Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Laatste reden die GVU bussen ook op een omleiding van lijn 3 in Arnhem.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door koekje »

Heerlijk al die speculatie. 8-)
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Freek »

Maak jij ze dan blij met de waarheid.
ricardo
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 22:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door ricardo »

Die ex-gvu Mercedes bussen zijn van cxx tours, genummerd 9148-9152 behalve de 9151.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

regenmaker schreef:Ik dacht dat het vooral ging om: Maar waarom wordt er met CXX bussen gereden op zondag terwijl er veel breng bussen in de stalling niets staan te doen?
Volgens mij is dat ook deels afhankelijk van de discipline van de chauffeur. Die pakken gewoon de bus waarmee ze het makkelijkste kunnen wegrijden of het fijnste willen rijden en als dat een CXX bus is, dan zal ze dat een worst wezen denk ik.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Ik dacht dat de chauffeur een vaste bus aangewezen kreeg. Volgens mij stonden die CXX bussen op lijn 7 gewoon in de planning van Breng en dus moet je die bus nemen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

koekje schreef:Heerlijk al die speculatie. 8-)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Hainje »

Afbeelding


Afbeelding
🍉
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door koekje »

Sorry Freek, het lijkt mij niet handig om als medewerker hier dingen te gaan lopen roepen die ik eigenlijk niet eens weet :P
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door MdJ »

Jaarlijks terugkomend fenomeen is de inzet van gelede bussen in Nijmegen tbv de vierdaagse. Er werd in voorgaande jaren altijd gependeld tussen Nijmegen en een camping (Heumensoord?) en er rijden een aantal geledes op de reguliere dienst.

Dit jaar (vandaag) is het de eer aan o.a. citaro's 9118 (Hermes) en 9167 (groen) en dit jaar voor het eerst de CXX-Ijsselmond Van Hools 4630, 4633, 4634 en 4636.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Het zou grappig zijn geweest als Hermes een van zijn Airportshuttles had afgevaardigd, die bussen hebben namelijk een tijd op de Heyendaalboemel gereden. Maar dat zag ik toch niet gebeuren, die bussen zijn juist speciaal bedoeld voor de 400.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Er rijden wel een aantal Hermes-gelede bussen rond nu. Hebben die shuttles een aparte kleurstelling waaraan je ze kan herkennen, of...?

De geledes die ik tot nu toe ben tegengekomen waren van Hermes, Connexxion (de groene) en Connexxion Flevoland (die blauwe). Gek genoeg ben ik de 'eigen' Breng-geledes nog helemaal niet tegen gekomen.

Natuurlijk heb je deze dagen ook de nodige omleidingen i.v.m. de vele stremmingen.
De bushaltes Smetiusstraat, Plein 1944, Burchtstraat, Valkhof, Waalkade, Voerweg en Hunnerpark in het centrum zijn onbereikbaar. De halte Joris Ivensplein aan de Lange Hezelstraat is ook onbereikbaar, de halte aan de Kronenburgersingel is wel bereikbaar, maar wordt aangedaan door lijnen 5 en 85 i.p.v. lijnen 3, 14, 33, 80 en 82.

Buiten het centrum zijn ook de haltes Fransestraat & Kazerne (lijn 5, laatste alleen ri. Groesbeek) buiten dienst, aangezien de Sint Annastraat tussen de Groesbeekseweg en het Keizer Karelplein in de richting van het plein is afgesloten i.v.m. de bouw van een tribune. Ook in tegenovergestelde richting wordt de omleidingsroute gereden. Ook de haltes Prins Bernhardstraat, Coehoornstraat en Heyendaalseweg/Archipelstraat (i.v.m. start/finish 4Daagse, laatste alleen ri. CS) zijn de hele week afgesloten.

De site 9292ov is niet bepaald bruikbaar deze week, want die meldt nog altijd de normale routes van de bussen.
De site van Breng is ook niet erg handig, want bij de stremmingenpagina krijg je alleen een opsomming van de lijnen die getroffen zijn en moet je doorklikken naar de dienstregeling van die lijn. Op die dienstregeling staat dan vervolgens doodleuk de normale dienstregeling en moet je een klein linkje aanklikken voor de stremmingen. Op die pagina krijg je vervolgens een enorme waslijst aan stremmingen waarbij je dan maar goed moet zoeken op de juiste dag en daarbij ook nog heel goed moet kijken naar de tijden die daarboven weer staan, want voor er staan meerdere stremmingen per 'periode'.
Erg makkelijk wordt het de reiziger dus niet gemaakt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

SuperGhost schreef:Er rijden wel een aantal Hermes-gelede bussen rond nu. Hebben die shuttles een aparte kleurstelling waaraan je ze kan herkennen, of...?
Jep, in Eindhoven haal je ze er zo uit, speciale Airportshuttlebestickering. Iets paarsachtig meen ik (maar ik ben erg kleurenblind dus het zou ook gewoon een vorm van blauw kunnen zijn).

Verder is de Vierdaagse altijd een drama met OV. Probeer als iemand die er niets te maken mee wil hebben maar eens gewoon een bus naar huis te krijgen na je werk, als je pech hebt lukt dat niet eens omdat alles afgeladen vol zit, zelfs al zetten ze een gelede bus in. Eigenlijk zouden ze op bepaalde lijnen op bepaalde tijden de gewone spitsdienst moeten rijden. Ik kon ooit nog maar met geluk in de 99 van 17:56 stappen paar jaar terug. Als dat niet gelukt was, dan had ik een UUR kunnen wachten, terwijl de bus na Alverna grotendeels al weer leeg was (daar ligt een camping voor wandelaars).
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Ik ben nog geen afgeladen bussen tegengekomen. Wel goed gevulde, maar nog niet zo erg dat de gangpaden ook vol stonden (lijn 10 drukte zeg maar). Grootste probleem is dat erg veel bussen (flinke) vertragingen hebben, omdat er te veel reizigers zijn. De rijtijden van die lijnen zijn ook helemaal niet berekend op zo'n drukte.

Overigens snap ik nu ook waarom 9292 geen correcte routes geeft: volgens 'Breng' (lees Hermes/CXX) zijn er officieel namelijk geen wijzigingen. Van een chauffeur heb ik vernomen dat Hermes gewoon geen wijzigingen heeft doorgevoerd in het systeem en dus ook niet doorgegeven heeft aan 9292. Zo komt het ook dat de DRIS'en van (deels) vervallen haltes gewoon nog bussen blijven aangeven, dat er gewoon bussen rondrijden die gewoon melden dat ze via Plein 1944 rijden én dat in de bussen ook gewoon haltes aangekondigd wordt die niet eens bediend worden. Lekker voor reizigers die niet bekend zijn in Nijmegen en voor de chauffeurs die dan steeds moeten uitleggen dat ze daar niet heen rijden etc. Zeker aangezien Hermes/CXX dit al bij aanvang van een nieuwe dienstregeling kan weten, want de routes zijn altijd al meer dan een jaar van tevoren bekend, als die al gewijzigd worden (de routes voor volgend jaar zijn bijv. al bekend, incl. de speciale 55km die eenmalig gehouden wordt vanwege de 100e editie).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Ik denk dat de reden daarvoor is dat routes soms op de dag zelf ook nog kunnen wijzigen. Ik heb ooit, in 2008 denk ik, in Heyendaal-Oost (bij Universiteit O.Z.) gezeten waar bussen hadden moeten komen en er anderhalf uur lang niks kwam (uiteraard heb ik niet zo lang gewacht). Een deel van de buslijnen werd namelijk opeens opgeheven op last van de politie omdat sommige wegen ongepland werden afgesloten en de routes niet gereden konden worden (of ze reden een andere route, maar netto resultaat was dat er door de Spoorkuil niets reed).
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Ook dat is gewoon gepland. De buslijnen door Heyendaal (9, 11, 12, 13, 14 en 15) rijden 's ochtends tot 10:00 gewijzigd. Je moet alleen behoorlijk zoeken op de Breng-site om erachter te komen.

Op dag 1 (wanneer alleen de militairen daarlangs komen) rijden al die bussen via de Sint-Annastraat en het Radboudumc. Lijn 14 rijd dan via de Houtweg naar Brakkenstein.

Op dagen 2 t/m 4 vrijwel hetzelfde, alleen lijn 14 rijdt dan helemaal niet tussen Nijmegen CS en Brakkenstein. Voor Brakkenstein moet er dan gebruik gemaakt worden van lijnen 1 en 83 (de bussen naar Malden die ten westen van de wijk rijden).

Dat is dus ook allemaal gepland, alleen het wordt gewoonweg niet doorgegeven aan de benodigde instanties en zelfs niet eens aan het eigen informatiesysteem. Hierdoor weten reizigers en soms zelfs buschauffeurs niet weten hoe de bussen rijden en juist dáárdoor krijg je dat bussen per rit een andere route kunnen krijgen.
Zo heb ik vorig jaar bijvoorbeeld een buschauffeur gezien die gewoon de Campusbaan afreed naar station Heyendaal en er toen geschrokken achter kwam dat hij niet verder kon en achteruit terug moest rijden tot de afrit naar de Sint Annastraat.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Nee, dat was toen niet gepland, want dat vertelde een chauffeur later zelf. Er stonden malloten op het viaduct dingen naar beneden te gooien waardoor bussen tijdelijk daar niet mochten rijden, dit had niks met de Vierdaagse looproute te maken of met geplande routewijzigingen daaromtrent.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Dat houdt je natuurlijk altijd, dat staat volledig los van de 4Daagse.

Ik heb het nu over de geplande 4Daagseomleidingen die niet eens verwerkt worden, zelfs niet in de eigen systemen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

En dat bedoelde ik. Wellicht verwerken ze die niet omdat bij de 4Daagse de kans op dit soort incidentele zaken veel groter is (want volgens die chauffeur was dat standaard dat er incidenteel ook nog afgeweken moest gaan worden) dat ze daarom geen info verwerken. Dan maak je alles bekend en kun je op het laatste moment toch nog dingen gaan omgooien, dat is nog verwarrender.

I'm only guessing hoor en vind ook dat de informatievoorziening een stuk beter kan. Op Twitter komt ook weer redelijk wat voorbij.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door isadora »

Kortweg; gewoon te beroerd ook maar enige service te bieden, wel zo goedkoop.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door marvinkok »

De reisinfo in de bus, gevoerd door infoxx, kan niet op ritnivo bewerkt worden. Veel van die vierdaagse omleidingen zijn ook maar een paar uur. In dit geval is de techniek dus ook een beperkende factor. Heb het omleidingenboek ook wel eens gezien, daar wordt je ook niet vrolijk van...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Hainje »

Op zulke dagen kun je - als chauffeur - inderdaad beter niet werken dan wel. :P
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

marvinkok schreef:De reisinfo in de bus, gevoerd door infoxx, kan niet op ritnivo bewerkt worden. Veel van die vierdaagse omleidingen zijn ook maar een paar uur. In dit geval is de techniek dus ook een beperkende factor. Heb het omleidingenboek ook wel eens gezien, daar wordt je ook niet vrolijk van...
De omleidingen bij het centrum zijn meer dan een week lang en voor alle bussen. De omleidingen bij Heyendaal zijn structureel elke ochtend.

Deze kun je prima verwerken. Deze zijn bovendien elk jaar weer exact hetzelfde, dus kunnen bij het aanmaken van de dienstregeling al ingevoerd worden. De omleidingen op de marktdagen (voor o.a. lijnen 13, 15, 300 en 331) zijn niets anders dan de omleiding die de bussen nu elke dag moeten maken rond het centrum. Waarom die 3 dagen per week (za, zo en ma) dan wel kunnen verwerken, maar als het een week lang is niet? Dit is gewoon luiheid.

En dat van die 'paar uur' valt ook wel mee, de meeste omleidingen duren tot aan de avond, want dan wordt de route pas vrijgegeven. Dus die bussen rijden tot 18:00 dan een andere route. Dat is dus ook niet op ritniveau, dan krijg je gewoon hetzelfde als buslijnen die in de normale dienstregeling 's avonds een iets andere of kortere route rijden en dat kan ook gewoon ingevoerd worden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door marvinkok »

Infoxx kan naar mijn weten niet overweg met dag specifieke routeveranderingen, laat staan tijdsspecifiek. Dus dan kan het al wel een jaar van tevoren bekend zijn, als het systeem er niet mee overweg kan, dan heb je daar nog niks aan.
Wat dat betreft is het Ebs van Syntus al weer een stuk flexibeler...
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door bartjemestrom »

Bij Qbuzz gebruikt men ook een soort Infoxx, en daar kan het weer wel. Dus je stelling dat Infoxx geen dagspecifieke omleidingen aan kan, vind ik dan vreemd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten