Buschauffeurs dreigen met staking

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door Geert »

Buschauffeurs dreigen met staking
Uitgegeven: 26 maart 2008 12:27
Laatst gewijzigd: 26 maart 2008 12:28


HEERENVEEN - Buschauffeurs van de vervoersbedrijven Arriva, Connexxion en Veolia/BBA dreigen te staken als ze geen loonsverhoging krijgen. De onderhandelingen tussen de drie bedrijven en de vakbonden hebben tot nu toe niks opgeleverd.

De bedrijven willen volgens CNV-bestuurder Emiel Peper de lonen dit jaar niet verhogen. De bonden eisen 3,5 procent.

Op 2 april zitten de busbedrijven en de bonden weer met elkaar om tafel. Wordt dan geen overeenkomst gesloten, dan leggen de buschauffeurs het werk neer. "April wordt een hete maand", aldus Peper woensdag.

Bron: Nu.nl
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door Mark »

Geert schreef:April wordt een hete maand", aldus Peper woensdag.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sorry kon het niet laten ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door air-bus »

Gepeperde uitspraken! :lol:
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door waldo79 »

Gaan we op herhaling. Was het in 2007 niet ook al in april prijs :roll:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door WSM »

Diep triest dat de reizigers weer in de stront kunnen zakken.
Ik zal de heren buschauffeurs vanaf vandaag dan ook niet meer begroeten bij het instappen in de bus.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door IC3 »

WSM schreef:Ik zal de heren buschauffeurs vanaf vandaag dan ook niet meer begroeten bij het instappen in de bus.
:roll: Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet. Behandel een chauffeur gewoon zoals je zelf behandeld wilt worden. Misschien klinken zulke gezegden oubollig, maar ze zijn nog steeds van toepassing.
Dat je het niet met de stakingen eens bent, begrijp ik. Voor mij geldt hetzelfde, ook ik ben tegen de zoveelste publieksonvriendelijke actie. Ook zie ik meer in acties door het niet willen stempelen van strippenkaarten, als acties onvermijdelijk blijken te zijn. Maar wat denk je nu werkelijk te kunnen bereiken met het niet groeten van een buschauffeur? Een gewoon goeiedag zeggen lijkt me toch wel zo netjes en slechts een kleine moeite.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door WSM »

Sorry, maar door die stakingen geven de chauffeurs aan lak te hebben aan de reizigers. En dan zou ik beleefd moeten zijn voor die figuren die mij in de stront laten zakken? Dachutniet.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door IC3 »

Ze zijn echt niet allemaal kwaadwillend. Ik heb het niet op de mentaliteit van: u doet bot dus dan doe ik dat ook maar. Maar goed, als je denkt hier werkelijk een statement mee te kunnen maken, veel succes. :?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door Chauf21 »

Ow, ga ik staken? Ik weet van niets :mrgreen:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door WSM »

Geen vakbondslid? ;)
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door Aking »

Chauf21 schreef:Ow, ga ik staken? Ik weet van niets :mrgreen:
Ze hadden het dan ook over buschauffeurs :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door Meltrain »

Heeft Chauf21 ineens een andere baan? :P
Persoonlijk heb ik liever die actie die ze een aantal jaar geleden hadden: niet staken, maar gewoon geen kaarten stempelen/controleren.
Ik ben toen gezellig met mijn opa naar Dordt gegaan. 8-)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door Jeroen »

Ja, alleen zal een vervoerder om een dag geen inkomsten uit verkochte kaartjes denk ik niet echt wakker liggen. Een dag geen OV heeft natuurlijk veel meer impact op de reizigers.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door WSM »

meltrain schreef:Persoonlijk heb ik liever die actie die ze een aantal jaar geleden hadden: niet staken, maar gewoon geen kaarten stempelen/controleren.
Worden er dan ook geen razzia's gehouden?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door Meltrain »

Hoe bedoel je?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door WSM »

meltrain schreef:Hoe bedoel je?
Als in controlefiguren die vervoerbewijzen gaan controleren op het busstation enzo.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door Meltrain »

Dat was toendertijd niet.
Uiteraard moeten de controleurs wel coulant zijn met de chauffeurs. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door Chauf21 »

WSM schreef:Geen vakbondslid? ;)
Dat ook, maar buiten dat gaat heel de CAO-discussie ook een beetje langs me heen omdat ik er in de praktijk, ondanks dat ik ook chauffeur ben, niet al te veel van zal merken :)
meltrain schreef:Dat was toendertijd niet.
Uiteraard moeten de controleurs wel coulant zijn met de chauffeurs. :wink:
Ze zullen wel coulant moeten zijn, anders krijgen ze geen stempeltje :P En dat stempeltje zou een bevestiging voor controle moeten zijn.

Overigens bleek vandaag dat personeel van in ieder geval Connexxion en Arriva een brief heeft ontvangen omtrent de salariskortingen. Als conclusie kan ik toch wel stellen dat de aanbestedingsgevechten de chauffeurs nu ook persoonlijk gaan treffen.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door M57 »

meltrain schreef:Dat was toentertijd niet.
Uiteraard moeten de controleurs wel coulant zijn met de chauffeurs. :wink:
Nee, de controleurs moeten coulant zijn met de reizigers. Met de chauffeurs zijn ze hoogstens solidair. ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Chauffeurs Veolia wilden staking

Bericht door Geert »

Chauffeurs Veolia wilden staking
door Arthur ‘t Hart arthur.thart@bndestem.nl. vrijdag 18 april 2008 | 07:40

18 apr 2008, 07:35 - BREDA - Eind deze maand beginnen publieksvriendelijke acties in het openbaar vervoer, maar de chauffeurs van Veolia in West- en Midden-Brabant doen niet mee.
Zij hadden liever direct harde actie gezien: een staking. Dat is deze week gebleken op ledenraadplegingen van FNV Bondgenoten.

De vakbonden zijn in conflict met de vervoerswerkgevers over een nieuwe CAO. Ze gaan hun eisen kracht bijzetten via acties. Dat moet 'zacht' beginnen met gratis busvervoer op Koninginnedag (30 maart) en de feestdagen daarna: Hemelvaart, Bevrijdingsdag en Pinksteren. Helpt dat niet, dan roepen de bonden op 13, 14, 21 en 22 mei 24-uursstakingen uit.

Met dat laatste stemmen de FNV-leden in Midden- en West-Brabant van harte in. Maar dagen met gratis vervoer zien zij niet zitten. Dat treft niet hun werkgever Veolia, redeneren zij, maar alleen de opdrachtgever: de provincie die in Brabant de busopbrengsten incasseert. Bovendien vrezen zij voor onveiligheid, bijvoorbeeld wanneer lastige jongeren massaal de gratis bus instappen.

"De Veoliachauffeurs wilden meteen al alles platgooien", zegt FNV-bestuurder Lutz Kressin. Hij heeft ze van dat plan afgebracht. De radicale stemming in Brabant heeft volgens Kressin te maken met de spanningen die vorig jaar bij Veolia ontstonden. Toen probeerde de directie eenzijdig de arbeidsvoorwaarden te versoberen, wat tot grote onrust en acties leidde. Veolia trok zijn plan uiteindelijk in.

Bondgenoten heeft tot dusver bijna de helft van zijn leden in het openbaar vervoer geraadpleegd. In de meeste regio's is een grote meerderheid het ermee eens om publieksvriendelijk te beginnen. Kressin wil nu de provincie Brabant overhalen, de schade van eventuele gratis bussen op Veolia te verhalen. Lukt dat, of is West- en Midden-Brabant straks het enige gebied in Nederland waar chauffeurs publieksvriendelijke actie afwijzen, dan wil hij de mening van zijn Veolia-achterban opnieuw peilen.

De bonden eisen onder meer 3,5 procent meer loon en een eindejaarsuitkering van 0,5 procent. De werkgevers vinden dat te duur.

Bron: BN/De Stem
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door Wubbo »

Rijden die bussen in Brabant ook nog wel eens? Volgens mij is de vorige staking van de buschauffeurs daar nog niet zo heel lang geleden (oktober 2006) :roll:
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door WSM »

Veolia zal in Brabant wel te veel klanten hebben.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Buschauffeurs dreigen met staking

Bericht door IC3 »

Wubbo schreef:Volgens mij is de vorige staking van de buschauffeurs daar nog niet zo heel lang geleden (oktober 2006) :roll:
Ook in 2007 zijn er hier stakingen geweest... Het is heel triest dat het zo'n bende is met de bussen in Brabant. De provincie bezuinigt al meer dan 10 jaar zodanig op de buslijnen en als Veolia die enkele ritten die er nog resteren ook niet rijdt, tja. :x Ter illustratie: in Roosendaal hoef je na negen uur 's avonds niet meer op een bus te rekenen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten