Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Delftse Chauff »

verfmeer schreef:Ik vraag me af waarom er nu tussen Leiden Centraal en de Zernikedreef 2 verschillende routes zijn: via Posthof en via de Plesmanlaan. Is er niet 1 snellere route die je altijd kan gebruiken? Bovendien lijkt mij de nieuwe route niet erg logisch, van/naar Corpus is deze route zeker 5 minuten langer.
De nieuwe tijden staan inmiddels online. Wij rijden met lijn 43 in 3 minuten naar de halte Zernikedreef, lijn 37 gaat daar 8 minuten over doen. Terug 4 minuten voor de 43 en zelfs 12 minuten voor de 37. Meest opvallende: De route is duidelijk langer dan de huidige route, toch blijft de dienstregeling ongewijzigd.
Alleen de onderlinge tijdverdeling tussen de 37 en de 43 is op sommige momenten jammer. Soms zit er een gaatje tussen en soms gaan ze bijna gelijk.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Aan die tijdsverdeling, waarbij op sommige momenten de lijnen 37 & 43 echt tegelijk vertrekken vanaf Leiden Centraal, zat ik ook al te twijfelen. Ik kwam echter tot de conclusie dat deze verdeling nagenoeg optimaal is: het overlappende deel van deze lijnen is eigenlijk de Hogeschool en de Universiteit, dus de bussen zitten een keer per (twee) uur vol met studenten op weg naar / vanaf college. Als je lijn 37 dan een kwartier opschuift, is deze of te vroeg of te laat voor de meeste studenten. Met andere woorden, deze zal dan niet bijzonder veel extra reizigers trekken. Daarnaast, lijn 43 zit op piekmomenten op regenachtige dagen echt overvol, dan is het niet heel vervelend als tegelijk met die bus lijn 37 dezelfde kant op vertrekt.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Iedereen die een beetje bekend is met het busstation op Leiden Centraal weet dat het vaak lastig is om je bus te vinden - de DRIS'en communiceren alleen op welke helft van het busstation de bus waarschijnlijk aankomt (perron 1-4 of 5-7), maar het exacte vertrekperron is pas bekend als de chauffeur zelf besloten heeft waar hij of zij de bus neer plant.

In de dienstregelingsbestanden van Arriva (www.kv1.openov.nl) staat echter voor elke lijn een specifiek perron ingepland, zag ik vanavond. Dit is zichtbaar in de app OVinfo, maar komt helaas om een of andere reden niet overeen met de data van 9292 die op de DRIS verschijnt en daarmee dus ook niet met de daadwerkelijke situatie. Aangezien Arriva dus officieel wel een bepaald perron gepland heeft, hieronder de indeling zoals die in de dienstregeling zelf staat:
Perron 1: 30, 31, 37, 38, 221
Perron 2: 6, 20, 21, 186, 187 (beide richting Oegstgeest)
Perron 3: 1, 2 (beide richting Station De Vink)
Perron 4: 3 (Merenwijk), 4 (Merenwijk), 5, 56
Perron 5: 50, 57, 183, 250
Perron 6: 3 (Station De Vink), 4 (Zuid-West), 169, 186 (Gouda), 187 (Gouda), 365, 400
Perron 7: 1 (Rijnland ZH), 2 (Rijnland ZH), 45, 182
Ongeacht de toegevoegde waarde van deze geplande indeling, is hij redelijk onmogelijk: Perron 6 zal hoogstwaarschijnlijk de stroom bussen (en reizigers) niet aankunnen met in de ochtendspits 28 bussen per uur, terwijl Perron 3 onderbezet wordt met 4 lijnen per uur. :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Bus 8361 (uit mijn hoofd, laatste cijfer kan anders zijn) rijdt een lijn 269 Sorry, Geen Dienst in Leiden met reclame voor een sneldienst Grote Polder - CS in twintig minuten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Bijna goed, da's de 8381 (ex-HWGO amba) die inderdaad lijn 269 rijdt. Overigens filmt de bus op het stuk door de Grote Polder wel "269 Leiden Centraal"; handig dat dit in de stad zelf dus " Sorry, Geen dienst" wordt, aangezien men daar niet meer mag instappen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door WSM »

Of gewoon MAT? Tussen de ritten op lijn 269 wordt immers leeg teruggereden.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Ik zag vanmiddag in elk geval een bus op weg naar Centraal met "Sorry, Geen dienst", en de bussen vertrekken dan leeg terug naar de Grote Polder met "999 Sorry, Geen dienst".
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Globetrotter »

Thom69 schreef:Iedereen die een beetje bekend is met het busstation op Leiden Centraal weet dat het vaak lastig is om je bus te vinden - de DRIS'en communiceren alleen op welke helft van het busstation de bus waarschijnlijk aankomt (perron 1-4 of 5-7), maar het exacte vertrekperron is pas bekend als de chauffeur zelf besloten heeft waar hij of zij de bus neer plant.

In de dienstregelingsbestanden van Arriva (http://www.kv1.openov.nl) staat echter voor elke lijn een specifiek perron ingepland, zag ik vanavond. Dit is zichtbaar in de app OVinfo, maar komt helaas om een of andere reden niet overeen met de data van 9292 die op de DRIS verschijnt en daarmee dus ook niet met de daadwerkelijke situatie. Aangezien Arriva dus officieel wel een bepaald perron gepland heeft, hieronder de indeling zoals die in de dienstregeling zelf staat:
Perron 1: 30, 31, 37, 38, 221
Perron 2: 6, 20, 21, 186, 187 (beide richting Oegstgeest)
Perron 3: 1, 2 (beide richting Station De Vink)
Perron 4: 3 (Merenwijk), 4 (Merenwijk), 5, 56
Perron 5: 50, 57, 183, 250
Perron 6: 3 (Station De Vink), 4 (Zuid-West), 169, 186 (Gouda), 187 (Gouda), 365, 400
Perron 7: 1 (Rijnland ZH), 2 (Rijnland ZH), 45, 182
Ongeacht de toegevoegde waarde van deze geplande indeling, is hij redelijk onmogelijk: Perron 6 zal hoogstwaarschijnlijk de stroom bussen (en reizigers) niet aankunnen met in de ochtendspits 28 bussen per uur, terwijl Perron 3 onderbezet wordt met 4 lijnen per uur. :Y
Is het niet zo dat van sommige lijnen de vertrekhaltes wel vast staan (45, 400?)?
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Dat lijkt wel te kloppen ja, lijn 400 vertrekt nagenoeg altijd van perron 6, en ik geloof 45 van perron 7. Er zijn wel meer tendensen, zo vertrekken de bussen naar Katwijk bijvoorbeeld bijna altijd van perron 1 of 2. Maar echt vast (als in, het wordt ook gecommuniceerd) staat het niet.

Ik heb ergens eerder in dit topic gepost dat het busstation deze zomer onder handen genomen zou worden, en dat de reisinformatie verbeterd gaat worden (o.a. scherm per perron), maar hier is nog niets van te zien. We wachten af...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Veolia staat achteraan omdat in de periode dat het informatiesysteem nog wel werkte dit alleen met het systeem van Connnexxion kon omgaan. Toen hebben ze maar Veolia op een van de panelen gezet :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Da's al wel even geleden ja, maar volgens mij staat een van die schermen nog altijd op 'Veolia'. Echter, lijn 45 wordt nu gedeeld gereden door Arriva en Veolia, en perron 7 is het meest vooraan (richting Centrum). Lijn 43 (geheel door Veolia) vertrekt wel achteraan, ergens van perron 1 - 4.
wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door wolf »

Thom69 schreef:Ik zag vanmiddag in elk geval een bus op weg naar Centraal met "Sorry, Geen dienst", en de bussen vertrekken dan leeg terug naar de Grote Polder met "999 Sorry, Geen dienst".

Hier de vaste chauffeur van de 8381 lijn 269. De rede van de buiten dienst film heb ik zelf een soort van besloten om inderdaad duidelijk te maken aan de passagiers dat ik geen haltes verder heb naar leiden.
Die verandering van de film,doe ik zelf handmatig.
Als ik op leiden cs aankom ga ik inderdaad mat naar heineken

De 8381 is ook de enigste bus die op die lijn rijd.
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
wolf
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 03 jun 2015, 20:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door wolf »

Tijden lijn 269 voor als iemand mee wil

Leiden cs -> grote polder -> heineken

7.00 7.40 8.20

Heineken -> grote polder -> leiden cs

16.24 17.01 17.38


Haltes 269

Naar heineken

1. Leiden cs
2. Meerburg
3. Produktieweg
4. 3M
5. Energieweg
6. Heineken (eindpunt)

Naar leiden van onder naar boven lezen
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door regenmaker »

Hier is ook nog informatie te vinden over lijn 269.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
jor[D]1
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 08:51

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door jor[D]1 »

verfmeer schreef:Ik vraag me af waarom er nu tussen Leiden Centraal en de Zernikedreef 2 verschillende routes zijn: via Posthof en via de Plesmanlaan. Is er niet 1 snellere route die je altijd kan gebruiken? Bovendien lijkt mij de nieuwe route niet erg logisch, van/naar Corpus is deze route zeker 5 minuten langer.
Even terug inhaken op deze reactie.
Die 5 minuten extra klopt wel ongeveer. Dat het weer eens bij de 37 gebeurt verbaast me niks. Die is ondertussen zo vaak verlegt. Afgelopen december was nog het meest idiote. Bij corpus is toen een weg van stelcon platen door een moeras gelegd, maar breed genoeg voor 1 bus. Dan wordt de boel zo geplant dat de rit de andere kant precies daar moet passeren en het is raak. Heeft al een aantal maal een bus in de modder vast gestaan. Totaal geen voordeel, zelfs 2 haltes minder. Terwijl het 5 minuten langer duurt. Enigste voordeel is dat je nu iets minder ver naar corpus hoeft te lopen en dat de halte Rijnzicht viaduct zich 10 meter dichterbij een nieuwbouw wijk bevindt.
Deze route stond overigens bij de concessie overgang van Connexxion al geplant toen nog dwars door een braakliggend moeras, en stond ook al in de systemen. Is toen een soort permanente omleiding geworden. (OVchipkaart systeem ging vaak erdoor in de war). Halverwege dat jaar is het toen aangepast, om via Oegstgeest te rijden.
De meeste reizigers die voor corpus en het hotel daar uit de 37 stappen wordt overigens door chauffeurs geadviseerd volgende keer naar transferium te reizen. Veel meer bussen en op zeer korte loop afstand.
De 37/38 is dan ook helemaal leeg gelopen (zelfs in de spits). Kijk je naar de voorganger van Connexxion, 36, zat die altijd goed bezet tot stampens vol in de spits en ging 4x per uur.
Wat mij betreft slaat Arriva een hoop missers met de 37 ten opzichte van de voorganger 36.
- Langere reistijd over gehele lijn (36 was 28 minuten, 37 is 39 min, bij introductie in 2012 31 min)
- Geen verbinding Katwijk - Oegstgeest. (Katwijk - Leiden/Biopark wordt al afgedekt door 30,31,38 en soms 221)
- Lagere frequentie (gelukkig ondertussen 2x p/u op deel traject)

Ik verwacht dat de volgende omlegging van de 37 hem eerst via de maan laat rijden na vertrek uit leiden. *bus*
Het is altijd een verrassing welke route nu weer gereden wordt als ik instap, heb al heel wat toeristische routes gezien.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Alleen was deze verlegging nou juist weer een goed doordachte en onderdeel van het grotere project 'Kennislijn Leiden'. Door lijn 37 over het BSP te laten rijden in plaats van over de Wassenaarseweg wordt het BSP (en daarmee ook de universiteit) een stuk beter bediend en wordt lijn 43 waarschijnlijk ontlast. De omlegging over die platen door niemandsland waar jij het over had was naar mijn weten een tijdelijke omleiding omdat het niet echt opschoot met de infrastructuur op het Oegstgeester deel van het BSP... Dan is dat inderdaad even tijdelijk een vreemde route, maar dat gebeurt wel vaker, toch?
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door OVwatcher »

Van de Arriva website:
27 juli t/m 14 augustus: Omleidingen in verband met werkzaamheden Spoortunnel Gouda

Vanwege een renovatie is de Spoortunnel bij station Gouda voor een periode van drie weken gesloten voor het verkeer, dus ook voor het openbaar vervoer. Vanaf maandag 27 juli tot en met vrijdag 14 augustus rijden de Arriva-bussen op werkdagen een omleiding om toch station Gouda te kunnen bereiken. In de weekenden kunnen de bussen wel gebruik maken van de Spoortunnel.

Omleidingsroute
De stadslijnen 1 en 4 door Plaswijck en Groenhoven rijden via de Burg. van Reenensingel, Goudse Poort, via het Hamstergat en over de Nieuwe Gouwe OZ en Kattensingel naar station Gouda. Ook stadslijn 6 en de streeklijnen 177 uit Zoetermeer en 186/187 uit Boskoop/Waddinxveen rijden deze omleidingsroute. Na de halte Tielweg op bedrijventerrein Goudse Poort, worden er in Bloemendaal geen haltes meer aangedaan. Ook lijn 178 uit Bodegraven krijgt een aangepaste route. Na de halte Breevaartbrug rijdt deze bus via de Bodegraafsestraatweg, Zwarteweg, Joubertstraat en de Fluwelen- en Blekerssingel naar station Gouda.

Dienstregeling
Door de omleiding wordt ook de dienstregeling aangepast. De halte Ridder van Catsweg vervalt gedurende de werkdagen en het Groene Hart Ziekenhuis blijft met een omweg bereikbaar. De stadsdienst Gouda rijdt gedurende deze drie weken op werkdagen een uurdienst.

Weekenden
In de weekenden wordt er een rijstrook voor het busverkeer vrijgemaakt, zodat de bussen op de zaterdagen en zondagen gedurende de werkzaamheden wel door de Spoortunnel kunnen rijden. Hierdoor kunnen we in de weekenden rijden volgens de dienstregeling. Houd wel rekening met eventuele vertraging.
Ik begrijp hieruit dat niemand wil betalen voor deze omleiding en dat Arriva dat dus zelf doet door zijn stadsdienst maar 3 weken even te halveren?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Dit kan ook echt alleen bij Arriva... Iets te goedkoop ingeschreven in ZHN soms? Da's namelijk de enige concessie waar ik ooit dit soort drastische maatregelen gezien heb wegens werkzaamheden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Het lijkt op de situatie rondom de Breestraat in Leiden vorig jaar, waarbij de meeste stadsdiensten ook terug gingen naar elk uur..

Het gaat in Gouda voor de stadslijnen om een extra rijtijd van 20 minuten, da's ook wel echt een forse omleiding dan. Als ik even heel snel denk, zou je met een halfuursdienst dan toch al snel aan een verdubbeling van je benodigde aantal bussen zitten?
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Etienne »

Er ligt ook nog een braakliggend parkeerterrein naast de Bioscoop die vorig jaar gebouwd is. Daar kan men toch wel ff een paar tijdelijke haltes neerleggen, dan kost het hooguit wat extra lopen voor de reizigers.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

Op de kaart is wel te zien dat het vooral voor de stadsbussen een forse omleiding is ja. Maar wat ik me wel afvraag is waarom ze niet gekozen hebben voor een tijdelijk eindpunt aan de achterkant van het station voor lijn 1, 4 en 6.
Afspraak maken met NS dat je één poortje open zet voor busreizigers en je reizigers lopen zo het station door en kunnen daar op een andere bus overstappen als ze alsnog naar het centrum willen reizen bijvoorbeeld.
Voor de streekbussen valt de omweg verder wel mee. Alleen jammer dat de 178 zo te zien door z'n omleiding geen samenloopstukje met 1/4 meer heeft want dan had je reizigers voor het centrum nog met die lijn kunnen laten meereizen vanaf De Mammoet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Hierbij dan een kaartje met de omleidingen:

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Het is inderdaad vooral voor lijn 1 en 4 (groene lijn op bovenstaande kaart) een nogal grote omleiding, waarbij de 'ingang' van de lusroute door Plaswijck en Groenhoven verplaatst wordt naar de andere kant van het ziekenhuis: om bij het Bleuland te komen, moet je nu nog lijn 4 nemen, tijdens de omleiding is lijn 1 een stuk sneller en vooral aardig goedkoper.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door WSM »

Dit is inderdaad de Arriva-methode. Dienstregeling halveren, om laten rijden en wel de extra kilometers afrekenen bij de ov-chipkaart. Dus als reiziger betaal je extra, omdat je minder reismogelijkheden hebt en je langer onderweg bent.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Delftse Chauff »

Lijn 3 hoeft helemaal niet door die tunnel en gaat ook terug naar 1x/u zie ik.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Tijd voor een R-net momentje: De Provincie heeft de moeite genomen om een filmpje te maken, waarin goedkeurende mensen hun mening uiten over lijn 400. Heel veel verschillen zijn er natuurlijk niet met lijn 206, dus waarom deze bus nou per sé meer moet kosten dan een bus, ik weet het nog steeds niet. :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten