Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2016-2023)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

regenmaker schreef:En voor die scholieren, kan je toch een aantal ritten in de spits laten rijden van Hoeksche Waard richting Oude-Tonge.
En zo'n spitslijn komt er dus niet want lijn 130 wordt opgeheven. Lijn 436 is de enige lijn die vanaf Numansdorp de haringvlietbrug oversteekt richting Goeree Overflakkee. En juist aan die lijn hebben de meeste Hoeksche Waardse reizigers die naar Flakkee willen helemaal niets.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

Daarom had ik ook gehoopt en/of verwacht dat lijn 130 zou blijven rijden als spitslijn tussen Oude-Tonge en Heinenoord.
Misschien dat er nog zo'n spits- of scholierenlijn komt als er genoeg protest komt vanuit de regio.
regenmaker schreef:Nee, maar komop. Alleen Ooltgensplaat, Den Bommel, Stad aan 't Haringvliet en Herkingen zijn misschien nog de moeite waard voor een busverbinding. Misschien dan een extra lijntje die die dorpjes met elkaar verbind en een overstappunt op de R-NET verbinding. Meer heb je toch niet nodig, als je lijn 104 en 133 niet meerekent.
Op Achthuizen na, heb je nu dus letterlijk alle dorpen op het eiland genoemd die niet al door lijn 436 en/of 104 bediend worden. :P
En voor deze kernen rijden dus de lijnen 135 en 138. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Hendrik »

Ik krijg sterk de indruk dat regenmaker in het geheel niet bekend is met de vervoersstromen in HWGO...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

Hendrik schreef:Ik krijg sterk de indruk dat regenmaker in het geheel niet bekend is met de vervoersstromen in HWGO...
De grootste reizigersstroom is sowieso van en naar Rotterdam. Overigens is het in de ochtendspits ook erg druk met scholieren naar Middelharnis/Sommelsdijk. Komen er ook een hoop scholieren van lijn 102/133 af en die in Oude-Tonge naar Rotterdam of Middelharnis moeten. Ik moet inderdaad toegeven dat ik niet wist dat er een grote vervoersvraag is van Hoeksche Waard naar Goeree Overflakkee en andersom. Maar waarom schrapt CXX die ritten, snap ik dan helemaal niets van. Maar om lijn 436 via Heinenoord busstation te laten rijden levert ook weer vertraging op, de bus stopt in de spits toch niet op Oude-Tonge busstation (of in ieder geval een deel van de spitsritten). Dus beste lijkt mij dan een aantal scholieren ritten in te voegen van Heinenoord naar Middelharnis/Oude-Tonge.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door PatrickM »

Naar Middelharnis rijden de 602 en de 631, dus naar Middelharnis gaat vrijwel iedereen met deze lijnen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

De 102 en 133 zaten laatst ook behoorlijk vol anders en stapten nog redelijk wat mensen in de 136 naar Stellendam. Die ook helemaal vol zat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door CamilleKreemers »

Zal er niet een reden zijn dat CXX geen spitsverbinding Heijenoord - Oude Tonge aanbiedt? Spitsritten zijn duur en de vervoerstroom is kennelijk niet groot genoeg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

In die presentatie van CXX staat overigens kernen: < 3000 inw. geen eisen. Zie je kon dus alleen een R-NETje aanbieden voor Goeree. :P

Maar eigenlijk zijn 4 vaste lijnen (104/135/138/436), die de hele week rijden, best wel weinig. Dus in de avond maar 4 bussen per uur op het hele eiland van deze concessie.

En het erge is wel dat de provincie alleen in de avonduren de R-Net verplicht heeft gesteld en zelfs niet Oud-Beijerland in de Hoeksche Waard. :N
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

CamilleKreemers schreef:Zal er niet een reden zijn dat CXX geen spitsverbinding Heijenoord - Oude Tonge aanbiedt? Spitsritten zijn duur en de vervoerstroom is kennelijk niet groot genoeg.

Omdat de huidige ritten van de 130 volgend jaar onder lijn 436 gaan vallen. En die rijdt niet via Heinenoord. Dus is er geen geld meer over om nog extra ritten te laten rijden tussen Heinenoord en Oude-Tonge.

Maar connexxion wacht gewoon rustig de klachten af zodat ze dalijk bij de provincie kunnen bedelen voor extra geld. Iets wat Arriva in 2009 ook heeft gedaan.
RJB
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 10:32

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door RJB »

OV Hoekschewaard schreef: Maar connexxion wacht gewoon rustig de klachten af zodat ze dalijk bij de provincie kunnen bedelen voor extra geld. Iets wat Arriva in 2009 ook heeft gedaan.
En die klachten zullen er zeker komen; niet in de laatste plaats van mensen die op Zuidplein 's avonds net hun aansluiting missen en een uur moeten wachten tot er weer eens een bus verschijnt (ongeacht de bestemming). Mij niet gezien, ik ga voortaan lekker met de auto.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door CamilleKreemers »

Het is toch erg dat vervoerders zo omgaan met klanten? Het is wel duidelijker nu (afgezien van het feit dat de R-net sneldienst in mijn beleving een ander nummer had moeten hebben).

Wat ik me afvraag: Als de provincie zoveel mogelijk OV wil behouden, waarom zijn de eisen dan zo laag?
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door zone5324bericht... »

er komt gewoon niet genoeg geld vanuit Den Haag en de opdrachtgevers moeten zuinig met het geld om gaan.
dus alleen het hoognodige aanbieden is voor de opdrachtgever al voldoende en als er dan meer aangeboden wordt, is dat alleen maar prettig voor de klant.

je kunt niet alleen de vervoerders de schuld geven van het magere aanbod.
als zij niet meer geld krijgen, kun je niet van ze verwachten, dat ze meer bieden dan kostendekkend mogelijk is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

RJB schreef: En die klachten zullen er zeker komen; niet in de laatste plaats van mensen die op Zuidplein 's avonds net hun aansluiting missen en een uur moeten wachten tot er weer eens een bus verschijnt (ongeacht de bestemming).
Dat is een kwestie van goed plannen.... Een uursdienst ´s avonds voor kernen van deze grootte is echt heel normaal. Alleen Oud/Beijerland had wat mij betreft ook ´s avonds tweemaal per uur een bus verdiend: 1x per uur lijn 160 en 1x/uur lijn 171 of 172.

@ zone5324bericht...: Mee eens.

Ik heb trouwens net een oplossing bedacht voor de verbinding HW <-> GO: Laat lijn 169 (die wordt ingekort t0t Willemstad - Numansdorp A29) via de A29 doorrijden naar Heinenoord. :idea:
Hierdoor wordt de verbinding tussen Heinenoord en Numansdorp A29 ongeveer 20 minuten sneller. Reizigers van en naar Oude-Tonge kunnen dan bij Numansdorp overstappen op lijn 436. De overstap blijft dus, maar de reistijd wordt wel een stuk korter dan in de plannen van Connexxion en het aantal extra kilometers is een flink stuk minder dan het in stand houden van lijn 130 zou betekenen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Dat doortrekken van lijn 169 is nog best een goed idee. Beter dan het plan van onze HWGO deskundige uit Apeldoorn. :wink:

Verder heeft "zone5324bericht" gelijk dat dit niet allemaal de schuld van Connexxion is, maar van de provincie die aan de ene kant lekker bezuinigd en aan de andere geld over de balk smijt met dat kansloze R-Net van ze. Want alle abri's langs de route van de 436 moeten vervangen worden terwijl ze helemaal nog niet zo oud zijn.

En zo'n R-Net bus staat straks in de avonduren en op zondag 45 min :!: stil omdat er maar elk uur gereden wordt en de bus niet op andere lijnen ingezet kan worden. Lekker efficiënt allemaal. :neg:
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door dylanwild94 »

de bussen van lijn 396 staan nu ook een uur op rotterdam zuidplein en beetje in de weg te staan. :roll:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

Ja dat is alleen tijdens de vakantie dienstregeling tussen 9 00 en 14 30.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OmniLezer »

Maar over die 169 en R-net gedoe. Provincie kan niet alleen bezuinigen op alles om één verbinding in de spotlights te plaatsen. Dat is dom. Want opzich kunnen lijn 171/172 ook R-net worden omdat ze gezamelijk ook een hoge frequentie hebben(Even terzijde).

Maar wat ik bedoel is dat alles daar zo'n beetje wegbezuinigd wordt. Als dit zo doorgaat wordt 70% van dat gebied door TCR gereden omdat alles daar maar 1x per uur rijdt. En dat terwijl R-net loos feest met zijn 20x per uur een bus.

Dit is vast overdreven, maar dan kan eigenlijk de normale streek worden gereden door TCR en de R-net door Connexxion.

Die lijn 169(via A29) is geen slecht idee.

Want lijn 130 was daar niet voor niets. Hij reedt niet voor niets die 2x per uur in de spits.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

OV Hoekschewaard schreef:Dat doortrekken van lijn 169 is nog best een goed idee. Beter dan het plan van onze HWGO deskundige uit Apeldoorn. :wink:
Ja, dankje ik voel me vereerd. :)

Maar zou je dan niet beter een extra pendelbus kunnen inleggen dan lijn 169 verlengen om zo keertijden te verkorten? Weet niet of dat hier meespeelt hoor. Maar ga er vanuit dat lijn 169 te Numansdorp in de huidige plannen gaat aansluiten op lijn 436 van/naar Rotterdam. Maar dan heb je toch een lege bus die doorrijdt naar Heinenoord in de ochtendspits of is het reizigers aantal vanuit Willemstad zo groot?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Meltrain »

OmniLezer schreef: Maar wat ik bedoel is dat alles daar zo'n beetje wegbezuinigd wordt. Als dit zo doorgaat wordt 70% van dat gebied door TCR gereden omdat alles daar maar 1x per uur rijdt. En dat terwijl R-net loos feest met zijn 20x per uur een bus.

Dit is vast overdreven, maar dan kan eigenlijk de normale streek worden gereden door TCR en de R-net door Connexxion.
Want Connexxion mag alleen lijnen rijden die minstens 2x/uur rijden? :roll:
regenmaker schreef: Maar zou je dan niet beter een extra pendelbus kunnen inleggen dan lijn 169 verlengen om zo keertijden te verkorten? Weet niet of dat hier meespeelt hoor. Maar ga er vanuit dat lijn 169 te Numansdorp in de huidige plannen gaat aansluiten op lijn 436 van/naar Rotterdam. Maar dan heb je toch een lege bus die doorrijdt naar Heinenoord in de ochtendspits of is het reizigers aantal vanuit Willemstad zo groot?
Ik ging ervan uit dat er ook nog reizigers zijn die vanaf Goeree-Overflakkee naar de Hoeksche Waard willen (om bijvoorbeeld naar Dordrecht of Oud-Beijerland te reizen). Die verlengde lijn 169 voorziet dan in verschillende behoeftes.
Ik verwacht ook een enorme vervoersbreuk bij Numansdorp A29. Ik heb vooral voor het verlengen van lijn 169 gekozen omdat één doorgaande lijn mij effectiever lijkt dan twee losse lijnen die moeten eindigen bij de A29. Je moet dan alleen nog kijken of deze lijn een beetje handig in de knoop te Heinenoord past.
Laatst gewijzigd door Meltrain op ma 27 jul 2015, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door OV Hoekschewaard »

OmniLezer schreef:Maar over die 169 en R-net gedoe. Provincie kan niet alleen bezuinigen op alles om één verbinding in de spotlights te plaatsen. Dat is dom. Want opzich kunnen lijn 171/172 ook R-net worden omdat ze gezamelijk ook een hoge frequentie hebben(Even terzijde).
Dit heeft Arriva ook voorgesteld aan de provincie toen het PVE nog niet definitief was. Maar de provincie wilde in eerste instantie alleen R-Net tussen Oude-Tonge en Rotterdam. Na veel aandringen werd het Middelharnis - Rotterdam en na nog een keer aandringen werd het uiteindelijk Dirksland - Rotterdam. Met de mogelijkheid om vanaf Dirksland in afgeslankte vorm door te rijden naar Stellendam en Ouddorp.
OmniLezer schreef:Maar wat ik bedoel is dat alles daar zo'n beetje wegbezuinigd wordt. Als dit zo doorgaat wordt 70% van dat gebied door TCR gereden omdat alles daar maar 1x per uur rijdt. En dat terwijl R-net loos feest met zijn 20x per uur een bus.

Dit is vast overdreven, maar dan kan eigenlijk de normale streek worden gereden door TCR en de R-net door Connexxion.
Dat zou Connexxion best wel willen hoor dat die boevenbende van een TCR 70% van het werkpakket gaat rijden. Maar dat gaat de OR van connexxion nooit goedkeuren natuurlijk.
regenmaker schreef: Maar zou je dan niet beter een extra pendelbus kunnen inleggen dan lijn 169 verlengen om zo keertijden te verkorten? Weet niet of dat hier meespeelt hoor. Maar ga er vanuit dat lijn 169 te Numansdorp in de huidige plannen gaat aansluiten op lijn 436 van/naar Rotterdam. Maar dan heb je toch een lege bus die doorrijdt naar Heinenoord in de ochtendspits of is het reizigers aantal vanuit Willemstad zo groot?
Die zal niet leeg zijn omdat de passagiers vanuit 436 overstappen kunnen op de 169 richting Heinenoord. Voor de daluren hoef je dit niet te doen maar tijdens de spits kan je er aardig wat mensen blij mee maken. En zo'n slag Heinenoord Busstation - Willemstad kan precies binnen een uur gereden worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door regenmaker »

OV Hoekschewaard schreef:Die zal niet leeg zijn omdat de passagiers vanuit 436 overstappen kunnen op de 169 richting Heinenoord. Voor de daluren hoef je dit niet te doen maar tijdens de spits kan je er aardig wat mensen blij mee maken. En zo'n slag Heinenoord Busstation - Willemstad kan precies binnen een uur gereden worden.
Maar CXX wacht zeker eerst op klachten vanuit Hoeksche Waard dat ze de verbinding naar Goeree Overflakkee super slecht vinden, voordat ze aanpassingen gaan doen. Dat is ook wel slecht. De Provincie Zuid-Holland zou meer verplicht moeten stellen in het PvE, dan zou je dit soort problemen kunnen vermeiden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Ik heb vooral voor het verlengen van lijn 169 gekozen omdat één doorgaande lijn mij effectiever lijkt dan twee losse lijnen die moeten eindigen bij de A29. Je moet dan alleen nog kijken of deze lijn een beetje handig in de knoop te Heinenoord past.
Het is niet alleen effectiever, het is de enige optie. Je kunt namelijk bij Numansdorp A29 niet de A29 ri. Heinenoord op. Een aparte pendellijn Numansdorp A29 - Heinenoord zou daardoor de halte aan de snelweg moeten gebruiken en dat betekend dat 'ie pas bij afrit Willemstad zou kunnen keren voor de rit terug. Gezien je dan al zowat op de eindbestemming van lijn 169 bent is die lijn verlengen toch wel de meest logische optie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door Hendrik »

@Daniel: Je kunt vanaf de halte aan de Molendijk bij de A29 natuurlijk wel op de a29 ri. Heinenoord terechtkomen, alleen dan via Derde Dwarsweg, Middelsluissedijk WZ, Volgerlandseweg en Provincialeweg. Da's alleen een paar minuten langer dan vanaf de halte langs de snelweg...
dylanwild94 schreef:de bussen van lijn 396 staan nu ook een uur op rotterdam zuidplein en beetje in de weg te staan. :roll:
Dat ligt niet aan de dienstregeling, voor zover ik het zo snel kan zien. De bussen kunnen in principe een paar minuten na aankomst weer aan een rit ri. Dirksland beginnen. Geen idee waarom dat niet bij alle ritten het geval is. Zal vast met roosters / verplichte pauzes o.i.d. te maken hebben.
Laatst gewijzigd door Hendrik op ma 27 jul 2015, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou dan kiezen om chauffeurs te laten wisselen in Rotterdam van bus. Die bus kan dan terug en de chauffeur heeft zijn pauze.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (HWGO)

Bericht door BR628 »

Over het algemeen wil het rijdend personeel zo min mogelijk buswissels in een dienst. Als er toch bussen over zijn (dalperiode) dan houdt de chauffeur over het algemeen zijn eigen bus zo lang mogelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten