Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door Moshi »

Er zijn geen aparte artikelen over financiële transacties, deze vallen voor het strafrecht onder dezelfde artikelen als andere transacties. Waarom zouden voor Veolia de normale normen niet gelden omdat het om een OV-Chipkaart gaat (ook los van het strafrecht)? Als ik per ongeluk E 100,- uit een kluis pak die niet van mij is, dan ben ik toch ook een boef als ik wacht tot het iemand opvalt in plaats van het zelf terug te leggen of persoonlijk iedereen te informeren die die kluis ook gebruikt? Dat is precies wat hier aan de hand is.

Je vergeet ook dat Veolia niet zomaar 'een bevoordeelde partij' is bij een financiële transactie. Veolia heeft zichzelf ten onrechte en zonder instemming of medeweten van de andere partij bevoordeeld, dat geeft de transactie een heel ander karakter. Als je iets van een ander per ongeluk en ten onrechte wegneemt, dan moet je wel degelijk alle noodzakelijke inspanningen verrichten om wat niet van jou is terug te geven of de eigenaar op te sporen.
Sterker nog: aangifte doen heeft zelfs geen zin, want je moet volgens mij bij geldtransacties officieel eerst de andere partij een schrijven sturen dat ze in gebreke zijn gebleven.
Zo'n algemene regel bestaat niet. Als ik jouw rekening plunder dan hoef je me ook geen ingebrekestelling te sturen voordat ik verplicht ben jou je geld terug te geven. Het klopt wel in situaties waarbij de benadeelde partij zelf het geld per ongeluk heeft verzonden.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door Hendrik »

Denk je nu echt dat men deze slordigheid van Veolia strafrechtelijk aan gaat pakken, als het al kan? De schaarse capaciteit in de strafrechtketen kan wel beter gebruikt worden...
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door Moshi »

Nee, heb ik dat ergens gezegd dan?

Neemt niet weg dat het een boevenstreek is van Veolia.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door isadora »

Het lijkt me niet de beste reclame voor het bedrijf.
Voor mij zal Veolia alttijd die zweem van onbetrouwbaar houden, van let op je beurs.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door Jef400 »

Misschien is het maar beter dat ik alleen met dagkaarten gereisd heb met die gasten :P
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door SuperGhost »

Moshi schreef:Zo'n algemene regel bestaat niet. Als ik jouw rekening plunder dan hoef je me ook geen ingebrekestelling te sturen voordat ik verplicht ben jou je geld terug te geven. Het klopt wel in situaties waarbij de benadeelde partij zelf het geld per ongeluk heeft verzonden.
Als jij mijn rekening plundert, dan is dat sowieso niet door een softwarefoutje, maar dan moet je de bank hacken. Dan maak je je dus sowieso al schuldig aan een ander crimineel feit én is er sowieso ook aantoonbaar sprake van opzet.
Als je dat verschil al niet eens kan zien...
waldo79
Berichten: 7641
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door waldo79 »

En daarmee is het niet nodig om zo over Moshi heen te vallen. Hij mag dat vinden (A)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door fogeltje »

Enkele jaren terug verrekende Veolia opeens geen korting meer van VDU of andere (NS)-abonnementen (ik ga ervan uit dat hun Limboproduct nog wel de korting gaf). Dat moest je toen ook maar toevallig weten en er zelf achteraan.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:En daarmee is het niet nodig om zo over Moshi heen te vallen. Hij mag dat vinden (A)
We leven in een rechtsstaat. Het is irrelevant wat iemand als Moshi vindt, het gaat erom wat de rechter oordeelt. Nalatigheid kan ook strafbaar zijn. Wetende dat er een software fout is (want eerder opgetreden), niet adequaat ingrijpen bij een zeker vermoeden van een dergelijk "strafbaar feit" kan een organisatie worden aangerekend. Wat mij gewoon meer stoort is dat dit soort dingen zeven jaar na de eerste invoering dus nog kan in Nederland. Er is gewoon geen sprake van een beheersbaar proces. Uiterst betreurenswaareig amateuristisch geklungel dit...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door Moshi »

SuperGhost schreef:
Moshi schreef:Zo'n algemene regel bestaat niet. Als ik jouw rekening plunder dan hoef je me ook geen ingebrekestelling te sturen voordat ik verplicht ben jou je geld terug te geven. Het klopt wel in situaties waarbij de benadeelde partij zelf het geld per ongeluk heeft verzonden.
Als jij mijn rekening plundert, dan is dat sowieso niet door een softwarefoutje, maar dan moet je de bank hacken. Dan maak je je dus sowieso al schuldig aan een ander crimineel feit én is er sowieso ook aantoonbaar sprake van opzet.
Als je dat verschil al niet eens kan zien...
Dat verschil kan ik prima zien en we zijn het dus eens: als er al sprake is van een strafbaar feit dan hoef je geen ingebrekestelling te versturen. Jouw logica dat je pas aangifte kunt doen na het versturen van een ingebrekestelling gaat dus niet op. Of er is geen strafbaar feit en je moet een ingebrekestelling sturen, of er is wel sprake van een strafbaar feit en dat hoeft niet. Iets is niet pas strafbaar nadat de ingebrekestelling is verstuurd, ook verduistering (wat Veolia hier doet) niet.
TomSteyl
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door TomSteyl »

Hoort dit lijntje trouwens niet onder Zuid-Nederland thuis? Het waren niet alleen de reizigers naar Nijmegen, maar de reizigers op de gehele Maaslijn!
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door ODRAIL »

Naar mijn inzien niet wat Nijmegen hoort bij de provincie Gelderland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door fogeltje »

Wat TomSteyl bedoeld is dat deze lijn voor 90% in Zuid-Nederland ligt. Maar in dit geval kan het ook hier staan omdat de focus erop ligt dat het Vierdaagse (in Nijmegen) was en daardoor extra veel reizigers gedupeerd lijken. Een causaal verband tussen de twee is natuurlijk niet aan te wijzen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Softwarefout Veolia dupeert reizigers tijdens Vierdaagse

Bericht door isadora »

Veolia vind het zelf verder allemaal niet echt nieuws.
Hun laatste natte droom was Vaderdag, als ik de site zo bekijk.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten