Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

CamilleKreemers schreef:Ook is het hele via gebied soms overbodig: Lijn 11 Reitdiephaven via Station Noord + P+R Zernike. Noem Zernike gewoon niet eerder dan je bij Station Noord bent.

Ergste versie die ik ken: Lijn 11 Winschoten via Merwede heeft een tijd op de koersfilm gestaan. Het is nu weliswaar Lijn 11 Winschoten Station geworden wat al iets beter is. Echter bestaat de bestemming Winschoten ook, terwijl het dezelfde plek is.
11 doet ook pas via P+R Zernike bij Station Noord. Vlak daar voor veranderd hij de bestemming.

Ik bedoelde ook meer de streeklijnen. 171 Veendam station, maak er gewoon 171 Veendam van. Zo groot is het hier niet, het moet toch wel duidelijk zijn dat een bus in zo'n dorp langs het station rijdt.
11 Winschoten ook, zet er lekker groot Winschoten op ipv Winschoten station. En dan ook nog zo klein naast elkaar.
61 ook, in Middelstum filmt hij 61 Groningen via Bedum. Dat snap je toch, dat hij via Bedum gaat. Dat hij vanaf Halte Meedenpad 'Hoofdstation via Oosterpark/UMCG' filmt, oke daar zit wat in vanwege de uitzondering om niet via de grote markt te gaan. Maar buiten de stad vind ik al dat via via maar irritant.

Bestemmingen als Roden en Hoogkerk staat niet meer in de computer. Het is Roden Dorth, of P+R Hoogkerk. Oke, Hoogkerk dorp zit er nog in... wtf
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ja, dat weet jij omdat je chauffeur bent, denk ik. Alleen mensen die niet van hier zijn weten de route niet. Bovendien waarom zou je het weglaten? Het is toch veel duidelijker?
Vroeger had je bijv lijn 52 met of De Punt of Korrewegwijk als bestemming. Het is toch vreemd om een wijk uit Groningen te gaan filmen bij Eelde Airport? En als je naar Martini wilt, moet je een bus naar De Punt, zoek dat maar eens uit op Station. Nu zijn er veel meer mogelijkheden en kan je daar mooi gebruik van maken en dat doen ze bij Qbuzz prima!

Overigens vind ik dat je gewoon Roden moet filmen en niet Roden Dorth.. Dat snap ik niet echt.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Daarom zeg ik, buiten de stad is dat via via gewoon onzin. Zet gewoon heel groot Groningen op de bus, en zodra je de Stad in rijdt film je de wijken en eindpunt.

En lijn 4 zal straks wel "4 Roden Kastelenlaan" gaan filmen. En dat past er net zo groot op als Veendam station en Station Europapark :)

Ik heb mezelf het ergeren wel afgeleerd, ik verbaas me alleen nog maar over dingen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ja, maar Groningen Beijum via HS - Grote Markt is toch duidelijker? Als je alleen Beijum zou filmen, zoals vroeger, dan weet je helemaal niet waar de bus heen gaat. Nu weet je in Roden dat je rechtstreeks naar de Grote Markt kan.
Net als Assen station via Haren en De Punt, alleen Assen filmen is gek. Haren is een belangrijke bestemming, en ook busstation De Punt.
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo van die lange teksten... Het is juist verzorgd.
Je hoeft geen eindhalte als Dorth, Kastelenlaan te filmen, dat is het andere uiterste.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

CamilleKreemers schreef:Ik zou lijn 8 anders doen:
Tussen Martini en Coendersborg: Hoofdstation via Coendersborg
Tussen Coendersborg en HS: Hoogkerk via HS en A-kerk
Tussen HS en Hoogkerk: Hoogkerk
Hoogkerk: P+R Hoogkerk

Ook is het hele via gebied soms overbodig: Lijn 11 Reitdiephaven via Station Noord + P+R Zernike. Noem Zernike gewoon niet eerder dan je bij Station Noord bent.

Ergste versie die ik ken: Lijn 11 Winschoten via Merwede heeft een tijd op de koersfilm gestaan. Het is nu weliswaar Lijn 11 Winschoten Station geworden wat al iets beter is. Echter bestaat de bestemming Winschoten ook, terwijl het dezelfde plek is.
Het lijkt mij juist zinvol vanaf HS wel voorop te filmpen P+R Hoogkerk of P+R Zernike. Dan weten de mensen die de auto aan rand van de stad zetten en niet zo vaak met de bus rijden: "Oh, deze kan ik nemen naar mijn bestemming."
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rener »

en dan is er nog het verschijnsel dat de lijnfilm niet veranderd bij bepaalde bussen. Ik zie op lijn 3 en 4 bijvoorbeeld bij halte E nog vaak roden via grote markt en hs erop staan. Hoezo lekker duidelijk je stuurt mensen zo de verkeerde bus in als ze die tekst lezen.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Lijn 8 filmt volgens mij wel Hoogkerk via Coendersborg bij het Martini Ziekenhuis hoor:

Afbeelding

En lijn 19 rijdt dus over de Laan van de Vrede en neemt, vanaf de parallelweg langs de A7 een bijzondere 'bussluis' zoals ze het noemen ('t is gewoon een stuk in het grasveld met bouwplaten):

Afbeelding
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

In het verleden werd er inderdaad wel Hoogkerk via Coendersborg gefilmd, maar dat is aangepast naar P+R Hoogkerk via HS - Akerk, zoals te zien is op: http://qbuzz.nl/GD/halte/groningen--mar ... oofdingang

Waren er eigenlijk ook wat mensen die gebruik maakten van de 'tijdelijke' lijn 19 Martini ZKHS - P+R Hoogkerk?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Die mensen komen snel genoeg als ze horen dat 19 een gratis pendelbus is :)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Sinds wanneer bestaat er een gratis bus?
marco1975
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 09:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marco1975 »

JeroenSpock schreef:Die mensen komen snel genoeg als ze horen dat 19 een gratis pendelbus is :)
het is wel een gratis ritje van P+R Hoogkerk naar Martini ziekenhuis maar tussen +-10.00 en +-15.00 rijdt de lijn niet.
ik heb er deze week wel 4 personen tegelijk erin gehad!!
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

En waarom bestaat die lijn 19 eigenlijk?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Waren er eigenlijk ook wat mensen die gebruik maakten van de 'tijdelijke' lijn 19 Martini ZKHS - P+R Hoogkerk?
0,0. Vind het wel leuk overigens dat ze hem compleet in de dienstregeling hebben gezet, dus met DRIS-vermeldingen, zelfs officiele HVS'en en een mooi handgeschreven stickertje op de haltebordjes.
groningen schreef:En waarom bestaat die lijn 19 eigenlijk?
Omdat ze aan het werk zijn bij de Boerhaaverotonde en aan de Van Swietenlaan. De verkeersstromen rond het Martini Ziekenhuis worden volledig aangepast.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

gebruiker77 schreef:Ja, maar Groningen Beijum via HS - Grote Markt is toch duidelijker? Als je alleen Beijum zou filmen, zoals vroeger, dan weet je helemaal niet waar de bus heen gaat. Nu weet je in Roden dat je rechtstreeks naar de Grote Markt kan.
Net als Assen station via Haren en De Punt, alleen Assen filmen is gek. Haren is een belangrijke bestemming, en ook busstation De Punt.
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo van die lange teksten... Het is juist verzorgd.
Je hoeft geen eindhalte als Dorth, Kastelenlaan te filmen, dat is het andere uiterste.
'Groningen UMCG via station en centrum' dan maar, wie moet er nou van Roden naar Beijum?
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Als reactie op lijn 8 vanaf Martini. Ik heb de 8 eens op de plaat gelegd bij Geert Teispad. Dit was op 18 april jl.

Afbeelding
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rener »

Pim-AllianceB95 schreef: 'Groningen UMCG via station en centrum' dan maar, wie moet er nou van Roden naar Beijum?
wel een aantal ;) ook van lewenborg naar leek.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Als reactie op lijn 8 vanaf Martini. Ik heb de 8 eens op de plaat gelegd bij Geert Teispad.
Van Geert Teispad naar P+R Hoogkerk rechtstreeks in 45 minuten met lijn 8 of in 16 minuten met 1 overstap, maar dat laatste reisadvies heeft een overstap op lijn 189. En dat schijnt dus niet de werkelijkheid weer te geven. Volgens 9292 moet vanaf 25 juli alles weer "normaal" wezen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

rener schreef:
Pim-AllianceB95 schreef: 'Groningen UMCG via station en centrum' dan maar, wie moet er nou van Roden naar Beijum?
wel een aantal ;) ook van lewenborg naar leek.
Maar naar verhouding onvoldoende om het filmwaardig te noemen :P
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ik vroeg me af hoe het zit met een dagkaart. Per volwassene mogen 3 kinderen mee. In de zomer mogen er echter 2 volwassenen op 1 kaart. Alleen mogen er dan ook theoretisch 1 volwassene en 4 kinderen reizen op 1 kaart?

En hoe zit het in het algemeen met kaartjes in de bus als er vertraging is?
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

Nee, per volwassene mogen max 3 kinderen mee. Er moet een 2e volwassene mee, wilt een 4e kind mee willen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

gebruiker77 schreef:En hoe zit het in het algemeen met kaartjes in de bus als er vertraging is?
Hoe bedoel je dat? Als in dat de chaufferu dan geen tijd zo hebben om een kaartje te verkopen? De meeste doen het dan alsnog gewoon bij de halte, en sommige stempelen en geven het wisselgeld dan gewoon tijdens het rijden.
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ik bedoel eigenlijk, stel je koopt een 5 euro kaartje om 13:00, en kunt dan nog terug met de bus van 14:00, alleen deze komt dan 10 minuten te laat. Moet je dan bijkopen?
En andersom als een bus 5 minuten te vroeg is, voor welke tijd wordt deze dan afgestempeld?
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door bartjemestrom »

5 eurokaartje is sws 1,5 uur geldig. En de stempel is afhankelijk van waar de chauffeur hem op heeft ingesteld.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ja, maar door de vertraging van 10 minuten kom je buiten de tijd van het euro kaartje.

Als een bus op 10.03 komt in plaats van 10.10 uur, waar stempel je hem dan op?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Meestal stempelt een chauffeur ook nog eens een kwartier vooruit. Dus de kans dat het verkeerd gaat is minimaal.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten