Ideeen voor dienstregeling 2016

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Meltrain »

Over het niet meer bedienen van Dordrecht door de s1900 had ik even niet nagedacht. Dan is mijn voorstel niet realiseerbaar.
De s5000 ook op zaterdag laten rijden is dan een beter idee. De vraag op zondag lijkt me te klein voor een kwartierdienst.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door DrechtBlub »

Er is op zondag wel een redleijke reizigers stroom tussen Dordrecht en blijdorp en andere attracties in rotterdam, vooral in de zomer. Een kwartierdienst op zondag is zo gek niet hoor.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Meltrain »

Ik had het over de Sprinters.Een kwartierdienst voor IC's op zondag is inderdaad niet vreemd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door reisthijs »

Die reizigers gaan toch gewoon met de IC's, die elk kwartier rijden?
Hendrik schreef:De ICD doortrekken naar Dordrecht lijkt me een tamelijk kansloos voorstel...
Waarom denk je dat? Ik vind het idee zo gek nog niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door W0rteltje »

Is er dan niet een heel stuk HSL-lijn gebouwd voor niks?
bon jour
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Z2N »

Het gaat over de Shuttledienst Amsterdam - Rotterdam, en niet over de ICD Amsterdam - Breda. Daarnaast komen er op dat stuk ook nog IC-treinen tussen Den Haag en Eindhoven, de Benelux-plus en natuurlijk nog steeds Thalys-treinen te rijden, dus don't worry. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door SuperGhost »

Die pendeltrein doortrekken naar Dordrecht lijkt me een goed plan, zou ook als voorbereiding op het nog verder doortrekken naar Zeeland kunnen dienen. (de huidige IC naar Zeeland zou dan na Dordrecht kunnen afbuigen naar eindpunt Breda ter compensatie van het verlies van de IC Den Haag-Eindhoven die via de HSL gaat)
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door CamilleKreemers »

Z2N schreef:Het gaat over de Shuttledienst Amsterdam - Rotterdam, en niet over de ICD Amsterdam - Breda. Daarnaast komen er op dat stuk ook nog IC-treinen tussen Den Haag en Eindhoven, de Benelux-plus en natuurlijk nog steeds Thalys-treinen te rijden, dus don't worry. :wink:
Zijn er wel genoeg stellen om de shuttledienst Amsterdam - Rotterdam door te trekken naar Dordrecht dan?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Klaasje »

In principe is het vanuit een netwerkgedachte wel een goed idee om een ICD Almere-Amsterdam Zuid-Schiphol-Rotterdam-Rotterdam Blaak-Dordrecht te hebben omdat dat reistijden serieus verkort. Alleen kost dat meer materieel dan Amsterdam CS-Rotterdam CS.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door ArrivaBas »

Fyra's terughalen? :wink:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door CamilleKreemers »

Die rammelbakken..... herstel "perfecte Italiaanse er is niks mis mee treinstellen" die de NMBS en NS bijna sloopte?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door ArrivaBas »

Grapje! :P
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door CamilleKreemers »

die moesten toch nog voor 25 maanden aan de reparatie?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door starx »

Het doortrekken van de s1000 naar Dordrecht klinkt leuk om die stad wat extra's te bieden. Echter, NS is nogal huiverig met dit soort dingen en ik begrijp wel waarom. Voor je het weet meent Dordrecht recht te hebben op zo'n verbinding en levert het allerlei politiek gezeur op.

Het beste voorbeeld hiervoor is natuurlijk Hoogeveen. Dat hele station is nooit bedoeld als IC-station. Alleen was er een stoppende IC omdat 4 treinen per uur te veel was voor de lijn. En daaruit werd dan dus een vermeend recht op een IC geput.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door ArrivaBas »

starx schreef:Het doortrekken van de s1000 naar Dordrecht klinkt leuk om die stad wat extra's te bieden. Echter, NS is nogal huiverig met dit soort dingen en ik begrijp wel waarom. Voor je het weet meent Dordrecht recht te hebben op zo'n verbinding en levert het allerlei politiek gezeur op.

Het beste voorbeeld hiervoor is natuurlijk Hoogeveen. Dat hele station is nooit bedoeld als IC-station. Alleen was er een stoppende IC omdat 4 treinen per uur te veel was voor de lijn. En daaruit werd dan dus een vermeend recht op een IC geput.
Daarom zou het ook een achteruitgang voor Dordrecht zijn als de s1900 via de HSL wordt geleid. of ze moeten een 11900 bedenken die Rtd - Ddr - Bd doet
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Poeh, van 6 naar 4 intercity's per uur, wat een drama
Komt wel goed schatje.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Gekko123 »

Ddr gaat dan van 6 naar 4 IC's per uur richting Rotterdam, maar de verbinding met Breda wordt dan wel een stuk slechter (van 2x IC + 1-2x sprinter per uur naar 2x sprinter).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door SuperGhost »

Dat kun je opvangen door de 2200 weer naar Breda te laten rijden.

Als NS geen zin heeft in 4 treinen Dordrecht-Breda, kan de 2200 eventueel ook altijd nog extra te Lage Zwaluwe en Prinsenbeek stoppen en de sprinter te laten eindigen op Dordrecht (Zuid)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door deadlock »

Gekko123 schreef:Ddr gaat dan van 6 naar 4 IC's per uur richting Rotterdam, maar de verbinding met Breda wordt dan wel een stuk slechter (van 2x IC + 1-2x sprinter per uur naar 2x sprinter).
En dan zitten er in plaats van 2 maarliefst 4 mensen in de trein. Nounou.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door CamilleKreemers »

ArrivaBas schreef:
starx schreef:Het doortrekken van de s1000 naar Dordrecht klinkt leuk om die stad wat extra's te bieden. Echter, NS is nogal huiverig met dit soort dingen en ik begrijp wel waarom. Voor je het weet meent Dordrecht recht te hebben op zo'n verbinding en levert het allerlei politiek gezeur op.

Het beste voorbeeld hiervoor is natuurlijk Hoogeveen. Dat hele station is nooit bedoeld als IC-station. Alleen was er een stoppende IC omdat 4 treinen per uur te veel was voor de lijn. En daaruit werd dan dus een vermeend recht op een IC geput.
Daarom zou het ook een achteruitgang voor Dordrecht zijn als de s1900 via de HSL wordt geleid. of ze moeten een 11900 bedenken die Rtd - Ddr - Bd doet
Is het geen optie serie 2200 Ddr- Asd door te trekken (die IC die Roosendaal - Rotterdam - Amsterdam versterkt)? Er keert nu een IC in Dordrecht en misschien kun je die wel "goedkoop" naar Breda doortrekken.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door waldo79 »

Dan zouden oude tijden herleven. Tot voor een aantal jaren terug reed s2200 ook door als stoptrein naar Bd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door ArrivaBas »

Gekko123 schreef:Ddr gaat dan van 6 naar 4 IC's per uur richting Rotterdam, maar de verbinding met Breda wordt dan wel een stuk slechter (van 2x IC + 1-2x sprinter per uur naar 2x sprinter).
Richting Rtd is nog prima, maar volgens mij vergeet je de Beneluxtrein.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door Daniel »

Dordrecht kent meerendeels kwartiers- en halfuursdiensten op het aansluitende OV, dus een kwartiersdienst naar Rotterdam zou inderdaad het meest optimaal aansluitende product moeten bieden. Met kleine aanpassinkjes in de ligging van bus of trein moet je een heel eind komen met optimaliseren van de overstap.
Sowieso is er geen sprake van een nette 10-minutendienst op Dordrecht - Rotterdam maar rijdt er een kwartiersdienst met een halfuursdienst ertussendoor. Dat functioneert in de praktijk gewoon als wachttijdbeperker: zowel op de MerwedeLingeLijn als op andere treinen in Rotterdam zorgt de 1900 voor een snellere overstap. In Rotterdam doordat de 2600 en 2200 precies wegrijden als andere treinen binnenkomen en in Dordrecht door een snelle overstap uit Gorinchem 5 minuten voor de cross-platform aansluitende IC uit. Ook kent Dordrecht enkele buslijnen die 20 minuten over station - rondje wijk - station doen en daardoor op de terugweg middels de 1900 een betere aansluiting naar Rotterdam hebben.

Alles wat ik hierboven noem is echter een kwestie van optimaliseren van vertrektijden: het symmetriepunt van de dienstregeling zit nu nagenoeg precies op station Dordrecht voor de treinen. Daar zijn dus, gezien de frequenties van het overige OV, zat mogelijkheden om niemand last te laten hebben van die twee treinen minder per uur.

Maar naar Breda, ook wel een verbinding waar redelijk veel gebruik van wordt gemaakt, zou het met alleen twee Sprinters wel erg karig worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door SuperGhost »

ArrivaBas schreef:
Gekko123 schreef:Ddr gaat dan van 6 naar 4 IC's per uur richting Rotterdam, maar de verbinding met Breda wordt dan wel een stuk slechter (van 2x IC + 1-2x sprinter per uur naar 2x sprinter).
Richting Rtd is nog prima, maar volgens mij vergeet je de Beneluxtrein.
Volgens mij praten we hier dan over dienstregeling 2017, terwijl dit topic voor die van 2016 is. Maar de Beneluxtrein verdwijnt als ik het goed heb begrepen in 2017 tegelijkertijd met die 1900. De Beneluxtrein moet dan via Breda gaan.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeen voor dienstregeling 2016

Bericht door CamilleKreemers »

Wat ik me afvraag:
Straks krijgen we twee spitsrichting IC's: Enkhuizen - Amsterdam en Alkmaar - Amsterdam. Wat gebeurt er met die treinstellen in de tussentijd of avond? Rijden ze MAT naar de startplek?

Zelfde vraag komt in de nieuwe concessie van Syntus met de spitssneltrein Enschede - Zwolle voor in de documenten. Hoe wordt dit gedaan door de vervoerder?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten