Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Dat een Ambassador na de 7 jaar van een concessie als deze vrijwel op is komt ook omdat die dingen gewoon op een kortere afschrijvingstermijn gebouwd worden tegenwoordig. Busfabrikanten zijn natuurlijk ook niet gek en stemmen hun aanbod af op de vraag uit de markt. Een vervoerder heeft er immers niks aan een dure degelijke bus te kopen als hij hem na de concessie aan de straatstenen niet meer kwijt kan omdat er een overaanbod aan tweedehands materieel is.
Eigenlijk zou je dat soort dingen ook moeten meerekenen in de mileubelasting. Een overstap op een hogere emissienorm levert hierdoor immers op het totale plaatje allicht minder verbetering op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Milco »

Ja, Almere heeft veelal bussen uit 2003, maar ten eerste zijn die bussen in 2010 volledig gerenoveerd/opgeknapt en ten tweede de huidige concessie Almere loopt eind 2017 af, dus ik denk niet dat wij voor een jaar nog nieuwe bussen krijgen, hooguit enkele om de echte rotte appels bij ons eruit te gooien.

Noord-Holland-Noord heeft Ambassadors in de 51xx-serie (die voorheen bij SVN in Oost-Utrecht reden), die bussen komen uit 2004.

Daarnaast rijden in Voorne-Putten nog Ambassadors uit 2003, maar die moeten de grijze kleur hebben. Die concessie loopt overigens eind 2018 af.

Ach ja, wie weet, we zullen zien. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Staat CXX dus nog een hoop aanbestedingen te wachten binnenkort. Maar in ieder geval hebben ze HWGO en Zeeland.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door BR628 »

Maar met zowel HWGO als Zeeland kan je niet echt geld verdienen... PU daarentegen wel dus klap zal hard aankomen in Hilversum...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Ardan »

Milco schreef:die concessie grenst aan maarliefst vier andere concessies van Connexxion: Noord-Holland-Noord, Zaanstreek en Amstelland-Meerlanden.
Kun je tellen? :P

In 2010 won Syntus de concessie hier in Salland. CXX reed hier toen met echt ouwe meuk rond, elke keer dat je over de beklinkerde Stationsstraat denderde rammelden je vullingen uit je kiezen. Syntus kwam met gloedjenieuwe Amba's en wat een verademing was dat.. iedereen was laaiend enthousiast, behalve over de cico's. En nu bijna vijf jaar later rijdt het nog steeds prima :) Ik heb het idee dat Syntus echt wel aandacht aan zijn materieel besteedt :) Altijd schoon en netjes ook.
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Milco »

Foutje :@

Had er eerst Almere bijgezet, maar toen bedacht ik me dat de buslijnen op station Bijlmer van Amstelland-Meerlanden zijn en niet van Haarlem-IJmond... :oops:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Eigenlijk ook wel vreemd. In de Provincie Noord-Holland is op GVB na alles Connexxion. Zou bijna interne banden vermoeden. :P

Maarja zelfde zou je kunnen zeggen over de Provincie Overijssel en Syntus. :X

EDIT: Ow zou bijna EBS vergeten. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door BrengMe »

EBS rijdt ook in Noord-Holland.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door marvinkok »

regenmaker schreef:
Daniel schreef:Koppelen mag bij mijn weten niet nee. Maar afstemmen mag altijd en dat is makkelijker als je het met je eigen lijn kan doen. Tegelijk ook niet onmogelijk tussen twee vervoerders dus een gunningsbeinvloedend ding is het niet.
Hoe zit het dan met lijnen 81 en 167? Die zijn aan elkaar gekoppeld en worden deels gereden door zowel Syntus Twente als Syntus Midden Overijssel. ;)
In goed overleg is van alles mogelijk ;)
Overigens wordt alleen 81 gecombineerd uitgevoerd. Daartegenover staat ook dat in het avond/weekend 160 door Twente wordt gereden ipv Overijssel. (al geldt dat alleen voor het rondje Rijssen...)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Ja dat klopt, lijn 81 wordt doordeweeks overdag 1x/uur gereden door Syntus Midden Overijssel en 's avonds en in het weekend + de korte ritten doordeweeks door Syntus Twente.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Trouwens, arriva had in Limburg ook een gigantisch voordeel van een aangrenzende concessie door dochteronderneming van DB te zijn. Hier wordt toch ook niet moeilijk over gedaan?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Er wordt niet naar gekeken tijdens de aanbesteding. Maar nadat de concessie eenmaal gegund is, kan je er wel voordeel van hebben. Dan heb je als vervoerder gewoon geluk. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Mike »

Ik neem aan dat de andere vervoerders nog wel.in verzet gaan tegen de gunning?
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Tristan »

Daar hebben ze nog tot (en met?) 25 augustus de tijd voor.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zonnig »

Mike schreef:Ik neem aan dat de andere vervoerders nog wel.in verzet gaan tegen de gunning?
Kan je jouw reactie onderbouwen?
Wat zou volgens jou een gefundeerde reden zijn om in verzet te komen (wel concreet onderbouwen met feiten en bronnen)?
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door mijack1985 »

Zonnig schreef:
Mike schreef:Ik neem aan dat de andere vervoerders nog wel.in verzet gaan tegen de gunning?
Kan je jouw reactie onderbouwen?
Wat zou volgens jou een gefundeerde reden zijn om in verzet te komen (wel concreet onderbouwen met feiten en bronnen)?
Volgens mij is alleen de concessie HWGO de enige concessie geweest waarbij geen bezwaar is ingediend. Haarlem IJmond, Zeeland, Brabant zijn enkele voorbeelden waarbij bezwaar is ingediend.

Volgens mij allemaal terug te lezen/ vinden in de topics hier.

Te snel op bevestig gedrukt, maar de ervaringen leren dat er om elk wissewasje bezwaar werd ingediend. Hetzij terecht of onterecht, dus misschien dat hier ook nog gebeuren gaat.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zonnig »

M.a.w. er zijn (nog) geen concrete aanwijzingen dat er iets mis is gegaan.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Zugführer »

Het zou toch een mooie gedachte zijn dat de provincie geen fouten heeft gemaakt en alle deelnemende partijen hun verlies sportief opnemen *O* Nog 6 weken wachten, dan weten we het... ;)
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sneltram »

Wellicht dat er bezwaar wordt ingediend voor het doen van een niet reëel bod. Connexxion heeft nooit onder stoelen of banken geschoven dat de huidige concessie verlieslatend is. Dat is ook hier op het forum een aantal keer bevestigd. Als je dan veel meer ritten biedt dan de provincie als minimum voorschrijft terwijl de bijdrage van de Provincie niet bijster ruim is, dan geeft dat te denken. Zien we Syntus hier straks net als een paar jaar terug weer hun hand ophouden omdat ze te krap hebben ingeschreven. Dan zou het terecht zijn als er nu iemand bezwaar indient.

Voor Connexxion natuurlijk een klap als ze na Utrecht stad en regio nu ook de provincie verliezen. Aan de andere kant, als bedrijf wil je vooral winst maken. Een verlieslatende concessie minder is ook winst. Eigenlijk deed Connexxion het de laatste jaren best goed. Sinds het verlies van Utrecht in 2012 hebben ze niet meer verloren bij alles waar ze inschreven met achtereenvolgens IJsselmond, Zeeland, Haarlem-IJmond en HWGO. Nu hebben ze Utrecht niet, maar wie weet halen ze Friesland binnen. Als QBuzz daadwerkelijk even op non-actief staat, dan biedt dat kansen.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Ik denk dat je het bod overschat. Het klopt dat Syntus iets meer DRUs aanbied, maar aan de gematigde reactie van de provincie te lezen zijn dit er niet gigantisch veel. Daarnaast wordt er volgens de reactie van Syntus vooral op dikke lijnen ingezet en moeten sommige kernen die nu een gewone verbinding hebben het doen met een buurtbus.
Dit is gewoon efficiënt inschrijven, en de extra ritten op de dikke lijnen, de snellere routes en de meer uitgestrekte lijnen trekken waarschijnlijk weer meer reizigers.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door regenmaker »

Sneltram Haarlem-IJmond is nog steeds niet zeker. Dat gaat zeker nog een staartje krijgen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door gkw1969 »

De tijd van concessies "kopen" is voorbij. De grote spelers zijn allemaal onderdeel van buitenlandse bedrijven die geld willen verdienen. Er wordt door Syntus geen bod uitgebracht zonder goedkeuring van Frankrijk, en al helemaal niet onder de prijs.
De prijs die Keolis betaald heeft om Syntus overeind te houden na de Veluwe is enorm, dat moet allemaal terug verdiend worden.

Syntus schrijft niet zozeer in op meer uren maar op een betere verdeling van uren. Daarnaast heeft Syntus, overigens net als Arriva, een goede moeder met veel, heel veel kennis van zaken. En beide bedrijven hebben zoveel ervaring in het buitenland opgedaan dat ze zaken die daar goed werken, hier door kunnen voeren zonder het wiel opnieuw uit te vinden. Iets wat Connexxion altijd gedaan heeft. 70% van de nieuwe technologie bij Syntus heeft zijn sporen verdiend bij andere dochterondernemingen van Keolis. En door die krachten te bundelen kun je reëel inschrijven.

Wat betreft materiaal: tja, de schuld van die kapitaalvernietiging zul je toch moeten geven aan de ambtenaren en beleidsmakers. De gemeente Almere is de eerste gemeente geweest die geen nieuw materiaal heeft geëist.

In London hebben ze al 30 jaar openbare aanbestedingen, op lijn niveau. Maar de zaken zijn daar zo goed georganiseerd dat er gewoon geld te verdienen valt. Concessies worden daar voor 6 jaar uitgegeven, waarbij in 90 tot 95% van de gevallen maar 1x per 12 jaar nieuw materiaal hoeft te komen. Zittende vervoerders die de concessie opnieuw winnen kunnen gewoon nog 6 jaar door blijven rijden met hun materiaal. Nieuwe vervoerders verschuiven vaak ouder materiaal door wanneer zij een lijn verliezen of een lijn binnen halen waarbij er wel nieuw materiaal moet komen. Na deze 12 jaar worden de bussen omgebouwd om in gezet te worden in de niet gereguleerde gebieden van de verschillende vervoerders en blijven daar nog eens een jaar of 6 doorrijden. Kortom en gezonde levensduur van 18 jaar.

Arriva heeft het goede voorbeeld al gegeven door relatief jonge bussen door te schuiven naar Portugal waar de eisen (nog) niet zo streng zijn.
Datzelfde geld voor de CXX Integro's die nu bij Transdev in Duitsland rijden.
When you're tired of London, you're tired of life
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Lijn65 »

In Londen gaat het per 5 jaar, met verlening maximaal tot 8 jaar.
Basislijn
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door sirvinniei »

Maar deze bussen zijn gewoon niet goed onderhouden door Connexxion. Ik weet niet of je wel eens in de provincie Utrecht heb gereden, maar deze bussen zijn een ramp. Viezigheid op de vloer, graffiti in veel bussen en soms zelfs gaten in de muren. En natuurlijk de oncomfortabele stoeltjes van Connexxion. Misschien is er wel wat uit te halen met een renovatie, maar vervangen is vaak goedkoper.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Een beetje schoonmaak doet wonderen. Ik herken het interieur van de Regio Utrecht amba's bij Qbuzz niet meer terug als ik terugdenk hoe het er bij Connexxion uit zag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten