Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

M'n favoriet is nog wel "Famous Amsterdam Street Market". Waarom ze daar niet gewoon "Albert Cuyp Market" van maken... :')
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

n-evo schreef:"Famous Amsterdam Street Market".
"Behalve op zondag." :P

Echt de meest waanzinnige toevoeging. Je zou toch zeggen dat je de software zo kan maken dat op zondag de lijnen die dan niet rijden ook niet worden omgeroepen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

En na 20 uur. :D
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

GVB heeft een modaliteit in Amsterdam ontdekt waar ze het van winnen qua reistijd: lopen. En ze zijn er trots op: http://www.gvb.nl/ontdek-amsterdam/luis ... s-de-metro
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Waarom raadt het GVB niet station Waterlooplein aan voor Artis? Het is echt maar maximaal 10 minuten lopen vanaf uitgang Hortus/Weesperstraat naar Artis. Ik kan begrijpen dat het handiger is als je kleine kinderen bij je hebt om de tram voor de deur te pakken, maar dat is niet altijd het geval
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Lees de campagneslogan nog eens en je hebt je antwoord :mrgreen:

Overigens opmerkelijk dat zowel het Vondelpark als de Negen straatjes een reistijd heeft van 15 minuten vanaf CS.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Beetje hetzelfde dat in Amsterdam altijd alles 10 minuten fietsen is als je mensen moet geloven. Van Osdorp naar Leidseplein? 10 minuten fietsen! IJburg naar Westerpark? 10 minuten fietsen! Van Westwijk naar Olympiaplein? 10 minuten fietsen!

Nee, ik verzin deze voorbeelden niet zelf. _O-
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door SillyWalks »

Natorious schreef:Waarom raadt het GVB niet station Waterlooplein aan voor Artis? Het is echt maar maximaal 10 minuten lopen vanaf uitgang Hortus/Weesperstraat naar Artis. Ik kan begrijpen dat het handiger is als je kleine kinderen bij je hebt om de tram voor de deur te pakken, maar dat is niet altijd het geval

Ik heb het mezelf ook weleens afgevraagd. Het is 8 minuten lopen versus 1 à 2 minuten lopen, daarom zullen ze het wel niet aanraden.

Echter gaat de metro veel vaker (je kan alle 3 de lijnen pakken vanaf Centraal), en is hij veel sneller bij Waterlooplein.
Op Centraal voorin instappen, en de uitgang is vlakbij.
Als de tram voor mijn neus weg zou rijden, zou ik het zo doen. Maar ik heb dan ook geen kinderen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Kinderen vinden die tram veel leuker. Dat hebben ze thuis niet en ze zien de mooie stad ook nog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Het zit denk ik gewoon meer in het systeem van de mensen. Ik denk dat de meesten Amsterdam als een soort spinnenweb zien, met tram 9 als verbinding naar het oosten (via Artis) en de metro naar het Zuidoosten (via het amstelstation).

Ik heb ook in Parijs regelmatig dat ik met de metro ga en als ik dan op de échte kaart ga kijken denk ik: tja, dat was eigenlijk best wel dichtbij. Had net zo goed kunnen lopen... :lol:

Het nadeel van gestyleerde plattegronden :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Bee schreef:Kinderen vinden die tram veel leuker. Dat hebben ze thuis niet en ze zien de mooie stad ook nog.
Een metro hebben ze thuis wel? ;-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Nee, maar dan zie je ook niets :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Blijkbaar gelden voor reizigers van de Noord/Zuidlijn andere nornen voor comfort dan op de rest van het metronet want het perron van Station Zuid wordt nu eindelijk overkapt.

Wel een vertrouwd beeld, een informatiemedewerker met verveelde blik en joggingbroek.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Spaklerweg en Van der Madeweg krijgen ook een (langere) overkapping.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

En net als bij de Ringlijn en het vernieuwde Kraaiennest loopt de nieuwe kap op station Zuid niet van perronrand naar perronrand, maar ligt die een stukje terug. Wat ik dan weer onbegrijpelijk vind...
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat had ik idd ook al op hierzijnwij.nu gepost. Bij de treinen moet je al een flink stuk in het midden gaan staan om geen last te hebben van regen bij wind. Een iets bredere overkapping was kennelijk een stuk duurder en niet te realiseren in zo'n korte tijd. Zegt men. Weet niet of ik dat echt geloof.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Op Zuid krijgt uitsluitend het perron waar de NZ/lijn straks aankomt een kap, het andere perron niet. Het is ook maar tijdelijk want over een paar jaar schuiven de metroperrons op richting de Parnussusweg (hoelang zal de boel dan wel niet buiten dienst gaan :') )

Ik zag vandaag trouwens opvallend veel CAF's rijden op de 53/54. Is dat de hele zomerdienst al zo?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Milco »

Toen ik vanochtend met tram 26 vanaf IJburg naar de Zuiderzeeweg reisde, zag ik dat er tussen Steigereiland en Zuiderzeeweg een nieuwe halte ligt (die overigens nog niet in gebruik is).
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Er komt inderdaad een halte bij op het Zeeburgereiland. Er wordt dan ook flink gebouwd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Klopt, dit stond ook al aangekondigd in het GVB Reisnieuws van deze zomer. Uit mijn hoofd heet de halte Bobby Haarmsweglaan en wordt deze vanaf half augustus door tram 26 en nachtbus 359 bediend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door 010jongen »

Gaan ze ooit nog eens gekoppeld rijden op lijn 26? gezien de hoge frequentie dat lijn 26 momenteel rijdt tijdens de spitsuren. denk dat je niet nog vaker wil en kan gaan rijden, elke 2/3 minuten een tram. Lijn 26 is er uitermate geschikt voor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Als dat al gaat gebeuren, is dat op zijn vroegst als de bestelling voor nieuw trammaterieel is afgeleverd of als het mes drastisch in het tramnet gaat. Op dit moment zijn er niet genoeg trams om met dubbeltractie te gaan rijden en tegelijkertijd de frequentie te behouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Als je in dubbeltractie gaat rijden hoef je niet dezelfde frequentie te behouden lijkt me?
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door j7927 »

n-evo schreef:Als je in dubbeltractie gaat rijden hoef je niet dezelfde frequentie te behouden lijkt me?
Maar als je dan de diensten halveert vanwege gebrek aan materieel schiet je er niet veel mee op. Dan is denk ik een hoge frequentie met kortere wagens aantrekkelijker
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Als je elke 6 minuten in dubbeltractie rijdt, in plaats van de huidige elke 4 minuten win je ook veel capaciteit. Zo ga je van 15 trams/u, dus ook 15 tramstellen, naar een frequentie van 10 trams/u, maar wel met 10x2 tramstellen. Zo wordt de capaciteit in de spits al met 33% verhoogt.

Maar ik ben ook een voorstander voor behoud van een hogere frequentie, tezamen met langere wagens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten