[Ardan Trainz] Ellendam 2

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

[Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door Ardan »

Zoals ik in mijn oude Trainz-verzameltopic al liet weten is mijn vorige baan naar zijn grootje gegaan, maar ik heb alweer wat nieuws bedacht. Deze tekening van Ellendam 2 is al eens langsgekomen daar.
Afbeelding
Ik heb de stad in de afgelopen dagen wat tot leven laten komen in gedachten en her en der wat ideeën opgeschreven.

Ellendam is hier gesticht op een eiland, een brede rivier mondt aan beide zijden uit in de zee. Er ligt een grote inham in het eiland, met de oude binnenstad aan het einde. Het eiland is ongeveer 8 kilometer lang en tot ongeveer 1920/1930 was Ellendam ook niet veel groter dan dat. De strategisch gelegen havenstad was in de middeleeuwen het middelpunt van veel oorlogen, maar tegenwoordig hoort het gehele eiland bij Nederland, net als bijna het gehele ommeland. Alleen het westen van het eiland ligt tegen de Duitse grens aan.

Omdat de rivieren zo breed en druk bevaren zijn, waren er erg lang nauwelijks bruggen. Ook tegenwoordig is de enige spoorverbinding met het vasteland bij het Centraal Station. Een aantal andere spoorlijnen eindigen bij kopstations op het vasteland. De meeste hoofdspoorlijnen en stations zijn tegenwoordig met elkaar en de binnenstad verbonden door het R-Net, de lokale equivalent van de S-Bahn of RER. De metro zorgt voor snel lokaal vervoer op het eiland en daarbuiten. Ook wordt er een tramnet opgezet.

De noordwestelijke helft van het eiland bestaat uit twee schiereilanden, het Noorderholm en het Zuiderholm. Op het Noorderholm waren de oude havens, het is meer geïndustrialiseerd en dichtbevolkt met arbeiderswoningen. Het Zuiderholm is ruimer opgezet, hier wonen wat rijkere mensen in grotere huizen en er is meer groen en natuur.

Zoals ik in mijn oude topic aangaf bouw ik deze stad met basemaps. Ik heb de getekende kaart gefotografeerd en elk hokje van 1 bij 1 kilometer op een zogenaamde basemap gezet. Zo kan ik makkelijk het verloop van de lijn overtrekken en de rivieren, hoofdwegen en gebouwen op de juiste plek in de stad plaatsen, en als ik dat heb gedaan haal ik de masemap weer weg.
Spoiler: show
Afbeelding
Ik ben inmiddels begonnen met het bouwen van de eerste metrolijn, het gekleurde deel is aangelegd (in ruwbouw, nog geen stations).
Spoiler: show
Afbeelding
De lijn begint ondergronds met een viersporig opstelterrein. De buitenste sporen zijn voor een eventuele uitbreiding naar de havens op het noordelijke vasteland, maar aanleg wordt niet vóór 2030 verwacht. De metrolijn komt uit ongeveer 1910.
Spoiler: show
Afbeelding
Direct hierna ligt station Noorderholm, het beginpunt van de lijn. Nu staan er alleen nog muren maar er zal snel meer bijkomen.
Spoiler: show
Afbeelding
Na nog weer een klein bochtje naar links komt de lijn na pakweg 100 meter bovengronds in de middenberm van de Noorderholmse hoofdweg.
Spoiler: show
Afbeelding
De lijn gaat verder op een viaduct en er komen twee bovengrondse stations. Het zal geïnspireerd zijn op het noordelijke bovengrondse deel van de Berlijnse metrolijn U2. Een tijdelijke zendmast markeert het punt waar station Sumatraplantsoen gaat komen.
Spoiler: show
Afbeelding
Vlak voor station Indiëhaven kruist een goederenspoorlijn dus maakt de metro even een duikje naar beneden. De duik lijkt erger dan hij in werkelijkheid is, je maag zal niet in je keel komen te zitten ;)
Spoiler: show
Afbeelding
Ik zal de komende dagen deze drie stations verder gaan afbouwen :)
Laatst gewijzigd door Ardan op do 20 aug 2015, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door Jef400 »

Laten we hopen dat het eens een keer niet crasht :P
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door Ardan »

Alsof dat elke week gebeurt :')
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door Jef400 »

Nee, maar wel veel van je projecten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door Ardan »

Eéntje. Hooguit twee.

Maar soit, station Sumatraplantsoen in aanbouw. Diehard-Berlijngangers herkennen er misschien station Eberswalder Straße in..
Afbeelding

De U5-sneltrams hadden per ongeluk toch al geen pantograaf dus kan ik ze net zo goed als metro gebruiken.
Afbeelding

Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door Jef400 »

Het ziet er iig weer tof uit :Y
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door Zugführer »

Inderdaad! :D
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door Ardan »

Dank :D

Inmiddels weer een aardig stuk verder gebouwd. Ik heb besloten toch maar een echte metro te gaan gebruiken, de DT4 van Hamburg.
Spoiler: show
Afbeelding
Het goederenlijntje naar de Indiëhaven op het Noorderholm is inmiddels in gebruik. Rechts goederenstation Indiëhaven, linksboven een metrowerkplaats.
Spoiler: show
Afbeelding
In de binnenstad wordt druk gebouwd aan de metrotunnels. Lijn M1 en M2 kruisen elkaar op station Beurs en er is een verbindingsboog, zodat treinen vanuit de werkplaats ook metrolijn 2 M2 kunnen bereiken. Ook rechtstreeks metroverkeer Noorderholm-Centraal Station is zo mogelijk. Tussen Beurs en Centraal Station kronkelt de lijn achter het kasteel langs en hier komen nog de stations Slotpark en Nieuwe Plantage.
Spoiler: show
Afbeelding
Het Centraal Station wordt een flink ingewikkelde klus. De metrolijnen M2 en M3 kruisen elkaar hier. Het perron voor lijn M2 ligt flink diep (-20 meter), zodat lijn M3 daarbovenlangs kan kruisen op -13. In het Centraal Station zelf zullen de perrons voor het R-Net verdiept komen op -5 omdat hier de Citytunnel begint die weer boven de beide metrolijnen langsloopt. Daar komen alle zes R-Netlijnen samen, waarvan er drie uit westelijke richting eindigen en drie doorrijden door de Citytunnel. Vrij snel achter het Centraal Station komt een brug over de Noorderhavel waar alle R-Netlijnen, metro M3 én de treinen overheen rijden, en direct daarna splitst alles zich in drie takken. Het gaat nog een flinke puzzel worden om dit alles in te passen op hooguit een kilometer lengte, straks een sporenplan ontwerpen.
Spoiler: show
Afbeelding

Afbeelding
In het noorden van de stad heb ik de Berlijnse Siemensbahn een plek gegeven, waar R-Netlijn R2 overheen zal rijden. De Siemensbahn is een in 1929 geopende S-Bahnlijn van Jungfernheide naar Gartenfeld. Tijdens de grote S-Bahnstaking van 1980 is al het S-Bahnverkeer in West-Berlijn stilgelegd, maar toen het verkeer in 1984 weer op gang kwam is de Siemensbahn nooit meer heropend, maar ook nooit afgebroken. Meltrain en ik hebben een station langs deze lijn bezocht, staat op deze pagina. Ben zelf van plan de lijn in september beter te gaan bekijken.

Enniehoe, ik heb basemaps gemaakt van de satellietbeelden en ben de lijn gaan nabouwen.
De omgeving van station Siemensstadt ziet er dan zo uit:
Afbeelding[/img]

En zonder basemap is het dit:
Spoiler: show
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eindpunt 'Gartenfeld', bij mij Weideveld geheten, met opstelsporen en seinhuis, net als in het echt.
Spoiler: show
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ardan op do 20 aug 2015, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door deadlock »

Ardan, heb je nooit de behoefte om iets groters in elkaar te zetten?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door Ardan »

Het is ook de bedoeling dat alles bij elkaar heel groot gaat worden (grote stad met stedelijk railnetwerk, en spoorlijnen naar andere plaatsen minstens 30-40 km verderop) maar het komt er nooit van voor ik weer iets beters heb bedacht en aan iets nieuws begin :D Met deze baan wil ik dat wel gaan doen.
Hoewel, op een andere route heb ik wel de spoorlijnen Apeldoorn-Oldenzaal en Zwolle-Zutphen-Winterswijk-grens nagebouwd met wat wishful-thinking-toevoegingen van mezelf. Ik werk daar alleen niet zo heel veel aan, slechts af en toe eens.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door deadlock »

Een van de redenen dat ik Train Simulator leuk vind is de grootte. 200km of groter, vetheid.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door Ardan »

Jep, maar bouw het maar eens :P Ik heb een hoop ingeprogrammeerde routes maar die rij ik eigenlijk nooit. Op langere spoorlijnen probeer ik wel iets uitdaging in te bouwen, vol gas geven als IC en daarna 30 km naar je scherm turen omdat je niks hoeft te doen tot de volgende stop is natuurlijk niks aan.
Ik vind juist het bouwen het leukste, lekker je fantasie je gang laten gaan, nadenken over hoe je enorm moeilijke aansluitingen en problemen nou weer in gaat passen, en daarna rijden door je zelfgemaakte wereldje :D
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door deadlock »

Heb je dit trouwens eerder al eens geprobeerd? https://support.trainzportal.com/index. ... isappeared
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door deadlock »

En het kutspel detecteert mijn tweede videokaart niet, op beide laptops. Serieus wat voor faalbedrijf heeft dit gemaakt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [Ardan Trainz] Ellendam 2

Bericht door Ardan »

Ik heb die oplossing niet geprobeerd maar is wel een handige tip voor als het nog eens gebeurt, dank!

Ben zo nu en dan lekker aan het doorbouwen. Even een (onaf) kaartje, niet alles op de kaart is al af maar grotendeels wel.
Afbeelding

De metrostations Sumatraplantsoen en Indiëhaven hebben inmiddels wat aankleding gekregen, er moeten alleen nog bankjes en naamborden geplaatst worden.
Afbeelding

Afbeelding

De grote spoorbrug tussen het Centraal Station en de spoordriehoek is een flinke puzzel en lastig te bouwen. Het 13-sporige brugdek is klaar, 2 tramsporen, 2 metrosporen, 3 R-Netsporen en 6 treinsporen. En een fietspad. De brug is haast breder dan lang :')
Afbeelding

Direct op de noordoever komt station Noorderhavelbrug, voor tram, metro en R-Net. Daarna vertakt het R-Net zich in drie takken. Dát gaat echt flink puzzelen worden op een vrij krappe ruimte, zeker voor de lijnen R1 en R4 naar het zuiden, want die moeten eerst een stuk naar het noorden meebuigen..
Afbeelding

Aan de andere kant van de Noorderhavel, op het centrumeiland, ligt het Centraal Station. De metro duikt vlak ervoor de grond in, de helling van brug naar tunnel is 4,3%, van +10 op de brug naar -13 in het metrostation. Het R-Net loopt iets minder steil en ligt verdiept in het Centraal Station op -5 meter. Twee sporen eindigen, twee sporen gaan door de Citytunnel verder. Negen treinsporen komen op +1 meter hoogte links ervan te liggen.
Afbeelding

Geen idee of wissels op een helling in het echt worden toegepast en of het verstandig zou zijn, hier kon ik door ruimtegebrek echter niet anders.
Afbeelding

Op het zuidelijke vasteland ligt een oud lokaalspoorlijntje die van Ellendam Zuid naar het Duitse Wittersberg loopt, en is omgebouwd tot R-Net.
Het laatste station voor de grens heet toepasselijk Grens. De helft van de treinen keert hier, elke 20 minuten wordt doorgereden.
Afbeelding

Afbeelding

Geweldig lang is het lijntje niet, na twee kilometer is station Wittersberg Grünheide al bereikt, en op de achtergrond is door het nog ontbreken van bebouwing het treinstation al te zien.
Afbeelding

Het treinstation had vijf sporen, waarvan er nog drie in gebruik zijn. Intercitytreinen uit Foldenheim keerden vroeger hier waarna men met lokaal vervoer verder naar Ellendam kon, maar sinds een nieuwe HSL is aangelegd kunnen treinen rechtstreeks naar Ellendam C rijden. Het lange IC-perron is gesloten. Nu rijdt er nog slechts één keer per uur een boemeltje.
Afbeelding

Op de achtergrond de verkeersbrug over de Zuiderhavel.
Afbeelding

Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten