OVer Missers in de Reisinformatie #40

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Gekko123 »

Het ging vandaag weer eens ouderwets onhandig met de reisinformatie. Allereerst miste ik vandaag bij de s3000 en s3100 te Ah de aanduiding dat een deel naar Alkmaar respectievelijk Schiphol ging. Ook de reisinformatie in en op de treinen gaf verwarring, want bij de noordelijke s800 en s3500 werd telkens Utrecht Centraal als eindbestemming gegeven. Als men hier al meteen de daadwerkelijke eindbestemming Arnhem of Nijmegen op had gezet waren reizigers minder verward en wisten ze al dat ze niet over hoefden te stappen in Utrecht.

Later vandaag, aan het begin van de avond, beweerde een medewerker van NS dat de IC naar Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal van 18.29 uur in zijn geheel door zou rijden naar Den Haag Centraal. Op de een of andere manier was dat op de railpocket komen te staan. Op het achterste treinstel, het stel wat normaal gesproken naar Rotterdam Centraal hoort te gaan, stond dan weer Rotterdam Centraal als eindbestemming. Ook de verschillende apps die gebruik maken van de NS-API hadden het over een deel voor Den Haag en een deel voor Rotterdam. Wat bleek uiteindelijk: deze trein werd (zoals ik al vermoedde) gewoon gesplitst in Gouda en was er dus wel een stel voor Rotterdam Centraal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Daniel »

Ik stond vanmiddag in Woerden op de IC terug naar Amersfoort te wachten (kwam even mooi uit dat dat vandaag rechtstreeks kan), maar toen deze met +6 binnenkwam stond op het perron de Sprinter naar Utrecht Terwijde al aangekondigd. Dat was toch niet zo handig.

En op Utrecht Centraal hadden ze de omroep wel wat harder mogen zetten. Allicht was 'ie dan ook verstaanbaar geweest toen er een stel spoorwerkers voorbij liep dat met een trilplaat de ballast voor de nieuwe sporen naar perron 20/21 aan het aanduwen was :P

Edit: Ook handig: de s11700 rijdt vandaag na Amersfoort verder als s1600 naar Enschede wegens de werkzaamheden tussen Naarden en Weesp. Echter mogen de reizigers dit niet weten, dus wordt de trein in Utrecht aangekondigd als IC naar Schothorst die niet verder dan Amersfoort rijdt (met een omroep erbij die hetzelfde meldt). En vervolgens in Amersfoort zelfs een omroep in de trein dat dit de eindbestemming is! Dat 'ie dan wel weer langs TBPs tot stilstand komt waar Enschede op staat en dat je aan de overzijde van het perron kunt overstappen op een extra trein naar Schothorst werd verder ook in het geheel niet vermeld in de omroepberichten.
Ook de "reisplanner check" helpt niet, want die geeft ook doodleuk een overstap van spoor 1 naar spoor 1 in Amersfoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Daniel »

Ook vandaag gaat de reisinformatie voor wat betreft de s11700 weer fantastisch (niet dus)... toen ik om 9.00 uur keek stond de Rotterdamse vleugel van alle 11700'en nog als opgeheven vermeld, maar in de tussentijd zijn die toch weer in de reisplanner verschenen.
Echter nu wel met overstap in Gouda, want de vleugels blijken als 112800 heringelegd te zijn. Nummertechnisch zijn het nu dus voortreinen van de vleugeltrein geworden :P In de praktijk zal er wel geen overstap zijn, wat overigens ook wel te hopen is want de planner geeft bij die aansluiting in Gouda geen vertreksporen :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Z2N »

Dat je geen Rotterdamse vleugel zag in de planning van de (1)1700 is ook niet zo gek, deze reden ook niet: vanochtend was ik om 09:21 in Woerden, en aldaar zag ik een 1700 naar Almelo met maar één Virm-stel langscrossen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Daniel »

Die van 11.40 uur uit Amersfoort is de eerste met een vleugel naar Rotterdam :wink: Ik bedoelde dus dat toen ik m'n te maken reis plande omstreeks 9.00 uur dat ik allemaal vervallen reisadviezen kreeg om 11.40, 12.40, 13.40 en zo elk uur verder.
Toen ik tegen elven nogmaals plande waren er naast die vervallen adviezen ook allemaal alternatieve adviezen bijgekomen. En de trein van 11.40 uur uit Amersfoort is dus ook gewoon gesplitst in Gouda ondanks dat die alternatieve adviezen het hadden over een overstap.

Vanavond had de t11763 dan weer vrijwel op tijd uit Amersfoort kunnen vertrekken na eerdere vertragingen. Dat gebeurde echter niet vanwege het uitvoeren van een volstrekt overbodige stoelendans op station Amersfoort. Reizigers naar Enschede werd daar namelijk doodleuk gemeld dat ze over een half uur op spoor 2 mee konden en dat Amersfoort de eindbestemming van de trein was. Gelukkig viel het de meeste reizigers nog wel op dat de trein waar ze net uitgestapt waren als IC naar Enschede op de borden stond, immers reed 'ie gewoon als t1665 verder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Etienne »

Uberhaupt vond ik het al opvallend dat op het tekstbord bij de poortjes in Rotterdam totaal niet gesproken werd over enige werkzaamheden. Alleen het standaard "Welkom op Rotterdam Centraal".
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Thom91 »

Niet echt een misser maar meer een komisch voorval.

Gisteravond rond 21:00 op de Buitenveldertselaan in Amsterdam twee Arivva bussen met "Connexxion" op de lijnfilm :lol:
Komt wel goed schatje.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door JWM »

Dat zag ik gister ook rijden inderdaad :lol: Waren zeker Arriva-bussen van een onderaannemer?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Thom91 »

Ik heb geen idee
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door reisthijs »

Utrecht C.-'s-Hertogenbosch

Maandag 13 Juli 11:14

Oorzaak
Tussen Utrecht C. en 's-Hertogenbosch rijden minder Intercity's door een eerdere verstoring.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. De verstoring is naar verwachting rond 12:30 uur verholpen.
Reisadvies
Het feit dat hierdoor ook de helft van de treinen tussen Utrecht en Schiphol uitvalt (en dat ter compensatie de s800 extra stopt in Dvd) is blijkbaar niet de moeite waard om te vermelden...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door microshit »

Inderdaad, zou toch niet moeilijk moeten zijn die serie op Ut te knippen? Als er materieel voorhanden is in elk geval.

In de t3567 werd net overigens omgeroepen dat deze naar Heerlen gaat, maar op de schermen staat Eindhoven :p
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door reisthijs »

microshit schreef:Inderdaad, zou toch niet moeilijk moeten zijn die serie op Ut te knippen?
Dat is het wel, keren in Utrecht is lastig. Zeker sinds deze week nu er een perronspoor minder is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Wubbo »

Gaat goed hoor, die doorkoppeling van de s6100 en de s16000. Vlak voor Utrecht roept de automatische omroep om dat dat we bijna in Utrecht zijn, en dat dit de eindbestemming van deze trein is. Dat wordt dan wel gevolgd door een (nauwelijks verstaanbare) handmatige omroep, maar toch. Dit moet toch beter kunnen?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Tochjo »

Natuurlijk kan dat beter, maar dan moet je dat wel willen. Zie dit topic voor een uitleg van NS dat dit bewust op deze manier gedaan wordt.

Toen ik hier een maand geleden al een bericht aan wijdde, vatte webguy het wat krachtiger samen:
webguy schreef:Right, staat dus niet in jaarplan omdat logistiek dat te moeilijk vindt en iemand is te lui om een verkorte route tabel te maken/ vindt dat teveel nadelen hebben.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door waldo79 »

Hmmm, afgelopen donderdag kon ik 's middags onderstaand plaatje schieten in t6057. Trein wordt in Den Haag op Ut gezet, maar vervolgens wordt in Ut het gehele informatiesysteem niet meer ingesteld.

Afbeelding

Gevolg:
Stations worden niet omgeroepen, evenmin door de HC of de machinist
Aansluitingen worden niet omgeroepen
Aan het einde van de rit wel een verontschuldiging voor de +2 aankomst

Het kwam op mij onbeholpen over :x
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Tochjo »

Dat gebeurt ook met regelmaat, ja.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Hageneis »

Van de week weer eens iets vroeger gereisd en het blijft me verbazen waarom er te Shl niet bij de s3300 wordt omgeroepen dat die *niet* naar Asd gaat. Lopen er dus weer hele groepen toeristen naar binnen. Te Asdl wordt het ook niet omgeroepen, terwijl dat een comfortabeler overstap is dan op Ass.

Waarom wordt er trouwens op Shl niet een vast spoor gebruikt als Asdz spoor 1, Asd spoor 2 en Hn spoor 3?
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door sneltram »

Er gaan 12 treinen per uur naar Asdz, 8 per uur naar Asd en 2 per uur naar Hn. Dan zou spoor 3 wel heel beperkt gebruikt worden en qua opvolgtijd op spoor 1 en 2 kom je in de knel. Daar komt nog bij dat er vanwege de werkzaamheden bij Asra beperkingen gelden qua spoorgebruik en ProRail verbiedt het planmatig gebruikmaken van de wissels in de tunnel behalve voor Thalys.

Edit: Het perron 1-2 is het smalst van alle perrons op Schiphol. Eigenlijk moet je de drukte dus ook een beetje spreiden.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Hageneis »

sneltram schreef:Er gaan 12 treinen per uur naar Asdz, 8 per uur naar Asd en 2 per uur naar Hn. Dan zou spoor 3 wel heel beperkt gebruikt worden en qua opvolgtijd op spoor 1 en 2 kom je in de knel. Daar komt nog bij dat er vanwege de werkzaamheden bij Asra beperkingen gelden qua spoorgebruik en ProRail verbiedt het planmatig gebruikmaken van de wissels in de tunnel behalve voor Thalys.

Edit: Het perron 1-2 is het smalst van alle perrons op Schiphol. Eigenlijk moet je de drukte dus ook een beetje spreiden.
Reden temeer dus om bij de s3300 duidelijk te maken dat de trein naar Asd 3 minuten later komt.
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door sneltram »

Absoluut. De reisinfo op Shl kan veel beter. Vroeger zat er bij elke trein die niet op Asd stopte een rode flap in de CTA 'stopt niet op / does not call at Amsterdam Centraal'. Ook qua Engels is er nog veel te winnen op Shl.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door regenmaker »

Als je in Schiphol in de trein stapt dan is er toch ook bijna niets in de trein in het Engels aangegeven. Niets wordt omgeroepen in het Engels, met uitzondering van een enkele conducteur.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Z2N »

sneltram schreef:Ook qua Engels is er nog veel te winnen op Shl bij NS.
Fixed that for you. (A) Want zeg nou eerlijk: wordt er iemand nou echt vrolijk van de bizarre manier waarop in het Engels wordt omgeroepen, met grammaticale fouten bij de handmatige omroep, en non-native speakers gecombineerd met de standaard-Tuffy bij de ingeblikte omroep? Ik denk het niet.

NS is een vervoerder met, zeker rond Amsterdam en op enkele belangrijke Intercity-routes, veel niet-Nederlandstaligen. Op deze routes zou de reisinformatie wat mij betreft standaard tweetalig moeten zijn, om buitenlanders, die vrijwel altijd niet bekend zijn met het systeem, een beetje te sturen door het doolhof van de spoorwegen. Wat dat betreft zou de NS veel kunnen leren van de SBB, de manier waarop daar met meertaligheid wordt omgegaan vind ik echt voorbeeldig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door webguy »

Ach, zo is NS.nl is soort van in het Engels - je vindt er nu 5 pagina's met de basis info. bahn.de is vertaald in 9-10 talen en SBB in 4 (ok, dat is stiekem nep - in Zwitserland zelf worden al 3 talen gesproken, dus alleen Engels is 'buitenlands').
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Wubbo »

sneltram schreef:Er gaan 12 treinen per uur naar Asdz, 8 per uur naar Asd en 2 per uur naar Hn. Dan zou spoor 3 wel heel beperkt gebruikt worden en qua opvolgtijd op spoor 1 en 2 kom je in de knel. Daar komt nog bij dat er vanwege de werkzaamheden bij Asra beperkingen gelden qua spoorgebruik en ProRail verbiedt het planmatig gebruikmaken van de wissels in de tunnel behalve voor Thalys.

Edit: Het perron 1-2 is het smalst van alle perrons op Schiphol. Eigenlijk moet je de drukte dus ook een beetje spreiden.
Die werkzaamheden zijn ondertussen dusdanig ver gevorderd dat er geen beperkingen meer in spoorgebruik zijn: ook van spoor 1 kun je nu weer naar Amsterdam Centraal. De breedte van het perron (en de capaciteit van de trappen/roltrappen/rolbanen) is wel een serieus ding trouwens: dat wordt echt een probleem als je spoor 3 niet meer intensief gebruikt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

OVer Missers in de Reisinformatie #40

Bericht door Suus »

http://9292.nl/meldingen/verstoring/214689 en http://9292.nl/meldingen/verstoring/208658
Twee omleidingen bij de Haagse tram met haltes in het Duitse Eschweiler...

http://9292.nl/meldingen/verstoring/217238
Deze omleiding staat niet op de GVB-website. Wel bij de betroffen haltes in Diemen-Noord...
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten