Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

Dennenboom schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Nogmaals, toen ik in de herfst een paar ritten 29 deed, was de bezetting heel aardig.
Ook de zomerbussen (lijn 827) die ik vorig jaar zag hadden een goede bezetting.
Ja, die over het algemeen wel. Maar goed, dat is dan ook een lijn die langs veel belangrijke toeristische plekken gaat. Dus dat is niet zo ontzettend verrassend.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Dennenboom »

Voordeel van de zomerbus was de flexibiliteit van de reiziger. Stel je bent op het strand of bij de Slufter en je wilt een uurtje eerder of later weg. Dat lijkt me in vakantietijd toch niet een onrealistische wens. Bij de Texelhopper zit je nu altijd vast aan de reservering. Dan toch maar een fiets huren lijkt me.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Globetrotter »

Heb na alle gehoorde en gelezen verhalen, het afgelopen woensdag zelf aangedurfd om het Texelhoppersysteem te gaan ervaren. Ik ben in Den Helder opgestapt op lijn 28 en heb die genomen tot de eindhalte in de Koog. Wat mij opviel is dat er met de rij- en buffertijden aan de vaste kant niet zo veel mis is. Ondanks dat de chauffeur een paar minuten voor vertrek aan kwam lopen en er vanwege alle kaartjes die verkocht moesten worden al werd begonnen met een vertraging van zo'n vier minuten, was er nog voldoende tijd over om de bus te halen.
Vervolgens gingen we de boot op: https://youtu.be/e6R17NdJUUA

Afbeelding

Bij aankomst in Texel ging de bus de boot weer af:
https://youtu.be/g3s6-UWl_7I

Op Texel zijn de rijtijden iets moeilijker te halen. Vanwege het feit dat er geen verkooppunt in Texel is en iedere passagier een kaartje in de bus moet kopen en vanwege het feit dat er ook nog een grote groep vanuit de versterkingsnbus over moest stappen op de reguliere lijn 28, kwam we uiteindelijk met +8 bij de Nikadel aan. Ik denk dat de bus de boot naar het vasteland wel heeft gehaald, want de rijtijd vanaf de Nikadel naar de boot is iets ruimer.

Verder is me opgevallen dat het erg verwarrend is dat het combiticket van €5,50 wel geldig is voor een retourvaart op de TESO-boot, maar geen retourrit op de bus is.
Ook vond ik het opvallend dat de 28 na aankomst in Den Helder overgaat op lijn 34 en (denk ik) daarna weer op lijn 28. Dit betekent dat als de 28 in Texel de boot niet haalt er dus twee ritten zijn die uitvallen.
re_mick
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 nov 2014, 01:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door re_mick »

^^ Er zijn echt een hele hoop verkooppunten op het eiland. Alleen is het totaal niet logisch om een kaartje in de supermarkt te kopen om met de bus te reizen.

En je ticket voor de boot is echt iets heel anders dan je busticket. Dat was altijd al zo, dus in die zin is het niet echt verwarrend vind ik (maar goed, ik ben een Texelaar, dus ik kan het ticketsysteem van de TESO niet onlogisch zien :P )

Het is trouwens een verkooppunt OP Texel... :X :)
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door waldo79 »

re_mick schreef:Er zijn echt een hele hoop verkooppunten op het eiland. Alleen is het totaal niet logisch om een kaartje in de supermarkt te kopen om met de bus te reizen.
Het heeft weg van het strippenkaartsysteem. De strippenkaart kon je bij kiosken en in postkantoren krijgen (A)
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Globetrotter »

re_mick schreef:^^ Er zijn echt een hele hoop verkooppunten op het eiland. Alleen is het totaal niet logisch om een kaartje in de supermarkt te kopen om met de bus te reizen.

En je ticket voor de boot is echt iets heel anders dan je busticket. Dat was altijd al zo, dus in die zin is het niet echt verwarrend vind ik (maar goed, ik ben een Texelaar, dus ik kan het ticketsysteem van de TESO niet onlogisch zien :P )

Het is trouwens een verkooppunt OP Texel... :X :)
Ja, maar het feit dat een deel van het kaartje recht geeft op een retourtocht en het andere deel dat dat niet geeft schept, verwarring.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:
re_mick schreef:Er zijn echt een hele hoop verkooppunten op het eiland. Alleen is het totaal niet logisch om een kaartje in de supermarkt te kopen om met de bus te reizen.
Het heeft weg van het strippenkaartsysteem. De strippenkaart kon je bij kiosken en in postkantoren krijgen (A)
Het aantal mensen dat de strippenkaart bewust heeft meegemaakt neemt zienderogen af, gegeven het feit dat het openbaar vervoer vrijwel uitsluitend nog door jongeren onder de 25 gebruikt wordt. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Dat is natuurlijk lariekoek.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

De doelgroep van het openbaar verover op de waddeneilanden is gewoon reizigers zonder rijbewijs. Dat zijn over het algemeen jongeren. Maar ik had er ook een smiley achter gezet, het ging me niet om het maken van een feitelijk statement, maar om te illustreren dat de strippenkaart voor de huidige reiziger geen relevant ding meer is. Je kunt niet aan je 12 jarige nichtje uitleggen: ja, maar oom moest 10 jaar geleden ook in de kiosk strippenkaarten kopen voor de bus en daarom moet dat nu op Texel ook. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Lijn65 »

Tijdens mijn bezoek aan Texel vond ik het ook verwarrend dat je net je kaartje van 5,50 wel recht had op een retourtochtje met de boot maar niet met de bus. Maak er dan 6 (of als dat niet uit kan 7) euro van en dan heb je ook een retour met de bus. Dat scheelt een hoop verwarring en kaartjes verkopen op de terugreis.
En knip lijn 28 gewoon weer op in een lijn Station - Veerhaven en 't Horntje - De Koog, dat is vele malen beter voor de betrouwbaarheid.
Basislijn
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Vinny schreef:De doelgroep van het openbaar verover op de waddeneilanden is gewoon reizigers zonder rijbewijs.
Denk dat het eerder ook mensen zijn die niet met de auto het eiland op willen en dat zijn er voldoende.
Maar als ik nu naar Texel zou gaan zou ik wellicht ook de auto pakken, als er een gewone frequente bus had gereden dan niet.
En daarbij een fiets huren natuurlijk :D
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Geert »

Vinny schreef:De doelgroep van het openbaar verover op de waddeneilanden is gewoon reizigers zonder rijbewijs. Dat zijn over het algemeen jongeren.
Misschien op Texel maar voor de andere Waddeneilanden zeker niet. Als je al met de auto naar het eiland mag komen kost dat flink wat geld, genoeg mensen die dan als voetganger de boot nemen en op het eiland met bus, taxi of fiets verder gaan. Wat dat betreft verschilt het busvervoer op de Wadden redelijk met het streekbusvervoer in de rest van het land.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Globetrotter »

Dan kunnen ze nu dus net zo goed al in Den Helder op de bus stappen (tenzij ze verder gaan met het vervoer op afroep, natuurlijk), want dat is nu dus dezelfde prijs als een overtocht+ een busrit.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Vinny schreef:De doelgroep van het openbaar verover op de waddeneilanden is gewoon reizigers zonder rijbewijs. Dat zijn over het algemeen jongeren.
Misschien op Texel maar voor de andere Waddeneilanden zeker niet. Als je al met de auto naar het eiland mag komen kost dat flink wat geld, genoeg mensen die dan als voetganger de boot nemen en op het eiland met bus, taxi of fiets verder gaan. Wat dat betreft verschilt het busvervoer op de Wadden redelijk met het streekbusvervoer in de rest van het land.
Op Ameland wordt het openbaar vervoer ook met name door jongeren gebruikt. Vlieland en Schiermonnikoog zijn zo klein, dat kan iedereen ook wel wandelend of fietsend doen en Terschelling staat nog op mijn "bucketlist". Ik ben er nog nooit geweest :@
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

huibf schreef:
Vinny schreef:De doelgroep van het openbaar verover op de waddeneilanden is gewoon reizigers zonder rijbewijs.
Denk dat het eerder ook mensen zijn die niet met de auto het eiland op willen en dat zijn er voldoende.(..)
Zeker.
Bij toeval hoorde ik zaterdag, in de rij voor de kassa bij de supermarkt, een mevrouw (senior) met de caissière hun gezamenlijke 'liefde voor Texel' uitwisselen.. Kwam ook de Texelhopper ter sprake.. Mevrouw zegt, op teleurstellende toon, "dat het nu veranderd is en dat je een kaartje in de bus moet kopen"

Gehoord, hier in het dorp in het midden van het land :wink:
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Gisteren zijn de vervoerscijfers bekend gemaakt van de maand Juni 2015. De Texelhopperorganisatie heeft de cijfers en tekst zo gedraaid dat ze positief uitpakken, echter zijn deze dramatisch slecht voor het eerst halfjaar dat het project nu loopt.

Het aantal reizigers op lijn 28 is bijna gezakt met 7.000 en met de kleine hopperbusjes zijn net iets meer reizigers vervoerd dan met de oude lijn 29, met de kanttekening dat er 90 halte opstapplaatsen zijn bijgekomen. Hetgeen dus betekend dat er prorata als je het terug gaat rekenen er minder reizigers vervoerd zijn met de hopperbusjes tegen de oude situatie met een vaste bus in lijndienst volgens vaste dienstregeling met lijn 29.

Weet iemand hoeveel reizigers er met de kustbuslijn 827 vervoerd werden in de maanden juni/juli/augustus? Als je deze er ook nog is bij opteld zijn de vervoerscijfers helemaal dramatisch! Want dan vervoeren de Hopperbusjes helemaal minder reizigers dan de oude lijnen 29+827!

Conclusie na een half jaar, minder reizigers, meer ergenis als je de diverse facebookpagina's naloopt, minder inkomsten en meer geld van de belastingbetaler naar dit project omdat gemeente Texel, Provincie N-H en Connexxion het niet kostendekkend kunnen krijgen, gefrusteerde buschauffeurs op lijn 28 en gefrusteerde reizigers omdat de OV-chipkaart niet gebruikt kan worden bij aankomst in Den Helder, TESO die de bus liever vandaag dan morgen van de boot ziet verdwijnen, een extra veegbus Veerhaven-Den Burg-Veerhaven die alle vertragingen moet opvangen wat een ton extra kost voor slechts 3 zomermaanden, Texelhopperbusjes die vaak niet opkomen dagen.

Kortom gedoemd te mislukken!

Liever vandaag nog dan morgen terug naar de oude situatie met normale lijnvoering lijn 28, 29,33 en 827 met een ov-chipkaart.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door groningen »

Ik moet eigenlijk wel lachen. Dus lijn 28 gaat naar Texel via Den Burg. Volgens mij de naam van het eiland en niet van een plaats. En midden op volle zee worden nog financiele zaken afgehandeld. Bus staat toch 20 minuten stil op de veerboot; beter dan 10 minuten kaartverkoop op het busstation van Den Helder. Waarom kan 9292 geen prijs geven? En 9292 kan trouwens ook geen reisadvies (en prijs) naar Klimpstraat in De Cocksdorp geven.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Durashift »

groningen schreef:Ik moet eigenlijk wel lachen. Dus lijn 28 gaat naar Texel via Den Burg. Volgens mij de naam van het eiland en niet van een plaats. En midden op volle zee worden nog financiele zaken afgehandeld. Bus staat toch 20 minuten stil op de veerboot; beter dan 10 minuten kaartverkoop op het busstation van Den Helder. (..).
Op de boot mogen passagiers uitstappen.. hoe wil je dan controleren of iedereen vóór uitstappen betaald heeft?

Passagiers 'verplichten' in de bus te laten verblijven zal de horeca omzet op de boot geen goed doen..
BusFreakRotterdam
Berichten: 957
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door BusFreakRotterdam »

Durashift schreef:
groningen schreef:Ik moet eigenlijk wel lachen. Dus lijn 28 gaat naar Texel via Den Burg. Volgens mij de naam van het eiland en niet van een plaats. En midden op volle zee worden nog financiele zaken afgehandeld. Bus staat toch 20 minuten stil op de veerboot; beter dan 10 minuten kaartverkoop op het busstation van Den Helder. (..).
Op de boot mogen passagiers uitstappen.. hoe wil je dan controleren of iedereen vóór uitstappen betaald heeft?

Passagiers 'verplichten' in de bus te laten verblijven zal de horeca omzet op de boot geen goed doen..
Op de heen weg is iedereen verplicht om bij binnenkomst in de bus bij de chauffeur op de boot weer zijn of haar PAPIEREN vervoersbewijs te laten zien die in Den Helder gekocht is. Kan je dat niet en ben je dus een zogenaamde "zwartrijder". Op de terugweg is het stuk TESO-boot -> Den Helder gratis en hoeft er niet betaald te worden.
Om discussie te voorkomen, per 14 december 2014 is de OV-chipkaart niet meer geldig op Texel en het stukje Den Helder station - TESO Boot gratis net zoals bij lijn 33. Er dient een papieren vervoersbewijs te worden gekocht van heen € 5,50, dit is inclusief TESO overtocht. Op de terugweg kost het papieren vervoersbewijs € 3,-. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Dat zwartreizigers weren gaan blijkbaar nog niet zo goed gezien die 30% zwartrijders waar de Texelhopper-site het over heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Wubbo »

Hier is het ronkende nieuwsbericht te vinden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Suus »

Hier blijkt maar weer uit dat men gewoon weer de OV-Chipkaart moet invoeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:Dat zwartreizigers weren gaan blijkbaar nog niet zo goed gezien die 30% zwartrijders waar de Texelhopper-site het over heeft.
:shock: Dat is een percentage dat terug doet denken aan de tijd dat de poortjes nog niet gesloten waren in de Amsterdamse ne Rotterdamse metro...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door matti93 »

Dus niet alleen de OV-Chipkaart weer invoeren, maar ook meteen poortjes plaatsen :mrgreen:
Raar verhaal trouwens dat chauffeurs op lijn 28 alle vervoersbewijzen zouden moeten scannen. Waarom moeten ze dat?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Waarschijnlijk is dat de enige manier om die papieren kaartjes direct als je ze verkoopt te kunnen tellen. Anders moet je achteraf nagaan hoeveel kaartjes de chauffeur ingekocht heeft en hoeveel daarvan er nog achtergebleven zijn op het boekje met kaartjes aan het eind van de periode.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten