Trein Veendam - Stadskanaal
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
meeste partijen zijn het er ook niet mee eens
Oneens: SGP , 50 plus, SBN? , Christenunie, GroenLinks, D66, PvdA, VVD.
Neutraal: SP
Eens: Sterk lokaal, CDA, PVV
Oneens: SGP , 50 plus, SBN? , Christenunie, GroenLinks, D66, PvdA, VVD.
Neutraal: SP
Eens: Sterk lokaal, CDA, PVV
hej*
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Drenthe heeft nooit veel gezien in een spoorlijn Emmen - Stadskanaal. Begrijpelijk hoor, vanuit Drentse optiek, want behalve voor een enkele reiziger Emmen - Stadskanaal heeft er niemand in Drenthe echt baat bij.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Dan zou ik nog eerder voor Emmen - Hoogeveen kiezen.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
De verbinding Stadskanaal - Emmen is nu een drukke busverbinding (lijn 15, 28 en 73). Deze rijden allen 1 keer per uur met een aantal extra ritten in de spits (15 alleen in de spits) en deze lijnen lijken prima aan de vervoersvraag te kunnen voldoen. Het zou overigens zonde zijn als deze lijnen moeten verdwijnen als er een spoorlijn komt.
Emmen - Hoogeveen is geen vraag naar voor een spoorlijn. Een keer per uur een bus is voldoende op die verbinding. Een Qliner op deze verbinding is een tijdje terug opgeheven omdat er te weinig gebruik van gemaakt werd.
Emmen - Hoogeveen is geen vraag naar voor een spoorlijn. Een keer per uur een bus is voldoende op die verbinding. Een Qliner op deze verbinding is een tijdje terug opgeheven omdat er te weinig gebruik van gemaakt werd.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Het zou al heel mooi zijn als ze in de provincie Groningen de trein naar Stadskanaal al laten rijden ipv tot aan Veendam. Ik ben benieuwd of daar partijen zich nog ovet uitlaten bij de verkiezingen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
De trein rijdt 1 en 2 augustus alvast op proef als Semslinie expres. http://www.arriva.nl/fileadmin/user_upl ... kanaal.pdf
Hoewel ik persoonlijk denk dat de regio zelf meer en meer zit te wachten op een verbinding Assen (Gieten) Stadskanaal Musselkanaal Ter Apel Emmen. En dan ook nog eens meer in metrostijl. Het exotische gejakker van "Groningen" past niet bij de rest van de regio. En daarover kun je ook prima een Leeuwarden Groningen Assen Stadskanaal Emmen laten rijden...
Hoewel ik persoonlijk denk dat de regio zelf meer en meer zit te wachten op een verbinding Assen (Gieten) Stadskanaal Musselkanaal Ter Apel Emmen. En dan ook nog eens meer in metrostijl. Het exotische gejakker van "Groningen" past niet bij de rest van de regio. En daarover kun je ook prima een Leeuwarden Groningen Assen Stadskanaal Emmen laten rijden...
hej*
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Assen-Emmen... Dat is niet zo n sterke vervoersrelatie hoor...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
het gaat ook niet om Assen Emmen, maar om het geheel.Vinny schreef:Assen-Emmen... Dat is niet zo n sterke vervoersrelatie hoor...
Of vind jij Groningen Vlissingen op zondagochten wel een sterke vervoersrelatie hebben? ;)
hej*
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Dat is dan ook een verbinding die per ongeluk aan elkaar zit, maar ook op ieder willekeurig moment weer verbroken kan worden.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Wat ligt er tussen Assen en Emmen wat noemenswaardig is voor een spoorlijn?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Met een zeer bezopen blik op de kaart: Gieten of Borger. en andere richting langs Zweeloo en Beilen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Gieten en Borger hebben echt geen trein nodig, net zoals Zweeloo. :')CamilleKreemers schreef:Met een zeer bezopen blik op de kaart: Gieten of Borger. en andere richting langs Zweeloo en Beilen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Ik denk dat de vervoersrelatie Emmen-Groningen echt wel een stukkie dikker is. En zoals aangegeven, Gieten en Borger zijn ook geen wereldsteden: De dorpen hebben ieder 5.000 inwoners. Voor een treinstation heb je eigenlijk 10.000 inwoners nodig in het onmiddelijke verzorgingsgebied.geert4OV schreef:het gaat ook niet om Assen Emmen, maar om het geheel.Vinny schreef:Assen-Emmen... Dat is niet zo n sterke vervoersrelatie hoor...
Of vind jij Groningen Vlissingen op zondagochten wel een sterke vervoersrelatie hebben? ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Vinny zeg dat maar tegen station Roodeschool. Amper 2000 mensen in de buurt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Nou als Arriva het politiek voor elkaar zou krijgen dan was station Roodeschool gisteren nog gesloten denk ik.
🍉
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Waar komen eigenlijk die eisen voor ''een X aantal inwoners in het verzorgingsgebied" eigenlijk vandaan? Is dat puur en alleen om de kosten van het onderhoud v/h station gegarandeerd terug te krijgen? Want eigenlijk denk ik dat je deze kosten dan mee zou moeten nemen in een kosten/baten-analyse tussen trein en bus. En aangezien de trein een aantrekkelijker product is, denk ik dat je de eventuele extra kosten van een station in een kleiner dorp snel terug krijgt, als je dat in het licht zet van een buslijn ter bediening van datzelfde dorp.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Ik vraag me af wat aantrekkelijker is: een bus die er 55 minuten over doet en elke 10-15 minuten rijdt of een trein die er 40 minuten over doet, maar die maar elke 30 minuten rijdt.
Basislijn
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
De trein natuurlijk, je rijdt sneller en comfortabeler, en daarnaast zijn er zat mensen die niet in een bus willen zitten maar wel in een trein.
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Het gaat om een levensvatbare exploitatie - zeker als het gaat om een nieuwe investering. Een spoorlijn naar Rodeschool zou nu nooit meer zo worden aangelegd. Om on topic te blijven, de provincie is nu meer geld kwijt aan exploatatiesubsidies voor Veendam-Groningen terwijl de reistijd voor de meeste inwoners niet wezenlijk is afgenomen. Daar kun je best wel een beetje kritisch over zijn als belastingbetaler. Veendam en Stadskanaal hebben overigens wel ieder ongeveer 20.000 inwoners en met de doortrekking naar Stadskanaal zou de treinverbinding als geheel ook weer wat rendabeler moeten worden.Z2N schreef:Waar komen eigenlijk die eisen voor ''een X aantal inwoners in het verzorgingsgebied" eigenlijk vandaan? Is dat puur en alleen om de kosten van het onderhoud v/h station gegarandeerd terug te krijgen? Want eigenlijk denk ik dat je deze kosten dan mee zou moeten nemen in een kosten/baten-analyse tussen trein en bus. En aangezien de trein een aantrekkelijker product is, denk ik dat je de eventuele extra kosten van een station in een kleiner dorp snel terug krijgt, als je dat in het licht zet van een buslijn ter bediening van datzelfde dorp.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Een Qliner is ook heel comfortabel en ook vrij vlot en heeft tegenwoordig ook wifi en airco. Een Qlink heeft wel laten zien dat een hoge frequentie erg aantrekkelijk is. Als je in bijvoorbeeld Stadskanaal woont en je werkt of studeert in Groningen dan reis je met de Qliner die in de spits 4 keer per uur rijdt, en als je lijn 73 en lijn 28 met overstap op de 300 mee telt zit je op 6 reismogelijkheden per uur. Een trein naar Stadskanaal zal hoogst waarschijnlijk maar 2 keer per uur rijden. Dan ben je veel minder flexibel in je reisopties. Je kunt op elk gewenst moment weg gaan want je hoeft nooit langer dan een kwartier te wachten. Daarnaast rijdt de bus een rondje door stadskanaal dus je hoeft in theorie ook minder ver te lopen van huis naar een halte. Bij een trein moet je vaak verder lopen van huis en ben je beperkter in je reismogelijkheden, waardoor je je reis van te voren goed moet plannen. Een trein is ook veel gevoeliger voor verstoringen. Aanrijding? de bus rijdt er wel omheen, treinverkeer ligt dan direct minstens 2 uur stil.Z2N schreef:De trein natuurlijk, je rijdt sneller en comfortabeler, en daarnaast zijn er zat mensen die niet in een bus willen zitten maar wel in een trein.
En omdat een aantal mensen weigeren met de bus te reizen ga je geen trein laten rijden. Die laat je maar lekker in de file staan.
Basislijn
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Waarmee je bevestigt wat ik al jaren roep: de trein brengt je op een moment waar je niet bent naar een plaats waar je niet naar toe moet
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Aan alleen de trein heb je ook niets. Trein moet meestal in combinatie met ander vervoer zoals fiets, auto of bus. En dan wel het liefst goede uitsluiting van de bus op de trein. ;)marcel.nl schreef:Waarmee je bevestigt wat ik al jaren roep: de trein brengt je op een moment waar je niet bent naar een plaats waar je niet naar toe moet
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
:pos:
Zo ging het ook in Veendam. 301 deed het zo goed, reed een aardig rondje door Veendam, ging in de spits ook 4 keer per uur.
Nu rijdt er 2 keer per uur een trein, en moeten we naar het station fietsen (of met 110 die 1 keer per uur rijdt en savonds niet aansluit).
En een trein naar Stadskanaal... waarom? Veendam is al een half uur, Stadskanaal is nog eens 10 minuten. En dan sta je achterin het dorp bij de McDonalds. Kan je alsnog met de bus of fiets terug.
Wat Marcel zegt, treinen zijn mooi voor lange afstanden tussen dorpen/steden met een stadsdienst.
Zo ging het ook in Veendam. 301 deed het zo goed, reed een aardig rondje door Veendam, ging in de spits ook 4 keer per uur.
Nu rijdt er 2 keer per uur een trein, en moeten we naar het station fietsen (of met 110 die 1 keer per uur rijdt en savonds niet aansluit).
En een trein naar Stadskanaal... waarom? Veendam is al een half uur, Stadskanaal is nog eens 10 minuten. En dan sta je achterin het dorp bij de McDonalds. Kan je alsnog met de bus of fiets terug.
Wat Marcel zegt, treinen zijn mooi voor lange afstanden tussen dorpen/steden met een stadsdienst.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Regenmaker, Ik hoop dat je aansluiting bedoelt, ipv uitsluiting.
Ik snap niet dat de provincie naar dat soort nadelen kijkt. Trein mag dan hoogwaardiger zijn dan bus, maar bus is vaak veel praktischer voor reizigers, want halte dichterbij.
Ik snap niet dat de provincie naar dat soort nadelen kijkt. Trein mag dan hoogwaardiger zijn dan bus, maar bus is vaak veel praktischer voor reizigers, want halte dichterbij.
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019
Oh? Je hebt meer ruimte in de treinen van Arriva, maar ik zit toch liever in een Qliner.CamilleKreemers schreef:Trein mag dan hoogwaardiger zijn dan bus
Eerste klas in die treinen is helemaal belachelijk. Ander kleurtje stoel, met dat gladde (nep?) leer waar je vanaf glijdt, en een tafeltje op de plek waar eigenlijk je knie hoort.
Maar dan hebben we het over een Qliner, die het OVB laat uitsterven.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten