Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Yes! Een bus heeft meerdere levens blijkt maar weer! :wink: en dan zet je deze "oude" afdankertjes in op een pilot die moet slagen van de gemeente Texel, Beter OV Texel en provincie N-H. Elke week staan deze bussen wel een keertje stil met pannen. Betere reclame kan je niet hebben voor een pilot.... :X Leuk zo'n nieuw stickertje aan de buitenkant maar de KM'ers draai je motorisch gezien niet terug.... :wink:
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Mike »

De 9248 t/m 9250 zijn juist de bussen met de minste kilometers voor de lijnen 300 en 310 en rijden ook een stuk rustiger en stiller, dus dat zijn zeker geen afdankertjes.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Alleen rijden op de Texelhopper de bussen 9251-9252-9253.... en die hebben, zoals je in eerder reacties kan lezen, er al een heel leven op zitten alvorens ze op lijn 28 als Texelhopper belanden.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Michael »

een heel leven valt wel mee. Die bussen zijn nog geen 7 jaar oud. de 9100 serie die bij Connexxion nog steeds in dienst is zijn pas oud. Komen uit 2003. Dus inmiddels al 12 jaar oud.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door ODRAIL »

Hainje schreef:Beide vragen worden beantwoord op de site zelf: https://texelhopper.nl/faq/
De pilot loopt 2 jaar: van december 2014 tot najaar 2016. De pilot wordt geëvalueerd en bij succes vervolgd. De pilot is een succes als er meer gebruik gemaakt wordt van het OV en reizigers meer tevreden zijn.
Als er meer gebruik gemaakt wordt van het OV en reizigers meer tevreden zijn. De tevredenheid van bewoners en bezoekers wordt op verschillende momenten gemeten: voor de start van de pilot, na één jaar en aan het eind van de pilot. Daarnaast geeft ook de onafhankelijke klankbordgroep doorlopend inzicht in reizigerservaringen en verbeteradviezen.
Bedankt.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

de 3 Texelhoppergeldebussen rijden elke dag. Als ze nog niet zo oud zijn hoe kan het dan dat er elke dag wel een bus strand ergens op de route van lijn 28 en dat er elke dag klachten zijn op twitter dat er weer een bus is uitgevallen?

Lees de reacties hier is terug en je komt er achter dat deze bussen rammelbakken zijn en een hoop herrie maken. Elke dag staat van Sambeek op Texel de bussen te repareren langs de kant van de weg en het is ook al voorgekomen dat de bus op de boot niet meer wilde starten en van MV Dokter Wagemaker afgesleept moest worden wat voor een hoop oponthoud zorgt.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Busfoto.nl »

Wellicht dat de motor van de bus wordt uitgeschakeld op de boot, maar laat de chauffeur de ventilatie/airco en verlichting wel in de bus aanstaan. Dat betekent dat de accus wel eens vrij snel leeg kunnen raken.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Mike »

BusFreakRotterdam schreef:Alleen rijden op de Texelhopper de bussen 9251-9252-9253.... en die hebben, zoals je in eerder reacties kan lezen, er al een heel leven op zitten alvorens ze op lijn 28 als Texelhopper belanden.
Was als vergelijking, aangezien de 9248 - 9249 - 9250 uit de zelfde serie komen. Bij AML zijn er weinig problemen mee, meem aan dat ze het zelfde onderhoud krijgen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

Busfoto.nl schreef:Wellicht dat de motor van de bus wordt uitgeschakeld op de boot, maar laat de chauffeur de ventilatie/airco en verlichting wel in de bus aanstaan. Dat betekent dat de accus wel eens vrij snel leeg kunnen raken.
dan ben je toch een stomkop?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Alle problemen zijn motorisch falen. Elke keer stopt de motor er mee. Alle chauffeurs zetten alles uit aan boord van de boot. Geen verlichting, geen airco, koplampen uit en toch start de bus wel is niet.

Ik denk dat het toch echt een onderhoudskwestie is of ze zijn motorisch niet geschikt voor de route Den Helder - Boot op - Boot af - rondje Texel v.v.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

De motor zal bij die bussen in ieder geval wel een stuk vaker uit- en weer aan gaan dan bij een bus die alleen maar op het vasteland z'n ritjes rijdt. Per slag heen en weer al twee keer extra immers.
En actuele reisinfo werkt ook niet zo echt handig met een bus die halverwege z'n rit even uit staat. Je ziet ze zo af en toe met vertraging getoond worden omdat de laatst doorgegeven positie "Onderweg tussen Veerhaven, Den Helder en Veerboot, TESO" is terwijl ze dan al op de boot staan en er gewoon op tijd weer af komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Michael »

Busfoto.nl schreef:Wellicht dat de motor van de bus wordt uitgeschakeld op de boot, maar laat de chauffeur de ventilatie/airco en verlichting wel in de bus aanstaan. Dat betekent dat de accus wel eens vrij snel leeg kunnen raken.
Hoeland duurt de overtocht eigenlijk? Want de Citea's hier staan soms ook een behoorlijke tijd met interieurverlichting aan stil en starten gewoon zonder problemen. Maar wellicht komt dat omdat het LED verlichting is. Maar de Ambassadors van Veolia hadden er ook nooit problemen mee en die hadden geen LED verlichting. De airco gaat trouwens automatisch uit bij het uitzetten van de motor. Bij de Citea's althans.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Iets van 20 minuten varen is het, maar het ligt er maar net aan wanneer de bus erop gaat. Is dat als eerste voertuig dan staat 'ie tegen de 30 minuten stil want er is natuurlijk ook wat tijd nodig om te laden en te lossen in de veerhavens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Hainje schreef:Beide vragen worden beantwoord op de site zelf: https://texelhopper.nl/faq/
De pilot loopt 2 jaar: van december 2014 tot najaar 2016. De pilot wordt geëvalueerd en bij succes vervolgd. De pilot is een succes als er meer gebruik gemaakt wordt van het OV en reizigers meer tevreden zijn.
Ik heb van iemand uit de klankbordgroep gehoord dat de pilot met een jaar verkort is. Dit is niet algemeen bekende informatie. Ik vind het raar dat er dus kennelijk verschillende verhalen de ronde doen...
BusFreakRotterdam schreef:Yes! Geen bus op de boot vanmorgen! De bus van vertrek 08:17 uur had uiteraard op een van de drukste zaterdagen van het jaar, de geest gegeven en strandde letterlijk in het zicht van de haven op de Veerhaven Texel....!

Leuk die oude afgedankte R-NET bussen die op Schiphol hebben rond gereden, waar een kek Texelhopperstickertje overheen is geplakt, maar je hebt er geen klote aan.... :X
Zou je deze even willen noteren in dat google docs document of zal ik dat even doen? Want dan is er weer iets om "mee te slaan" :)
Vinny schreef:
Busfoto.nl schreef:Wellicht dat de motor van de bus wordt uitgeschakeld op de boot, maar laat de chauffeur de ventilatie/airco en verlichting wel in de bus aanstaan. Dat betekent dat de accus wel eens vrij snel leeg kunnen raken.
dan ben je toch een stomkop?
De motor moét op de boot uit. Maar aangezien er passagiers in de bus blijven zitten moet je dus wel zo nu en dan wat verse lucht in blazen (anders is het echt onprettig met die open deuren). De lampen zijn inderdaad wel eigenlijk altijd uit.. Het is dus niet dom van de chauffeur, maar dom van de opzet van dit deel van de pilot...
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Mike »

Heb vandaag zelf met de 9249 gereden, ook steeds uitgezet, maar geen probleem met de bus. Deze rijd een stuk stiller en rustiger dan de 9204 die ik daarvoor had.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

Mike schreef:Heb vandaag zelf met de 9249 gereden, ook steeds uitgezet, maar geen probleem met de bus. Deze rijd een stuk stiller en rustiger dan de 9204 die ik daarvoor had.
Ja, maar dan heb jij de deining van de boot niet erbij... :wink:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Z2N »

Ondertussen is het toeristenseizoen flink losgebarsten op Texel, en als Randstedeling bracht ik vandaag samen met Plan-V444 een bezoek aan Texel. Het eiland is om over naar huis te schrijven, prachtig mooi, maar de Texelhopper-ervaringen zijn dat iets minder...

Op de heenweg onstond een rij vanaf het stationsgebouw van Den Helder tot de halte van lijn 28 met reizigers, uiteindelijk vertrokken we met +4, en zeker 20 achterblijvers, dat allemaal door de papieren kaartverkoop... De achterblijvers werden opgepikt door een extra bus, je zal er maar geld voor willen betalen als provincie.

Op Texel zelf had ik twee keer +15, deels door filevorming, maar toch vooral door de papieren kaartverkoop die de halteringen verlengde tot soms vijf minuten! Nou hadden we voldoende tijd gepland, maar om te kunnen zeggen dat je nog een terrasje kan doen omdat de bus toch zoveel te laat is, is natuurlijk geen goede reclame voor de bus.

En verder zag ik zeker vier verschillende mini-busjes halfleeg rondrijden, de vraag of deze vier chauffeurs nou nog steeds beter zijn met hun dienst dan lijn 29, lijkt mij simpel te beantwoorden.

Al met al was ik ontevreden over mijn ervaring met Texelhopper, en ik zal zeker niet de enige toerist zijn die er zo over denkt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

^^ Bij elkaar denk ik dat die 4 halflege busjes wel meer reizigers hadden dan buslijn 29, maar dat is een ander verhaal. Lijn 29 liep gewoon voor geen meter, vaak ook niet in het hoogseizoen. Ik krijg binnenkort hopelijk de vervoerscijfers, en hopelijk zijn die een beetje specifiek.

Ik ben als echte Texelaar best tevreden over die kleine busjes. Maar buslijn 28 moet echt even goed worden veranderd, want het werkt simpelweg gewoon niet. Er waren in het verleden ook wel vertragingen, maar dit gaat echt nergens meer over...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Als ik zo terugdenk naar die lijn 29 dan snap ik ook wel waarom die niet liep: 't leek meer op iets wat ze verzonnen hadden om alles waar lijn 28 niet kwam te bedienen maar echt logisch was de route met dat geslinger over de hele breedte van het eiland niet.
Die lijn is zeker in een bezuinigingsronde in het verleden zo ontstaan? Van de laatste keer dat ik met een bus op Texel gereisd heb (dat was echt lang geleden, toen reed de NZH er nog met bussen met AOT-opschriften) herinner ik een toch stukken directere route richting De Cocksdorp vanaf de veerhaven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Pim-AllianceB95 »

re_mick schreef:^^ Bij elkaar denk ik dat die 4 halflege busjes wel meer reizigers hadden dan buslijn 29, maar dat is een ander verhaal. Lijn 29 liep gewoon voor geen meter, vaak ook niet in het hoogseizoen. Ik krijg binnenkort hopelijk de vervoerscijfers, en hopelijk zijn die een beetje specifiek.

Ik ben als echte Texelaar best tevreden over die kleine busjes. Maar buslijn 28 moet echt even goed worden veranderd, want het werkt simpelweg gewoon niet. Er waren in het verleden ook wel vertragingen, maar dit gaat echt nergens meer over...
Nogmaals, toen ik in de herfst een paar ritten 29 deed, was de bezetting heel aardig.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Pim-AllianceB95 schreef:Nogmaals, toen ik in de herfst een paar ritten 29 deed, was de bezetting heel aardig.


Dat moet toeval zijn geweest. Ik woon al jaren (nou ja, nu niet officieel want ik studeer, maar m'n ouders nog wel) aan de Oosterweg tussen Oosterend en Oost, en keek vanaf mijn huiswerk stekje precies uit op de weg, en de keren dat de bus voorbij reed was ie leeg of nagenoeg leeg. Het was inderdaad meer zo'n buslijn van "we moeten de andere dorpen wel iets aanbieden, dus dit is dan het beste wat we kunnen doen". Hoe het heel vroeger is weet ik niet, afgezien van het feit dat er ooit wel wat spoorlijnen hebben gelegen op Texel.... :lol:

Edit: misschien was het stukje Den Burg - Oudeschild beter qua vervoerscijfers, maar als gehele buslijn liep vind ik toch het stuk als geheel interessanter: er reisden kennelijk erg weinig mensen tussen Den Burg/Oudeschild/Oosterend - De Cocksdorp en v.v. Wat dat betreft zijn die kleine busjes beter: lekker snel naar plekken die voorheen "onbereikbaar" waren.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Met de kleine busjes is niets mis, buiten het feit dat de chipkaar, vaste prijs, nog steeds niet geldig is.

Wel is het busboot verhaal idioot en het feit dat de chipkaart met km/prijs niet geldig is.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door ODRAIL »

re_mick schreef:
Hainje schreef:Beide vragen worden beantwoord op de site zelf: https://texelhopper.nl/faq/
De pilot loopt 2 jaar: van december 2014 tot najaar 2016. De pilot wordt geëvalueerd en bij succes vervolgd. De pilot is een succes als er meer gebruik gemaakt wordt van het OV en reizigers meer tevreden zijn.
Ik heb van iemand uit de klankbordgroep gehoord dat de pilot met een jaar verkort is. Dit is niet algemeen bekende informatie. Ik vind het raar dat er dus kennelijk verschillende verhalen de ronde doen...
Is hier ook een bron van (Ik bedoel een internetdocument of staat dit al ergens op een internetpagina)?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Dennenboom »

Pim-AllianceB95 schreef:Nogmaals, toen ik in de herfst een paar ritten 29 deed, was de bezetting heel aardig.
Ook de zomerbussen (lijn 827) die ik vorig jaar zag hadden een goede bezetting.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

KM46 schreef:
re_mick schreef:
Hainje schreef:Beide vragen worden beantwoord op de site zelf: https://texelhopper.nl/faq/
De pilot loopt 2 jaar: van december 2014 tot najaar 2016. De pilot wordt geëvalueerd en bij succes vervolgd. De pilot is een succes als er meer gebruik gemaakt wordt van het OV en reizigers meer tevreden zijn.
Ik heb van iemand uit de klankbordgroep gehoord dat de pilot met een jaar verkort is. Dit is niet algemeen bekende informatie. Ik vind het raar dat er dus kennelijk verschillende verhalen de ronde doen...
Is hier ook een bron van (Ik bedoel een internetdocument of staat dit al ergens op een internetpagina)?
Nee, dat is er dus niet. Daarom vind ik het dus ook zo raar. Want als dat waar is, dan betekent het dat er iets anders wordt gecommuniceerd. Overigens kan het ook gewoon zo zijn dat deze persoon slecht geïnformeerd is (dat zal mij niet verbazen...).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten