Zomer

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Zomer

Bericht door Mikos »

Zomer

Geloof het of niet, maar de zomer is ook in Nederland begonnen. Het is rustig op straat, schoolpleinen zijn uitgestorven en ook in de trein is het erg stil.

Om te proberen de mensen die in eigen land vakantie vieren de trein te laten kiezen voor een dagje uit zijn de Spoordeelweken weer uit de kast getrokken met allerlei acties. Waaronder het Samenreiskaartje, waarbij je met een betalende vriend, vriendin of familielid mag meereizen en een Overgangskaartje, waarbij je met je tweede klas vervoerbewijs in de eerste klas mag zitten. Het zijn voor mij als conducteur niet de leukste acties, want er wordt een hoop mee gesjoemeld en vaak ook gewoon misbruik van gemaakt. En dat levert weer de nodige discussies op met reizigers die vinden dat ze volledig in hun recht staan en waarbij ik ze aan de hand van de op de kaartjes geprinte regels en voorwaarden duidelijk maak dat ze toch echt niet gecombineerd mogen worden met elkaar. En dat het Overgangskaartje echt alleen maar in het weekend geldig is en het vandaag toch hartstikke woensdag is.

Maar soms ligt het er wel zo dik boven op dat een discussie helemaal niet nodig is. Ik rijd de laatste Intercity vanuit Rotterdam naar het noorden. Tussen Rotterdam en Utrecht controleer ik de trein en kom daarbij ook een drietal heren tegen met twee e-tickets en een met een Samenreiskaartje. Alles is prima in orde.
Iets verderop kom ik twee vriendinnen tegen die een dagje naar Antwerpen zijn geweest. Op de terugweg heeft het Nederlandse meisje voor haar buitenlandse vriendin netjes weer Samenreiskorting op de OV-Chipkaart gezet, maar ook de veel gemaakte fout gemaakt daarna niet in te checken. Ze verschiet van kleur als ik haar daar op wijs en ik kan zien dat het aan alle kanten geen opzet is geweest. Ze vertelt erbij dat ze nogal wat problemen hebben gehad in Antwerpen om kaartjes met korting voor de terugreis te kopen, waarna ik haar de tip geef om voor internationale reizen voortaan een e-ticket te kopen via de site van NS International. Dan is ze in één klap van alles af. Dat neemt ze ter harte en in Gouda rent ze nog even naar de paal om alsnog in te checken.

Alles gaat voorspoedig en voor ik het weet zijn we Amersfoort voorbij en tref ik de man met het Samenreiskaartje, maar zonder zijn twee betalende vrienden. Die zijn in Amersfoort uitgestapt en nu zit hij nog alleen in de trein. En daarover ga ik dan niet in discussie, dus meneer vervolgt zijn reis met een handgeschreven kaartje van mij.

Een stukje verderop tref ik een meneer op het balkon die met een heel verhaal komt waarom hij geen kaartje heeft. Als ik hem heb aangehoord en vertel dat ik dan een kaartje voor hem zal maken, reageert hij niet blij. Hij begint hardop te mopperen, vindt mij een onvriendelijke man en wil in eerste instantie niet meewerken. Maar met dat bijltje heb ik al vaker gehakt, dus uiteindelijk krijg ik toch iets met zijn naam erop in mijn handen. Hij wenst mij geen fijne avond toe bij het uitstappen, maar op zulke momenten beeld ik me dan maar in dat hij gewoon een kaartje had moeten kopen en hij vooral boos is op zichzelf.

Kort daarna hoor ik van de machinist dat hij contact heeft gehad met de conducteur die de trein in Zwolle over zal nemen. Het is Donderdag Meppeldag en dat is een groot feest in Meppel. Met de nodige alcoholische versnaperingen rollen de bezoekers van buiten Meppel dan de laatste trein naar Groningen in en de collega wil vragen of ik alle doorgaande reizigers vanuit Zwolle in het achterste stel bij elkaar wil zetten, voor hun eigen veiligheid. Dat wil ik wel regelen dus ga ik iedereen nog even af om ze dat persoonlijk te adviseren. In Zwolle stappen ze allemaal achter in en mijn collega vertelt iedereen op het perron om ook achterin in te stappen. De reiziger met zijn fiets wordt geadviseerd om vooral bij zijn fiets te blijven zitten en neemt die tip ter harte. De trein vertrekt op tijd uit Zwolle, het voorste stel is helemaal leeg.

Als ik vervolgens thuis ben, kan ik het toch niet laten even te kijken hoe de trein het de rest van de rit heeft gedaan. Vanaf Hoogeveen 15 minuten vertraging. Ik ben blij dat ik daar niet tussen gezeten heb...

Fijne zomer!

Mikos, Hoofdconducteur
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Zomer

Bericht door AppleMoose »

Bedankt weer voor je verhaal.

Jammer dat de goedwillende mensen altijd weer de dupe moeten zijn van volk dat zichzelf niet in de hand kan houden wanneer het "feest" is :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zomer

Bericht door waldo79 »

Leuk verhaal.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Zomer

Bericht door JWM »

Hoewel ik erg voor de deeleconomie ben vind ik die meereiskaartjes irritant. Afgelopen weekend een wat oudere dame in een vrij lege trein: Ik kom naast u zitten vindt u dat goed? Ik heb namelijk een meereiskaartje en dan kan ik met jou meereizen. :|
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zomer

Bericht door waldo79 »

Dat aanspreken van een vreemde vind ik geen goed idee. Als ze willen meereizen, moeten ze maar een reisgenoot meebrengen :idea:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Zomer

Bericht door JWM »

Nou het is bepaald niet de eerste keer dat ik die vraag krijg...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Zomer

Bericht door regenmaker »

Nee, die vraag krijg ik ook regelmatig als ik in de trein zit.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Zomer

Bericht door Hendrik »

Sommige conducteurs schijnen een ter plaatse uitgekozen meereisgenoot ook niet te accepteren...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zomer

Bericht door Ardan »

Het is mij twee keer gevraagd, één keer in een best drukke trein dus er zou toch wel iemand op de stoel naast me komen zitten dus vond ik het geen probleem (was ook nog jong en naief). Tweede keer was op het perron en toen heb ik gezegd dat ik een heel andere kant uit moest :evil: Begon toen te snappen wat voor profiteurs het eigenlijk zijn..
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Zomer

Bericht door deadlock »

Goed verhaal (Y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Zomer

Bericht door baladid »

Als ik met zo een kaart met iemand die ik niet ken zou meereizen zou ik aan mijn spontane reisgenoot 50% van het reisbedrag geven... Dan profiteren allebei.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zomer

Bericht door Vinny »

Ik snap de weerzin niet zo. In Duitsland was het tien jaar geleden al normaal om zo wat geld uit te sparen. Het is vaak nog gezellig ook.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Zomer

Bericht door regenmaker »

Vinny schreef:Ik snap de weerzin niet zo. In Duitsland was het tien jaar geleden al normaal om zo wat geld uit te sparen. Het is vaak nog gezellig ook.
Nederlandse mentaliteit. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zomer

Bericht door Suus »

Er is wel een verschil. Bij de meeste van die een-tot-vijf-persoonstickets in Duitsland moet je voor elke reiziger iets meer betalen, dus als je met iemand zo'n ticket wil delen wordt wel verwacht dat je een deel van de kosten betaald. In Nederland betaalt de enige reiziger gewoon zijn normale prijs voor de reis en de ander komt een beetje slijmen of hij mee mag reizen en als je nee zegt of geld vraagt probeert hij het gewoon bij de volgende. De echte brutaaltjes beginnen ook nog in de eerste klas...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TomSteyl
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Zomer

Bericht door TomSteyl »

Volgens mij is er in de voorwaarden van de Duitse Schönes-Wochenende Ticket het e.e.a. gewijzigd. Sinds 14 december 2014 betaal je per persoon, waar voorheen je voor 5 personen betaalde.
Seit 14. Dezember 2014 gilt das gekaufte Ticket nicht mehr pauschal für fünf Personen. Der erste Fahrgast zahlt 40 euro, der Ticketpreis erhöht sich für jeden weiteren Mitfahrer um vier Euro, sodass sich bei weiteren vier Mitfahrern der Ticketpreis auf 56 Euro erhöht. Ebenso muss vor Kauf des Tickets festgelegt werden, für wie viele Mitfahrer das Ticket gültig ist, analog dem Quer-durchs-Land-Ticket.[24] Ebenfalls seit 14. Dezember 2014 ist das Ticket auch als Handyticket erhältlich.[25]
https://de.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%B6 ... nde-Ticket

Bij de kaartjes per Bundesland kunnen de voorwaarden onderling flink verschillen!
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zomer

Bericht door Vinny »

regenmaker schreef:
Vinny schreef:Ik snap de weerzin niet zo. In Duitsland was het tien jaar geleden al normaal om zo wat geld uit te sparen. Het is vaak nog gezellig ook.
Nederlandse mentaliteit. ;)
Ik reis regelmatig op de lijn Leeuwarden-Schiphol en ik maak eigenlijk nooit mee dat iemand met me mee wil reizen. Ik kan wel mensen 40% korting geven indien hen dat belieft. Maar Friese mentaliteit hé. Daar doen ze hier in de provincie niet aan: slijmen voor treinkaartjes :p
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Zomer

Bericht door Hageneis »

Die meereis- en overgangskaartjes, zouden die recentelijk huis-aan-huis bezorgd moeten zijn? Ik heb het vermoeden dat er de laatste tijd weer flink geprutst wordt door PostNL in mijn wijk
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Zomer

Bericht door Tochjo »

Waarom heb ik geen Spoordeelwekenboekje ontvangen?
Het kan zijn dat u een ‘nee-nee-sticker’ op uw brievenbus heeft, dan wordt het boekje niet bezorgd. Daarnaast krijgen niet alle huishoudens zonder ‘nee-nee sticker het boekje bezorgd. Dit is afhankelijk van of uw adres binnen de postcode selectie valt, die per campagne kan verschillen.
Aldus de veelgestelde vragen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zomer

Bericht door Daniel »

...en tevens van de postbezorger. Want ik had hier ook geen spoordeelweken-boekje maar er zag toevallig wel een spoordeelweken-envelop in de papiercontainer van het complex liggen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Zomer

Bericht door Hageneis »

Daniel schreef:...en tevens van de postbezorger. Want ik had hier ook geen spoordeelweken-boekje maar er zag toevallig wel een spoordeelweken-envelop in de papiercontainer van het complex liggen :P
Normaal gesproken krijg ik ze wel, dus ik zal maar weer eens een gerichte klacht bij NS en PostNL indienen. Om deze reden begin ik onderhand een voorkeur te ontwikkelen voor webshops die niet met PostNL werken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zomer

Bericht door Meltrain »

Mooi verhaal :pos: Interessant om iets te lezen uit het perspectief van een conducteur
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zomer

Bericht door Ardan »

Tochjo schreef:
Waarom heb ik geen Spoordeelwekenboekje ontvangen?
Het kan zijn dat u een ‘nee-nee-sticker’ op uw brievenbus heeft, dan wordt het boekje niet bezorgd. Daarnaast krijgen niet alle huishoudens zonder ‘nee-nee sticker het boekje bezorgd. Dit is afhankelijk van of uw adres binnen de postcode selectie valt, die per campagne kan verschillen.
Aldus de veelgestelde vragen.
Aaah, dus als je niet in de goede postcode woont kun je de tering krijgen :pos: Ik krijg ze nooit..
(ja okee je kunt nabestellen, maar stel dat je niet eens weet dat die weken er nu zijn? Waarom krijgt een ander ze wel omdat die toevallig in een andere postcode woont en moet ik erachteraan lopen hannesen?)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zomer

Bericht door Daniel »

Het gaat op postcodegebied omdat het anders wel erg druk zou worden met een meereiskaartje of overgangsbewijs voor heel Nederland :wink: Hoewel ik ze tot op heden zo'n beetje elke keer wel gehad heb, nu pas de eerste keer niet (maar m'n ouders wel dus heb alsnog twee overgangskaartjes)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zomer

Bericht door Ardan »

Dat niet elke postcode ze tegelijk krijgt kan ik om die reden wel begrijpen inderdaad :) Maar ik heb ze dus helemaal nóóit gehad.
Ik doe ook maar wat
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Zomer

Bericht door Hageneis »

Ardan schreef:
Tochjo schreef:
Waarom heb ik geen Spoordeelwekenboekje ontvangen?
Het kan zijn dat u een ‘nee-nee-sticker’ op uw brievenbus heeft, dan wordt het boekje niet bezorgd. Daarnaast krijgen niet alle huishoudens zonder ‘nee-nee sticker het boekje bezorgd. Dit is afhankelijk van of uw adres binnen de postcode selectie valt, die per campagne kan verschillen.
Aldus de veelgestelde vragen.
Aaah, dus als je niet in de goede postcode woont kun je de tering krijgen :pos: Ik krijg ze nooit..
(ja okee je kunt nabestellen, maar stel dat je niet eens weet dat die weken er nu zijn? Waarom krijgt een ander ze wel omdat die toevallig in een andere postcode woont en moet ik erachteraan lopen hannesen?)
Voor zover ik zie zijn ze nu op, dus wat nabestellen betreft kun je ook de vul-maar-in krijgen 0:)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten