Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Suus »

Ik denk eerlijk gezegd dat het grootste probleem de studentenkaart is. Nachttreinen zijn qua personeel minstens drie keer zo duur om te rijden dan dagtreinen, maar als ze vooral gevuld zijn met studenten die bijna niets opbrengen is dat niet rendabel te krijgen zonder bakken met subsidie.

Bij de bussen kan je de studentenkaart uitsluiten. Een deel van de reizigers blijft dan weg maar de reizigers die overblijven betalen per persoon wel meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Hainje »

Maar als die studentenkaart hét probleem is, waarom geeft NS dat dan niet gewoon aan bij de Staatssecretaris? :')
Van mijn part gaan studenten in het weekend tussen 1:00u en 6:00u gewoon standaard met 40% korting reizen (ook de weekend-ov'ers dus), er zijn maar heel weinig studenten (misschien wel geen een) die voor de studie in het weekend afhankelijk zijn van het nachtnet. Dus dan vind ik het niet zo vreemd om een bedrag aan deze groep te vragen voor het vervoer van A naar B. Bij het doordeweekse nachtnet zou je dan het tijdsslot kunnen beperken tot 1:30u en 4:00u. Het is m.i. een stuk aannemelijker dat een student door de weeks een hele vroege trein moet nemen, dus dan moet deze ook 'gratis' kunnen reizen.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door SuperGhost »

De studentenkaart alleen lijkt me helemaal niet het probleem. Dat NS geen geld zou krijgen voor die studenten die van het nachtnet gebruik maken is volstrekte onzin. De gelden voor die kaart worden net zoals alle landelijke abbo's verdeeld over hoe vaak er met welke vervoerder wordt gereisd. Probleem is alleen dat de nachttreinen duurder zijn en alle prijzen (dus ook van losse kaartjes en overige abbo's) slechts bedacht zijn op de kosten van reguliere treinen. Je zou dus naar een apart nachttarief moeten.

Je zou denk ik dan toe moeten werken naar een hogere prijs (bijv. 20%) voor reizen op saldo 's nachts en een toeslag voor abonnementen (zowel de studentenkaart als overige abonnementen) en het niet geldig laten zijn van kortingskaarten (ook niet de 40% korting van de SOV).

Mij lijkt me het niet zo handig om verschillende tijdstippen te hanteren. Ik zou gewoon kiezen voor 1:00 - 5:00. Het moment van inchecken bepaalt immers welke voorwaarden je krijgt. De laatste reguliere treinen willen wellicht nog wel eens net na 1:00 aankomen, maar het lijkt me dat veruit de meeste reizigers voor die treinen al voor 1:00 incheckt, dus vallen dan nog onder het normale betalingsregime. Tegelijkertijd beginnen er voor 5:00 toch geen reguliere treinen, dus daar blijf je de hele week ook veilig.

Als dat met de tijden niet goed werkt, dan kun je net zoals bij de ICD gewoon een toeslag vragen voor alle reizigers. Alleen moet NS deze dan ook op de CTA's als nachttrein gaan aangeven (nu wordt dat alleen op de vertrekstaten slechts gedaan en worden deze op de CTA's als intercity aangegeven).

Voorwaarde lijkt me dan wel dat NS dan ook meer moeite steekt in een beter nachtnet.
serial
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 12:48

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door serial »

Het is allereerst heel erg jammer voor de B5 dat er na 8 jaar een einde komt aan het nachtnet brabant.

Wel vind ik het nachtnet valt en staat met de promotie hiervan in het kader van oa verkeersveiligheid, je houdt er hoe je het went of keert mensen mee uit de auto, en de promotie is ondanks de provincie dit beloofd heeft, achtergebleven, of niet gebeurd (ik heb er in elk geval niets van meegekregen)

Ook ben ik van mening dat een trein een veiligere vorm van vervoer is tov een bus, o.a. op gebied van agressie etc. Veel nachtbussen moeten rijden met een steward om de veiligheid te bewaren, en zelfs dat is een ramp in nachtbussen, de sfeer is vaak slecht, en incidenten hebben snel impact op de hele bus.

Daarnaast wordt de reistijd in veel gevallen verdrievoudigd, waar je nu 10 min of 20 min onderweg bent is dat straks 30-60 min, vooral veroorzaakt door de lange rijtijd om de stad in- en uit te rijden.

Het nachtnet kost nu 429.000 EUR per jaar, waarvan de B5 gemeentes gezamenlijk 137.500 EUR per jaar (27.500 per jaar, per gemeente) aan meebetalen, de provincie Brabant de overige 290.000 EUR per jaar

NS wil echter 705.000 per jaar gaan rekenen, reden hiervan : tegenvallende reizigersaantallen. en wil alleen een contract sluiten voor de hele resterende concessie periode van 9 jaar a 6.345.000 EUR

Als de provincie helemaal niets meer zou meebetalen aan het nachtnet zou het de B5 ipv 27.500 EUR per jaar, 141.000 EUR per jaar, per gemeente gaan kosten, 2711 per weekend, 1350 per nacht, in geval van Dordrecht iets meer dan een Eur per inwoner. Ik ben van mening dat de provincie daar best een kleine bijdrage aan mag doen (minder dan nu).

Daarnaast vraag ik me af of de reizigers wel bereid zijn 8 euro per rit te gaan betalen voor een slechtere dienst, daar veel reizigers van nu beschikken al beschikken over een dal-vrij/weekend-vrij/dal-voordeel en/of ov-studentenkaart. De trein was voor deze mensen gratis of goedkoop.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Michael »

serial schreef:Ook ben ik van mening dat een trein een veiligere vorm van vervoer is tov een bus, o.a. op gebied van agressie etc. Veel nachtbussen moeten rijden met een steward om de veiligheid te bewaren, en zelfs dat is een ramp in nachtbussen, de sfeer is vaak slecht, en incidenten hebben snel impact op de hele bus.
In Breda gaat het eigenlijk altijd goed in de nachtbussen. vrijwel nooit noemenswaardige incidenten. Toen Veolia nog reed zat er alleen een chauffeur op de nachtbus. Nu bij Arriva rijdt er ook een beveiliger mee.
Laatst gewijzigd door Michael op di 14 jul 2015, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door waldo79 »

@serial: Het is me niet duidelijk wat je met B5 bedoelt :?:
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Michael »

SuperGhost schreef: Tegelijkertijd beginnen er voor 5:00 toch geen reguliere treinen, dus daar blijf je de hele week ook veilig.
Dat heb je fout. Op werkdagen vertrekt vanuit Enschede de eerste trein om 4:46.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door huibe »

De B5 is een samenwerking tussen de 4 grootste Brabantse steden (Breda, Tilburg, Den Bosch en EIndhoven) en de provincie.

Het rekensommetje van serial klopt dus niet helemaal.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door SuperGhost »

Wow, dat is dan wel extreem vroeg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Suus »

Er is nog één vroegere trein in Nederland en er is ook nog minstens één andere trein die voor vijf uur 's ochtends start.

De eerste sprinter van Lelystad naar Schiphol vertrekt daar elke dag van de week om 4:42 (trein t4308) en de eerste sprinter van Amersfoort naar Amsterdam Centraal (die in Weesp aansluiting geeft op de eerdergenoemde sprinter) vertrekt daar elke dag van de week om 4:51 (trein t5808).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Daniel »

Dat kan nog vroeger: de eerste trein Dordrecht - Geldermalsen gaat om 4.41 uur. Voor 5 uur 's ochtends is er trouwens ook nog een sprinter uit Dordrecht naar Rotterdam.

En owja van Rotterdam naar Dordrecht gaat de eerste nachttrein eerder dan de laatste reguliere trein. Dat is ook wat lastig met een speciaal tarief.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Hainje »

Dat de laatste reguliere trein later vertrekt dan de nachttrein vind ik niet zo'n probleem. Er zijn nog genoeg andere tijdstippen waarop gereisd kan worden onder normaal tarief. De eerste treinen is een ander verhaal, later vertrekken is niet voor de meeste forenzen een optie. Sowieso zitten er rond 5u op een doordeweekse dag vrij weinig dronken passagiers (aanname), op de tijdstippen dat deze wel aanwezig zijn is er geen reguliere trein die deze lastposten kan vervoeren.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Dat kan nog vroeger: de eerste trein Dordrecht - Geldermalsen gaat om 4.41 uur. Voor 5 uur 's ochtends is er trouwens ook nog een sprinter uit Dordrecht naar Rotterdam.
Uit Enkhuizen gaat de eerste trein om 04.40. Kortom: er vertrekt nog best wat voor 05.00 uur.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Mr-W »

SuperGhost schreef: Probleem is alleen dat de nachttreinen duurder zijn en alle prijzen (dus ook van losse kaartjes en overige abbo's) slechts bedacht zijn op de kosten van reguliere treinen. Je zou dus naar een apart nachttarief moeten.
Dat is quatsch, de prijs is gebaseerd op een gemiddelde kostprijs over een bepaalde afstand ongeacht de bezetting. Zo krijg ik in de ochtendspits naar Venlo geen korting terwijl je een kanon kunt afschieten in die treinen.
Daarnaast zou ook kunnen redeneren dat de reiziger overdag meebetaald aan de onrendabele stoptreinen en het nachtnet omdat dat deel uit maakt van HRN.
SuperGhost schreef: Als dat met de tijden niet goed werkt, dan kun je net zoals bij de ICD gewoon een toeslag vragen voor alle reizigers. Alleen moet NS deze dan ook op de CTA's als nachttrein gaan aangeven (nu wordt dat alleen op de vertrekstaten slechts gedaan en worden deze op de CTA's als intercity aangegeven).
Dat met die tijden vind ik vrij verwarrend en moeten de abonnementsvoorwaarden worden aangepast, en zie dan liever een toeslag zoals de IC-D.
serial schreef:Het is allereerst heel erg jammer voor de B5 dat er na 8 jaar een einde komt aan het nachtnet brabant.
B4, De gemeente Helmond betaalde niet mee aan het nachtnet.
Michael schreef:
serial schreef:Ook ben ik van mening dat een trein een veiligere vorm van vervoer is tov een bus, o.a. op gebied van agressie etc. Veel nachtbussen moeten rijden met een steward om de veiligheid te bewaren, en zelfs dat is een ramp in nachtbussen, de sfeer is vaak slecht, en incidenten hebben snel impact op de hele bus.
In Breda gaat het eigenlijk altijd goed in de nachtbussen. vrijwel nooit noemenswaardige incidenten. Toen Veolia nog reed zat er alleen een chauffeur op de nachtbus. Nu bij Arriva rijdt er ook een beveiliger mee.
Rijdt TCR tegenwoordig het nachtnet ?
In de regio Eindhoven en Tilburg waren de ervaringen met nachtbussen in het verleden vrij slecht.
Hainje schreef:Sowieso zitten er rond 5u op een doordeweekse dag vrij weinig dronken passagiers (aanname), op de tijdstippen dat deze wel aanwezig zijn is er geen reguliere trein die deze lastposten kan vervoeren.
Doordeweeks niet, maar op zondag zitten er in de 1e sprinter voldoende reizigers die nog aan het bijkomen zijn van hun stapavond.
serial
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 12:48

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door serial »

huibe schreef:De B5 is een samenwerking tussen de 4 grootste Brabantse steden (Breda, Tilburg, Den Bosch en EIndhoven) en de provincie.

Het rekensommetje van serial klopt dus niet helemaal.
B5 = Inderdaad de de 4 grootste steden +Provincie Brabant, maar Dordrecht doet ook echter mee in het nachtnet brabant.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:Rijdt TCR tegenwoordig het nachtnet ? In de regio Eindhoven en Tilburg waren de ervaringen met nachtbussen in het verleden vrij slecht.
In Tilburg rijdt in ieder geval Arriva zelf de nachtbussen, hoe dat in Breda is weet ik niet. Wat betreft Eindhoven heb ik geen idee, maar de negatieve ervaringen in Tilburg zijn wel een flinke tijd terug hoor. Als ik mij niet vergis kwam dat omdat je voor €1,- toen mee kon reizen. Even uit mijn hoofd was dat rond 2006/2007. Daarna is het nog twee of drie keer geëscaleerd waarna besloten is om voortaan stewards mee te laten rijden op de nachtbussen. Deze stewards rijden sowieso sinds 2009 mee. Je zou het archief van het Brabants Dagblad even in moeten duiken voor exactere data.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door SuperGhost »

Mr-W schreef:
SuperGhost schreef: Probleem is alleen dat de nachttreinen duurder zijn en alle prijzen (dus ook van losse kaartjes en overige abbo's) slechts bedacht zijn op de kosten van reguliere treinen. Je zou dus naar een apart nachttarief moeten.
Dat is quatsch, de prijs is gebaseerd op een gemiddelde kostprijs over een bepaalde afstand ongeacht de bezetting. Zo krijg ik in de ochtendspits naar Venlo geen korting terwijl je een kanon kunt afschieten in die treinen.
Daarnaast zou ook kunnen redeneren dat de reiziger overdag meebetaald aan de onrendabele stoptreinen en het nachtnet omdat dat deel uit maakt van HRN.
Want de gemiddelde bezetting heeft geen invloed op de kostprijs? :')
En het Brabantse Nachtnet wordt niet verplicht in de concessie HRN, dus die maakt geen deel uit van het rekensommetje. Vandaar ook dat NS zo veel geld daarvoor vraagt van de regionale overheden in Brabant (en Dordrecht).
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door huibe »

Ook in Breda rijdt Arriva zelf de nachtbus.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Statler Rail »

Ik heb zo mijn twijfels of dit vervoer wel onderhands mag worden ingekocht. Het is boven de aanbestedingsgrens en je kan toch moeilijk volhouden dat dit als "treinvervangend vervoer" onder de HRN-concessie mag vallen. Treinvervangend vervoer is wanneer er geen treinen KUNNEN rijden, niet wanneer dit om financieel-economische reden aantrekkelijker is. Dan moet je gewoon een concessie met nachtelijk busvervoer instellen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door CamilleKreemers »

Valt dit niet onder de huidige concessie dan? Bij gd kunnen wijzigingen worden doorgevoerd in het gebied, als de provincie en verveoerder het eens worden.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door Freek »

SuperGhost schreef:De studentenkaart alleen lijkt me helemaal niet het probleem. Dat NS geen geld zou krijgen voor die studenten die van het nachtnet gebruik maken is volstrekte onzin. De gelden voor die kaart worden net zoals alle landelijke abbo's verdeeld over hoe vaak er met welke vervoerder wordt gereisd. Probleem is alleen dat de nachttreinen duurder zijn en alle prijzen (dus ook van losse kaartjes en overige abbo's) slechts bedacht zijn op de kosten van reguliere treinen. Je zou dus naar een apart nachttarief moeten.

Je zou denk ik dan toe moeten werken naar een hogere prijs (bijv. 20%) voor reizen op saldo 's nachts en een toeslag voor abonnementen (zowel de studentenkaart als overige abonnementen) en het niet geldig laten zijn van kortingskaarten (ook niet de 40% korting van de SOV).
E.e.a. even rechtzetten, want veel klopt niet in dit stukje:
De gelden worden totaal anders verdeeld dan andere abo's waarbij juist de frequentie van het gebruik per vervoerder een kleine invloed heeft.
Het hanteren van een nachttarief voor studenten is niet mogelijk, dan staat het contract niet toe.
Het hanteren van een nachttarief voor de verdeling van de gelden tussen vervoerders zou theoretisch mogelijk zijn, maar in de praktijk niet omdat het ten koste gaat van de opbrengsten van andere vervoerders (de pot wordt niet groter maar anders verdeeld)
De SOV is een contract tussen OCW en de vervoerders. De staatssecretaris (van IenM) speelt daarin, zoals Hainje stelt, geen rol.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Nachtbus mag de weg op, vinden coalitiepartijen in Den Bosch

Bericht door Mr-W »

DEN BOSCH - Een meerderheid van de gemeenteraad in Den Bosch stemt binnenkort in met de pilot voor nachtbussen ter vervanging van het nachtelijk treinverkeer van de NS. Collegepartijen in de raad van Den Bosch willen het experiment aangaan voor de komende drie jaar, blijkt uit een rondgang van het Brabants Dagblad.
BD.nl
serial
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 12:48

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door serial »

Inmiddels is de kogel door de kogel echt daadwerkelijk door de kerk mbt nachtbussen ter vervanging van het nachtnet in de vorm van een 3 jarige proef

http://www.brabant.nl/politiek-en-bestu ... ?qvi=55612

Daarbij ontstaat tevens een bizarre situatie dat je wel om 02:00 vanuit Tilburg naar Rotterdam kan reizen met de trein maar omgekeerd is 01:00 de laatste mogelijkheid

De gemeentes in Brabant trokken daar ook al over aan de bel bij de Provincie die dit weer doorstuurde naar de NS, die stelde dat een aanpassing pas na 2016 kan

http://www.bd.nl/regio/brabant/brabant- ... -1.5311582

http://www.bd.nl/regio/brabant/niet-sti ... -1.5262143

http://www.bd.nl/regio/den-bosch-e-o/s- ... -1.5459514
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door gliderfighter »

Interessant! Ik ben benieuwd of Arriva zelf deze ritten vanaf Januari gaat rijden, of dat TCR dit gaat doen iov Arriva.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad

Bericht door RobertT »

Vandaag stond een stukje in de lokale krant,stadsnieuws,dat de nachtbussen tussen sHertogenbosch en Tilburg gaan rijden via Vlijmen,Drunen,Waalwijk,Sprang Capelle,Kaatsheuvel en Loon op Zand.
Dat is dus net als de reguliere busdienst.Ben benieuwd of er dan veel doorgaande reizigers Den Bosch-Tilburg of nog verder mee gaan.
Mij lijkt dat de reistijd dan wel erg lang wordt in vergelijking met de nachttrein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten