Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)
-
- Berichten: 300
- Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Wat een onzin. Er mogen gewoon kleinere busjes ingezet worden hoor. Connexxion heeft zelfs 4 taxibusjes besteld.
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Inderdaad: er staat nergens in het PvE dat alleen bussen van 12m of langer mogen worden ingezet. Kleinere bussen moeten trouwens wel aan bepaalde eisen voldoen qua aantal deuren, zitplaatsen, e.d.
Nog een fotootje van de andere halte aan het Schelpenpad in Dirksland: https://twitter.com/sebastiaanvliet/sta ... 5179645952
(Lees ook de reactie op die tweet even... )
Nog een fotootje van de andere halte aan het Schelpenpad in Dirksland: https://twitter.com/sebastiaanvliet/sta ... 5179645952
(Lees ook de reactie op die tweet even... )
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Dat wil ik niet zo zeggen. Weliswaar gaan op enkele verbindingen minder lijnen en/of minder bussen per lijn rijden, maar daar wordt de kaart niet leger van.CamilleKreemers schreef:Wat lijkt die kaart van CXX leeg vergeleken met Arriva.
De enige verbindingen die echt verdwijnen (en dus niet meer op de kaart te zien zijn), zijn Spijkenisse - Nieuw-Beijerland, Strijen - 's-Gravendeel (maar die wordt vervangen door Strijensas - 's-Gravendeel), Herkingen - Nieuwe-Tonge (maar die wordt vervangen door Herkingen - Dirksland), de route van lijn 165 in Dordrecht en de lijnen 534 en 802.
Wordt de kaart daar echt zo veel leger van?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
er zijn wel een paar stukjes meer weg die straks geen buslijn meer kennen (zoals geen 173 en 274 meer).
en er zijn minder dikke of dubbele lijnen, omdat op een aantal routes straks nog slechts 1 lijn rijdt.
ook zijn er stukken waar straks alleen nog maar een paar keer per dag een bus langs komt (de scholierenlijnen).
het is inderdaad weer een beetje terug naar de Connexxion-tijd van voor Arriva.
en inderdaad voornamelijk door bezuinigingen, dat heel veel extra's van de afgelopen jaren geschrapt moeten worden.
en er zijn minder dikke of dubbele lijnen, omdat op een aantal routes straks nog slechts 1 lijn rijdt.
ook zijn er stukken waar straks alleen nog maar een paar keer per dag een bus langs komt (de scholierenlijnen).
het is inderdaad weer een beetje terug naar de Connexxion-tijd van voor Arriva.
en inderdaad voornamelijk door bezuinigingen, dat heel veel extra's van de afgelopen jaren geschrapt moeten worden.
-
- Berichten: 300
- Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Gingen we maar terug naar het niveau uit de Connexxion tijd, want dan viel het allemaal nog wel mee. Maar helaas gaan we terug naar de ZWN tijd. Dan heb ik het met name over de Hoeksche Waard want ik vindt dat Goeree-Overflakkee er nog goed vanaf komt.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Ik vind het belachelijk hoe in steeds meer concessies belbussen worden afgeschaft en klein materieel gedemotiveerd wordt. Ik denk juist dat uitbesteding aan taxibedrijven goedkoper en efficiënter is. Door kleine dorpjes met taxi's en 8-personenbusjes aan te doen en daardoor de andere buslijnen te versnellen is er minder materieel nodig en worden deze verbindingen aantrekkelijker. Daarnaast kan je voor dezelfde prijs een langere bedieningstijd bieden omdat taxichauffeurs minder betaald worden en de busjes minder aan brandstof, afschrijving en onderhoud kosten.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
De praktijk leert dat belbusjes veel minder snel worden gebruikt dan 'gewone' lijndiensten. Dat zal de reden zijn dat de inzet van belbussen niet wordt toegejuicht.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Maar als je moet kiezen voor de bediening van een dorpje tussen 1x p/u ma tm VR overdag een grote bus of 1x p/u ma tm vr overdag een kleine bus en daarnaast `s avonds en in het weekend een belbus lijkt me dat tweede toch veel aantrekkelijker.
Zoals ik al zei is de uitbesteding aan een taxibedrijf veel goedkoper dan een grote bus zelf rijden, dus is het mogelijk een meer uitgebreide bedieningsperiode te krijgen (het zij met een standaard dienst het zij met een belbus, ter slot van rekening is een belbus beter dan niks)
Zoals ik al zei is de uitbesteding aan een taxibedrijf veel goedkoper dan een grote bus zelf rijden, dus is het mogelijk een meer uitgebreide bedieningsperiode te krijgen (het zij met een standaard dienst het zij met een belbus, ter slot van rekening is een belbus beter dan niks)
Laatst gewijzigd door sirvinniei op za 25 jul 2015, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Een belbus is kut, want dat moet je min. een uur van tevoren reserveren. Random ergens naartoe gaan zit er dus niet echt in.
🍉
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Ik heb het dan ook over belbussen als er niks anders rijdt. Het gaat mij er meer om dat meer ritten uitbesteed aan taxibedrijven worden uitgevoerd worden als "lijntaxi" zoals ariva dat zo mooi noemt. Klein materieel met een vaste dienstregeling. Zeker in deze concessie waarin geen echt grote kernen zijn snap ik niet waarom het een eis is om met 12 meter bussen te rijden.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Is dat een eis dan?
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
O, laat maar, over een paar berichten heen gelezen
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Dat is iets wat in deze concessie al gebeurt: de kleinere plaatsen hebben nog slechts een halte langs de doorgaande weg (Nieuwe-Tonge, Nieuw-Beijerland, Cillaarshoek, maar ook het grotere Klaaswaal) of worden alleen door kleinere busjes bediend (Strijensas, Herkingen).sirvinniei schreef:Ik vind het belachelijk hoe in steeds meer concessies belbussen worden afgeschaft en klein materieel gedemotiveerd wordt. Ik denk juist dat uitbesteding aan taxibedrijven goedkoper en efficiënter is. Door kleine dorpjes met taxi's en 8-personenbusjes aan te doen en daardoor de andere buslijnen te versnellen is er minder materieel nodig en worden deze verbindingen aantrekkelijker.
De enige plaatsen met een "stadsdienst" zijn Oud-Beijerland en Middelharnis/Sommelsdijk.
Wat wel positief is, is dat lijnen als 135, 138 en 197 voortaan ook in het weekend als vaste lijndienst gaan rijden. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
HWGO is een "doorgaande-weg-concessie", als ik het zo mag zeggen en letterlijk is dat zo. De meeste lijnen lopen gewoon via een doorgaande weg en veel lijnen die tussen kernen en kleine weggetjes lopen, worden uitgedunt tot ze er niet meer zijn. En net als 436 kunnen ze ook andere lijnen mixen of integreren. Lijn 167/177 is een voorbeeld. Want ze rijden nu toch dezelfde route.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Met dat laatste ben ik het op zich wel eens, al is 177 toch nog iets sneller omdat die niet via busstation Heinenoord rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Waarom gaat de toekomstige r-net lijn 436 eigenlijk niet stoppen op busstation heinenoord?
Ik heb geen onderschrift
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Waarom wel? Kost alleen maar tijd. En als je zo nodig vanuit Hoeksche Waard naar Goeree moet, kan je via Numansdorp reizen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Alleen wel jammer dat ze de rechtstreekse verbinding Oud-Beijerland - Numansdorp dan opheffen.regenmaker schreef:Waarom wel? Kost alleen maar tijd. En als je zo nodig vanuit Hoeksche Waard naar Goeree moet, kan je via Numansdorp reizen.
-
- Berichten: 300
- Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Vanaf volgend jaar wordt het heel lastig om tussen de Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee te reizen. Nu heb je lijn 130 nog die er 11 minuten over doet over het stukje tussen Heinenoord Busstation en Numansdorp Viaduct A29. Het enige alternatief volgend jaar is lijn 164 die over dat zelfde stukje er toch zo'n 20 minuten langer over gaat doen.
Verder ben ik ook benieuwd wat voor alternatief er komt voor de ochtend rit van lijn 169 die vanaf Numansdorp Viaduct A29 verder rijdt naar Oude-Tonge en Middelharnis. Enige wat ik kan bedenken is dat lijn 669 in de ochtend ook tussen Oud-Beijerland en Numansdorp gaat rijden.
Verder ben ik ook benieuwd wat voor alternatief er komt voor de ochtend rit van lijn 169 die vanaf Numansdorp Viaduct A29 verder rijdt naar Oude-Tonge en Middelharnis. Enige wat ik kan bedenken is dat lijn 669 in de ochtend ook tussen Oud-Beijerland en Numansdorp gaat rijden.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Nou reis dan gewoon via Rotterdam Zuidplein of Vaanweg. Probleem opgelost. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 300
- Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Dat is inderdaad ook een goed alternatief ja. :') :N
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Maar wie wil er dan van Hoeksche Waard naar Goeree Overflakkee. Dat zal een reden zijn waarom de busverbindingen verdwijnen, lijkt me. En Goeree Overflakkee zou prima afkunnen met alleen een R-NET verbinding 436 lijkt me.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Wie wil er eigenlijk naar Apeldoorn? Waarom ligt er spoor naar Apeldoorn als je ook in Zwolle een bus kunt pakken wanneer je uit Utrecht komt?
🍉
-
- Berichten: 300
- Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Het is wel duidelijk dat jij niet bekend bent in deze regio. Maar ik ben toevallig chauffeur in HWGO en ik kan je vertellen dat er zat scholieren reizen tussen beide eilanden. En vooral op het Albeda college in Oude-Tonge zitten veel scholieren uit de Hoeksche Waard.regenmaker schreef:Maar wie wil er dan van Hoeksche Waard naar Goeree Overflakkee. Dat zal een reden zijn waarom de busverbindingen verdwijnen, lijkt me. En Goeree Overflakkee zou prima afkunnen met alleen een R-NET verbinding 436 lijkt me.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)
Nee, maar komop. Alleen Ooltgensplaat, Den Bommel, Stad aan 't Haringvliet en Herkingen zijn misschien nog de moeite waard voor een busverbinding. Misschien dan een extra lijntje die die dorpjes met elkaar verbind en een overstappunt op de R-NET verbinding. Meer heb je toch niet nodig, als je lijn 104 en 133 niet meerekent.
Je moet realistisch blijven, de dorpen die ik hier noem hebben geeneens 3000 inwoners.
En voor die scholieren, kan je toch een aantal ritten in de spits laten rijden van Hoeksche Waard richting Oude-Tonge.
Je moet realistisch blijven, de dorpen die ik hier noem hebben geeneens 3000 inwoners.
En voor die scholieren, kan je toch een aantal ritten in de spits laten rijden van Hoeksche Waard richting Oude-Tonge.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 167 gasten