Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:Mwa, samenwerking met De Lijn kan juist zeer intressant zijn, ze hebben immers al een belbus en De Lijn is zeker geinteresseert om dat systeem effcienter te maken
Staat mij wel bij dat De Lijn plannen heeft om Belbussen te gaan schrappen, dit omdat het Decreet op de Basismobiliteit van Steve Stevaert aardig op de tocht staat. Nu weet ik hier het fijne niet van, maar het kan geen kwaad als je hier (voor jezelf) wat meer in gaat verdiepen. Al is het alleen maar om potentiële verbindingen voor de toekomst beter te kunnen inschatten.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

CamilleKreemers schreef:hoi, weet iemand wat de reizigersinkomsten zijn van deze concessie?
Tenderned heeft het na rekenwerk over 10 miljoen euro "niet-SOV"-OVC-gelden.
Ik neem aan dat er ook inkomsten uit het SOV-contract zijn, maar die kan ik op Tenderned niet terugvinden.
De presentatie van 1 april van de Provincie aan de Gemeenten en ROB heeft online gestaan, maar is verwijderd.
Ik heb 'm online wel ergens anders kunnen vinden:
http://slideplayer.nl/slide/3640426/

* Omzet 50 miljoen per jaar
* 29 miljoen reizen per jaar
* stijgende reizigerskilometers
* 57% reizigersopbrengten (incl SOV-kaart, dacht dat 22% met SOV reist) en dus
* 43% subsidie provincie
CamilleKreemers schreef:Daarnaast hoop ik dat die buslijnen die dit jaar nieuw zijn wel worden opgenomen in de nieuwe concessie.
Er zaten wat manco's in het PvE mijn inziens omdat bijvoorbeeld lijn 125 helemaal niet was meegenomen.
Verder zijn er geen nieuwe lijnen bijgekomen ? Buiten de ASML ritten.
Vanaf eind augustus komt er overigens wel weer een nieuw lijntje bij (of 2 eigenlijk).
Hainje schreef:
Mr-W schreef:Mwa, samenwerking met De Lijn kan juist zeer intressant zijn, ze hebben immers al een belbus en De Lijn is zeker geinteresseert om dat systeem effcienter te maken
Staat mij wel bij dat De Lijn plannen heeft om Belbussen te gaan schrappen, dit omdat het Decreet op de Basismobiliteit van Steve Stevaert aardig op de tocht staat. Nu weet ik hier het fijne niet van, maar het kan geen kwaad als je hier (voor jezelf) wat meer in gaat verdiepen. Al is het alleen maar om potentiële verbindingen voor de toekomst beter te kunnen inschatten.
Sterker nog afgelopen maanden zijn er nogal wat belbuslijnen/gebieden opgeheven. Daarnaast is er flink gesnoeid in het aanbod in de vroege ochtend, later avond en zijn er ook 2 uurlijkse ritten.
Wat een beetje triest was, was dat er in februari op lijnen ritten zijn weggehaald en meteen ook is aangekondigd dat 2 maanden later ALLE ritten vervallen. Dan denk ik: Waarom dat niet meteen....
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Hainje »

huibf schreef:Dan denk ik: Waarom dat niet meteen....
Dat is toch veel te efficiënt man! :P
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

huibf schreef:
CamilleKreemers schreef:Daarnaast hoop ik dat die buslijnen die dit jaar nieuw zijn wel worden opgenomen in de nieuwe concessie.
Er zaten wat manco's in het PvE mijn inziens omdat bijvoorbeeld lijn 125 helemaal niet was meegenomen.
Verder zijn er geen nieuwe lijnen bijgekomen ? Buiten de ASML ritten.
Vanaf eind augustus komt er overigens wel weer een nieuw lijntje bij (of 2 eigenlijk).
Allereerst dank voor de link.
Op tenderned kom je niet hoger dan 15,7 miljoen reizigersinkomsten in 2014, wat me samen met 21 miljoen subsidie laag leek voor de totaal aantal ritten.

ASML = 415?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

ASML is inderdaad de 415, overigens ook tbv het belastingkantoor.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Best wordt beetje beter bereikbaar

Bericht door Mr-W »

BEST - Het openbaar vervoer in de gemeente Best krijgt een kleine boost: er komt een aantal nieuwe bushaltes, er zullen meer bussen rijden en de NS Zonetaxi wordt mogelijk ingevoerd.
Het Heerbeeck College krijgt op eigen verzoek een extra bushalte op de hoek Ringweg/Heuveleind. Vanaf 31 augustus zal buslijn 145 ook daar stoppen.

Nieuwe haltes
Door de bus vanaf 31 augustus frequenter te laten rijden en op meer plekken te stoppen, moet dat veranderen. Nieuwe haltes worden De Maas en De Dieze. In de spits komt er een extra bus, die stopt op zowel de bestaande halte De Brem als de twee nieuwe. In de spits wordt dus vier keer uur gestopt op De Brem en twee keer op De Maas en De Dieze. Philips Healthcare heft de eigen vervoersregeling en betaalt mee aan het plan. Het gaat voorlopig om een proef die tot december 2016 loopt.
ED.nl
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:
Mr-W schreef:Mwa, samenwerking met De Lijn kan juist zeer intressant zijn, ze hebben immers al een belbus en De Lijn is zeker geinteresseert om dat systeem effcienter te maken
Staat mij wel bij dat De Lijn plannen heeft om Belbussen te gaan schrappen, dit omdat het Decreet op de Basismobiliteit van Steve Stevaert aardig op de tocht staat. Nu weet ik hier het fijne niet van, maar het kan geen kwaad als je hier (voor jezelf) wat meer in gaat verdiepen. Al is het alleen maar om potentiële verbindingen voor de toekomst beter te kunnen inschatten.
Staat mij ook iets van bij. Moet mezelf er inderdaad meer in verdiepen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Best wordt beetje beter bereikbaar

Bericht door Zugführer »

Mr-W schreef:BEST - Het openbaar vervoer in de gemeente Best krijgt een kleine boost: er komt een aantal nieuwe bushaltes, er zullen meer bussen rijden en de NS Zonetaxi wordt mogelijk ingevoerd.
Het Heerbeeck College krijgt op eigen verzoek een extra bushalte op de hoek Ringweg/Heuveleind. Vanaf 31 augustus zal buslijn 145 ook daar stoppen.

Nieuwe haltes
Door de bus vanaf 31 augustus frequenter te laten rijden en op meer plekken te stoppen, moet dat veranderen. Nieuwe haltes worden De Maas en De Dieze. In de spits komt er een extra bus, die stopt op zowel de bestaande halte De Brem als de twee nieuwe. In de spits wordt dus vier keer uur gestopt op De Brem en twee keer op De Maas en De Dieze. Philips Healthcare heft de eigen vervoersregeling en betaalt mee aan het plan. Het gaat voorlopig om een proef die tot december 2016 loopt.
ED.nl
Ik moest toch even op de kaart kijken voor ik dit bericht enigszins kon plaatsen en deel mijn uitgetekende interpretatie daarom graag met jullie.
Of het nou om extra ritten op lijn 145 met een alternatief eindpunt of een compleet nieuwe lijn gaat is me niet helemaal duidelijk, maar het komt uiteindelijk op hetzelfde neer uiteraard ;)
Hoewel - slimmer zou het misschien zijn de nieuwe lijn over de Ringweg te laten rijden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Suus »

Hoort dit niet in het SRE2015-topic?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Wat ik me nu afvraag, stel dat je lijn 144 op de Willem de Zwijgerlaan naar links laat gaan, zal je dan ook meer reizigers trekken?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Zugführer »

Dan rijdt 144 niet meer door het centrum volgens mij?
Maar het hoort inderdaad niet in het 2017-2027 topic...
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Wat betreft de wijzigingen in augustus gaan we VERDER op de juiste plaats:
viewtopic.php?f=36&t=10221&p=396461
busje77
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 20:29

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door busje77 »

huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Phoe, Een hoop leeswerk wederom
Ruim 700 inspraakreakties.

Eerste wat opvalt zijn toch wat verbeteringen die zijn gedaan n.a.v. de inspraak !
- Phileas is niet verplicht over te nemen.
- De omweg van de huidige lijn 2 is van de baan.
- Een deel van lijn 3 bij Genovevalaan komt toch weer terug.
- Rondom de Boschdijk en Pieter Eiffhuis komt terug.
- Verplicht maatwerk Rondom de Schakel.
- Verbinding HTC en ASML.

Jammer is toch van de minimaal geboden frequenties op sommige stadslijnen en de onnodige hoge HOV frequenties.
In sommige gevallen is de provincie echt blind en denkt het beter te weten dan een zittende vervoerder als voorbeeld.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Wat ik jammer dat de provincie blijft vasthouden aan 4x/uur VolansPlus.

Voorbeeld 1: waarom ik dit niet vanuit volle-bussen-mogen-niet-plaatsvinden-oogpunt: Lijn 1 rijdt momenteel volgens NVS op zondag bij 2x/uur met gemiddeld 20 tot 30 reizigers per uur. Dat zijn aantallen, waarbij een vervoerder gaat denken aan 2x/uur op streek.
Voorbeeld 2: Lijn 11 is bijna een echte spitslijn. In de uren dat er spits is zitten er gemiddeld per uur meer dan 100 reizigers doordeweeks. In de daluren zitten er maximaal 30 reizigers in. Ook hier is 4x/uur altijd geëist. Persoonlijk zou ik meer zien voor daluren laten vallen van lijn 11 en het extra aanbieden van ritten op drukke momenten, zodat de mobiliteit beter gewaarborgd blijft.

Voor een concessie die vraaggericht moet zijn, is de concessie enorm strak voorgeschreven. ook worden dit jaar ingevoerde lijnen (125) nu al geschrapt, omdat ze niet genoeg reizigers zouden trekken. Die lijn moet nog ontdekt worden.

Ik verwacht:
- Volans 4x/uur richting Achtse Barrier (lijn 1) wordt snel op zondag 2x/uur.
- Volans 4x/uur richting lijn 11 wordt snel 2x/uur
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Raymond »

In de inspraakreacties wordt steeds aangegeven dat dit het gevolg is van bestuurlijke afspraken, dat maakt het lastig (maar niet minder gewenst). Wat ik verder opvallend vind is dat het lijntje Son en Breugel - Ekkersrijt in de superdalperiode (ma-vr na 21:30 en zondag overdag) wordt doorgetrokken naar Winkelcentrum Woensel. Uit sociaal oogpunt wel wat vriendelijker.

Ik heb ook nog eens naar de NVS-telcijfers van de chauffeurs van lijn 2 op zaterdag gekeken, puur kijkend naar die cijfers snap ik de keuze voor een halfuursdienst wel, gemiddeld enkele staanplaatsen per rit zou dat opleveren op het station. Mijn ervaring is alleen dat die bussen veel voller aankomen. Er is ook nog chipkaartdata beschikbaar, maar dat vergt meer uitzoekwerk. Ik ben echter bang dat de frequenties puur op basis van de NVS-telcijfers zijn gegaan i.p.v. de CiCo-cijfers.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Maar de NVS van de nieuwste lijnen is niet aanwezig.

In dat licht snap ik ook niet dat bijvoorbeeld de lijnen 25 en 125 niet de kans krijgen om zich te bewijzen. ALs ik naar de doordeweekse Instapaantallen kijk volgens Tenderned-bijlage KE7 van de aanbesteding, zie ik dat gemiddeld met een flinke slok cola op er in het eerste kwartaal dat: lijn 25 115 instappers en lijn 125 200 instappers waren.
Dat is (uitgaande van eenrichtingreizigers) een gemiddelde bezetting op lijn 25 van 8,5 reiziger en op lijn 125 van 13,7 reizigers. Nu moet lijn 125 het ook hebben van een piek rond 8 uur.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

De provincie blijft vreemde gedachten houden wat betreft HOV en de drukke stadslijnen 2 en 4.
Concessie blijft erg aanbodgericht en nirt vraaggericht. Jammer!
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Is het niet handiger lijn 9 Son en Breugel - Woensel - Eindhoven Station te maken? Dan eventueel 2x/uur de stadsbus om meer reizigers te trekken. Ook kan winkelend publiek worden aangetrokken op deze wijze. Ook scheelt het 15 minuten reistijd.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Raymond »

Waarbij je tussen Son en Woensel de bus over de Kennedylaan wilt hebben? Die lijn reed aan het begin van de huidige concessie 2x per uur, maar die bussen waren erg leeg. Binnen een paar jaar was dit daarom weer teruggedraaid en werd de route weer via Huizingalaan/Ekkersrijt gelegd. Voor de snelle verbinding zorgt Arriva met de Oost-Brabant lijnen, voor dichterbij opstappen moet je wat langer reizen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

Vluchtige blik vanuit een Fogeloptiek: Niet 6x per uur van Eindhoven naar Gemert in middagspits is een gemis. Dan moet de rest wel geleed rijden. Maar volgens mij zit dat ook zo met de Volans? If so, dan kan ik ermee leven. Zeer slecht: route binnen Gemert vrij te bepalen. In mijn optiek had men de huidige route daar moeten handhaven. Ik zie het niet zitten dat men de 121 weer laat slingeren via het Ridderplein: erg vertragingsgevoelig, leuk met krappe aansluitingen. Huidige route van lijn 122 zou geen probleem zijn in mijn ogen mits men snel kan overstappen. Rijdt de lijn door naar Uden, dan niet.

Opwaardering lijn 25, zondag 1x per uur. Wat mij betreft is afschaffen van lijn 125 geen gemis. Ik vind zowel lijn 25 en 125 gewoon overkill. Lijn 25 zou dan prioriteit moet hebben ivm gebiedsontsluiting Laarbeek, dan zitten mensen uit Gemert maar vijf minuten langer in de bus, deal with it.

Lijn naar Uden is ook minder karig dan ik gedacht had, rijdt iig za en zondag tot 18:30 en op werkdagen tot einde dienstregeling. Ik dacht dat dit minder was in de eerste opzet. Gewenste koppeling met Eindhoven - Gemert of Helmond - Gemert is positief. In beide gevallen voor mij gunstig omdat beide uit Beek en Donk komen.

RIP lijn 21: dit zat er helaas sinds 2011 al aan te komen toen men de 122 in het leven riep. Zo wordt de laatste rest van de mooiste streeklijn van Nederland de nek omgedraaid. Niet onverwacht, maar desalniettemin treurig. Ben benieuwd of een vervangende buurtbus nog door Beek en Donk zal komen en of deze daar dan nog de oude route zal rijden en "mijn" halte zal blijven bestaan.

Dat gezegd hebbende is het jammer dat men de sneldienst Gemert - Boxmeer niet verder heeft onderzocht, dat zou in mijn ogen potentie hebben gehad (zeker met doorkoppeling aan sneldienst Eindhoven - Gemert of lijn 25 Helmond - Gemert).
"Een touringcar is geen bus"
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door CamilleKreemers »

Raymond schreef:Waarbij je tussen Son en Woensel de bus over de Kennedylaan wilt hebben? Die lijn reed aan het begin van de huidige concessie 2x per uur, maar die bussen waren erg leeg. Binnen een paar jaar was dit daarom weer teruggedraaid en werd de route weer via Huizingalaan/Ekkersrijt gelegd. Voor de snelle verbinding zorgt Arriva met de Oost-Brabant lijnen, voor dichterbij opstappen moet je wat langer reizen.
ANdere optie is kijken of je lijn 2 2x/uur door kan trekken naar Son en Breugel.

Reactie op Fogeltje:
- Volans is NIET verplicht geleed, alleen VolansPlus is verplicht geleed.
- lijn 25 en 125 zijn dit jaar "nieuw" (oke alleen lijn 125 is dat). Ik vind nu al beslissen dat deze lijn geen toekomst heeft vroeg. Deze buslijn bestaat nu 4 volle maanden, waarbij bekend is dat de meeste nieuwe reizigers na de zomervakantie komen (nieuwe scholieren). Dan zou de lijn wel een stuk beter kunnen gaan lopen. Ik kan me wel indenken dat je op zaterdag naar 1 lijn wil overgaan. Gemiddeld per uur kent lijn 25 in de afgelopen volle 5 maanden (zonder verbinding naar Gemert) 7 instappers en lijn 125 11 instappers. Met name in de spits is die sneldienst handig met meer dan 16 instappers. Ik denk dat je dan in de spits wel een sneldienst moet gaan bieden.
- Noem me eigenwijs, maar ik hoop dat de verbinding EIndhoven - Gemert - Uden gewoon doorgaand geboden gaat worden. Ik vind namelijk een groot aantal reizigers met een overstap opzadelen niet toekomstbestendig, want reizigers willen niet overstappen.
- Hoe zit dat met die sneldienst Boxmeer - Gemert?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door fogeltje »

CamilleKreemers schreef:- Volans is NIET verplicht geleed, alleen VolansPlus is verplicht geleed.
Hmm. Frequentie in middagspits terugbrengen kan, maar dan moeten echt alle ritten geleed gereden worden, anders krijg je boze fogeltje's...naja, die rijdt niet meer mee, maar andere mensen zullen ook wel mondig worden.
CamilleKreemers schreef:- lijn 25 en 125 zijn dit jaar "nieuw" (oke alleen lijn 125 is dat). Ik vind nu al beslissen dat deze lijn geen toekomst heeft vroeg. Deze buslijn bestaat nu 4 volle maanden, waarbij bekend is dat de meeste nieuwe reizigers na de zomervakantie komen (nieuwe scholieren). Dan zou de lijn wel een stuk beter kunnen gaan lopen. Ik kan me wel indenken dat je op zaterdag naar 1 lijn wil overgaan. Gemiddeld per uur kent lijn 25 in de afgelopen volle 5 maanden (zonder verbinding naar Gemert) 7 instappers en lijn 125 11 instappers. Met name in de spits is die sneldienst handig met meer dan 16 instappers. Ik denk dat je dan in de spits wel een sneldienst moet gaan bieden.
In de spits kan de lijn nuttig zijn, maar daarbuiten vind ik het geldverspilling om met twee grote bussen in te zetten die bijna leeg zijn. Dat is geld over de balk smijten en dat vond ik al bij bekendmaking van de plannen. Er zijn gewoon te weinig potentiele reizigers om beide lijnen levensvatbaar te maken. Als je de lijnen samen voegt en van de 7 en 11 instappers er totaal 14 overblijven, dan is dat efficienter en kan ik ermee leven en heb je kans dat de lijnen langer blijven bestaan. Anders worden ze 1 voor 1 afgeschoten.
CamilleKreemers schreef:- Noem me eigenwijs, maar ik hoop dat de verbinding EIndhoven - Gemert - Uden gewoon doorgaand geboden gaat worden. Ik vind namelijk een groot aantal reizigers met een overstap opzadelen niet toekomstbestendig, want reizigers willen niet overstappen.
Moet ik nog aangegeven wat ik van de knip vind? ;) Een knip is voor mij hooguit bespreekbaar als de verbinding met Boxmeer er komt en zelfs dan zie ik liever 1x per uur Eindhoven - Gemert - Boxmeer en 1x per uur Eindhoven - Gemert - Uden, beide doorgaand.

Ook hier geldt, mij zul je niet meer snel in de bussen aantreffen. Ik doe het nu in de helft van de tijd en heb geen overstapgeneuzel in Uden (in mijn ogen nog het grootste knelpunt van de rit, want 's avonds reizen is met die krappe overstap echt niet fijn, steeds dat gevoel "laat er geen slome eikel straks op de weg zitten want dan halen wij het al niet meer").
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:Vluchtige blik vanuit een Fogeloptiek
Zelf heb ik er ook maar vluchtig naar gekeken, binnenkort ga ik het uitgebreid lezen.
huibf schreef:De provincie blijft vreemde gedachten houden wat betreft HOV en de drukke stadslijnen 2 en 4.
Concessie blijft erg aanbodgericht en nirt vraaggericht. Jammer!
Zeker, hoop dat de nieuwe vervoerder een hogere frequentie aanbied in het pluspakket.
fogeltje schreef:
CamilleKreemers schreef:- Volans is NIET verplicht geleed, alleen VolansPlus is verplicht geleed.
Hmm. Frequentie in middagspits terugbrengen kan, maar dan moeten echt alle ritten geleed gereden worden, anders krijg je boze fogeltje's...naja, die rijdt niet meer mee, maar andere mensen zullen ook wel mondig worden.
Auto is toch praktischer :wink: zeker wanneer de bus via Woensel gaat rijden
De vervoerder heeft vervoersplicht dus zou of 6x per uur moeten rijden of geleed/versterking inzetten naar Gemert.
Iedereen die langer dan 15 minuten in de bus zit moet daarnaast kunnen beschikken over een zitplaats.
CamilleKreemers schreef: - lijn 25 en 125 zijn dit jaar "nieuw" (oke alleen lijn 125 is dat). Ik vind nu al beslissen dat deze lijn geen toekomst heeft vroeg. Deze buslijn bestaat nu 4 volle maanden, waarbij bekend is dat de meeste nieuwe reizigers na de zomervakantie komen (nieuwe scholieren). Dan zou de lijn wel een stuk beter kunnen gaan lopen. Ik kan me wel indenken dat je op zaterdag naar 1 lijn wil overgaan. Gemiddeld per uur kent lijn 25 in de afgelopen volle 5 maanden (zonder verbinding naar Gemert) 7 instappers en lijn 125 11 instappers.
Lijn 125 is vooral voor scholieren een uitkomst, de reistijd richting de ROC's is veel korter, buiten de brede spitsuren zijn 2 lijnen niet nodig en kan lijn 25 al het vervoer overnemen.
fogeltje schreef:RIP lijn 21: dit zat er helaas sinds 2011 al aan te komen toen men de 122 in het leven riep. Zo wordt de laatste rest van de mooiste streeklijn van Nederland de nek omgedraaid. Niet onverwacht, maar desalniettemin treurig. Ben benieuwd of een vervangende buurtbus nog door Beek en Donk zal komen en of deze daar dan nog de oude route zal rijden en "mijn" halte zal blijven bestaan.
Een koppeling aan buurtbus laarbeek is natuurlijk ook een interessante optie. Misschien een schrale troost, in de spitsuren bied een buurtbus te weinig capaciteit en rijdt er misschien nog een paar keer per dag een grote bus langs.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost 2017 t/m 2027

Bericht door huibf »

Iedereen is vrij om info te vragen.
Ik denk eraan om te vragen met welke cijfers de frequentie wordt bepaald op niet volanslijnen.
Van Volans is bekend dat dit puur aanbodgericht is (niet onderbouwde eis van provincie.

Lijn 2 en 4 tellen op veel tijden tegen of ruim over de 100 reizigers per uur in een richting op zaterdag. (Nvs 2014)
Wat zijn de cijfers om dan maar in 30 min freqentie te eisen op zaterdag.
Notabene is lijn 2 hersteld in zijn oude vorm en krijgt er een stuk bij van minimaal 4 halten.

Dit is vragen om problemen en moet je structureel aanpakken dn niet via een pluspakket.

De tabel die voor oost en west brabant wordt gehanteerd geldt niet voor ZuidOost.
Maar daar geldt:
20 reizigers per uur = 2 bus/uur.
40 = 4 bus/uur.
fogeltje schreef: Hmm. Frequentie in middagspits terugbrengen kan, maar dan moeten echt alle ritten geleed gereden worden, anders krijg je boze fogeltje's...naja, die rijdt niet meer mee, maar andere mensen zullen ook wel mondig worden.
Werk je niet meer in Ehv? Was tijdelijk toch? Was de laatste tijd aan het opletten of ik je niet zag staan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten