Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibe »

Op papier heeft Breda een strategische reserve. Echter in de praktijk is dit een bus of twee te weinig, waardoor er tussen 1530 en 1700 regelmatig geen bussen in de stalling te vinden zijn en ook ritten uitvallen.

Daarnaast zijn er door de verdeling van bussen meer (teveel) stadsbussen, hierdoor moeten 3-4 stadsbussen planmatig streekdiensten rijden.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Hans schreef:Een groot deel van de chauffeurs is overtuigd van het feit dat het Arriva wordt. Als je vraagt waar ze dat op baseren is, dat ze dat horen in de kantine (van collega's dus).
Er is ook al ingeschreven volgens velen, echter dat het definitieve bestek nog niet klaar is en inschrijven niet mogelijk is, tja. En het is toch hartstikke logisch dat Arriva het gaat winnen, want die hebben de rest van Zuid-Nederland ook.
Vandaag nog gehoord dat Arriva al een terrein in Son heeft waar ze bussen kan stallen en een smak met geld klaar heeft liggen.
Nu heb ik dat van dat terrein ook gehoord, maar dat in het kader van stalling voor een deel van de vloot van Veghel en voor de IC Bus. Maar of dat door gaat weet ik dus niet.
Mooie kantineverhalen. Het is wel logisch dat Arriva ZuidOost ook wil. Hoe groter oppervlak des te goedkoper kan men denk ik opereren. Dat van Son weet ik niet, maar de concessiehouder ziet graag (eis?) dat de Hermesremise wordt overgenomen (en terecht).
Inschrijven kan inderdaad nog niet. Wel zijn er 2 ronden marktconsultaties gehouden, wie er in hebben geschreven en wat de resultaten zijn zijn niet openbaar (gemaakt)
Hans schreef:IEDEREEN zal moeten wachten tot het definitieve bestek klaar is (15 juli begreep ik van de week).
Komende week worden zoals ik heb begrepen alle inspraakreacties gepubliceerd.

Hans schreef: Ik verwacht in elk geval een grote interesse. Meerdere inschrijvers dus, maar wie dat zijn en onder welke naam is absoluut koffiedik kijken!
Ik vraag me af er grote interesse is, en of de vervoerder brood ziet in het voorgestelde voorlopige PvE.
Ik hoop wel dat er wat zaken zijn gewijzigd t.a.v. de verplichte routes e.d. en de minimale frequenties op sommige lijnen.
Er wordt te rigoureus gesnoeid en overhoop gehaald in notabene de drukke stadslijnen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door marvinkok »

Daniel schreef:Ligt er maar net aan wat er beschikbaar is he. Syntus verkende de provincie Utrecht met een Twentse bus terwijl Apeldoorn toch stukken dichterbij is.
Overijsselse bus is dan nog wel weer logisch, Deventer is tenslotte hoofdkantoor ;)
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

datm schreef:Zie ik nou op de onderste foto een elektrische Volvo bus staan?
Klopt er staat idd een elektrische Volvo 2 deurs stadsbus bij Arriva.
De test rijden is al lange tijd voorbij, deze Volvo is al lange tijd weg geweest en vaak kapot.
Ook nu staat ie al bijna 2 maanden stil en is ie aan het opladen om zo te zeggen hij rijd niet.
Ik vind die bus 100% de blunder van Brabant en is weggegooid geld in een mislukt proef.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

Vandaag iets na 15 uur reed ik met de auto in Hintham en kwam een Arriva Volans bus tegen op de Lijn 3 Rosmalen via Hintham. Helaas heb ik er geen foto van kunnen maken :( maar wat ik ook weet is dat het NIET mag een Volans op stadsdienst van de mensen die bij Arriva werken in Den Bosch op kantoor. Maar de mensen van op ASL zeggen dat het gewoon moet.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Jasper je laatste zinnen kloppen niet helemaal. Wat is ASL?
Ook ik zag hem rijden in de Groote Wielen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

Arriva Support en Logistiek, een mooi naampje voor wat ze elders gewoon de verkeersleiding noemen. En daar vinden ze alles wel goed heb ik in het verleden al wel gemerkt (bv. pas op het eindpunt weer verder met de dienst gaan na een buswissel ivm een defect in plaats van nog proberen zoveel mogelijk van de normale route te rijden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Nogmaals Volans mag wel op de 'lagere' lijnen, maar geniet het niet de voorkeur en moet zoveel mogelijk worden gemeden, maar gaat wel boven rituival.
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

huibf schreef:Nogmaals Volans mag wel op de 'lagere' lijnen, maar geniet het niet de voorkeur en moet zoveel mogelijk worden gemeden, maar gaat wel boven rituival.

Ik weet dat de Manager van Arriva in Den Bosch het 100% verbied de Volans op stadsdienst rijden.
Ook de chauffeurs zelf vinden het niet kunnen, en laten de bus vaak staan en dan heb je een rit die uit valt.
Of wat ze ook doen vaak is naar de stalling en pakken daar gewoon een stadsbus die niet hoeft te rijden op die dag en rijden dan daarmee de dienst hahahahaha. Mijn vader liet pas de Volans staan en ging er niet mee rijden op Lijn 13 Rosmalen Groote Wielen. ASL zei je moet hem meenemen en manager op stalling zei aan de telefoon Nee daar is de Volans niet voor laat hem staan waardoor me vader zo iets had van "bekijk het" dan maar een rit dat uit valt.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jasper073 »

gliderfighter schreef:Jasper je laatste zinnen kloppen niet helemaal. Wat is ASL?
Ook ik zag hem rijden in de Groote Wielen.

Jij misschien een foto er van kunnen maken ?? ik reed helaas auto
Woon zelf ook op de Groote Wielen.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door buschauffeur »

Daniel schreef:En daar vinden ze alles wel goed heb ik in het verleden al wel gemerkt (bv. pas op het eindpunt weer verder met de dienst gaan na een buswissel ivm een defect in plaats van nog proberen zoveel mogelijk van de normale route te rijden)
Dat is ook logisch, afhankelijk van de frequentie van de lijn waar de defecte bus op zat. Een bus wisselen kost tijd en bij een lijn die ieder kwartier of iedere twintig minuten rijdt, is de volgende bus vaak al geweest tegen de tijd dat de bus gewisseld is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

Ow, maar heb dat ook gezien in een zondagse halfuursdienst in Dordt ooit. Die bus is toen na wisseling pas op het eindpunt waar hij eerder stuk ging weer opgestart. Dat terwijl het, met een kleine vertraging, ook mogelijk was geweest het stuk station > eindpunt nog wel te rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Als ik in de regen sta, dan heb toch echt liever een bus dan geen bus. Nee geen foto
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Jasper073 schreef:
huibf schreef:Nogmaals Volans mag wel op de 'lagere' lijnen, maar geniet het niet de voorkeur en moet zoveel mogelijk worden gemeden, maar gaat wel boven rituival.

Ik weet dat de Manager van Arriva in Den Bosch het 100% verbied de Volans op stadsdienst rijden.
Ook de chauffeurs zelf vinden het niet kunnen, en laten de bus vaak staan en dan heb je een rit die uit valt.
Of wat ze ook doen vaak is naar de stalling en pakken daar gewoon een stadsbus die niet hoeft te rijden op die dag en rijden dan daarmee de dienst hahahahaha. Mijn vader liet pas de Volans staan en ging er niet mee rijden op Lijn 13 Rosmalen Groote Wielen. ASL zei je moet hem meenemen en manager op stalling zei aan de telefoon Nee daar is de Volans niet voor laat hem staan waardoor me vader zo iets had van "bekijk het" dan maar een rit dat uit valt.
Sorry, maar dan vind ik het geen goede manager. Het is beter dat er een bus rijdt dan helemaal niks. Zo, is er ook wel eens een Citea op lijn 401 naar Utrecht beland omdat er geen Mercedessen meer beschikbaar waren. Dan liever een Citea dan geen bus.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Inderdaad, ik had dan naar het ASL geluisterd. Ik weet uit ervaring hoe irritant het is wanneer er een bus uitvalt terwijl er nog genoeg in de garage staan. :P
🍉
RvdG94
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 23:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door RvdG94 »

Ik heb het ook al een keer of twee meegemaakt dat Arriva het wel okay vond om lijn 156 naar Den Bosch maar een keer uit te laten vallen (bus van 12:40)... En daar sta je dan te wachten... vanaf 12:20 tot 13:10...
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door OmniLezer »

Ik klaag veel, maar ik heb gemerkt dat Arriva(ASL) het gewoon normaal vindt om mensen een uur te laten wachten.
Als alles gewoon goed gepland was, zou dit vrijwel nooit voor komen. Bij Connexxion vindt je dit niet en bij Veolia vond je dit ook bijna niet. Arriva rijdt niet eens een jaar en het komt nu al voor dat ze ritten laten uitvallen van streekbussen(die vaak om het half uur rijden) en stadsbussen(nog niet zo erg, maar ja).

Waarom plannen ze dit niet goed. In Den Bosch is dit wel okee, want daar kan je gewoon Ambassador's op stadslijnen laten rijden. Maar verder niet.

Wordt er wel goed gebruik gemaakt van bus-wisselingen? Want in plaats van een stadsbus te pakken terwijl je dan nog na de stadslijnen op streeklijnen moet rijden, is ook onhandig.

Ze moeten chauffeurs gewoon goede planningen geven en ruimte om te wisselen. In het DAV is het ook goed geregeld ondanks de laatste tijd met die Volvo Hybrid op lijn 88.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Ook een stadsdienst laten uitvallen is niet goed, want ook deze rijden 2x/uur. Om maar niet te spreken over geen bussen na 21:30 + 1x/uur Sprinters, goeie bereikbaarheid..
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door CamilleKreemers »

OmniLezer schreef:Ik klaag veel, maar ik heb gemerkt dat Arriva(ASL) het gewoon normaal vindt om mensen een uur te laten wachten.
Als alles gewoon goed gepland was, zou dit vrijwel nooit voor komen. Bij Connexxion vindt je dit niet en bij Veolia vond je dit ook bijna niet. Arriva rijdt niet eens een jaar en het komt nu al voor dat ze ritten laten uitvallen van streekbussen(die vaak om het half uur rijden) en stadsbussen(nog niet zo erg, maar ja).

Waarom plannen ze dit niet goed. In Den Bosch is dit wel okee, want daar kan je gewoon Ambassador's op stadslijnen laten rijden. Maar verder niet.

Wordt er wel goed gebruik gemaakt van bus-wisselingen? Want in plaats van een stadsbus te pakken terwijl je dan nog na de stadslijnen op streeklijnen moet rijden, is ook onhandig.

Ze moeten chauffeurs gewoon goede planningen geven en ruimte om te wisselen. In het DAV is het ook goed geregeld ondanks de laatste tijd met die Volvo Hybrid op lijn 88.
Kan het niet komen omdat ze het materieelpark te krap plannen? Er stond in een van de provincies in de afgelopen jaren een eis van 10% technische reserve in de ochtendspits! zodat eventuele problemen in de ochtendspits verholpen werd. Nu kost dat klauwen met geld natuurlijk, maar dan weet je wel zeker dat je genoeg materieel hebt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door fogeltje »

OmniLezer schreef:Bij Connexxion vindt je dit niet.
Oh jawel hoor, een lijn 99 richting Uden is ooit in Grave overleden. We konden gewoon een uur wachten op de volgende, die dusdanig vertraagd was dat ik aansluiting mistte en twee uur vertraging in totaal had. Nu was dat wel 2008, maar toch. Ook in recente jaren nog gewoon meegemaakt, maar wel slechts een enkele keer.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:
OmniLezer schreef:Bij Connexxion vindt je dit niet.
Oh jawel hoor, een lijn 99 richting Uden is ooit in Grave overleden. We konden gewoon een uur wachten op de volgende, die dusdanig vertraagd was dat ik aansluiting mistte en twee uur vertraging in totaal had. Nu was dat wel 2008, maar toch. Ook in recente jaren nog gewoon meegemaakt, maar wel slechts een enkele keer.
Zoals het hier overkomt gebeurt het bij Arriva structureler. Zelf heb ik het ook eens meegemaakt dat een busje defect raakte en de dienst voor de rest van dag opgeheven werd en zelfs de volgende morgen de 1e rit. Met reguliere bussen van Hermes heb ik het nog maar 1x meegemaakt, wel vaker dat er een 12m bus rijdt in de plaats van een 18m bus.

Wat ik zelf vervelender vind is dat Arriva te weinig inspanningen doet om reizigers een zitplaats te kunnen bieden.
Zelfs in de daluren komen er op sommige streeklijnen staanplaatsen voor, bijvoorbeeld op lijn 800 of lijn 156. En dan heb ik het nog niet eens over vervoer tijdens (kleinere) evenementen.
Gest
Berichten: 25
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 11:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Gest »

Binnenstadsbus Den Bosch geupdate met nieuwe halteborden en vormgeving buitenkant.


Afbeelding
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Ziet er goed uit.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Daarstraks reed een buurtbus lijn 10, was gewoon een mercedes met buurtbus erop, maar dan met een A4'tje met 10 erop.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door OmniLezer »

gliderfighter schreef:Daarstraks reed een buurtbus lijn 10, was gewoon een mercedes met buurtbus erop, maar dan met een A4'tje met 10 erop.
Deden ze dit maar eens overal. Zo goed zorgen dat een rit gewoon doorging ongeächt wat.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten