Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Wat een onzin. Er mogen gewoon kleinere busjes ingezet worden hoor. Connexxion heeft zelfs 4 taxibusjes besteld.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Hendrik »

Inderdaad: er staat nergens in het PvE dat alleen bussen van 12m of langer mogen worden ingezet. Kleinere bussen moeten trouwens wel aan bepaalde eisen voldoen qua aantal deuren, zitplaatsen, e.d.

Nog een fotootje van de andere halte aan het Schelpenpad in Dirksland: https://twitter.com/sebastiaanvliet/sta ... 5179645952
(Lees ook de reactie op die tweet even... :P )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

CamilleKreemers schreef:Wat lijkt die kaart van CXX leeg vergeleken met Arriva.
Dat wil ik niet zo zeggen. Weliswaar gaan op enkele verbindingen minder lijnen en/of minder bussen per lijn rijden, maar daar wordt de kaart niet leger van.
De enige verbindingen die echt verdwijnen (en dus niet meer op de kaart te zien zijn), zijn Spijkenisse - Nieuw-Beijerland, Strijen - 's-Gravendeel (maar die wordt vervangen door Strijensas - 's-Gravendeel), Herkingen - Nieuwe-Tonge (maar die wordt vervangen door Herkingen - Dirksland), de route van lijn 165 in Dordrecht en de lijnen 534 en 802.
Wordt de kaart daar echt zo veel leger van?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door zone5324bericht... »

er zijn wel een paar stukjes meer weg die straks geen buslijn meer kennen (zoals geen 173 en 274 meer).
en er zijn minder dikke of dubbele lijnen, omdat op een aantal routes straks nog slechts 1 lijn rijdt.
ook zijn er stukken waar straks alleen nog maar een paar keer per dag een bus langs komt (de scholierenlijnen).

het is inderdaad weer een beetje terug naar de Connexxion-tijd van voor Arriva.

en inderdaad voornamelijk door bezuinigingen, dat heel veel extra's van de afgelopen jaren geschrapt moeten worden.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Gingen we maar terug naar het niveau uit de Connexxion tijd, want dan viel het allemaal nog wel mee. Maar helaas gaan we terug naar de ZWN tijd. Dan heb ik het met name over de Hoeksche Waard want ik vindt dat Goeree-Overflakkee er nog goed vanaf komt.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door sirvinniei »

Ik vind het belachelijk hoe in steeds meer concessies belbussen worden afgeschaft en klein materieel gedemotiveerd wordt. Ik denk juist dat uitbesteding aan taxibedrijven goedkoper en efficiënter is. Door kleine dorpjes met taxi's en 8-personenbusjes aan te doen en daardoor de andere buslijnen te versnellen is er minder materieel nodig en worden deze verbindingen aantrekkelijker. Daarnaast kan je voor dezelfde prijs een langere bedieningstijd bieden omdat taxichauffeurs minder betaald worden en de busjes minder aan brandstof, afschrijving en onderhoud kosten.
Ik heb geen onderschrift
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Hendrik »

De praktijk leert dat belbusjes veel minder snel worden gebruikt dan 'gewone' lijndiensten. Dat zal de reden zijn dat de inzet van belbussen niet wordt toegejuicht.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door sirvinniei »

Maar als je moet kiezen voor de bediening van een dorpje tussen 1x p/u ma tm VR overdag een grote bus of 1x p/u ma tm vr overdag een kleine bus en daarnaast `s avonds en in het weekend een belbus lijkt me dat tweede toch veel aantrekkelijker.

Zoals ik al zei is de uitbesteding aan een taxibedrijf veel goedkoper dan een grote bus zelf rijden, dus is het mogelijk een meer uitgebreide bedieningsperiode te krijgen (het zij met een standaard dienst het zij met een belbus, ter slot van rekening is een belbus beter dan niks)
Laatst gewijzigd door sirvinniei op za 25 jul 2015, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Hainje »

Een belbus is kut, want dat moet je min. een uur van tevoren reserveren. Random ergens naartoe gaan zit er dus niet echt in.
🍉
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door sirvinniei »

Ik heb het dan ook over belbussen als er niks anders rijdt. Het gaat mij er meer om dat meer ritten uitbesteed aan taxibedrijven worden uitgevoerd worden als "lijntaxi" zoals ariva dat zo mooi noemt. Klein materieel met een vaste dienstregeling. Zeker in deze concessie waarin geen echt grote kernen zijn snap ik niet waarom het een eis is om met 12 meter bussen te rijden.
Ik heb geen onderschrift
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Hendrik »

Is dat een eis dan?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door sirvinniei »

O, laat maar, over een paar berichten heen gelezen :oops:
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

sirvinniei schreef:Ik vind het belachelijk hoe in steeds meer concessies belbussen worden afgeschaft en klein materieel gedemotiveerd wordt. Ik denk juist dat uitbesteding aan taxibedrijven goedkoper en efficiënter is. Door kleine dorpjes met taxi's en 8-personenbusjes aan te doen en daardoor de andere buslijnen te versnellen is er minder materieel nodig en worden deze verbindingen aantrekkelijker.
Dat is iets wat in deze concessie al gebeurt: de kleinere plaatsen hebben nog slechts een halte langs de doorgaande weg (Nieuwe-Tonge, Nieuw-Beijerland, Cillaarshoek, maar ook het grotere Klaaswaal) of worden alleen door kleinere busjes bediend (Strijensas, Herkingen).
De enige plaatsen met een "stadsdienst" zijn Oud-Beijerland en Middelharnis/Sommelsdijk.
Wat wel positief is, is dat lijnen als 135, 138 en 197 voortaan ook in het weekend als vaste lijndienst gaan rijden. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

HWGO is een "doorgaande-weg-concessie", als ik het zo mag zeggen en letterlijk is dat zo. De meeste lijnen lopen gewoon via een doorgaande weg en veel lijnen die tussen kernen en kleine weggetjes lopen, worden uitgedunt tot ze er niet meer zijn. En net als 436 kunnen ze ook andere lijnen mixen of integreren. Lijn 167/177 is een voorbeeld. Want ze rijden nu toch dezelfde route.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

Met dat laatste ben ik het op zich wel eens, al is 177 toch nog iets sneller omdat die niet via busstation Heinenoord rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door sirvinniei »

Waarom gaat de toekomstige r-net lijn 436 eigenlijk niet stoppen op busstation heinenoord?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

Waarom wel? Kost alleen maar tijd. En als je zo nodig vanuit Hoeksche Waard naar Goeree moet, kan je via Numansdorp reizen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OVwatcher »

regenmaker schreef:Waarom wel? Kost alleen maar tijd. En als je zo nodig vanuit Hoeksche Waard naar Goeree moet, kan je via Numansdorp reizen.
Alleen wel jammer dat ze de rechtstreekse verbinding Oud-Beijerland - Numansdorp dan opheffen.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Vanaf volgend jaar wordt het heel lastig om tussen de Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee te reizen. Nu heb je lijn 130 nog die er 11 minuten over doet over het stukje tussen Heinenoord Busstation en Numansdorp Viaduct A29. Het enige alternatief volgend jaar is lijn 164 die over dat zelfde stukje er toch zo'n 20 minuten langer over gaat doen.

Verder ben ik ook benieuwd wat voor alternatief er komt voor de ochtend rit van lijn 169 die vanaf Numansdorp Viaduct A29 verder rijdt naar Oude-Tonge en Middelharnis. Enige wat ik kan bedenken is dat lijn 669 in de ochtend ook tussen Oud-Beijerland en Numansdorp gaat rijden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

Nou reis dan gewoon via Rotterdam Zuidplein of Vaanweg. Probleem opgelost. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Dat is inderdaad ook een goed alternatief ja. :') :N
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

Maar wie wil er dan van Hoeksche Waard naar Goeree Overflakkee. Dat zal een reden zijn waarom de busverbindingen verdwijnen, lijkt me. En Goeree Overflakkee zou prima afkunnen met alleen een R-NET verbinding 436 lijkt me.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Hainje »

Wie wil er eigenlijk naar Apeldoorn? Waarom ligt er spoor naar Apeldoorn als je ook in Zwolle een bus kunt pakken wanneer je uit Utrecht komt?
🍉
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

regenmaker schreef:Maar wie wil er dan van Hoeksche Waard naar Goeree Overflakkee. Dat zal een reden zijn waarom de busverbindingen verdwijnen, lijkt me. En Goeree Overflakkee zou prima afkunnen met alleen een R-NET verbinding 436 lijkt me.
Het is wel duidelijk dat jij niet bekend bent in deze regio. :wink: Maar ik ben toevallig chauffeur in HWGO en ik kan je vertellen dat er zat scholieren reizen tussen beide eilanden. En vooral op het Albeda college in Oude-Tonge zitten veel scholieren uit de Hoeksche Waard.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

Nee, maar komop. Alleen Ooltgensplaat, Den Bommel, Stad aan 't Haringvliet en Herkingen zijn misschien nog de moeite waard voor een busverbinding. Misschien dan een extra lijntje die die dorpjes met elkaar verbind en een overstappunt op de R-NET verbinding. Meer heb je toch niet nodig, als je lijn 104 en 133 niet meerekent.

Je moet realistisch blijven, de dorpen die ik hier noem hebben geeneens 3000 inwoners.

En voor die scholieren, kan je toch een aantal ritten in de spits laten rijden van Hoeksche Waard richting Oude-Tonge.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten