Naamgeving spoorlijnen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Naamgeving spoorlijnen

Bericht door Frank »

De laatste tijd ben ik vrij veel bezig geweest met het toevoegen van oude treinseries en het moderniseren van de spoorlijnpagina's. Daarbij vraag ik me af waarom een aantal keuzes is gemaakt zoals ze nu zijn.

Als ik bijvoorbeeld naar Maaslijn zoek kom ik terecht bij de pagina Spoorlijn Nijmegen - Venlo en als ik naar IJssellijn zoek kom ik terecht bij de pagina Staatslijn A. Echter, als ik zoek naar de MerwedeLingelijn kom in niet terecht bij de Betuwelijn, zoals ik dan zou verwachten. Moeten we de laatste twee pagina's misschien niet samenvoegen? Als ik zoek op Hogelandspoor kom ik dan niet uit bij de spoorlijn Sauwerd - Roodeschool (bestaat niet) en Staatslijn A komt niet uit bij spoorlijn Arnhem - Leeuwarden (bestaat ook niet). Is hier een reden voor en willen we dit veranderen (heeft geen prioriteit trouwens, is erg veel werk)? Of is het misschien een idee om bijvoorbeeld de pagina spoorlijn Arnhem - Leeuwarden door te laten verwijzen naar Staatslijn A? Is in ieder geval makkelijker zoeken denk ik.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving spoorlijnen

Bericht door Daniel »

Die pagina's zijn benoemd op basis van hun namen, niet op basis van de trajecten. Her en der zitten daar ook wat doublures in waar spoorlijnen elkaar overlappen, bijvoorbeeld de Centraalspoorweg en Oosterspoorweg bij Amersfoort.

MerwedeLingeLijn is dan weer een benaming voor een deel van de Betuwelijn, maar de naam MerwedeLingeLijn is de bekendste voor dat deel als gevolg van de marketing rond de uitbreiding van de dienstregeling en de nieuwe stations. Terwijl het oostelijk deel van de Betuwelijn weer meer met die naam geassocieerd wordt gezien dat juist het stuk is wat werkelijk door de Betuwe heen loopt. Samenvoegen is daar dus niet de beste oplossing en een verwijzing naar de rest van de spoorlijn staat er al op de pagina.

Maar ik denk wel dat het de moeite waard is om eens naar consequente naamgeving van verwijzingen te kijken. Daarbij kunnen dan gelijk doorverwijzingspagina's gemaakt worden waar die nog ontbreken voor spoorlijnen die onder meerdere namen bekend staan. Echter zou dan de verwijzing wel altijd rechtstreeks moeten zijn. Nu staat er bv. bij de Centraalspoorweg een doorverwijzing naar de Stichtse Lijn als zijtak, maar die verwijst weer door naar de Spoorlijn Den Dolder - Baarn. En ook verre van consequent op laatstgenoemde pagina is dat die in de tekst spreekt van een aftakking van de spoorlijn Utrecht - Amersfoort, maar in de routestrip een aftakkende Centraalspoorweg toont.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Naamgeving spoorlijnen

Bericht door Frank »

Daniel schreef:Terwijl het oostelijk deel van de Betuwelijn weer meer met die naam geassocieerd wordt gezien dat juist het stuk is wat werkelijk door de Betuwe heen loopt. Samenvoegen is daar dus niet de beste oplossing en een verwijzing naar de rest van de spoorlijn staat er al op de pagina.
Het traject tussen Arnhem en Zwolle associeer ik ook meer met IJssellijn dan met Staatslijn A. Een aparte pagina van IJssellijn A is er ooit wel geweest, maar die is samengevoegd met die van Staatslijn A. Dat is een beetje tegenstrijdig met het feit dat er aparte pagina's voor de MerwedeLingelijn en de Betuwelijn zijn. Bovendien, als we een lijst met spoorlijnen in Nederland samenstellen welke pagina gebruiken we dan. Het oogt een beetje raar om een traject daar tweemaal in op te nemen.

Verder ben ik het wel eens dat consequentere naamgeving nodig is. Iets om daarbij in het achterhoofd te houden is dat als we paginanamen van spoorlijnen gaan aanpassen dat we dit ook moeten doen bij alle treinseries die erachter hangen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Naamgeving spoorlijnen

Bericht door Wubbo »

Willen we daarbij die historisch gegroeide namen wel als basis gebruiken? Ik ken niemand die het heeft over Staatslijn A in het normale spraakgebruik. Misschien kun je beter knippen in logische trajecten, zoals bijvoorbeeld Rijden de Treinen dat ook gedaan heeft.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving spoorlijnen

Bericht door Daniel »

In het genoemde voorbeeld zou dan dus "IJssellijn" de pagina over die lijn worden en "Staatslijn A" een doorverwijspagina daarheen. Dat lijkt mij de meest logische manier.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Naamgeving spoorlijnen

Bericht door Frank »

Wubbo schreef:Willen we daarbij die historisch gegroeide namen wel als basis gebruiken?
Ik zou in ieder geval de spoorlijnen zoals ze historisch aangelegd zijn wel als basis willen gebruiken (ik denk dat het wel toegevoegde waarde heeft dat die informatie bij elkaar staat). De vraag is dan hoe je die pagina's noemt en wat je met alle veelgebruikte "bijnamen" doet.

De IJssellijn geeft nu een doorverwijzing naar Staatslijn A
De MerwedeLingelijn is opgebouwd alsof het een complete spoorlijn is en niet onderdeel van een spoorlijn (Betuwelijn); zelfs de treinseries verwijzen er heen.
De Valleilijn heeft wel een aparte pagina, maar verwijst wel naar de volledige spoorlijn, de Kippenlijn. Er verwijzen ook geen treinseriepagina's heen.

Overzicht van wat nu als aparte spoorlijnen wordt aangemerkt (plus nog wat troep): [wiki]Gebruiker:Bee/NLSpoorlijnen[/wiki]
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Naamgeving spoorlijnen

Bericht door regenmaker »

Mij persoonlijk zegt de Valleilijn meer, dan de Kippenlijn. Ik zou ervoor kiezen om het voor de mensen van buitenaf het zo makkelijk mogelijk te maken en dat is dus een aparte pagina van de Valleilijn, waar onder andere de huidige treinseries en eventueel stations zijn weergegeven. Voor mensen die meer interesse hebben in de achtergrond of de daadwerkelijke spoorlijn, daarvoor kan er een link op de pagina worden gemaakt, zodat ook deze informatie makkelijk te achterhalen is. Lijkt mij dus beter om twee aparte pagina's te maken.

Het is inderdaad wel goed om meer eenheid in de spoorlijnen aan te brengen. Is de info op de wiki nu eigenlijk wel compleet qua spoorlijnen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Naamgeving spoorlijnen

Bericht door huibe »

In het geval Valleilijn is dit een productformule voor een verbinding over de Kippenlijn. En moet ook als zodanig worden behandeld. Dus treinseries over dit traject verwijzen naar de Kippenlijn.

Mijns inziens houden we de officiële naamgeving aan van het complete traject (zoals aangelegd). Bijnamen of deeltrajecten (zoals de IJssellijn of Kamperlijntje) verwijzen door naar het complete traject en daar kan je losgaan met subkoppen over de deeltrajecten en de bijnamen.

En ja hierbij krijg je vreemde situaties, zoals bij Staatslijn E waarbij het traject voor de niet hobbyist bestaat uit 4 aparte spoorlijnen. Het is helaas niet anders.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Naamgeving spoorlijnen

Bericht door Ardan »

Eens met huibe.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Naamgeving spoorlijnen

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:In het genoemde voorbeeld zou dan dus "IJssellijn" de pagina over die lijn worden en "Staatslijn A" een doorverwijspagina daarheen. Dat lijkt mij de meest logische manier.
Of je houdt wel een apart artikel "Staatslijn A" waarin naar alle deeltrajecten wordt verwezen in vorm van een lijst met een heel klein beetje aanvullende info.

Bijvoorbeeld:
Staatslijn J bestaat uit de volgende trajecten:
Fogellijn (Beek en Donk - Nijmegen), geopend 31 december 2025.
Brabantse lijn (Nijmegen - Elst), geopend xxx.
Franklijn (Elst - Oosterbeek), geopend 31 december 2025.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving spoorlijnen

Bericht door Daniel »

In dat geval ga je pagina's over bijnamen maken en dat lijkt me nu juist niet gewenst. Bijnamen kunnen immers veranderen of er kunnen er meer van zijn, terwijl Staatslijn A gewoon een vaststaand feit is qua traject en bijbehorende info. En die naam komt ook weer in andere documentatie naar voren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Naamgeving spoorlijnen

Bericht door Wubbo »

Waarom is het interessant om alle informatie over staatslijn A op een pagina te hebben? Volgens mij zijn Arnhem - Zwolle en Zwolle - Leeuwarden echt twee verschillende lijnen die niets met elkaar te maken hebben. De routestrip loopt ook niet door. De geautomatiseerde bedieningspagina is zo ook onleesbaar. Kiezen we dit echt alleen omdat het bij de aanleg zo bedacht is? Wat is dan het doel van deze pagina?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten