert. Want jawel, daar was de 4028 weer. Nu als lijn 312 op de Herculeslaan waar over het algemeen toch zo'n 13 meter langere voertuigen rijden...
Afbeelding

Via De Uithof bereikt lijn 312 uiteindelijk P+R De Uithof, waarnaartoe de volgende rit hier op weg is...
Afbeelding

Bij het WKZ kwam dan weer lijn 178 langs, de pendeldienst tussen Bilthoven en het AZU...
Afbeelding

En die lijn 178 reed ook elk kwartier en kwam ik dus wat vaker tegen. Zoals hier weer op de Universiteitsweg in De Bilt...
Afbeelding

Maar ook weer op de Bilthovenseweg waar normaalgesproken op zondag nooit bussen rijden...
Afbeelding

...over die Bilthovenseweg kwamen nu echter ook alle lijnen richting Zeist. En terug ook uiteraard...
Afbeelding

Op de Blauwkapelseweg rijdt normaal alleen lijn 77, maar vandaag was deze weg het domein van de 175, 151 en 152 van en naar Zeist. Hier allereerst lijn 152...
Afbeelding

Lijn 175 en 151 reden eigenlijk altijd achter elkaar aan zoals hier te zien verderop de Blauwkapelseweg...
Afbeelding

...waar ik me slechts om hoefde te draaien voor het volgende busoptochtje, nu gevormd door 175 en 152...
Afbeelding

Wederom de 4435 kwam ik vervolgens tegen op de Wolgadreef, en wel het stukje waar nog nooit een Qbuzz-bus gereden heeft in reizigersdienst. Immers wordt dit stukje al niet meer bediend sinds met het einde van het GVU-tijdperk ook lijn 8 ophield te bestaan in Overvecht...
Afbeelding

En als afsluiter dan nog de 4480 als lijn 151 op de Donaudreef...
Afbeelding

...waarna het vanaf station Overvecht weer met het sprintertje terug ging. Hetzelfde stel met niet echt werkende airco en niet optimaal werkende reisinfoschermen als ik vanmorgen had leek het nog te zijn ook.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #2

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:(..).
Afbeelding
Leuk.. in dat pand rechts op de foto een tijdje een kamer gehuurd tijdens studietijd @ HvU aan de Nijenoord :)
Niks veranderd qua kleurstelling van het kozijn/deur werk.

Leuk verslag wederom.
Ik neem aan dat je e.e.a per (vouw)fiets aflegt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #2

Bericht door Daniel »

Per OV-fiets om precies te zijn. Nadat ik weer was vrijgelaten uit de fietsenstalling van Utrecht Overvecht dit keer dan, want het poortje wilde de chip van de sleutel niet lezen toen ik er met fiets weer uit wilde. Gelukkig kunnen ze die dingen ook op afstand openen als je even via de intercom contact zoekt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #2

Bericht door Milco »

Ook dit is weer een mooi verslag met leuke foto's! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #2

Bericht door Z2N »

Mooi verslag! Buiten het centrum kon je het parcours veelal gelijkvloers oversteken, in Leidsche Rijn heb ik geen hekken gezien toen ik daar vanmiddag aan het parcours stond.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #2

Bericht door Zugführer »

Leuk rondje heb je er ook vandaag weer van gemaakt!
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #2

Bericht door Etienne »

Wederom leuke plaatjes. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Omwegen door Utrecht: 't Tour de France-net in beeld #2

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Buiten het centrum kon je het parcours veelal gelijkvloers oversteken, in Leidsche Rijn heb ik geen hekken gezien toen ik daar vanmiddag aan het parcours stond.
Wel verkeersregelaars die je tegen hielden, ze waren al aan het inrijden toen ik daar was. Probleem met Leidsche Rijn was dan ook vooral de afsluiting van de Hogeweidebrug waardoor ik wel naar de Meernbrug moest.
Overigens op de Graadt van Roggenweg t.h.v. de Croeselaan ook gewoon het parcours kunnen oversteken. Ik was vanaf het 24 Oktoberplein via de parallelweg gefietst, maar had niet in de gaten dat er ook nog zoiets is als de Muntbrug over het Merwedekanaal en was dus via de Kanaalweg onder de Graadt van Roggenweg door gegaan het fietspad volgend, waarmee ik aan de verkeerde kant belandde. Maar gelukkig was er door wat hekken opzij te schuiven een doorgangetje gemaakt door de verkeersregelaars aldaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten