Korte vragen #15

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #15

Bericht door Anne »

reisthijs schreef:Voor alle vragen over poortjes: www.ns.nl/poortjes
Helaas niet compleet die lijst :(
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #15

Bericht door reisthijs »

Wat ontbreekt er aan?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #15

Bericht door Anne »

In ieder geval Delft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #15

Bericht door Suus »

Er staat volgens mij geen lijst op de website met alle stations die poortjes hebben, alleen een lijst van de stations waar de poortjes 24/7 per dag gesloten zijn. Of is dat ook het geval in Delft?

Overigens zijn vanwege werkzaamheden bij de Amsterdamse metro de brede poortjes van Amsterdam Zuid en Diemen Zuid tot eind augustus weer geopend. De poortjes op die stations zijn pas begin juni gesloten...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #15

Bericht door verfmeer »

In Delft zijn de poortjes al sinds begin mei 24/7 dicht.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #15

Bericht door Anne »

Al de week na de opening van het nieuwe station zijn ze permanent dichtgegaan.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #15

Bericht door webguy »

Bee schreef:Er staat volgens mij geen lijst op de website met alle stations die poortjes hebben, alleen een lijst van de stations waar de poortjes 24/7 per dag gesloten zijn.
Hier staat bij elk station of er poortjes, paaltjes of allebei zijn.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Korte vragen #15

Bericht door OmniLezer »

Michael schreef:Alle Voith's lijken volgens mij wel op elkaar. Maar echt met zekerheid kan ik het niet zeggen aangezien we in Breda alleen maar bussen met een ZF versnellingsbak hebben.
Oh, rot. Maar thanx voor het uitleg.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #15

Bericht door Milco »

Ik lees op internet dat je met de Kruidvat OV-dagkaart bij iedere vervoerder in en uit moet checken, behalve bij Connexxion; daar is het een zichtkaart. Maar geldt dit bij Connexxion alleen voor de trein of hoeft er bij de bus van Connexxion ook niet in-/uitgecheckt te worden? Iemand die dit weet?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen #15

Bericht door regenmaker »

Alleen in de treinen van Connexxion, dus alleen de Valleilijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Reizigersorganisaties

Bericht door Durashift »

Op een ander forum waar ik lid van ben.. poste iemand de vraag waarom 'de blauwe borden tussen de rails' maar aan 1 zijde te zien zijn..

Goede vraag.. en via deze link http://www.nicospilt.com/index_borden.htm kwam ik wel bij het antwoord waarvoor deze borden dienen.. Echter, antwoord op de vraag is er niet.
Ik zal even 2 foto's plaatsen (zijn wel wat groot)...

Foto 1. Het gaat dus om de blauwe cijferborden, in het midden van de grindbaan, tussen de sporen.
Ik weet intussen dat het dus de stopplaats aanduid van de trein, icm het aantal bakken

Afbeelding

Vraag van de lezer aldaar is dus..

Waarom staan de cijfers ook niet aan de andere zijde van het bord..
Om in de woorden van de lezer te blijven..

"Ik zat te wachten op de trein. En dan zie je op het spoor van die bordjes met cijfers er op.
Dus denk ik: dat is voor de machinist, dat hij/zij bv moet gaan remmen bij 10, en moet stilstaan bij 2 of zo (0 zie ik nooit).
Maar op het spoor dat je ziet op de foto, rijdt er een trein richting het noorden, en 1 richting het zuiden.
De stations voor beide richtingen bevinden zich op dezelfde hoogte.
Maar dan ziet de machinist die noordelijk rijdt, de bordjes van de achterkant, zonder zichtbaar cijfer.

Tsja dan vraag ik me toch af.
Krijgt zo'n machinist dan niet het gevoel dat hij/zij aan het spookrijden is?
Is de machinist die noordwaarts gaat, slimmer dan degene die koers zet richting het zuiden?
Nee dat kan het niet zijn.
De noorderling brengt andere noorderlingen toch ook naar het zuiden en rijdt dan weer huiswaarts.
En zuiderlingen rijden toch ook wel es naar het noorden waarbij ze dan de bordjes op de rug kijken?

Iemand een verklaring?"


Foto 2:
Afbeelding

Ik dacht zelf eerst dat er dan wel cijferborden aan het perron meubilair bevestigd zou zijn.. Ik kan dat echter niet zien op de foto.

Wie heeft er een uitleg?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door deadlock »

De machinist stopt de andere kant op aan het einde van het perron of net ervoor. Bakborden zijn sowieso niet altijd even bruikbaar op kleine stations.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Daniel »

Die cijferborden zijn bestemd voor het bepalen van de juiste stopplaats in een bepaalde richting, dus bij die op je foto moet een trein met 4 bakken stoppen om handig te staan t.o.v. de uitgangen of simpelweg om volledig langs het perron te staan.
Dat er in de tegenrichting geen bordjes zichtbaar zijn heeft vaak als reden dat in die richting toch alle treinen op dezelfde plek moeten stoppen. Bijvoorbeeld als beide perrons de uitgang aan één uiteinde hebben dan wil je in de ene richting de trein aan de achterkant t.h.v. die uitgang hebben staan, maar in de andere rijrichting volstaat het om met elke trein tot aan het uiteinde van het perron te rijden.
Overigens zijn er ook wel stations waar in beide richtingen cijferborden aanwezig zijn, maar die zullen dus vaak juist niet op gelijke plekken staan omdat het handig langs het perron uitkomen van de trein leidend is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door microshit »

Als ik op foto 2 goed kijk lijkt het erop dat het achterste bord volledig blauw is, oftewel stoppen voor alle trein lengtes. Mede doordat de perronopgang zo te zien aan één uiterste van het perron is.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Ardan »

Misschien maakt dit de situatie wat duidelijker, bovenste perron heeft de uitgang aan de linkerkant en het onderste perron heeft het in het midden.

Afbeelding

Het blanco bakbordje betekent dus niet per definitie 'alle lengtes hier stoppen', maar ook 'einde perron'. Maar heel soms zie je bakbordjes voorbij het perron, bijvoorbeeld in Oldenzaal een bordje '5'.

Een SLT heeft kortere bakken dan de andere treinen, een SLT met vier bakken moet stoppen bij bordje 3, een SLT met zes bakken bij bordje 4.
Laatst gewijzigd door Ardan op za 11 jul 2015, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Daniel »

Het meest unieke geval kan je aantreffen bij Blauwkapel Oost (tussen Overvecht en Bilthoven). Hier staan bakbordjes zonder perron t.b.v. de museumpendel die daar kopmaakt en dan natuurlijk wel volledig uit het wissel moet zijn om na kopmaken weer in de juiste richting verder te kunnen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Reizigersorganisaties

Bericht door Durashift »

Mooi, bedankt voor de heldere uitleg mannen. :pos:

Ik zal het doorgeven.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #15

Bericht door Milco »

Of ik in het goede topic zit weet ik even niet, maar ik stel de vraag hier maar even. :)

Gisteren was ik o.a. in Bergen op Zoom, alwaar ik bij de taxistandplaats voor het station dìt zag:
Afbeelding

Een oud treinspoor lijkt het op. Waar is dit van? Is dit een overblijfsel van een vroegere treindienst of iets dergelijks? Iemand die me hier meer over kan vertellen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #15

Bericht door Ardan »

Als ik de satellietfoto en een sporenplan van 1965 erbij pak lijkt het me dat dat een kopspoor was vanwaaruit treinen van het voormalige emplacement een industrielijn opkonden.
Ik doe ook maar wat
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Korte vragen #15

Bericht door Citaro »

Stond net in Tw om de 7000 naar Dv te pakken om 18:59. Omdat er niemand op het perron stond checkte ik de vertrekstaat en deze gaf aan dat er 1x/uur wordt gereden om :29. De SPR reed uiteraard wel gewoon om :59 en ook weer om :29. Hoe zit dit? Worden de vertrekstaten niet meteen of binnen afzienbare tijd vervangen na wijzigingen?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen #15

Bericht door MdJ »

Citaro schreef:Stond net in Tw om de 7000 naar Dv te pakken om 18:59. Omdat er niemand op het perron stond checkte ik de vertrekstaat en deze gaf aan dat er 1x/uur wordt gereden om :29. De SPR reed uiteraard wel gewoon om :59 en ook weer om :29. Hoe zit dit? Worden de vertrekstaten niet meteen of binnen afzienbare tijd vervangen na wijzigingen?
Er wordt 2x per uur Apd-Aml gereden ivm werkzaamheden Aml-Hgl.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen #15

Bericht door regenmaker »

MdJ schreef:Er wordt 2x per uur Apd-Aml gereden ivm werkzaamheden Aml-Hgl.
Wat mij betreft standaard de hele week zou moet gebeuren, dan wordt de trein in het avond/weekend een serieus alternatief voor de stadsbus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Korte vragen #15

Bericht door Citaro »

Thx, maar waarom worden de SPR-stations tussen Apd en Aml tijdens de werkzaamheden op zondag dan extra bediend?
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Korte vragen #15

Bericht door gliderfighter »

Als ik met mijn studentenOV reis in de kortingsperiode, bijv Den Bosch-Rotterdam en ik check uit in breda, maar binnen 30(of was het 35?) minuten weer in en vervolg de reis naar Rotterdam, verandert er dan iets in de totale prijs?
Ik weet 95% zeker dat ik gewoon Ht-Rtd betaal, maar toch even zeker weten.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #15

Bericht door Tochjo »

Inchecken binnen 35 minuten na uitchecken wordt gezien als overstap als tegen hetzelfde kortingstarief wordt ingecheckt (dus niet eerst in daluren en daarna in spitsuren). Lange-afstandskorting blijft gelden en je betaalt evenveel als wanneer je niet zou hebben uit- en ingecheckt. Je hebt dus gelijk.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten